Koldioxidreaktor

#1 - 20 februari 2011 19:34
Ja...är i startgroparna att köpa ett CO2 system...nu står jag o väljer mellan dessa två reaktorer
1) aqua medics reaktor 500
2) jbl pro flora vario reactor(gråsvart modell)

Har ngn sett dessa båda in real life?...vilken är minst ful?!
#2 - 21 februari 2011 08:41
Ful? När du ska dundra på med CO2 ska du vara stolt över tekniken - typ sätta reaktorn på frontrutan!! *s* Jag gillar Aqua medics grejer. JBL:s reaktor tycker jag inte funkar särdeles bra. Annars busenkelt att bygga egen reaktor, med grym funktion.

Orkar inte sammanfatta detta, men här finns en del att leka med:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11256&highlight=reaktor

Hilsen,

/P
#3 - 21 februari 2011 09:55
Ful? När du ska dundra på med CO2 ska du vara stolt över tekniken - typ sätta reaktorn på frontrutan!! *s* Jag gillar Aqua medics grejer. JBL:s reaktor tycker jag inte funkar särdeles bra. Annars busenkelt att bygga egen reaktor, med grym funktion.

Orkar inte sammanfatta detta, men här finns en del att leka med:

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11256&highlight=reaktor

Hilsen,

/P

Ha ha;-)...du har en poäng där:-)
Du har nog fått mig att bestämma mig för Aqua medics:-)...

Med dagens eurokurs får jag ett komplett paket med solenoid o 2 kg tub för 1800 sv kr...inte illa tycker jag!
#4 - 21 februari 2011 22:41
Låter som ok pris, men kolla bara så du kan fylla tuben här också. Kan vara lite lurigt/annorlunda med olika tuber.

Hilsen,

/P
#5 - 21 februari 2011 22:48
O så dator/ph elektrod....hittar ett bra paket på aquaristic med elektrod, dator, kalibreringsvätskor, hållare för elektrod..helt komplett...för 2200 sv kr...
Verkar väl ok?....plockar jag en hyffsad elektrod med ph dator löst med kal.vätskor etc...så lyckas jag inte komma under detta mer än med kanske nån hundralapp...

Så är priset 4000 sv kr plus frakt ok för detta paket?:
1) tub, 2kg, återfyllnadsbar
2)magnetventil
3) manometrar/reduceringsventuler inklusive nålventil
4) backflödesstopp
5)bubbelräknare
6) reaktor aqua medics 500
7) 2 meter slang
8) dennerle profiline ph kontroller evolution: dator, ph elektrod, elektrodhållare, kalibr vätskor

Beställer nog eländet;-)..nästa vecka när det hela mognat...

Det är datorn o elektroden som drar iväg...verkar svårt att hitta billigare...där vill man ju ha bra grejer..annars faller ju liksom hela vitsen med att mäta...O jag inserbatt elektronisk mätning ät ett måste...koldioxidhalten kan ju dubblas inom den felmarginal som ett dropptest har...här behövs ju verkligen upplösningen+-0.1 pH...

Och: hur länge håller en elektrod?
#6 - 21 februari 2011 23:01
Har du den i karet utan att den torkar bör den hålla ett par år iaf, men det är givetvis från fall till fall. Min höll mer än ett år, sedan har den legat torrt ett par år med resultatet att den är lite diffus nu när jag skulle ha den igen...
#7 - 22 februari 2011 06:25
Jag har sovit på saken o skall överväga en extern reaktor modell aqua medic 1000....
Den setupen ser trots allt väldigt enkel ut...då kopplar jag alltså den helt seriellt då på utblåsslangen från mitt eheim prof3, 2073. (1050l/timma)..??
Tror ni detta med ännu större säkerhet än en intern reaktor aqua medic 500, löser gasen?
Bromsas inte ytterfiltrets flöde för mkt?...
#8 - 22 februari 2011 06:51
Du kunde ju leta efter en billigt begangnat nitratfilter/CA reaktor med intern cirkulation och 5mm in/ut, tex en som är baserad på deltecs 509 kammare.
Fyll upp den med biobollar och fixa ett litet förfilter på insuget, co2 inmatning finns ju färdigt på en reaktor och ofta även en probhållare om du vill ha de.
Sen är det bara att styra flödet ut från reaktorn, borde fungera ;)

Hittade en riktigt gammal bild på mitt växtkat, lite roligt faktiskt o se hur de var en gång i tiden http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=2979

//NiXoN
#9 - 22 februari 2011 07:31
Aqua medic 1000 löser gasen bättre, jepp. Lär knappast påverka flödet från ytterfiltret. Den ska sättas så att flödet går på motsatt håll mot bubblorna. Externt blir det då på insuget, annars kan du sätta den inne i karet på utblåset, fast då tappar man lite funktionen med att få tekniken osynlig.

Aldrig kört med pH-styrning själv, men såvitt jag har greppat det är inget instrument bättre än skötseln av det. När/om jag kör med sådant tänker jag kolla proben någon gång i månaden. Förvaring när den inte används är bra i osmosvatten, om jag minns rätt.

Nixon,
trevligt kar!

Hilsen,

/P
#10 - 22 februari 2011 09:58
Aqua medic 1000 löser gasen bättre, jepp. Lär knappast påverka flödet från ytterfiltret. Den ska sättas så att flödet går på motsatt håll mot bubblorna. Externt blir det då på insuget, annars kan du sätta den inne i karet på utblåset, fast då tappar man lite funktionen med att få tekniken osynlig.

Aldrig kört med pH-styrning själv, men såvitt jag har greppat det är inget instrument bättre än skötseln av det. När/om jag kör med sådant tänker jag kolla proben någon gång i månaden. Förvaring när den inte används är bra i osmosvatten, om jag minns rätt.

Nixon,

trevligt kar!

Hilsen,

/P

hmm...inte sääker på om jag förstod dig rätt...man skall väl koppla in seriellt EFTER filtret, så man så att säga bara utnyttjar vattenflödet. mitt filter är som sagt på 1050 l/h...så det borde väl räcka...
Inflödet på själva reaktorn är i ovankant, utflödet i nederkant...o koldioxiden förmodar jag släpps ut där nere, o på så sätt möter vattenströmmen. På Aquamedics hemsida finns en skiss o där ser det ut som att man bara kopplat in den som sista led innan akvariet, seriellt med ett vattenflöde. Det borde väl vara sämre att sätta den före filtret etersom då är dels vattnet inte lika rent, samt det kan väl fastnagas i filtret o dess pump så småningom...

det står att fattningarna på reaktorn är 12/16...betyder det alltså att en slang som är 16/22 passar?...det är den slangen som mitt eheimfilter har..
#11 - 22 februari 2011 10:26
På insuget hade jag aldrig satt den, då du riskerar att slå ut hela ytterfiltret med för lågt pH från co2.
Jag vet inte var du sett det Patrik, men mig veterligt ska den sitta på utblåset efter filtret. Tyvärr har jag inte kvar min så jag kan kolla på den...
http://c1.f3images.com/IMD/UserManuals/AQ7531.pdf
#12 - 22 februari 2011 12:17
Jag har aqua medics 1000 reaktor. Väldigt nöjd med den. Den hänger snyggt på sidan med tuben nedanför så det ser hightech ut :). Den sätter man på utblåset. Inte innan så det sura vattnet går genom filtret...
#13 - 22 februari 2011 13:27
Åh tack...då vad de som jag trodde...o kan ni bekräfta att det går med 16/22 slangar (e alltså 16/12 på själva reaktorn)

sen undrar jag, som jag nog dryftat tidigare: när det koldioxidmättade vattnet leds ut genom filtrets sedvanliga strilrör...skall man tänka på att placera detta strilrör lite annorlunda(sänka ner det lite till) nu när man så att säga vill behålla koldioxiden??. Finns inte en risk att man förlorar koldioxiden om strilröret ligger för nära ytan? Det är detta spörsmål som fick mig initialt fundersam kring extern reaktor kopplad till filtret, men kan ni bekräfta eller berätta för mig om denna farhåga är obefogad, så kommer jag ikväll lägga hela beställningen:)
#14 - 22 februari 2011 14:16
Personligen anser jag att det är bättre att få ut co2-vattnet så långt nere i karet som möjligt så microbubblor hamnar på undersidan av bladen där de gör mest nytta. Du kan med fördel bygga ut till två strilrör så du får lugnare utblåshastighet på vattnet:).
#15 - 22 februari 2011 14:59
Jonasroman skrev:
Åh tack...då vad de som jag trodde...o kan ni bekräfta att det går med 16/22 slangar (e alltså 16/12 på själva reaktorn)

sen undrar jag, som jag nog dryftat tidigare: när det koldioxidmättade vattnet leds ut genom filtrets sedvanliga strilrör...skall man tänka på att placera detta strilrör lite annorlunda(sänka ner det lite till) nu när man så att säga vill behålla koldioxiden??. Finns inte en risk att man förlorar koldioxiden om strilröret ligger för nära ytan? Det är detta spörsmål som fick mig initialt fundersam kring extern reaktor kopplad till filtret, men kan ni bekräfta eller berätta för mig om denna farhåga är obefogad, så kommer jag ikväll lägga hela beställningen:)

Jag har utblåset från mitt filter vid ytan, dock ej strilrör. Men jag har inga problem med förluster av CO2 i någon större omfattning. Men skickar Aqua medics reaktor ut små bubblor i karet? Så verkar ju inte den så bra. När det gäller anslutningar på reaktorn så bör ju dom vara 16/22 till ditt filter 12/16 funkar inte utan reducering.
Kan rekomendera denna reaktor med bubbelräknare som har anslutningar (16mm) som passar ditt Eheim.
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-16mm-mit-blasenzaehler.html
#16 - 22 februari 2011 15:03
Sleaper skrev:
Men skickar Aqua medics reaktor ut små bubblor i karet? [/URL]

I normala fall inte men ibland följer det med små microbubblor som i de flesta reaktorer, och det är ingen nackdel om dessa kan fångas upp av bladen:).
#17 - 22 februari 2011 15:23
Hej!
Med risk för att avslöja sin totala okunskap - detta har jag aldrig hört talas om. Har Malawi. Vad är vitsen?
#18 - 22 februari 2011 16:48
Ok, ett konstant flöde av mikrobubblor från filtret tröttnar man ju snart på, menar jag.
#19 - 22 februari 2011 16:51
stegust skrev:
Hej!

Med risk för att avslöja sin totala okunskap - detta har jag aldrig hört talas om. Har Malawi. Vad är vitsen?

Att tillföra den viktigaste näringskällan till växterna KOL :) Nog inte intressant i ett Malawi-kar.
#20 - 22 februari 2011 20:29
Sleaper skrev:
Jag har utblåset från mitt filter vid ytan, dock ej strilrör. Men jag har inga problem med förluster av CO2 i någon större omfattning. Men skickar Aqua medics reaktor ut små bubblor i karet? Så verkar ju inte den så bra. När det gäller anslutningar på reaktorn så bör ju dom vara 16/22 till ditt filter 12/16 funkar inte utan reducering.

Kan rekomendera denna reaktor med bubbelräknare som har anslutningar (16mm) som passar ditt Eheim.

http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-16mm-mit-blasenzaehler.html

Alltså..ang slangarna...på mitt filter är slangarna 16/22...anslutningarna på reakyorn 16/12...det borde väl passa?...slangen från filtrets innerdiamater är ju 16 o om jag fattar aqua medics beskrivnung rätt så är ytterdiametern samm, 16 på anslutningarna till reaktorn...
De borde völ funka utan reducering?

Den reaktor du länkar till vill ha högre flöde än vad mitt filter kan ge...tror aqua medics 1000 passar bättre...men skulle verkligen vilja veta säkert att jag tänker rätt med slangansl..
#21 - 22 februari 2011 22:19
Slangarna passar. Jag har 16/22. Går med mindre med.

Sent from my X10i using Tapatalk
#22 - 23 februari 2011 06:48
ansjo skrev:
På insuget hade jag aldrig satt den, då du riskerar att slå ut hela ytterfiltret med för lågt pH från co2.

Jag vet inte var du sett det Patrik, men mig veterligt ska den sitta på utblåset efter filtret. Tyvärr har jag inte kvar min så jag kan kolla på den...

http://c1.f3images.com/IMD/UserManuals/AQ7531.pdf

Vill inte heller ha den på insuget, helt med på det att slå ut filtret med CO2. Rätt många som kör så ändå, alltså med CO2 in i filtret. Klurade bara för fort med strömriktningen, man slipper "loopen" om man har den på insuget. Kikade på instruktionerna, greppar hur det är tänkt.

Hilsen,

/P
#23 - 23 februari 2011 06:53
Faltaren skrev:
Slangarna passar. Jag har 16/22. Går med mindre med.

Sent from my X10i using Tapatalk

Så bra:-)..men hur kan den passa på även en mindre slang?,.är "hanen" konisk då eller?...
Eller betyder det att med 16/22 slangen behövs för säkerhets skull slangklämmare?..e lite nojig när det gäller externa slangar..det är det enda som gör mig lite tveksam. Men slangklämmare o kanske tom lite silikon?...
Hursomhelst, bra att veta att 16/22 slangen funkar på båda sidor om reaktorn. Nu skall här beställas:)!!
#24 - 23 februari 2011 07:41
Jonasroman skrev:
Alltså..ang slangarna...på mitt filter är slangarna 16/22...anslutningarna på reakyorn 16/12...det borde väl passa?...slangen från filtrets innerdiamater är ju 16 o om jag fattar aqua medics beskrivnung rätt så är ytterdiametern samm, 16 på anslutningarna till reaktorn...

De borde völ funka utan reducering?

Den reaktor du länkar till vill ha högre flöde än vad mitt filter kan ge...tror aqua medics 1000 passar bättre...men skulle verkligen vilja veta säkert att jag tänker rätt med slangansl..

Vad jag kan se så passar inte slangarna på ditt filter 16/22 till denna reaktor utan reduceringar. Om det är denna du tänkt köpa?
http://www.aquaristic.net/en/Technical-Equipment/CO2-fertilization/CO2-diffusor-reactor/ab-Aqua-Medic-reactor-1000.html

Där står ju att anslutningarna är för slang av typen 12/16 (innerdiam/ytterdiam.)

Reaktorn från US Aquaristic fungerar ypperligt med ditt filter (1050l/t) plus att anslutningarna stämmer med slangarna till ditt filter 16/22. Den behöver alltså inte speciellt mycket tryck. Ser inga problem att köra denna med betydligt klenare filter faktiskt.
#25 - 23 februari 2011 08:44
Fast sleaper...det står 12/16 house tails..det är väl alltså inte slangen dom menar utan hanen på reaktorn som är 12/16...???..så verkar det stå på am egna bruksanv...men, det är inte helt tydligt, det håller jag med om:-)

Skall kika igen på den reaktor du föreslår, tål att övervägas:)
#26 - 23 februari 2011 08:57
Läste lite om reaktorn här:
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html

PNY skriver 16mm slang och det tolkar jag som slangens ytterdiam. Så det känns ju viktigt at kolla upp. Det är ingen höjdare att behöva strypa utblåset. Kör själv en Midijet 16/22 till mitt Eheim 1250l/tim, hade ett Eheim 1050l/tim till den reaktorn tidigare. Fungerade klockers. Men gjorde en liten uppgradering till 1250l för att få lite mer cirkulation i karet.
#27 - 23 februari 2011 09:21
Ok
Ditt förslag på reaktor ledde in mig på detta helt kompketta paket
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlage-mit-aussenreaktor-ar-us50plus-2kg-mit-ph-regler.html
Faktum är att där sparar jag nästan 1000 kr!....tror du ph elektroden är ok?
#28 - 23 februari 2011 09:43
Jonasroman skrev:
Ok

Ditt förslag på reaktor ledde in mig på detta helt kompketta paket

http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlage-mit-aussenreaktor-ar-us50plus-2kg-mit-ph-regler.html

Faktum är att där sparar jag nästan 1000 kr!....tror du ph elektroden är ok?

Detta paket ser ju riktigt seriöst ut, det är ju helt komplett. Medföljer ju även anslutningar för slang med både 12 och 16mm innerdiam. pH kontroller fungerar säkert alldeles utmärkt. Tycker att US grejer håller tysk kvalitet :)
#29 - 23 februari 2011 09:54
När det gäller angiven pumpeffekt för reaktorn 1600l/tim så fattar jag det som maxeffekt. Så 1050l/tim fungerar perfekt.
#30 - 23 februari 2011 11:11
Sleapers: så har jag också fattat det...så det funkar säkert bra med 1050 l/t...
Men jag såg just att ph elektroden är inget vidare...säkert därför dom fått ner priset såpass....så då kanske jag beställer hela deras paket minusmph delen o köper den på aquaristic.net....de blir ngr hundra mer men reaktorn är ju lite dyrare..o ser väldigt lämplig ut..jag gillar att slangarna går ut horisontellt...enklare om det är lite trångt vilket det kommer bli i mitt lilla skåp;-)
#31 - 23 februari 2011 12:46
Jonasroman skrev:
Sleapers: så har jag också fattat det...så det funkar säkert bra med 1050 l/t...

Men jag såg just att ph elektroden är inget vidare...säkert därför dom fått ner priset såpass....så då kanske jag beställer hela deras paket minusmph delen o köper den på aquaristic.net....de blir ngr hundra mer men reaktorn är ju lite dyrare..o ser väldigt lämplig ut..jag gillar att slangarna går ut horisontellt...enklare om det är lite trångt vilket det kommer bli i mitt lilla skåp;-)

Menar du att pH-kontrollern inte är något vidare när du nämner "pH-elektroden?
Bilagor:
#32 - 23 februari 2011 15:04
Sleaper skrev:
Menar du att pH-kontrollern inte är något vidare när du nämner "pH-elektroden?

Nej..själva elektroden, enligt aquaristic.net som tom på ett ställe varnar för elektroden...så den blir det inte...dock resten av paketet, och så beställer jag som sagt ph kontroller o elektrod på aquaristic.net
#33 - 23 februari 2011 16:49
En annan variant är att köpa med den controllern och sedan beställa en elektrod via Ebay. Jag har en sådan controller och är skitnöjd, och nu när jag skulle byta elektroden köpte jag en för ca 20 dollar med frakt från Ebay:).
#34 - 23 februari 2011 17:00
Jonasroman skrev:
Nej..själva elektroden, enligt aquaristic.net som tom på ett ställe varnar för elektroden...så den blir det inte...dock resten av paketet, och så beställer jag som sagt ph kontroller o elektrod på aquaristic.net

Lustigt, Aquaristic.net säljer själva denna pH-Controller men säger samtidigt att elektrod eller prob är värdelös. Rätt kul faktiskt samtidigt som det verkar ärligt på nåt sätt :).
Jag kör själv med en sån här: http://www.lunapet.de/phregelgerät_phcontrol_ph2010-p-251.html
Ingen "high end-pryl" men den gör sitt jobb skapligt ändå.
#35 - 23 februari 2011 17:06
Den elektroden som de numera säljer med controllern är bara en testelektrod, tidigare såldes de med en "riktig" elektrod i paketet. Allt för att få ner priset skulle jag tro...

Annons