Kolet i filtret?

#1 - 14 januari 2009 06:33
Köpte ett rejält ytterfilter för en månad sedan. Nu undrar jag lite över "kolet", ska detta plockas ut och vad ska det ersättas med?
Vad kan hända om man inte tar bort det?
#2 - 14 januari 2009 06:59
Varför ska du ta bort kolet?
#3 - 14 januari 2009 07:02
Det aktiva kolet slutar funka efter ca 30 dagar, och risken finns att det avger skit istället för att ta hand om det. Byt mot tex filtermatta istället om du inte har det:).
#4 - 14 januari 2009 11:57
Man kan tycka att det är en klar miss av försäljaren att inte informera om det aktiva kolet som brukar sitta förmonterat i var och varannat filter men om man läser bruksanvisningen så hittar man allt som oftast information rörande detta, dessutom är Sverige inget världsmästarland längre, alltså tillverkas filter i ulanbator men inte här, vi är inte heller ett stort land, varken befolkningsmässigt eller inom hobbyn varför filter avsedda för länder med sämre vattenledningsvatten når våra försäljningshyllor.

Aktivt kol kan man stoppa ner i filtret om man ex har medicinerat och ska rena vattnet från resterna av medicinen, men precis som ansjo skriver så kommer kolets kapilära effekt att avta och efter omk 3 veckor och istället förvandlas till en riktigt otäck sak som man inte vill ha i sitt akvarium..
Bilagor:
#5 - 14 januari 2009 12:56
Kompisen hade ingen aning om det där med kolen. Han undrade varför hans fiskar stendog rätt som det var. Efter lite klurande så hittade man ju felet: Kolpåsen i ytterfiltret. Han hade inte heller en aning om att man skall plocka ut det. Allt kolet samlat på sig släpptes nu ut i stor dos rätt ut i karet.

Personligen använder jag aldrig kolet. Inte ens efter medicinering (vattenbyten istället).
//Camilla
#6 - 14 januari 2009 13:36
Vad ersätter jag den delen där kolet ligger med?
#7 - 14 januari 2009 14:00
Tja, eg. vad du vill. Makaroner, biobollar, filtermatta klippt i kuber.... Själv kör jag med Eheim Substrat Pro regular i 2 korgar och Eheim Ehfimech (makaroner) i mitt Eheim prof. II. Filtret har inte behövts göras rent på över 6månader men fungerat toppen för det.
//Camilla
#8 - 14 januari 2009 14:48
C.Ciklid skrev:
Kompisen hade ingen aning om det där med kolen. Han undrade varför hans fiskar stendog rätt som det var. Efter lite klurande så hittade man ju felet: Kolpåsen i ytterfiltret. Han hade inte heller en aning om att man skall plocka ut det. Allt kolet samlat på sig släpptes nu ut i stor dos rätt ut i karet.

Personligen använder jag aldrig kolet. Inte ens efter medicinering (vattenbyten istället).

//Camilla

jag kan ha fel men jag tvivlar på att aktivt kol släpper ifrån sig sånna "mängder" skit helt plötsligt, när det är fullt så kan det släppa ifrån sig en del skit men jag tror inte det laddar upp sig och "exploderar" så dom du får det att låta?

nu kanske det är mer belastning på ett akvariefilter, men när det gäller vattenrening allmänt så lovar tillverkarna av aktivt kol att det ska räcka i ett halvår (då är vattnet iofs relativt rent redan när det ska passera kolet).
#9 - 14 januari 2009 16:19
Alltså, vist säger det inte pang å så är skiten ute, men tillräckligt för att fiskarna skall kunna bli förgiftade. Kolets livslängd beror väll eg. lite på hur rent akvariet är osv. Men en annan sak som många inte tänker på är att fiskar faktiskt inte lever i klinisk miljö. Personligen tycker jag inte kolet är nyttigt i längden då bakterierna i filtret aldrig riktigt kommer igång.
//Camilla
#10 - 14 januari 2009 17:07
C.Ciklid skrev:
Alltså, vist säger det inte pang å så är skiten ute, men tillräckligt för att fiskarna skall kunna bli förgiftade. Kolets livslängd beror väll eg. lite på hur rent akvariet är osv. Men en annan sak som många inte tänker på är att fiskar faktiskt inte lever i klinisk miljö. Personligen tycker jag inte kolet är nyttigt i längden då bakterierna i filtret aldrig riktigt kommer igång.

//Camilla

det är nog helt rätt att kol inte funkar lika bra som ett biologiskt filter, eftersom funktionen är att den ska samla upp tills det blir fullt.
men jag tror ändå inte att den helt plötsligt börjar släppa ifrån sig så stora mängder att det kan vara skadligt för fiskarna?
okej när det är mättat är det mättat och förlorar sin funktion men som sagt tror jag bara det lossnar ganska lite i taget?

jag är ingen expert, detta är vad jag har hört. rätta mig gära =)
#11 - 14 januari 2009 17:57
När kolet tillslut är övermättat så släpper det skiten i större dos än vad det tog in. Vill man sedan ha någon form av "rening" kan man ju använda zeolit. Vist, det blir åxå mättat, men släpper inte ut skiten igen. Har själv testat kolet, men aldrig igen. Bara en massa onödigt krongel och kladd.
//Camilla
#12 - 14 januari 2009 18:19
Jag tycker att man över lag ska vara försiktig med att använda absorberande filtermaterial, det kan få oförutsägbara konsekvenser...

Annons