Ja...är i startgroparna att köpa ett CO2 system...nu står jag o väljer mellan dessa två reaktorer
1) aqua medics reaktor 500
2) jbl pro flora vario reactor(gråsvart modell)
Har ngn sett dessa båda in real life?...vilken är minst ful?!
PatrikMalmo skrev:Ful? När du ska dundra på med CO2 ska du vara stolt över tekniken - typ sätta reaktorn på frontrutan!! *s* Jag gillar Aqua medics grejer. JBL:s reaktor tycker jag inte funkar särdeles bra. Annars busenkelt att bygga egen reaktor, med grym funktion.
Orkar inte sammanfatta detta, men här finns en del att leka med:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11256&highlight=reaktor
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Aqua medic 1000 löser gasen bättre, jepp. Lär knappast påverka flödet från ytterfiltret. Den ska sättas så att flödet går på motsatt håll mot bubblorna. Externt blir det då på insuget, annars kan du sätta den inne i karet på utblåset, fast då tappar man lite funktionen med att få tekniken osynlig.
Aldrig kört med pH-styrning själv, men såvitt jag har greppat det är inget instrument bättre än skötseln av det. När/om jag kör med sådant tänker jag kolla proben någon gång i månaden. Förvaring när den inte används är bra i osmosvatten, om jag minns rätt.
Nixon,
trevligt kar!
Hilsen,
/P
Jonasroman skrev:Åh tack...då vad de som jag trodde...o kan ni bekräfta att det går med 16/22 slangar (e alltså 16/12 på själva reaktorn)
sen undrar jag, som jag nog dryftat tidigare: när det koldioxidmättade vattnet leds ut genom filtrets sedvanliga strilrör...skall man tänka på att placera detta strilrör lite annorlunda(sänka ner det lite till) nu när man så att säga vill behålla koldioxiden??. Finns inte en risk att man förlorar koldioxiden om strilröret ligger för nära ytan? Det är detta spörsmål som fick mig initialt fundersam kring extern reaktor kopplad till filtret, men kan ni bekräfta eller berätta för mig om denna farhåga är obefogad, så kommer jag ikväll lägga hela beställningen:)
Sleaper skrev:Jag har utblåset från mitt filter vid ytan, dock ej strilrör. Men jag har inga problem med förluster av CO2 i någon större omfattning. Men skickar Aqua medics reaktor ut små bubblor i karet? Så verkar ju inte den så bra. När det gäller anslutningar på reaktorn så bör ju dom vara 16/22 till ditt filter 12/16 funkar inte utan reducering.
Kan rekomendera denna reaktor med bubbelräknare som har anslutningar (16mm) som passar ditt Eheim.
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-16mm-mit-blasenzaehler.html
ansjo skrev:På insuget hade jag aldrig satt den, då du riskerar att slå ut hela ytterfiltret med för lågt pH från co2.
Jag vet inte var du sett det Patrik, men mig veterligt ska den sitta på utblåset efter filtret. Tyvärr har jag inte kvar min så jag kan kolla på den...
http://c1.f3images.com/IMD/UserManuals/AQ7531.pdf
Faltaren skrev:Slangarna passar. Jag har 16/22. Går med mindre med.
Sent from my X10i using Tapatalk
Jonasroman skrev:Alltså..ang slangarna...på mitt filter är slangarna 16/22...anslutningarna på reakyorn 16/12...det borde väl passa?...slangen från filtrets innerdiamater är ju 16 o om jag fattar aqua medics beskrivnung rätt så är ytterdiametern samm, 16 på anslutningarna till reaktorn...
De borde völ funka utan reducering?
Den reaktor du länkar till vill ha högre flöde än vad mitt filter kan ge...tror aqua medics 1000 passar bättre...men skulle verkligen vilja veta säkert att jag tänker rätt med slangansl..
Jonasroman skrev:Ok
Ditt förslag på reaktor ledde in mig på detta helt kompketta paket
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlage-mit-aussenreaktor-ar-us50plus-2kg-mit-ph-regler.html
Faktum är att där sparar jag nästan 1000 kr!....tror du ph elektroden är ok?
Jonasroman skrev:Sleapers: så har jag också fattat det...så det funkar säkert bra med 1050 l/t...
Men jag såg just att ph elektroden är inget vidare...säkert därför dom fått ner priset såpass....så då kanske jag beställer hela deras paket minusmph delen o köper den på aquaristic.net....de blir ngr hundra mer men reaktorn är ju lite dyrare..o ser väldigt lämplig ut..jag gillar att slangarna går ut horisontellt...enklare om det är lite trångt vilket det kommer bli i mitt lilla skåp;-)
Sleaper skrev:Menar du att pH-kontrollern inte är något vidare när du nämner "pH-elektroden?
Jonasroman skrev:Nej..själva elektroden, enligt aquaristic.net som tom på ett ställe varnar för elektroden...så den blir det inte...dock resten av paketet, och så beställer jag som sagt ph kontroller o elektrod på aquaristic.net