Kolfilter i pump

#1 - 1 februari 2005 07:55
Jag har ett juwel akvarium, och det använder sig av en kolsvamp i filtret, vad är det för för- resp nackdelar med ett sådant filter? Kan man skippa den eller ersätta den med en vanlig svamp? Kanske filtrarar bort nyttiga ämnen ur vattnet med, jag använder TMG, PMDD.
#2 - 3 februari 2005 13:02
Ingen som har koll på kolfilter?
#3 - 3 februari 2005 13:11
Ta bort kolen, det är bara till för att ta bort medicin rester efter medicinering. Nackdelen är att det kommer filtrera bort även micronäringen ur vattnet. Dessutom funkar bara kolen i ca en månad sedan är det mättat.

/Marcus
HazelCR
#4 - 3 februari 2005 15:57
Är du säker på det där med att kolet blir mättat bara efter en månad? Hjälper det att skölja i vatten?
#5 - 3 februari 2005 15:59
När kolfilter är förbrukat så är det. Man kan inte regenerera det.
MVH
Magnus
HazelCR
#6 - 3 februari 2005 16:54
Jag har inte koll på det där med regenerering av kolpulver. Det jag drar mig till minnes är att det såldes kolfilterpåsar, ganska stora, som skulle läggas i EHEIM-ytterfilter för länge sedan. De såldes under reklamen att de skulle ta bort missfärgningar av vattnet. Å det är klart att det gör det förståss, filtrerar bort organiskt material. Är det någon som minns cocacola-labben från högstadiet?
#7 - 3 februari 2005 21:57
Kolet går att regenerera genom att hetta upp det i en vanlig ugn, men det är frågan om själva "svampen" pallar det..
HazelCR
#8 - 4 februari 2005 17:49
Jodå, kol som används i dosor för att göra radanmätningar går att regenerera i en vanlig ugn. (100 grader i flera timmar) I detta fall är det radongas och dess döttrar som tas bort, men vad fastnar när det används i ett akvarium. Om det inte är en gas, som kan värmas bort, så kanske det inte blir en fullständig generering. Numer används väll kolet mest till att filtrera bort medicinrester från karet. Frågan blir då, duger en ugnsregenerering för att få bort medicinrester vid filtrering?
#9 - 5 februari 2005 14:35
Jaadu, det var en bra fråga... Det duger till att rena från finkel iaf. hehe... *host harkel*
#10 - 5 februari 2005 20:25
Det kanske blir "Absolut akvarie" om man använder det till att rena sprit :D

Skål! hick "Hjälp jag är blind" :D
MVH
HazelCR
#11 - 6 februari 2005 05:37
En akvariefråga som fick en annan vändning för iaf två zoopetare, då helgen infann sig. Hur mås det idag då? Är det så här [xx(] ?
#12 - 6 februari 2005 09:35
Hahaha, nejdå läget är stabilt, och synen är bra :cool:
(Nej, man kan inte bli blind av etanol..)

Annons