Koldioxidkonsumtion i växtkar

#1 - 21 januari 2005 19:00
Då och då funderar man på hur mycket CO2 våra växter/kar slukar. Eller?
Jag börjar få någorlunda koll på mitt kar vid olika förutsättningar men det vore tokintressant att höra hur ni andra har det i era kar?!?
Håller just nu på med en mätning där jag har låtit mitt H.spirulinabuskage och (även mina Difformis för den delen) fått växa till sig rejäääääält, därefter har jag hovrat in min bubbeltakt (in) så den är konstant med konsumtionen/avdunstningen (ut):
http://193.12.137.241/bluesboy/pHplott.php?t=2005-01-21
(vänligen bortse från mätdata före 06:00 som inte är giltiga [B)] )

Detta visar på ungefär hur mycket CO2 jag måste trycka ner i 540 liter med nuvarande växtmassa för att pH-värdet ska hålla sig konstant (magnetventilen står öppen hela tiden) när ljuset är tänt.

Som jag inledde med vore det väldans intressant om ni andra växtakvarister kunde uppskatta hur ofta ni måste fylla på er tub och hur stort kar ni förser denna med. Skapar denna tråd för att samla fakta i ämnet.
Tackar på förhand!
#2 - 21 januari 2005 20:49
Jag startade CO2 i mitt 325 liters den 040706 och var tvungen att fylla tuben den 041220.

Jag kör med controller och har sedan ditt inlägg om ytcirkulation ändrat från ett strilrör som "blåste" på ytan till att det "blåser nedåt.

Ändringen verkar att ha minskat konsumtionen en hel del, jag hade tidigare lite problem med att reaktorn inte han lösa co2'n (gasuppbyggnad) och att jag ibland hade svårt att hålla pH't.

Nu har jag inga problem att hålla pH't trots att jag har ganska stor växtmassa för tillfället, och inga problem med gasuppbyggnad i reaktorn.

Jag hoppas att det ska visa sig på tublivslängden men å andra sidan har jag ganska mycket mer växtmassa nu än i början.

/Niklas
#3 - 22 januari 2005 07:25
Tack för infon NE.
Jag startade CO2 i mitt 325 liters den 040706 och var tvungen att fylla tuben den 041220.
Var det en 6-kilostub eller?

Jag kör med controller och har sedan ditt inlägg om ytcirkulation ändrat från ett strilrör som "blåste" på ytan till att det "blåser nedåt.

Ändringen verkar att ha minskat konsumtionen en hel del, jag hade tidigare lite problem med att reaktorn inte han lösa co2'n (gasuppbyggnad) och att jag ibland hade svårt att hålla pH't.
Kul att det går framåt :) Jag kör nu också kontinuerligt med minimal ytcirkulation. Har märkt mindre åtgång genom lägre bubbeltakt (och plottar).
#4 - 22 januari 2005 14:45
[QUOTE=BluesBoy]Var det en 6-kilostub eller?[/QUOTE]
Jepp, stämmer.

Jag glömde även att skriva att det är ett helt öppet akvarium.

/Niklas
#5 - 22 januari 2005 15:20
*leta, leta, leta....*

Jag installerade min 6-kilostub 040414 och fick fylla på den 041015. Då hade jag laborerat en hel del med hög bubbeltakt emellanåt. Karet var på 220 liter fram till september då jag bytte till 540 liters.
#6 - 26 januari 2005 07:01
Hallå, är det ingen mer som har en (någorlunda) uppfattning hur länge gasen räcker ? +- någon månad borde väl gå att uppskatta eller?
#7 - 26 januari 2005 07:15
Min 6kgs räckte 9 månader senast (om jag inte minns fel, jag har min journal hemma), men då har jag inte pH-controller.
#8 - 26 januari 2005 07:32
[QUOTE=defdac]Min 6kgs räckte 9 månader senast (om jag inte minns fel, jag har min journal hemma), men då har jag inte pH-controller.[/QUOTE]Okey, då är det 300-baljan vi pratar om förmodar jag?
#9 - 26 januari 2005 07:35
Japp! Och ca 0.7 oreflekterade Aquarellewatt/liter.
#10 - 26 januari 2005 09:29
Jag får väl hänga på:
12/6 - 8/11 körde jag med min 6-kilos flaska.
8/11 - 11/12 körde med 2-kilos flaskan.
Karet är ett 253 liters Zooline med ca 200 liter vatten i, 4*36 w Aquarelle i nästan heltäckande ramp, 3-4 cm öppet i bakkanten. Ingen controller. Den 15/12 byggde jag om en slamsug till reaktor och har kunnat sänka bubbeltakten rätt duktigt samt att jag kommer till ett lägre pH.
#11 - 26 januari 2005 10:33
Jag tömde en 6 kilos flaska på 10 månader i mitt förra akvarie, som var på 150 liter.
Då hade jag KH=12 så det krävdes en del för att trycka ner PH. Fluval 304 som reaktor.

/Marcus
#12 - 26 januari 2005 11:35
Fasiken det var ju riktigt intressant att börja sammanställa våra förbrukningar :)
För att samla all info på ett och samma ställe vrängde jag ihop en databas på min blogg där det går att fylla i uppgifter om ni har lust och orkar.
Jag har fyllt på med de som redan har svarat i denna tåt. Vill ni inte ligga upplagda hos mig, om uppgifter är felaktiga eller saknas är det bara att maila mig alt. skriva i denna tåt så fixar jag det. Ok?

http://193.12.137.241/bluesboy/aquabase/aquabase.php
#13 - 26 januari 2005 12:01
Tillägg till mina uppgifter

Total watt = 96W
Watt per liter = 0,64W/L (jag har reflektorer på alla rör)

/Marcus
#14 - 26 januari 2005 12:05
Vad innebär "Tube" och ljusvärdena? Jag har 310 liter inte 325.

Ska kolla nogrannare ikväll hur många månader tuben räckte, men det är snarare längre period än kortare vilket gör att jag verkligen avviker från era värden.
#15 - 26 januari 2005 12:58
Vad innebär "Tube"
Slang. Och i det här fallet betyder det att en bluesintresserad växtakvarist slängde in totalt fel ord i kolumnen för CO2-flaskans vikt...fixat nu.

och ljusvärdena?
Totalt antal watt och watt per liter. Grova indikatorer på hur mycket man gasar.

Ska kolla nogrannare ikväll hur många månader tuben räckte, men det är snarare längre period än kortare vilket gör att jag verkligen avviker från era värden.
Japp. Ska bli intressant.
#16 - 26 januari 2005 14:12
Jag räknar mitt kar som ett 200 liters då jag har 50 liter grus i botten. Har reflektorer på alla rör, om det nu gör någon skillnad i databasen? För övrigt så verkar jag ligga 1:a i konsumtion av CO2 :D
Kul att ligga först i nåt... :(
#17 - 26 januari 2005 14:16
Jag tycker inte vi ska blanda in grus osv. Precis som när man beräknar watt/liter.
#18 - 26 januari 2005 14:19
[QUOTE=defdac]Jag tycker inte vi ska blanda in grus osv. Precis som när man beräknar watt/liter.[/QUOTE]

Ok, då skippar vi det.
#19 - 26 januari 2005 14:50
jag hade gärna sett konsumtion per watt och karstorlek. plus att jag gärna hade sett det hela per bottenyta istället för liter. det borde väl ge en rättvisare bild?

och så undrar jag hur defdac lyckas hålla sin co2konsumtion på hälften jämfört med alla er andra.
#20 - 26 januari 2005 15:02
Ja det ska bli intressant om vi kan få svar på med den här tråden.
#21 - 26 januari 2005 15:23
Jag får väl oxå slänga in ett bidrag till denna intressanta undersökning.

Karet är på 310L. Jag kör "nercabbat"
Belysning: 2x150 watt MH med aqualine lampor
CO2: 6kg tub som räckte ca 7-8 månader (Mycket pga ganska kraftig ytcirkulation)

co2 går igenom mitt Eheim ytterfilter.

Jag återkommer med mer exakt period tuben räckte när jag hittar kvittot från depån.
#22 - 27 januari 2005 07:55
Jag har nu fått in uppgifter så listan är komplett för de som har "reggat sig".
Inga fler som kan gräva fram uppgifter och ställa upp i kampen mot M.W :rolleyes: ?
#23 - 27 januari 2005 08:05
Är det bara jag och PeterF som kör ytterfilter som reaktor?
#24 - 27 januari 2005 08:11
[QUOTE=BluesBoy]Jag har nu fått in uppgifter så listan är komplett för de som har "reggat sig".
Inga fler som kan gräva fram uppgifter och ställa upp i kampen mot M.W :rolleyes: ?[/QUOTE]

Är det verkligen positivt att ha hög CO2-åtgång? Själv kör jag utan täckglas så jag förbrukar säkert en hel del, men jag har inte hunnit söka upp några exakta datum än.
#25 - 27 januari 2005 08:24
Nej jag tror BluesBoy var lite ironisk.

Jag har inte heller täckglas, men däremot heltäckande ramp.

Jag tror att efter BluesBoys pH-plottar som så tydligt visar hur dåligt det är med ytcirkulation osv kommer göra att alla värden i listan kommer sjunka rejält om det innenbär att dom flesta har kunnat skruva ner Co2-bubbeltakten.
#26 - 27 januari 2005 08:26
[QUOTE=defdac]Är det bara jag och PeterF som kör ytterfilter som reaktor?[/QUOTE]Tanken slog mig också igår kväll....

[QUOTE=petnym]Är det verkligen positivt att ha hög CO2-åtgång? [/QUOTE] Nej det tror jag inte. Det var skrivet som ett mindre lyckat skämt.
#27 - 27 januari 2005 08:47
Nu har jag lagt in mina värden!

Volym: 980 liter
Co2-vikt: 6 kg
Ljuseffekt: 500 W (MH) ger 0.51 W/l
En fyllning räckte: 80 dagar (!)
CO2 förbrukning: 75 g/dag -> 7.65 g/100 l
#28 - 27 januari 2005 08:49
Jag försökte med lite ironi :)
Men med min reaktor så har jag kunnat få ner bubbeltakten + att jag har kortat ner "förspänningstiden" innan ljuset tänds så borde förbrukningen minska rejält (hoppas jag).
#29 - 27 januari 2005 08:50

CO2 förbrukning: 75 g/dag

*pust*
#30 - 27 januari 2005 08:52
[QUOTE=defdac]

CO2 förbrukning: 75 g/dag

*pust*[/QUOTE]
Ja, skrämmande, men sett per liter så ligger jag bara lite över dig, och då har jag endå ett helt öppet kar.
#31 - 27 januari 2005 09:29
[QUOTE=defdac]Är det bara jag och PeterF som kör ytterfilter som reaktor?[/QUOTE]

Jag kör också mitt Eheim ytterfilter som reaktorn. :)
#32 - 27 januari 2005 09:32
Kanske vore bra med minst 2 kolumner till i databasen: Öppetakvarium och Reaktortyp
#33 - 27 januari 2005 10:42
[QUOTE=defdac]Kanske vore bra med minst 2 kolumner till i databasen: Öppetakvarium och Reaktortyp[/QUOTE]Ja. Jag funderar på ett alternativ. Man kanske skulle lägga till en gemensam kolumn med "optioner" där man sätter samman ett antal bokstäver till en optionssträng som symboliserar utrustningens sammansättning. "R OT HC" skulle kunna tala om att man har
Reactor, Open Tank, High Cirkulation

"D CT MC" skulle kunna tala om att man har
Diffusor, Closed Tank, Moderate Cirkulation
etc, etc..
vad tror stämman om det?
#34 - 27 januari 2005 10:45
Det skulle isåfall bli parametriserat typ såhär: R: Dupla-S OT: Closed lid osv. Känns inte bra alls.

Bättre med en kolumn reaktortyp där man får speca vilken reaktor man har och eventuellt en dropdownbox för cirkulationstyp och en för open/closed.
#35 - 27 januari 2005 11:00
[QUOTE=defdac]Det skulle isåfall bli parametriserat typ såhär: R: Dupla-S OT: Closed lid osv. [/QUOTE]Är vi inte nere på en väldans detaljerad nivå då?Känns lite overkill att t.ex. speca fabrikat av reaktor när vi ibland har svårt att pricka rätt månad när tuben tar slut. Räcker det inte att ange t.ex. Diffusor, Reaktor eller ytterfilter som utrustning för upplösning?
Täckglas eller inte täckglas och Låg, mellan och hög ytcirkulation. Att ange rikning på utloppet, antal liter/h osv. känns också overkill. Eller?
#36 - 27 januari 2005 11:07
Låter perfekt!

Men dölj alla förkortningar om du väljer att lösa det så. Parsa ut nördsträngen och visa som dropdowns isåfall 8)
#37 - 27 januari 2005 11:31
[QUOTE=defdac]Låter perfekt!

Men dölj alla förkortningar om du väljer att lösa det så. Parsa ut nördsträngen och visa som dropdowns isåfall 8)[/QUOTE]Jag får fundera vidare ikväll. Du kanske har en poäng i alla fall. Även om uppgifterna inte verkar tillföra något i nuläget gör de ju heller ingen skada om de ligger och skvalpar i databasen...vem vet det kanske finns ett helt gäng med CO2-nördar på APC som vill vara med i den världsomspännande jättegallupen... :D
Vill man detaljgranska vid ett senare skede har vi ju lite mer detaljer. Ja, f-n ju mer man tänker på det så..
#38 - 27 januari 2005 16:24
är det bara jag som är intresserad av yta? eller är det sämmre än att räkna med volym?

ett grundt stort kar borde ju ha mycket större konsumtion än ett djupt med samma volym, både pga större vatten yta som ger förluster och pga större yta med växter som ger större åtgång.

kör alla i listan med hichtech-kar etimativeindex och sådant?

ps det känns lite ego att komma här med massa önskemål när jag själv inte kan bidra med något, men men....
#39 - 27 januari 2005 16:59
är det bara jag som är intresserad av yta? eller är det sämmre än att räkna med volym?
Jag har fått för mig att det ska till ett ganska udda format för att det ska ha såååå stor inverkan.

kör alla i listan med hichtech-kar etimativeindex och sådant?
Jag skulle nog vilja svara JA på den frågan.

ps det känns lite ego att komma här med massa önskemål när jag själv inte kan bidra med något, men men....
Nej för tusan. Det behövs alltid lite nya fräscha idéer mellan varven. Du kanske fyller på listan om ett tag eller ;)
#40 - 27 januari 2005 18:55
Hade gärna fyllt i men jag är på min första tub Oveb. ;)
Tuben står fortfarande på 60 bar trots att jag kört den i 1 månad med 3-4 bps.
Kommer nog aldrig att ta slut...

Roligt initiativ ändå, skoj om detta växer så man kan ev se samband. Eller om man bara flukta runt i siffror.
#41 - 27 januari 2005 19:09
[QUOTE=Dagge]Tuben står fortfarande på 60 bar trots att jag kört den i 1 månad med 3-4 bps.
[/QUOTE]
Den kommer att fortsätta visa 60 bar tills den är i det närmaste slut, dvs när den börjar gå ner hade du igentligen redan behövt fylla på.
#42 - 27 januari 2005 19:39
[QUOTE=heeke][QUOTE=Dagge]Tuben står fortfarande på 60 bar trots att jag kört den i 1 månad med 3-4 bps.
[/QUOTE]
Den kommer att fortsätta visa 60 bar tills den är i det närmaste slut, dvs när den börjar gå ner hade du igentligen redan behövt fylla på.[/QUOTE]

Enda vettiga sättet att kolla mängden gas är att väga tuben.
Det finns lite hjälpinfo på tuben:

Tara = tubens tomma vikt
(Fyllning = max vikt på fylld gas)

(Totalvikt ny tub = Tara + Fyllning)
hur mycket gas kvar = nuvarande vikt på tuben - Tara.

/Niklas
#43 - 28 januari 2005 07:55
Till gasoltuber finns det en liten självhäftande "remsa" man kan köpa och klistra på tuben för att få ungefärlig gasnivå, igentligen är det en termometer som ändrar färg eftersom temperaturen skiljersig där gasen (som är i vätskeform) är och där det är tomt.
Jag vet inte hur det funkar med CO2 dock, om temperatur skillnaden blir tillräkligt stor för att det ska gå att läsa av. Borde fungera tycker jag.
#44 - 28 januari 2005 10:44
Växtakvarie 375L

2x39W T5 22000K
35W T5 6500K
MH Oceanlight 150 W 13000K

Belysning + co2: 12 timmar per dag.

Fluval 104 ytterfilter (reaktor)
Fluval 404 ytterfilter... "vanligt filter.'

Co2: 3kg brandsläckare,magnetventil osv. Räcker ca <4> månader?! + -
ca 5 bubblor per sec...lite svårt att säga exakt det går snabbt, en stor bubbla kan bli avlång och bli 5 mindre också.. så jag kan inte säga exakt! men ungefär så...

Mvh Mikael Borås.
#45 - 28 januari 2005 12:14
[QUOTE=heeke]Till gasoltuber finns det en liten självhäftande "remsa" man kan köpa och klistra på tuben för att få ungefärlig gasnivå, igentligen är det en termometer som ändrar färg eftersom temperaturen skiljersig där gasen (som är i vätskeform) är och där det är tomt.
Jag vet inte hur det funkar med CO2 dock, om temperatur skillnaden blir tillräkligt stor för att det ska gå att läsa av. Borde fungera tycker jag.[/QUOTE]

Borde fungera för "slut" indikering, men du får ju inte reda på den faktiska mängden.
#46 - 28 januari 2005 12:52
[QUOTE=NE][QUOTE=heeke]Till gasoltuber finns det en liten självhäftande "remsa" man kan köpa och klistra på tuben för att få ungefärlig gasnivå, igentligen är det en termometer som ändrar färg eftersom temperaturen skiljersig där gasen (som är i vätskeform) är och där det är tomt.
Jag vet inte hur det funkar med CO2 dock, om temperatur skillnaden blir tillräkligt stor för att det ska gå att läsa av. Borde fungera tycker jag.[/QUOTE]

Borde fungera för "slut" indikering, men du får ju inte reda på den faktiska mängden.[/QUOTE]
Nej det är klart, men det lär ge mer förvarning än tryckmätaren iaf.
Annars får man ha tuben ståendes på en våg hela tiden så kan man ju se dag för dag vad som går åt :)
#47 - 28 januari 2005 15:03
[QUOTE=defdac]Jag tror att efter BluesBoys pH-plottar som så tydligt visar hur dåligt det är med ytcirkulation osv kommer göra att alla värden i listan kommer sjunka rejält om det innenbär att dom flesta har kunnat skruva ner Co2-bubbeltakten.[/QUOTE]Ja, jag tror det också. Med förbehåll för viss felräkning gjorde jag ett hastigt överslag utifrån tidigare mätningar. I mitt kar (0,3 W/l) räcker det med tillförsel av CO2 4 h per dygn med svag cirkulation:
http://193.12.137.241/bluesboy/pHplott.php?t=2004-12-25

Med kraftig (lite överdriven enl. video) cirkulation räcker inte 24 h till med samma bubbeltakt.
http://193.12.137.241/bluesboy/pHplott.php?t=2004-12-20

Typ 15 % v.s. 100%
#48 - 29 januari 2005 10:41
kan det vara intressant att ha med hur hög co2-nivå alla har eller har alla ca 30ppm?
#49 - 29 januari 2005 16:29
[QUOTE=averater]kan det vara intressant att ha med hur hög co2-nivå alla har eller har alla ca 30ppm?[/QUOTE]Njaaeeja - kanske.
Det är kanonsvårt att bestämma exakt hur hög CO2-nivå man har. Kör man dessutom utan kontroller varierar den ganska rejält under dygnet. Men det är klart, om man av någon anledning har lagt sin nominella nivå rejält högre/lägre än vad som är brukligt är det stort värde att få reda på det. Jag skulle kunna tänka mig att ha tre alternativ: a) > 40 ppm b) 20-40 ppm c) < 20 ppm.
#50 - 30 januari 2005 09:41
Sådär ja! Nu är databasen uppdaterad med några fält till. Hoppas det kan vara en lagom nivå för ändamålet.
För er som redan har meddelat/lagt in uppgifter i basen finns det en möjlighet att själva ändra era uppgifter. Ert nick/namn består av en länk till en sida där det går att ändra uppgifterna. Jag kommer ha kvar denna länk någon vecka så ni kan uppdatera era uppgifter (jag har gissat en del). Därefter ändrar jag tillbaka länken till er ev. hemsida så databasen åter blir skyddad.
Hoppas funktionen inte är för buggig bara.

http://193.12.137.241/bluesboy/aquabase/consumption/sum.php
#51 - 31 januari 2005 13:29
[QUOTE=BluesBoy]Sådär ja! Nu är databasen uppdaterad med några fält till. Hoppas det kan vara en lagom nivå för ändamålet.
För er som redan har meddelat/lagt in uppgifter i basen finns det en möjlighet att själva ändra era uppgifter. Ert nick/namn består av en länk till en sida där det går att ändra uppgifterna. Jag kommer ha kvar denna länk någon vecka så ni kan uppdatera era uppgifter (jag har gissat en del). Därefter ändrar jag tillbaka länken till er ev. hemsida så databasen åter blir skyddad.
Hoppas funktionen inte är för buggig bara.

http://193.12.137.241/bluesboy/aquabase/consumption/sum.php[/QUOTE]

Glömde skriva att jag har ett öppet kar... Kanske inte spelar så stor roll men
=) Mvh Micke
---------------------------------------
Sorry. Såg att det gick att ändra nu....
#52 - 31 januari 2005 13:38
Glömde skriva att jag har ett öppet kar... Kanske inte spelar så stor roll men

=) Mvh Micke
Jag såg att du har editerat dina uppgifter. Tackar för det!

Nu tror jag snart de flesta (som behövde) har fixat sina data så jag är riiiiktigt sugen att stänga redigeringsmöjligheten och lägga ut en förfrågan på APC för att fylla på basen... [:)]
#53 - 31 januari 2005 13:48
Jag har inget att tillägga till mina uppgifter...
#54 - 31 januari 2005 15:08
Jag har inte heller något att tillägga för tillfället. Lite fler namn till i listan så kan man snart börja leka med diagram & annat kul...
#55 - 3 februari 2005 19:25
Nu har jag tagit bort möjligheten att ändra uppgifterna i databasen.
Jag slänger ut en förfrågan på APC i helgen så får vi se om vi kan få lite mer indata till basen.
Är det någon mer zoopetare som vill lägga till en konsumtionsperiod är det bara att fylla i formuläret på bloggen:
http://193.12.137.241/bluesboy/aquabase/consumption/add.php
#56 - 7 februari 2005 06:10
Jag slängde ut en blänkare på APC igår. http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=4677
Vi får se om det kan bli lite fart i databasen nu. Såg precis att M.W är passerad i toppstriden förresten ;)
#57 - 7 februari 2005 09:21
Ajdå, får gå ner och skruva upp flödet :D
#58 - 9 februari 2005 08:29
[QUOTE=BluesBoy]Jag slängde ut en blänkare på APC igår. http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=4677
[/QUOTE]
Inte mycket respons där inte... :-(
#59 - 9 februari 2005 08:34
Svarade just så tråden hoppade upp under "new posts" igen. Dom som är medlemmar på APC kan ju hammra lite då och då.
#60 - 10 februari 2005 06:11
Det börjar röra lite på sig. Tackar för bumpen.
Jan S. har ändrat sina uppgifter (tubstorlek) och Laith meddelar att han troligen har lägre CO2-nivå än vad (pH/kH) testen visar (svagt bubbel).
#61 - 10 februari 2005 07:30
"gnatster's" värden tror jag inte så mycket på... 8.33 gram CO2 per dag i kombination med hög ytcirkulation ger sannolikt inte över 40 ppm CO2.
#62 - 11 februari 2005 19:08
Hey BluesBoy! Min tub tog just slut och den här gången räckte den bara 7,5 månad så du får gärna uppdatera din db (eller kunde man göra det själv?)
#63 - 11 februari 2005 19:58
[QUOTE=defdac]Hey BluesBoy! Min tub tog just slut och den här gången räckte den bara 7,5 månad så du får gärna uppdatera din db (eller kunde man göra det själv?)[/QUOTE]Yes! Gå bara in och ange en ny period på denna sidan:
#64 - 11 februari 2005 20:12
Kanske skulle vara fräckt med ytterligare en survey...

Hur mycket ljus har Ni och hur ofta fulldospulsar Ni ??

Kanske med en koppling till defdac's purvärdeslista istället för Watt/l...
#65 - 11 februari 2005 20:20
Defdac: Har du skaffat controler eller är det typo?
#66 - 11 februari 2005 20:21
Äsch, vaffasen glömde jag ändra det. Nope ingen controller.
#67 - 11 februari 2005 20:33
[QUOTE=defdac]Äsch, vaffasen glömde jag ändra det. Nope ingen controller.[/QUOTE]Fixat!
#68 - 16 februari 2005 10:10
Fyllt min tub och lagt till en ny post i din databas. Är lite osäker på exakt tidsperiod men jag har för mig om att jag fyllde i mellandagarna mellan nyår och trettondagen. Det gör min senaste period till bara 6 veckor.... 142 g/dag. Hua!
#69 - 16 februari 2005 19:57
142 g/dag. Hua!
Ja, hua! Jag förstår om du funderar på mäskkomplement :eek:
#70 - 10 mars 2005 15:44
Vi har fått en ny kandidat till toppstriden tror jag :D
#71 - 12 mars 2005 06:52
Jag brukar ha lite dåligt minne/skriver inte upp viktiga saker som när CO2-tuben byttes (vilket jag gjorde för två dagar sedan, 6 kg). Skulle man kunna registrera i förväg, och sedan färdigregistrera när man byter ut den mot nästa? Skulle vara praktiskt, tror jag... ;)
#72 - 12 mars 2005 07:45
Vad tror du om en Post-it lapp med datum på flaskan? ;)
#73 - 28 mars 2005 15:43
Hmm...mina två perioder är ju intressanta att jämföra (ny idag):
#74 - 28 mars 2005 20:55
fan vicken skii tråd... ja måste få va med... ska bara kolla datum när jag fyller tuben, är nog snart dax tror jag!
#75 - 29 mars 2005 20:42
janne dansk har lagt till en ny period. Gosh! Jag är inte avundsjuk på din konsumtion janne ;) Som min förra period ungefär fast 40 dagar mellan påfyllningar verkar tufft.
#76 - 29 mars 2005 21:37
kan det vara så enkelt att min "reaktor"är för dårlig

mvh janne
#77 - 30 mars 2005 06:28
[QUOTE=janne dansk]kan det vara så enkelt att min "reaktor"är för dårlig

mvh janne[/QUOTE]Ja, det skulle jag kunna tänka mig. Det krävs rejäla doningar att lösa upp koldioxid till 1000 liter. Petnym har ju samma storlek och konsumtion så han kanske kan tipsa om upplösning om han får ner sina siffror.

Vad har du för kH? Du kanske har justerat setpoint lite fel så du har onödigt hög CO2-nivå?

Du har angivit "Modarate" cirkulation. Jag märker stor skillnad om jag ser till att hålla all cirkulation "under ytan". Vågskvalp gör att min pH-kontroller måste mata CO2 nästan dygnet runt.
#78 - 30 mars 2005 06:40
[QUOTE=BluesBoy]Petnym har ju samma storlek och konsumtion så han kanske kan tipsa om upplösning om han får ner sina siffror.[/QUOTE]
Så här i efterhand kan jag bara konstatera att jag säkert hade ett pH långt under 6 periodvis under just den mätperioden. Gasen kommer sannolikt räcka minst dubbelt om inte tredubbelt så länge nu när jag börjar få ordning på min pH-kontroller. (Vilket innebär att jag tjänat kostnaden för den om mindre än ett år!)
#79 - 30 mars 2005 06:51
Manuell plottning

Jag har åxå legat på tok för lågt (6,1) länge nu men kan nog aldrig tjäna in kontrollerkostnaden... betalar numer inte så mycket för fyllning :)

Så att försöka spara gas har liksom inte varit prioriterat.

Däremot så verkade det roligt att plotta så nu har jag riggat webkameran att ta en bild varje minut på controllerdisplayen. Med en sådan "manuell" plottning så hoppas jag kunna tajta till nålventilen lite så att ph't sjunker långsammare när ventilen är öppen.

Kanske gör det firrarna gott !
#80 - 30 mars 2005 07:10
[QUOTE=petnym]Gasen kommer sannolikt räcka minst dubbelt om inte tredubbelt så länge nu när jag börjar få ordning på min pH-kontroller.[/QUOTE]Ja, hoppas det men jag är inte så säker. Jag tycker det lutar åt att den totala till-tiden under dygnet är ungefär den samma som en konvensionell timerstyrning. En stor fördel är givetvis att man får en bra och stabil miljö i karet utan variationer (vattenbyte undantaget). Både växter och firrar trivs bättre.

Min uppfattning är att de stora spelarna är reaktorkapacitet, cirkulation och ljus (med mycket växtmassa).

[QUOTE=oveb]Jag har åxå legat på tok för lågt (6,1) länge nu men kan nog aldrig tjäna in kontrollerkostnaden... betalar numer inte så mycket för fyllning [/QUOTE] Hehe....min Solo betalade sig redan vid transporten till påfyllnadsstället (10 mil t.o.r) :D
Solo XL som jag jobbar med nu kommer ha liiiite längre pay-off-tid :D
#81 - 30 mars 2005 07:39
[QUOTE=BluesBoy]Solo XL som jag jobbar med nu kommer ha liiiite längre pay-off-tid :D[/QUOTE]
Vad skall den ha för skojiga funktioner då? Display? Tempmätning? Mer minne - du hade inte så fett med det i din nuvarande, va? Dubbla kontrollutgångar så man kan ha en primär och en sekundär CO2-källa. Timerfunktion för att styra belysningen med samma box...
#82 - 30 mars 2005 07:43
Ungefär så ;)
#83 - 30 mars 2005 08:00
[QUOTE=BluesBoy]Ungefär så ;)[/QUOTE]
Inga egna idéer?
#84 - 30 mars 2005 08:15
värme? styrd av temperaturen (som man mäter)? styra pumparna? sköta automatiska vattenbyten? gödning? kunna köra (och ändra) utan att vara kopplad till dator? osv...

vilket controllerkort kör ni med? petnym och bluesboys xl?
har egna funderingar på att skaffa egen, men det går långsamt... (ska scanna 49 rullar film först)
#85 - 30 mars 2005 08:24
[QUOTE=averater]vilket controllerkort kör ni med? petnym och bluesboys xl?[/QUOTE]
Jag kör med lite gammalt elektronikskrot från en tidigare arbetsgivare. (Inget man får tag på ute i handeln med andra ord). Turligt nog har detta kort 1 megabyte FLASH-minne som till stor del kan användas till att logga mätdata i. Rymmer, som du kanske förstår, månadsvis med mätdata... :-)
#86 - 30 mars 2005 08:24
[QUOTE=petnym][QUOTE=BluesBoy]Ungefär så ;)[/QUOTE]
Inga egna idéer?[/QUOTE]Jodå, lite för många är jag rädd...
#87 - 30 mars 2005 08:32
vilket controllerkort kör ni med? petnym och bluesboys xl?
Solo XL håller jag på och CAD:ar nu. Det är en kraftigare och förbättrad variant av min lilla budgetlösning Solo. När offerterna dimper ner på kretskort, kapsling, display och tangentbord/overlay får jag se hur mycket lull-lull som är försvarbart utöver grundkonstruktionen. Solo XL är tänkt att bli en akvariecentral om allt går i lås.
#88 - 30 mars 2005 17:56
har ,enl seras test ,7 så jag har för mycket co2 ,då jag liggar på ph6,6.skulle vara intrasant att veta vad petny har ändrat sedan förra påfyllning ,då det verkar som ,han i den senare påfyllning har dubblat förbrukning,ell läsar jag tabellen fel

mvh janne
#89 - 30 mars 2005 18:54
en annan fråga .hur ser den optimala reaktor ut

mvh janne
#90 - 31 mars 2005 07:55
[QUOTE=janne dansk]skulle vara intrasant att veta vad petny har ändrat sedan förra påfyllning ,då det verkar som ,han i den senare påfyllning har dubblat förbrukning,ell läsar jag tabellen fel
[/QUOTE]
Under de båda perioder jag registrerat i Bluesboys databas har jag reglerat CO2-flödet manuellt, så jag har helt enkelt ställt en högre tillförsel under den andra perioden.
#91 - 31 mars 2005 07:58
[QUOTE=janne dansk]en annan fråga .hur ser den optimala reaktor ut[/QUOTE]
Optimala EGENSKAPER borde vara:

1, Löser all gas.
2, Löser gasen omedelbart utan att bygga upp en gas-ficka.
3, Extern (Vem vill ha fula burkar i sitt akvarie?)
4, Absolut vattentät (Vem vill ha läkage?)
5, Lågt "motstånd" så man kan koppla den efter ett filter
#92 - 31 mars 2005 08:04
ni, när är det bäst att mäta co2:n, före det tänds eller undertiden eller efter? det måste ju ha kommit igång ganska bra innan man mäter antar jag!
När mäter ni?
#93 - 31 mars 2005 08:15
ni, när är det bäst att mäta co2:n, före det tänds eller undertiden eller efter?
Det beror helt och hållet på vad syftet är med din mätning. Att mäta för att se om man har tillräcklig CO2 borde rätta tillfället vara när växterna kör som hårdast med sin fotosyntes. Denna tidpunkt ligger lite förskjutet från lysets start beroende på ljusets styrka. Ett riktmärke kan vara att att mäta när de bubblar som intensivast.

För att kontrollera om det blir för mycket CO2 (t.ex för firrarnas hälsa) är det nog de tidiga morgontimmarna som gäller.
#94 - 31 mars 2005 08:38
oki, ´som jag misstänkte!, Tack!
#95 - 3 maj 2005 16:22
Ny period av M.W:

Ligger skapligt stabilt :)
#96 - 3 maj 2005 16:29
[QUOTE=BluesBoy]Ny period av M.W:

Ligger skapligt stabilt :)[/QUOTE]
skulle det funka att lägga till mig i tabellen, vore kul att se! vad vill du ha för uppgifter i sånna fall?
#97 - 3 maj 2005 16:39
Kan lägga till mig oxå.

720l
6kg tub
0,32w/l
Tuben räckte i ca 50-55 dagar (måste haft läkage)
Kör med controller
Water cirkulation - Moderate
Hade mitt ytterfiltr som reaktor plus en hemmabygd efter ytterfiltret
Akvariet är täckt

Någon jag missat?
#98 - 3 maj 2005 16:42
La till mig själv i tabellen men skrev självklart fel.

Dels är ju akvariet på 720l o sen lyckades jag få en
punkt i watt talet ist för ett komma.

Har iaf 0,32w/l
#99 - 3 maj 2005 17:00
[QUOTE=BluesBoy]Ny period av M.W:

Jag lyckades också klanta till mig, jag har inte någon controller :o
Det får nog bli nästa steg i prylsamlingen :D
#100 - 3 maj 2005 17:25
Det är lungnt göbbar. Har fixat till det.
#101 - 4 maj 2005 08:08
[QUOTE=brams][QUOTE=BluesBoy]Ny period av M.W:

skulle det funka att lägga till mig i tabellen, vore kul att se! vad vill du ha för uppgifter i sånna fall?[/QUOTE]Sorry Brams, missade ditt inlägg igår :o
Du kan själv fylla i alla uppgifter för en period på denna sidan:

De uppgifter som behövs är:
1. Namn (eller nick)
2. Ev. hemsida.
3. Storlek på tuben som har tagit slut (i gram).
4. Hur många dagar den räckte (cirka).
5. Totala ljusstyrkan som karet hade denna period.
6. Använde du pH-kontroller denna period (ja/nej)
7. Grov uppfattning om ytvattencirkulationen (svag/måttlig/stark)
8. Vilken metod av upplösning som användes.
9. Om det är ett öppet eller slutet kar (täckglas).
10. Ungefärlig CO2-nivå man brukar ligga på (cirka).

Fråga här eller skicka mig ett mail/meddelande om du undrar något mer.
#102 - 4 maj 2005 18:38
Ok, jag får ta och vänta tills min tub tar slut då!. jag bytte i torsdags så det tar nog nån månad!
#103 - 5 maj 2005 18:33
[QUOTE=petnym]Gasen kommer sannolikt räcka minst dubbelt om inte tredubbelt så länge nu när jag börjar få ordning på min pH-kontroller.[/QUOTE]
Trycket i min tub har börjat sjunka så sakteliga och jag närmar mig 12 veckor (och då körde jag av misstag jättemycket CO2 i knappt 2 veckor), så en dubblad tid var en rätt bra gissning.
#104 - 9 maj 2005 17:59
Mycket börjar falla på plats nu.

Jag har precis gjort en mätning hur mycket CO2 min reaktor löser upp vid en bestämd bubbeltakt. Min pH-controller fick hålla magnetventilen öppen medan pH-värdet plottades (1 ggr/minut). Jag följde ökningen av CO2 och fick fram att:

Med denna bubbeltakt:
http://193.12.137.241/bluesboy/movies/Bubbeltakt.wmv (Windows Media 800 kb)
löser jag upp 3,2 gram CO2 per timma.
När karet ser ut så här:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=315

Om jag tittar på hur mycket magnetventilen måste vara öppen per dygn för att hålla bra växtbubbel ( i ett öppet kar med minimal ytcirkulation och 0,3 W/l ) borde det gå åt ungefär 30-35 gram per dygn.

Det stämmer ganska bra med långtidskonsumtionen jag har nu:

NU förstår jag varför det var lite knöligt att få till bra växtbubbel i mitt gamla 220-liters med 0,7 W/l, diffusor och den blygsamma bubbeltakten mäsken hostade upp :)
#105 - 9 maj 2005 18:06
Hej!

"NU förstår jag varför det var lite knöligt att få till bra växtbubbel i mitt gamla 220-liters med 0,7 W/l, diffusor och den blygsamma bubbeltakten mäsken hostade upp !

Du menar att det är svårt att få tillräckligt med co2 med mäsk?

Urban
#106 - 9 maj 2005 18:16
Du menar att det är svårt att få tillräckligt med co2 med mäsk?
Ja, svårt - inte omöjligt :) En bra reaktor, lite lagom ljus och måttlig ytcirkulation gör det nog myyyycket lättare. Det visste jag inte då.
#107 - 10 maj 2005 16:07
[QUOTE=BluesBoy]Ja, svårt - inte omöjligt :) En bra reaktor, lite lagom ljus och måttlig ytcirkulation gör det nog myyyycket lättare. Det visste jag inte då.[/QUOTE]
30-35 gram koldioxid är ganska mycket!

Jag har ett mindre kar, 250 liter. Skulle tro jag behöver ungefär 20 gram koldioxid under ljusperioden (har mycket ogräs :) )

Snabbt räknat: Har två 1,5 liters PET. En flaska laddas var tredje dag med 1,2 dl = 100 g socker -> 46 g koldioxid, varav 11/24-delar tillförs under ljusperioden -> 7 g/dag.

Ajajaj, jag har länge trott att mina CO2-värden har varit ok på bakgrund av mätningar och lite bubbel (har ungefär 0.3 W/l). Tydligen dags att konstruera ett barnsäkert utrymme för en riktig CO2-flaska samt slänga pH-/KH-testet till h****te.
#108 - 10 maj 2005 18:31
Nu måste jag spåna lite :) :confused:
Jag har gjort om mätningen i inlägg #103 och på nytt har jag fått svart på vitt något som jag tidigare bara misstänkt. Min pH-kurva som indikerar upplöst CO2 bryter av ganska markant efter ganska exakt 4 timmar ljus.
Jag har fått lära mig att fotosyntesen startar ganska omgående (och därmed kolupptaget) när man belyser plantan. Att växtbubblet kommer senare har ju sin förklaring i att det tar en stund att syremätta vattnet.

Är det någon som vill spåna lite om vad som kan ligga bakom detta olinjära fenomen? Om jag ska nämna några siffror så mäter jag upp ett halvt gram mindre per timme efter 4 timmars ljustid. Det är även vid denna tidpunkt som växtbubblet sätter fart med mina 0,3 W/h.
#109 - 10 maj 2005 19:23
Det är inte samma fenomen som när man har diffusor? Typ att koldioxiden "hoppa in" i luftbubblorna - i det här fallet syrebubblorna?

Nää. Jag var inte riktigt med på åt vilket håll du menade pH-kurvan bryter av.
#110 - 10 maj 2005 20:06
Nää. Jag var inte riktigt med på åt vilket håll du menade pH-kurvan bryter av.
Äh, jag förklarar ju som en påse snäckskal :o

Here we go again:
Vid lystart 10:00 låter jag magnetventilen stå öppen hela tiden. Jag plottar pH:t med controllern (som nu enbart fungerar som mätare). Min bubbeltakt är inställd på kraftig "överkapacitet" vilket jag vill ha när controllern är inkopplad så jag får hyfsat snabb svarstid med mitt kH. Denna "överkapacitet" får till följd att jag löser upp (mycket) mer än vad växterna käkar tillsammans med det som drivs ut p.g.a. cirkulation och avsaknad av täckglas när ventilen står konstant öppen (100% ED). Mitt pH sjunker konstant. Men...
Efter fyra timmar (14:00) bryts kurvan. Det går år mer CO2 nu. pH:t sjunker långsammare, växterna börjar bubbla markant.

Kolla här (sorry för taskig kvalitet):
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=320
#111 - 11 maj 2005 05:58
humm... frågan är alltså typ är det för att växterna käkar mer när syremättnaden slagit i taket eller något annat? .. Jag har ingen aning =)
#112 - 11 maj 2005 06:59
Min reaktor fylls med syre när växterna börjar bubbla, trycket är lägre i reaktorn så endel syre frisläpps om inkommande vatten är mättad. Även om jag har en venturi tror jag effektiviteten till reaktorn blir sämre av detta. Kan det vara nåt?

Annars bubblar väl växterna ut koldioxiden ;)
#113 - 11 maj 2005 07:23
Jag har känslan att det faktiskt *tar* ett tag för kolmaskineriet att dra igång. När väl "ångan* är uppe det däremot snabba ryck som vi har sett på defdacs lilla filmsnutt med omväxlande mycket/lite ljus. Jag har givetvis inga konkreta bevis/belägg för uttalandet men jag kommer nog följa upp med en mätning lika ovan men med nedsläckt kar.
#114 - 11 maj 2005 09:02
Jag tror mer på Kais idé. På barrreport.com så snackade Barr om samma sak ang. hans reaktorkonstruktion. En del av idén med den var att den faktiskt skulle kunna läcka ut mikrobubblor för att slippa uppbyggnad av "restgas", och detta skedde efter att vattnet kommit upp i någon slags mättnadsgrad. "Restgasen" vi alla ser kanske helt enkelt bara är syre?
#115 - 11 maj 2005 09:07
Hum.. Verkar helt klart ha med syrenivån att göra. Såhär skriver Tom när en person frågade vad det var för vits med att ha en venturi-loopback som suger in restgasen när den byggts upp inne i reaktorkammaren:

"This adds a fine venturi mist once the capacity limits and stauration levels(O2) have been reached in the tank. It basically pruges the gas (namely O2) when you don't need it anymore. If you keep adding more CO2 beyond this, the burp hole will burp out gas bubbles.

So this is a self leveling device but also acts to disperse (O2) CO2 well in larger tanks like a very effective diffuser stone, this is better since it also has water movement added.

Other gases besides CO2 influence diffusion. Once these levels(O2) build up about 1/2 way through the day, the reactor's abilty to 100% diffuse CO2 is greatly reduced. Then the gas bubble increases and the venturi kicks into high gear, the O2 is expelled and the CO2 is still diffused, although not 100%, this is still a very good solution to "O2 pruging" of the gas chamber.

I designed this 10 years ago and to date no one has said about why the bubble builds and why the venturi helps. Some suggested CO2 saturation levels but that is not the case. We can measure that easily.

Most folks that own CO2 reactor see a gas build up during the photoperoid, this is also directed correlated and proportional with a rise in O2 levels.

O2, unlike CO2, does not dissolve as well in water, so we have a build up in the chamber. This adds the pure O2 to the tank as well while also pruging the unit of other gases besides CO2 and allowing it to continue adding just CO2.

So there's your answer and probably more."
#116 - 11 maj 2005 10:44
Other gases besides CO2 influence diffusion. Once these levels(O2) build up about 1/2 way through the day, the reactor's abilty to 100% diffuse CO2 is greatly reduced.

Most folks that own CO2 reactor see a gas build up during the photoperoid, this is also directed correlated and proportional with a rise in O2 levels.
Intressaaaaant så det förslår :)

Såhär skriver Tom när en person frågade vad det var för vits med att ha en venturi-loopback som suger in restgasen när den byggts upp inne i reaktorkammaren
Jag ser inte konstruktionen helt klart framför mig. Har du/någon annan mer info om denna loopback-lösning?
#117 - 11 maj 2005 10:55
Vet inte om det kommer funka:
http://www.barrreport.com/gallery/files/2/3/Venturi1.jpg

Hursomhelst är det bara en slang ganska högt upp på reaktorbehållaren som går in i pumpinsuget igen (eller venturin om pumpen har en sån). Lite längre ner sitter ett raphål om loopbacken av någon anledning inte skulle orka med att skjuta ut all restgas som mikrobubblor.
#118 - 11 maj 2005 11:15
Jo, det funkade. Stort tack!
Blir att fundera lite på moddning ikväll då...
#119 - 11 maj 2005 11:35
Min reaktor är byggt efter TBarrs anvisningar, dvs restgasen går till inntaget på pumpen och finfördelas. På så sätt går mycket av restgaserna ur reaktorn som fina bubblor. På morgonen när reaktorn körs igång är den fylld med ren CO2 som löses upp på en gång (inga bubblor ut).
#120 - 11 maj 2005 11:45
[QUOTE=kaihc]Min reaktor är byggt efter TBarrs anvisningar, dvs restgasen går till inntaget på pumpen och finfördelas. På så sätt går mycket av restgaserna ur reaktorn som fina bubblor.[/QUOTE] Ok, tack för infon! Jag ska titta på en variant när jag får tid.
#121 - 14 maj 2005 09:05
Har lagt in en ny mätperiod. 86 dagar räckte tuben denna gång. 7.11 gram/dag och 100 l. Dubbelt så länge jämfört med förra gången. Kontrollern gör nytta... :-)

Akvariet får nog klara sig utan CO2 till på måndag...
#122 - 14 maj 2005 22:51
[QUOTE=kaihc]Min reaktor är byggt efter TBarrs anvisningar, dvs restgasen går till inntaget på pumpen och finfördelas. På så sätt går mycket av restgaserna ur reaktorn som fina bubblor. På morgonen när reaktorn körs igång är den fylld med ren CO2 som löses upp på en gång (inga bubblor ut).[/QUOTE]
finns det nån närmare beskrivning på detta + hans andra påfund? nån bra site å tipsa om?
#123 - 14 maj 2005 22:53
www.barrreport.com men det är en betalsajt. Det är egentligen inte mycket nytt där. En del nogranna förklaring hur/varför low-techs fungerar.

Annars är det mest det gamla vanliga. Mer och bättre koll på koldioxiden.
#124 - 14 maj 2005 23:09
Förresten Brams. Jag tror ingen reaktor i världen slår din vad gäller upplösning, så jag tror inte du behöver bekymra dig 8)

Så att det inte blir för internt: Brams reaktor är ett hemmabygge med en jäkla massa rör med biobollar och feta pumpar samt dessutom en bioplastreaktor på slutet inneslutet i en sump. I den mån det blir restgas klarar förmodligen reaktorn att t om lösa upp den.
#125 - 15 maj 2005 16:30
[QUOTE=defdac]Förresten Brams. Jag tror ingen reaktor i världen slår din vad gäller upplösning, så jag tror inte du behöver bekymra dig 8)

Så att det inte blir för internt: Brams reaktor är ett hemmabygge med en jäkla massa rör med biobollar och feta pumpar samt dessutom en bioplastreaktor på slutet inneslutet i en sump. I den mån det blir restgas klarar förmodligen reaktorn att t om lösa upp den.[/QUOTE]
Hehe, neee. jag tror nog min duger, men det är ju alltid kul å se hur andra tänker! Föressten så tror jag det luktar omkonstruktion inom kort när det gäller min reaktor.... ska byta ut biobollarna till mindre så att dom ligger lit mer i "sick sack", som det är nu så passar dom precis å skapar kanaler gnom hela reaktorn där det lätt slinker igenom co2. Alldrig är man nöjd! :)
#126 - 18 maj 2005 07:40
Hittade precis ett fel i databasen. Min näst sista period med 14.5 gram / dag och 100 liter anger felaktigt att jag använder pH-kontroller. Det gjorde jag inte då.
#127 - 18 maj 2005 15:26
[QUOTE=petnym]Hittade precis ett fel i databasen. Min näst sista period med 14.5 gram / dag och 100 liter anger felaktigt att jag använder pH-kontroller. Det gjorde jag inte då.[/QUOTE]Fixat.
#128 - 29 maj 2005 06:17
FYI:
Nu har Tom Barr börjat ge lite input i tråden jag startade på APC:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=4677

Let me think about some possible ways to improve this measurement of plant consumption and tank consumption to get more standard results that cover the bases better.
Ska bli intressant ;)
#129 - 29 maj 2005 07:04
Intressant att han mäter syrehalt. Borde inte den vara 100%+ under dagen och i princip 100% under natten (förutsatt att man har låg fiskbelastning)?
#130 - 4 juni 2005 06:47
Jag snubblade på ett läsvärt experiment av George and Karla Booth som påminner mycket om mina stolligheter: http://www.hallman.org/plant/booth2.html

En stor skillnad är att de har haft möjlighet att köra mätningarna utan växter :)
#131 - 9 juni 2005 15:50
Dagge har lagt in sin första period i databasen.
#132 - 29 juni 2005 14:49
oveb har tömt sin tub och lagt till en ny period.
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php
#133 - 5 juli 2005 17:42
Efter senaste diskussionen på APC har jag blivit sugen att göra en sista-minuten-ändring av designen på min nya pH-kontroller. Måste vara tokintressant att lägga till en ingång för att mäta DO (Dissolved Oxygen) samtidigt som man plottar pH och temperatur :)
Någon som kan tipsa om det går att få fatt på en DO-prob som inte kostar skjortan (typ http://www.vernier.com//probes/probes.html?do-din&template=standard.html). Måste även få fatt på specifikationen i så fall.
#134 - 5 juli 2005 18:11
Jag kommer behöva fylla på min tub imorgon såg jag nu. Ovanligt kort mellan detta och förra bytet så min co2-åtgång lär ha skjutit i höjden. Bra att du har din db så man kan hålla lite koll.
#135 - 8 juli 2005 11:02
Nu har jag lagt in en ny period. Eftersom det var smällhett här i Linköping slog apparaturen av vid runt 5.7 kg, därav min "förminskning" av tubstorleken.

Däremot slog jag in akvariestorleken fel med en nolla för mycket =/
#136 - 8 juli 2005 11:39
Däremot slog jag in akvariestorleken fel med en nolla för mycket =/
Det vore lagom storlek de du :D
Fixat!
#137 - 23 augusti 2005 17:20
050324-050821 så länge räkte en15 kg svetstub.såg förra söndag 050814 att det började att sjunka på manometern,och efter att ha läst att det snart tog slut,fyllde jag en annan 15 kg tub på måndagen ,tänkte att att ha den klar på måndag kvällen ,men den räkte till 050821 .skall väll tillägga att jag knapt har nogon ytcirkulation. så om du vil lägga till en ny omg. för mig blues boy

mvh janne
#138 - 23 augusti 2005 18:08
så om du vil lägga till en ny omg. för mig blues boy
Fixat. Kolla så det blev ok.

PS. 15 kg kallar jag tub :D
#139 - 23 augusti 2005 18:54
perf. har minskat med 1/3 del:p har fået tag på 2 st "gratis"tuber

mvh janne
#140 - 22 september 2005 16:47
Så, ny period för mig.
Haft mer ljus men ändå har tubne räckt ca dubbelt så länge.
Det är trevligt.
#141 - 22 september 2005 20:16
Jag har också lagt in en ny period idag. Jag verkar ha snålkört under sommaren.

Pny 980 6000 0.51 128 46.8 N Moderate Ext reactor OPEN 20-40 4.78

(Det blev pH kontroller: Yes, men jag ställde in pH kontroller No för den har bara varit på ungefär halva peroiden.)
#142 - 23 september 2005 14:41
Oj, nu duggar visst påfyllningarna tätt :)
Fyllde också min tub i dag och angav "Ext filter" eftersom jag bytt till denna upplösningsmetod under denna period.
#143 - 23 september 2005 15:22
Lade till en period som jag inte hade rapporterat i våras, men klantade mig som vanligt och fick det till att jag kör med controller fast jag inte gör det... :(
#144 - 23 september 2005 15:23
[QUOTE=M.W]Lade till en period som jag inte hade rapporterat i våras, men klantade mig som vanligt och fick det till att jag kör med controller fast jag inte gör det... :([/QUOTE]
Jag tror att BluesBoys script är fel på den punkten...
#145 - 23 september 2005 16:02
Mycket möjligt, för jag är ganska säker på att jag hade Nej i den rutan.
#146 - 23 september 2005 16:19
Jag tror att BluesBoys script är fel på den punkten...
Ja, visst tusan var det ett fel. Sorry, fixat nu.

Mycket möjligt, för jag är ganska säker på att jag hade Nej i den rutan.
Jag har ändrat till Nej nu.
#147 - 23 september 2005 17:18
Jag vill ha "Nej" på min senaste period också, för pH-kontrollern satt på mitt lilla kar större delen av perioden.
#148 - 23 september 2005 17:46
[QUOTE=petnym]Jag vill ha "Nej" på min senaste period också, för pH-kontrollern satt på mitt lilla kar större delen av perioden.[/QUOTE]Nuså. Då tror jag det ska vara fixat också.
#149 - 30 oktober 2005 09:04
har uppgraderet mina 6 st 36 w t8rör till 8 *54w t5 rör.det vart en jäklar skillnad nu bubblar det friskt .men dett är frågan om mit lilla ytterfilter orkar att hålla co2 halten
4 st philips master tl5 super 840 t5 54w 4250lm 0,66
4 st philips master tl5 super 865 t5 54w 4450lm 0,71

mvh janne
#150 - 7 november 2005 07:52
systemfel har lagt till sin första period med sin högljusburk.
#151 - 7 november 2005 18:27
Har lagt till två perioder, bättre sent än aldrig.

Jag fick nog något fel på Ljuset på den sista, ska vara 300 W (0.92 W/l).

Jag har även en fråga om Nominal co2 vad vill du ha här? vad man eftersträvar eller vad man faktiskt hamnat på?

Jag har haft strul, den första nya perioden hade jag klydd med mitt kh vilket gjort att jag haft myckel lägre co2 halt än jag räknat med.
Den andra nya perioden fixade jag ovanstående problem och la mig på en nivå som jag tyckte skulle räcka, det visade sig vara typ 80-90ppm, lite mycket.

FYI: Nu är alla problem med co2 fixade och jag är 99% säker på att jag alltid har en nivå mellan 27-32ppm.

/Niklas
#152 - 7 november 2005 20:02
Jag fick nog något fel på Ljuset på den sista, ska vara 300 W (0.92 W/l).
No probbs. Fixat.

Jag har även en fråga om Nominal co2 vad vill du ha här? vad man eftersträvar eller vad man faktiskt hamnat på?
Den nivån som man under största delen av aktuell period har siktat på. Man kan ju av olika anledningar medvetet lägga sig på en mycket högre/lägre nivå än vad som är "normalt" (20-40) vilket då kan förklara stora skillnader när man jämför setup'er/perioder.

Jag har haft strul, den första nya perioden hade jag klydd med mitt kh vilket gjort att jag haft myckel lägre co2 halt än jag räknat med.

Den andra nya perioden fixade jag ovanstående problem och la mig på en nivå som jag tyckte skulle räcka, det visade sig vara typ 80-90ppm, lite mycket.
Var det stora delar av perioderna kan jag ändra dessa i databasen så förklarar det ju dina stora skillnader.
#153 - 8 november 2005 05:50
Jepp, det var under stort sett hela perioderna som det först var för lågt och sedan för högt.
#154 - 18 november 2005 14:49
oveb har lagt till en ny period.

För information har jag även börjat plotta koldioxidkonsumtionen i form av antal minuter som magnetventilen är till per dygn (kallar det on-minuter). Klockan 21:00 i kväll får jag det sista entryt i en väääldigt intressant veckoplott ;)
#155 - 18 november 2005 20:22
Jaha, där satt den :)
Jag har tidigare hintat om att ytcirkulationen verkar påverka CO2-konsumtionen markant i mitt kar. Jag har nu lagt till en funktion i min pH-kontroller där jag håller koll på hur mycket magnetventilen måste vara öppen för att hålla min inställda setpoint.
Den senaste plotten sammanföll lämpligt med tokerierna i TDS-tråden. Här är plotten:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=429

Lite kommentarer kring denna:
Plotten visar antal timmar ventilen är öppen/dygn för att hålla 20 ppm CO2 med konstant bubbeltakt (CO2-flöde).
Jag justerade upp mitt innerfilter över vattenytan under en fotosession den 10/11. Märkte då att konsumtionen ökade drastiskt och sänkte ner filtret igen. Konsumtionen dalade då ner till ~10 h /dygn. Från den punkten ökade konsumtionen stadigt på nytt.
Eftersom karet hade gått begränsat gödningsmässigt funderade jag ett tag på om mina nya gödningspulser fick till följd att konsumtionen ökade kontinuerligt? Ok, låter rimligt, men…

Jag hoppade över vattenbytet i helgen på grund av TDS-mätningar och noterade att vattennivån sjönk skapligt då jag kör med öppet kar. Vattenytan började närma sig utloppet på innerfiltret på nytt… :) Började ana oråd och fyllde upp karet i går (17/11) vilket fick till följd att konsumtionen minskade drastiskt till ~8 timmar fortfarande med samma gödning och bubbeltakt. Att det hamnar under 10 h utan att ändra bubbeltakt beror nog på att jag tillför en del CO2 via mitt brunnsvatten vid påfyllnad. Växtbubblet är oförändrat gott.

Jag vågar nu bestämt påstå att ytcirkulationen påverkar konsumtionen markant. Jag vill därmed inte pusha för att vi ska dumsnåla med CO2:n men om vi vänder på steken så skulle min bubbeltakt styrd av en timer ställd på 12 h innebära tidvis CO2-brist som får växterna att knorra och algerna att jubla.

En lagom krusning på ytan tror jag på. Skvalpar det, får vi vrida på bubbeltakten med en faktor 1,5-3. Jag plottar vidare...
#156 - 18 november 2005 20:45
Riktigt tufft! 8)
#157 - 9 december 2005 18:40
Då ska vi se. En rättelse, förra perioden var 6000 gram och det är denna perioden som kommer ha 5700 gram som jag just lagt in.

Mycket intressant att jag inte alls gjort av med mycket mer än vad jag trodde. Det kändes nästan som jag hade läckage varvid jag penslade all utrustning med diskmedel nu när jag fyllt tuben. Tänk vad man kan lura sig själv innan man räknar lite på det!

Det är ju snarare så att jag förra perioden verkar ha gjort av med betydligt mer än vanligt.

Mycket fin liten databas! =)
#158 - 9 december 2005 19:19
En rättelse, förra perioden var 6000 gram och det är denna perioden som kommer ha 5700 gram som jag just lagt in.
Fixat. Ändrade även tankvolymen från 300 till 310 eftersom jag tror du kör med samma burk ;)

Mycket intressant att jag inte alls gjort av med mycket mer än vad jag trodde.
Ja, det är fasen vad man kan inbilla sig saker - både CO2 och andra saker i burken. En loggbok är guld värd när man ska titta i backspegeln.
#159 - 9 december 2005 22:38
det är lite irriterande att min tub aldrig tar slut.... funderar på å fylla den även om den inte är full. Det borde ju iof gå å väga den eller?, alltså för att få reda på hur mycket som är kvar!
#160 - 9 december 2005 22:47
Har du vanlig 6kg brandsläckare så väger de oftast 15kg fulla inkl kran fast utan regulator.
#161 - 10 december 2005 10:32
Jag har en 18kg tub. Tror att det står på hur mycket själva tuben väger. Ska kolla upp detta i eftermiddag...
#162 - 10 december 2005 10:56
Alla tuber ska vara märkta med en tara vikt, det är tubens egen vikt.
En hederlig 6kg ståltub har tara på 9.78kg, resten är gas vid en vägning.
#163 - 15 december 2005 13:03
Sådärja, då var min 6-kilos flaska nästan tom, byter till den lilla 2-kilos. Ska bli intressant att kolla om det märks någon skillnad nu när jag gått ifrån ytterfiltret och istället kör en Barr venturireaktor. pH sjunker bättre/mer och jag har kunnat sänka bubbeltakten lite grann, ska fippla lite mer med inställningarna och se vad det kan ge. Lade till en ny period i din databas BluesBoy.
#164 - 2 januari 2006 20:56
Jag har lagt in en ny period idag. Tuben var inte riktigt tom när jag fyllde på dem så jag har uppskattat att den skulle räcka knappt en vecka till.

Pny 980 6000 0.51 80 75.0 N Moderate Ext reactor OPEN 20-40 7.65
Pny 980 6000 0.51 42 142.0 N Moderate Ext reactor OPEN 20-40 14.50
Pny 980 6000 0.51 86 69.7 Y Light Ext reactor OPEN 20-40 7.11
[color=red]Pny 980 6000 0.55 108 55.5 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 5.66[/color]

pH-kontrollern är på igen, något mer belysning och mindre vattencirkulation under slutet av perioden. Resultatet var en något lite högre förbrukning än föregående period.
#165 - 21 januari 2006 19:37
M.W har lagt in en ny period för sin 2-kilos:
#166 - 21 februari 2006 18:17
Jag har bytt till en nyfylld tub ikväll.
Blev lite lurigt att fylla i databasen denna gång eftersom jag har bytt akvariestorlek under denna period. Det slår på några dagar på setup:erna men för enkelhets skull tog jag medelvärdet på burkarna och använde samma ljusstyrka.
Passade även på att lägga till datum när man sparar period i databasen.
#167 - 13 mars 2006 09:06
cactus och Ex_Libris har fyllt på lite:
#168 - 17 mars 2006 10:32
Lade till lite nytt, har missat ett byte så jag lade till 2 efter varann.. Har lekt med olika reaktorer och till slut så har jag kört Mistreaktor med alldeles för hög bubbeltakt. Upplösningen har trots mistreaktorn varit alldeles för bra och det har gjort att jag haft alldeles för mycket CO2 i vattnet :( Inte bra för fisken..
#169 - 9 april 2006 16:07
Jag har lagt in en ny period idag. Hoppas kunna fylla tuben i morgon eller på tisdag.

Pny 980 6000 0.56 108 55.5 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 5.66
[color=red]Pny 980 6000 0.56 97 61.86 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 6.31[/color]
#170 - 11 april 2006 12:37
Bluesboy!

Det blir en massa varningar av typen:

Warning: Division by zero in C:\Documents and Settings\Janne\Mina dokument\Mina projekt\Web\aquabase\consumption\sum.php on line 125

...på din sida. (Kanske beror på inläggen med viagra-reklam som kommit in?)
#171 - 11 april 2006 14:49
Ja, en del kan trötta ut andra...:mad:
Har rensat skiten nu och får väl fundera på något bra skydd så vi får ha vår lilla databas ifred.
#172 - 2 maj 2006 11:37
Nu har jag lagt till en ny period. Mindre än jag trodde för det kändes inte så länge sen jag fyllde. Tuben var inte helt tom när den skulle fyllas så det sista dumpades (men det var förmodligen inte många gram).
#173 - 2 maj 2006 12:47
Man kanske skulle lägga till "mist" som upplösningsmetod nu när det har blivit vanligt?
#174 - 2 maj 2006 12:50
Ja jag körde nog större delen av föregående period med mist. Däremot sänkte jag ytcirkulationen ganska sent under perioden men valde ändå "liten"-ytcirkulation.
#175 - 3 maj 2006 06:50
ixxe har lagt till en period.
#176 - 9 maj 2006 19:50
Ex_Libris har fyllt på lite igen:
#177 - 9 maj 2006 20:55
Ex_Libris länk funkar inte, pekar på http:///
#178 - 10 maj 2006 05:02
[QUOTE=Raven]Ex_Libris länk funkar inte, pekar på http:///[/QUOTE]
Det gör alla som inte har någon länk. Borde kanske fixas.
#179 - 21 maj 2006 13:39
Bluesboy! La in en ny period, men glömde att ändra flaskstorleken till 2000.. [:-5]
#180 - 21 maj 2006 16:04
Fixat!
#181 - 21 maj 2006 17:35
Tackar.
#182 - 2 augusti 2006 16:07
Tuben slut och en ny period inlagd i databasen:
Tyvärr blev det åter en konstig period eftersom jag växlat storlek på burk igen.
#183 - 3 augusti 2006 12:13
Intressant tråd och databas. Jag hänger på när min tub är slut, vilket förmodligen inte tar så lång tid. Jag kör ett 480 liters öppet akvarium med en reaktor som är i minsta laget så jag förmodar att en del koldioxid går till spillo. Ytavrinning medför väl också en del förluster.

Mvh
Johan
#184 - 11 augusti 2006 14:20
Jag har lagt in en ny period idag. -Givetvis tog gasen slut när jag var på semester... (Har inte brytt mig om att ta reda på exakt vilken dag den tog slut på...)

Pny 980 6000 0.56 97 61.86 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 6.31
[color=red]Pny 980 6000 0.51 97 50.00 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 5.10[/color]
#185 - 21 augusti 2006 19:22
ixxe har lagt till en ny period:
#186 - 23 augusti 2006 15:22
Mäsk

hur gör man med den där flaskan med mäsk??:confused:
#187 - 23 augusti 2006 16:16
[QUOTE=Lundborg]hur gör man med den där flaskan med mäsk??:confused:[/QUOTE]Jag förstår inte frågan?
#188 - 31 augusti 2006 17:10
Johan Nilsson har lagt till en period.
#189 - 3 september 2006 07:35
Bytt flaska igen, mistreaktorn som jag använde under större delen av den här tubens gång har åkt ut. Mest för att alla mikrobubblor gjorde vattnet disigt, men också på grund av att det gick åt en hel del gas..
#190 - 15 september 2006 14:30
Dagge har lagt in en period och minskat sin konsumtion skapligt mot förra:
#191 - 15 september 2006 15:52
Dagge har lagt in en period och minskat sin konsumtion skapligt mot förra:

Jepp, men det har varit lite väl mycket snålkörning. Visserligen är det roligt att fått en 6kg att räcka mer än 400 dagar men mina toffsalger verkar diggat lite halvtaskig nivå på CO2:n.
#192 - 15 september 2006 17:55
Även Peter Haack har lagt in en period med en skapligt stor tub på 20 kg:
#193 - 15 september 2006 18:07
Ja det var dags nu när den äntligen tog slut..=O) men en grej som jag undrar över är jag skrev in 144watt ljus dvs det är 36x4/310=0.4645 men jag har fått 0.43W/l Y?
JAg har reflectorer men det e där inget man fyller i väl? eller det är för att jag har täckglasen kanske hmm där gick det upp ett ljus hehe.
#194 - 15 november 2006 12:49
men en grej som jag undrar över är jag skrev in 144watt ljus dvs det är 36x4/310=0.4645 men jag har fått 0.43W/l Y?
Ooops, jag har missat ditt inlägg, sorry.
Vad jag kan se har du angett 330 liter som vattenvolym och inte 310.

Nu har jag lagt till en ny period:

Lite konstigt är det att, strular det i burken är det ofta när gasen gåller på att ta slut...:confused:
#195 - 15 november 2006 16:46
BluesBoy skrev:
Ooops, jag har missat ditt inlägg, sorry.

Vad jag kan se har du angett 330 liter som vattenvolym och inte 310.

Nu har jag lagt till en ny period:

Lite konstigt är det att, strular det i burken är det ofta när gasen gåller på att ta slut...:confused:

Ja oj det missade jag sorry går det att ändra nu i efterhand skall vara 310liter och inte 330 ja där ser man
#196 - 15 november 2006 17:19
Fixat!
#197 - 15 november 2006 17:29
BluesBoy skrev:
Fixat!

Tackar nu dröjer det nästan ett helt år till innan man skriver in igen..
#198 - 7 december 2006 13:29
Jag har lagt in en ny period idag. (Har inte brytt mig om att ta reda på exakt vilken dag den tog slut på...)

Pny 980 6000 0.51 97 50.00 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 5.10
[color=red]Pny 980 6000 0.55 105 57.1 Y Light Ext reactor OPEN 20-40 5.8[/color]
#199 - 10 januari 2007 20:53
petnym skrev:

Pny 980 6000 0.51 97 50.00 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 5.10

[color=red]Pny 980 6000 0.55 105 57.1 Y Light Ext reactor OPEN 20-40 5.8[/color]

Jag fick fylla på min tub igen i fredags 5/1. Antagligen var det läckage någonstans... Fyller inte i någon åtgång i din databas denna gång.
#200 - 6 februari 2007 17:59
Ny period till ända för mig. Jag slösar nog lite onödigt mycket nu när jag kör med timer i.s.f. kontroller:

Denna gång höll det på att sluta i katastrof men det ordnade upp sig efter en snabb insats: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=359

PS. Ni vet väl att det går att sortera på namn och datum i databasen. DS.
#201 - 11 mars 2007 17:44
Jag har lagt in en ny period idag...

2006-04-09 980 6000 0.56 97 61.86 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 6.31
2006-08-11 980 6000 0.51 97 50.00 Y Moderate Ext reactor OPEN 20-40 5.10
2006-12-07 980 6000 0.55 105 57.1 Y Light Ext reactor OPEN 20-40 5.8
[color=red]2007-03-11 980 6000 0.51 58 103 Y Light Ext reactor C 20-40 10.6[/color]

Annons