Just kolglöden tillhör mina favvisar, (är lite förtjust i små fiskar för de kan man ju ha lite fler av ;) ). Att de har förökat sig av sig själva beror på att de inte har något hot som snappar upp ägg eller yngel, de går ju som sagt med två clownpleco som ligger gömda under rötterna för det mesta och med små pygmépansarmalar som inte är särskilt bråkiga eller stora. Pygméisarna har dessutom små munnar. Jag har en liten teori om att de inte känner sig så kaxiga ihop med större fiskar och att de absolut inte får ha eventuell avkomma ifred då. Har tidigare haft dem med paletter, honungsgurami och påfågelgobi, alla ganska glupska, då blev det aldrig några yngel, så jag tror på det där med att de får vara själva. Å jag får ju dessutom säga att de varit tåliga eftersom de klarat flyttarna mellan de olika akvarierna himlans bra!
De har fått gå i ganska mjukt, surt vatten, (ungefär pH 6,7), som jag får av kranen och av rötterna jag tryckt ned. Mycket växter har det varit i (tills clownplecona började mumsa upp dem...) och det gör ju att de känner sig trygga och lekvilliga. TRor att det är dä de leker?? Nån som vet hur leken går till? Vart lägger de äggen egentligen?? Jag tycker de tryckt mycket i växterna!?
Matat har jag gjort med artemia som jag kläckt själv och bara det är ett superfoder för att få vilken fisk som helst på lekhumör!! Finns det gott om bebismat är det ju kanonläge att fixa bebisar!!
Mer än så har inte jag gjort. Å det är ju inget märkvärdigt alls...
Jag tror säkert att kolglöd och fjärilsciklider går jättebra ihop och gör sig kanonfint i akvariet men jag tror däremot inte att det blir några överlevande yngel vare sig av fjärilarna eller kolglödstetrorna, kolglöden är snabba och glupska och fjärilarna kan säkert beta av en liten kolglödsromssamling. Min teori då...
PS. Kolglöd och kardinaler kan man inte jämföra på en fläck, kardinalerna blir ju bra mycket större än små kolglödstetror med allt det har med sig, liten parentes bara....