Koldioxid till två akvarier, hjälp med prylar

Animalix
#1 - 19 januari 2014 20:25
Hej!

Jag ska köpa co2-prylar till två akvarier i en butik, ett försäljningskar (ca 350L)för akvarieväxter samt ett utställningskar (260L). Försäljningskaret har ett ytterfilter och utställningskaret ett innerfilter. Kan någon hjälpa mig med en lista på prylar från aquaristic.net för att förse båda dessa kar med koldioxid från gemensam tub? Tuben köper jag förmodligen lokalt. Eller är det av någon anledning en dum idé att köra med en nålventil med dubbla utgångar?
Är det krångligt att få det rätt om man skippar ph-kontroller? Blir ju som bekant rätt mycket dyrare med kontroller och det verkar som att man behöver kalibrera givarna hyfsat ofta, så frågan är om man spar så mycket jobb...?
Tips och idéer kring en fungerande setup tages tacksamt emot, är rätt grön på co2! [:o]

Just det, en fråga till, kan man ha tuben liggande eller måste den stå upp?
#2 - 20 januari 2014 16:40
En nålventil med dubbla utgångar blir nog knepigt, däremot regulator med flera nålventiler funkar ju. http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/fuer-standardflaschen/co2-druckminderer-us3-1-6-fach.html

Jag kalibrerar min probe någon gång om året, tar ca. 10min. Men en controller kan ju däremot bara styra CO2 till ett akvarium, då går alltså inte bra att dela CO2 tub på två akvarier isof.
Animalix
#3 - 20 januari 2014 20:06
Ja det var en sån jag menade, inte dubbla utgångar :-P
Så en regulator med två nålventiler, sen dubbel uppsättning av resterande utrustning borde göra susen. Tips på reaktorer som skulle fungera? Behöver en extern och en intern. Något annat att tänka på?

Skickat från min C6903 via Tapatalk
#4 - 21 januari 2014 06:23
Extern reaktor skulle jag rekommendera till såpass stora akvarier. US har ju en som är effektiv och klarar dom akvarievolymerna lätt.
#5 - 21 januari 2014 06:51
Hade nog också kört en extern reaktor/diffusor. Har själv beställt en från USA som är på väg. Vet visserligen inte hur bra den fungerar så det blev lite av en chansning. Men finns ju lite olika typer och några som är mer beprövade.
Sån här ska jag testa
http://greenleafaquariums.com/co2-diffusers/atomic-inline-diffuser-16.html

För karet med internt filter kanske en JBL Taifun kan fungera, den går att bygga på så att den (enligt dem) skall klara storleken på det karet.
Animalix
#6 - 21 januari 2014 10:12
Kan en sån här fungera till det "lilla"
http://fish.aquaristic.net/tunze-co2-diffuser-707450.html

och en sån här till det stora (overkill?)
http://fish.aquaristic.net/ab-Aqua-Medic-reactor-1000-co2.html

Hittade även den här, men den är väl för internt bruk? Kanske är ett bättre val än Tunze till det lilla karet?
http://fish.aquaristic.net/Aqua-Medic-co2-reactor-500.html

Och så några frågor om reaktorer. På den externa, kopplar jag den ena ingången till koldioxiden och den andra till ytterfiltrets utblås? Och den interna, är den helt fristående? Dvs att man bara låter koldioxiden bubbla igenom den och ut i vattnet?
#7 - 21 januari 2014 11:09
Den första interna du länkade till har en egen cirkulationspump som blandar CO2n med vattnet. Co2 slangen kopplar du bara på den lilla svarta ingången i botten på röret.

Den andra du länkade till kopplar du förslagsvis på utblåset på filtret och sedan kopplar du CO2 slangen på toppen av den. Bollarna ska typ hålla kvar gasen så länge som möjligt så att den blandas runt med vattnet.

Den sista interna du länkade till kopplar du bara en CO2 slang på. Det är samma typ som JBLs taifun. Co2 släpps i botten och sedan vandrar bubblorna uppåt i spiralen för att slutligen släppas ut genom ett håll och sen upp till ytan. Detta för att hålla bubblorna så länge som möjligt i vattnet.
#8 - 21 januari 2014 12:06
Kul tråd, här ska vi laborera:D!
Några frågor bara, vad det får kosta? Belysning till karen?
Animalix
#9 - 21 januari 2014 18:41
Hej Ansjo,

Jag gillar din entusiasm, laborera på! :D

Kostnaden får bli ett senare problem, just nu vill jag mest få tag på en långsiktigt fungerande lösning som inte är vare sig för dålig eller "overkill" för vad det ska användas till, sen om det blir för dyrt eller inte, ja det får vi se sen... =)

Det ena karet är ett Juwel Vision 260 med 2x54W T5 + reflektorer, det andra är ett växtkar av äldre modell, indelat i 4 fack där varje fack är något lägre än föregående så att vattnet rinner mellan facken. Belysningen i växtkaret består av två ramper med 2x24W T5 + reflektorer i varje som hänger efter varandra på längden. Växtkaret kommer på sikt att bytas ut mot ett "vanligt" kar på ca 500L för att förhindra att koldioxiden luftas ut i fallen mellan facken som det gör nu, och då kommer även belysningen att bytas ut, men mot vad återstår att se, måste få tag på ett nytt först =P

Koldioxidtub köper jag antagligen i Sverige. Har letat efter något på nära håll men det närmsta jag hittat är Presto i Malmö. Han verkar vara vettig att ha och göra med och är billig på att fylla på (300kr för 6kg), men nackdelen är då att jag har 14 mil till Malmö...
#10 - 21 januari 2014 21:12
Kan tillägga att jag har hållt koll på min taifun som jag byggt på med extra segment. Den är nästan lika lång som karet är högt dvs ca 50 cm. Men har ändå problem att lösa tillräckligt med CO2 med den lösningen (spiralgrejjen). Det fungerar bra om jag vill ligga på PH7 men jag vill ligga runt 6,6-6,7 och det ärprecis på gränsen av vad den klarar.
Den jag beställde från USA borde komma hem denna veckan så skriver en rad här sen när jag testat den.
#11 - 21 januari 2014 21:42
Jag har också en taifun och jag har samma problem.
Går bra att ligga på 7 men lägre än så då hinner det inte lösas upp.
Testar just nu att ha en slang från toppen av reaktorn där dem olösta bubblorna smiter iväg
kopplad till en lite pump för att slå sönder bubblorna och skicka ut dem.
Verkar hjälpa föga så jag letar också efter alternativa "lösningar" (hoho).
Animalix
#12 - 21 januari 2014 22:56
Det verkar alltså vara problem med de interna reaktorerna om man vill lösa en större mängd co2. Tunzes reaktor borde väl inte heller fungera särskilt bra då, med tanke på att Messdelcavo kört taifun plus en tunze (typ...) ?

Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk
#13 - 22 januari 2014 00:09
Koldioxid till två akvarier, hjälp med prylar

När man löser gasen gör man det med en Up Atomizer på ytterfilterslangen.

Det är den bästa lösningen jag provat. Kör glasdiff parallellt i ett annat kar nu, den lösningen kommer skrotas då jag tycker att det fungerar på tok för dåligt.
#14 - 22 januari 2014 07:15
Man har ju lagt rätt mycket pengar på dåliga reaktorer i sina dagar, dyrköpta erfarenheter alltså. En effektiv reaktor är ett måste till ett större kar och den enda jag provat som "gör jobbet" är denna typen: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-16mm-mit-blasenzaehler.html
Har inte testat atomizer, men känslan är att man blåser ut CO2 lite för snabbt (mist)? Vet inte heller hur den funkar äver tid, rengöring etc.
#15 - 22 januari 2014 11:48
Sleaper skrev:
Man har ju lagt rätt mycket pengar på dåliga reaktorer i sina dagar, dyrköpta erfarenheter alltså. En effektiv reaktor är ett måste till ett större kar och den enda jag provat som "gör jobbet" är denna typen: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-16mm-mit-blasenzaehler.html

Har inte testat atomizer, men känslan är att man blåser ut CO2 lite för snabbt (mist)? Vet inte heller hur den funkar äver tid, rengöring etc.

2st 90 graders böjar i utloppet känns som att det skulle kunna minska flödet genom pumpen rätt markant?
Vet inte heller om en atomizer gör av med mer gas men är den effektiv på att lösa det i vattnet så kvittar det egentligen då man inte behöver köra på så hårt. Kör man dessutom med en controller så släpps det ju ändå inte ut mer än vad som behövs.

Den reaktorn du länkar till där klarar den av att trycka ner PH under 6,5 i 500+L då? Isåfall är den ju ett bra tips.

Mathias: Den du skrev ser ut som den jag beställt så det var ju skönt att höra.
Hur är det med underhållet på den?
#16 - 22 januari 2014 12:16
Fissure skrev:
2st 90 graders böjar i utloppet känns som att det skulle kunna minska flödet genom pumpen rätt markant?

Vet inte heller om en atomizer gör av med mer gas men är den effektiv på att lösa det i vattnet så kvittar det egentligen då man inte behöver köra på så hårt. Kör man dessutom med en controller så släpps det ju ändå inte ut mer än vad som behövs.

Den reaktorn du länkar till där klarar den av att trycka ner PH under 6,5 i 500+L då? Isåfall är den ju ett bra tips.

Mathias: Den du skrev ser ut som den jag beställt så det var ju skönt att höra.

Hur är det med underhållet på den?

Den minskar ju säkert flödet något, men inte så märkbart. Man får nog mäta l/tim för att konstatera detta. Beror ju lite på vilken effekt filtret har. Har man ett för klent filter till att börja med kanske man inte vill reducera flödet ytterligare, även om skillnaden är relativt liten.
Hur mycket den kan trycka ner pH beror på vattnets buffrande kapacitet KH.
Vid KH 3-4 Är det absolut inga problem att få värden under pH6. Men som sagt beror på KH, ev. kalkhaltigt inrednings matr., belysning, växtmassa.
Animalix
#17 - 23 januari 2014 07:37
När man löser gasen gör man det med en Up Atomizer på ytterfilterslangen.

Det är den bästa lösningen jag provat. Kör glasdiff parallellt i ett annat kar nu, den lösningen kommer skrotas då jag tycker att det fungerar på tok för dåligt.

Var hittar man en sån? Och den är väl också extern? Finns det ingen bra jag kan använda till karet med innerfilter?

Animalix
#18 - 23 januari 2014 23:13
ansjo skrev:
Kul tråd, här ska vi laborera:D!

Några frågor bara, vad det får kosta? Belysning till karen?

Hur går det med laborerarndet? B-)

#19 - 24 januari 2014 15:55
Jag har Tunzes lösning i båda mina kar jag kör co2 i, och klart den smidigaste och bästa lösningen jag testat någon gång. Att den även har ett helt ok pris gör inte saken sämre. I växtkaret (trappan) hade jag kört reaktorn i första delen, sedan kommer gasen att hänga med allt eftersom, samt även luftas ur en del.
I första delen hade jag satt de svåraste växternam och sedan gå lättare och lättare, och i längden tror jag inte det blir någon större skillnad:).

Som uppdelare till gasen hade jag kört en sådan här som du sätter direkt på flaskan, visst kostar den några hundringar men är komplett. Flaska hade jag köpt i Sverige, och minst en 6 kg:s, kostar en tusing ca.

Tyvärr är det svårare att köra med controller om du ska dela upp flaskan till två kar, då får du ha dubbla magnetventiler som sitter efter splittern på alla utgående fördelningar. Kör du på timer på magnetventilen blir det ganska bra ändå:).
Skulle jag köpa en controller hade jag köpt en från RF Candy shop, bättre och smidigare har jag aldrig haft. Kanonsnabb på att svara på mail om man har frågor, och på Svenska dessutom:).
#20 - 24 januari 2014 16:47
Köp ett ytterfilter till, bättre lägga pengarna på det än en onödig manick. Funkar klockrent att köra co2 in i inloppet på ytterfiltert. Jag har kört denna som kontroller och den har fungerat bra förutom om man som jag sänker hela proben i vatten.. http://www.ebay.com/itm/Digital-Portable-pH-CO2-Controller-Meter-Aquarium-0-14-pH-110V-or-220V-PH-201-/331109890314?hash=item4d17aff90a För övrigt håller jag med anjos svar.

Jag ska tillägga, i princip använder jag PH kontrollern för att stäng av gasen under natten vilket en timer gjort lika bra.
Animalix
#21 - 25 januari 2014 07:48
Tack för alla svar!

Så här går tankarna för tillfället. I och med att det är till en butik så vill jag använda utrustning som jag enkelt kan få tag på till kunder, därav anledningen att jag föredrar att handla från aquaristic.net för de agerar även grossist. Och av samma anledning så tänker jag inte koppla på ytterfilter på Juwel-karet, vi säljer många sådana och jag vill köra med en setup som är rimlig för en kund. Tror inte någon med ett juwelkar kopplar bort innerfiltret och kopplar på ett ytterfilter, då kör man nog med ett annat akvarium till att börja med. Med det i åtanke ser listan just nu ut såhär.

1. Regulator + magnetventil + splitter: Denna från Ebay som Ansjo tipsade om
2. Intern reaktor till 260L-akvariet: Tunze CO2 diffuser
3. Extern reaktor till 350L-växtförsäljningskar: Aqua Medic 1000
4. Extra co2-tub att använda när den andra är på påfyllning: 2kg
5. co2-slang: Denna från aquraistc.net
6. Backventiler: Denna från aquaristic.net
7. Bubbelräknare: Ej klar. Hur och var kopplar man in bubbelräknare till intern/extern reaktor? Något tips på modeller som skulle funka?

Ph-mätning skippar jag tillsvidare, skulle tro att det blir helt ok att endast reglera med nattavstäningning och bubbelräkning =). Åsikter/input om listan? Något jag har glömt som man måste ha? Typ smådelar som o-ringar, gängtejp, etc? Vill att allt ska vara komplett så det bara är att koppla in!

-----------------------
edit: Ansjo, vågar man verkligen lita på den där ebay-grunkan från Taiwan? Bara en tanke...
#22 - 25 januari 2014 08:43
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=14955&d=1226084924
http://www.clasohlson.com/se/Reduceringsventil/Pr408248000

Kör med stigarröret i , har gjort så i 5 år, mesta av tiden med stående tub.
Gängan på reduceringsventilen passar inte en CO2 tub men mutter som satt på slangen till brandsläckaren passade så den flyttade jag över, tror jag fick modifiera den lite.

Sedan finns AGA tuber med, bara byta in.

Magnetventilen är en vanlig Festo.

Mest för att röra till det för dig ;)
#23 - 25 januari 2014 09:03
Bubbel räknare typ http://fish.aquaristic.net/ab-Aqua-Medic-CO2-Bubble-counter.html
kopplas in på CO2-slangen mellan reaktorn och backventilen. Monteras upprätt och placeras på ett lämpligt ställe så man kan se att ställa in flödet (bubbeltakt). Ett permanent pH-test är också vettigt att skaffa för att löpande kunna kolla pH/CO2, typ: http://fish.aquaristic.net/en/Technical-Equipment/CO2-fertilization/CO2-Test/JBL-Permanent-Test-CO2-plus-pH.html

edit:
packning mellan flaska och regulator kan vara bra att ha i reserv. Gängtape har man ingen användning av.
#24 - 25 januari 2014 09:23
Jag kan se bubblorna i inloppet där co2 slangen går in, det går även att lägga örat emot karet och höra bubbeltakten.

Permanent Ph test är praktiskt men den luras efter en tid så det gäller att byta vätskan lite då och då.
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=17551&d=1234626656
#25 - 25 januari 2014 10:57
Och för att ytterligare krångla till det, så kollade jag på den senaste manometern jag köpte. Den har faktiskt två utgångar, så du kan köra separata nålventiler och magnetventiler från samma flaska. Jag köpte en sådan här.
Bubbelräknare finns det mängder av, och kostar inte många tior:).
Animalix
#26 - 25 januari 2014 18:20
ansjo skrev:
Och för att ytterligare krångla till det, så kollade jag på den senaste manometern jag köpte. Den har faktiskt två utgångar, så du kan köra separata nålventiler och magnetventiler från samma flaska. Jag köpte en sådan här.

Bubbelräknare finns det mängder av, och kostar inte många tior:).

Tror det går bra att köra båda karen på samma timer, dock måste jag kunna ställa flödet olika, men det sitter väl tre nålventiler på regulatorgrunkan du länkade till?

Sleaper, permanenttestet du länkade till, är det bara en vätska eller ingår det alltid behållare till den typen av tester? Min tyska är lite oslipad... [:o]

Finns det förresten någon bubbelräknare man kan koppla direkt på utgången från nålventilerna utan slang emellan (som bilden på Ebay)? Det verkar smidigt.
Animalix
#27 - 26 januari 2014 00:04
Så, point of no return passed, ordern på väg :p. Tack för all hjälp! Jag återkommer med lite bilder och erfarenheter när allting är på plats. Ska bli kul!
#28 - 26 januari 2014 08:31
Det ingår alltid behållare och reagensvätska. Reagensvätska finns oftast också att köpa som refill.
Lycka till med ordern!
#29 - 11 februari 2014 13:24
Nu har jag testat den inline reaktorn jag köpte från USA och kan medela till min förvåning att den var märkbart sämre än JBLs taifun. Dels beöver man köra högre tryck ut från regulatorn och för att den skall fungera fick jag öka flödet mycket mer än jag behövde innan. Dessutom får man en rätt tråkig "dimma" av extremt små bubblor i hela karet och som in sin tur fastnar överallt.
PHet får jag inte ner mer än till 6,8 nu. Med taifunen kunde jag hålla 6,6 med ett inte allt för högt flöde.
Dock har jag väldigt hårt vatten så har man inte det kan man nog trycka ner PHet bra mycket mer.

Blir att leta vidare för min del :(
#30 - 11 februari 2014 14:01
Säger bara Tunze:p...
#32 - 11 februari 2014 23:49
Vill undvika massa plaströr och annat i karet, gillar när tekniken är så lite synlig som möjligt. Tunze verkar väl ok, antar att du menar den med egen motor? Tror tyvärr inte jag får plats med den i min gömma och den ser ut att kunna låta en del?
Den du länka till Sleaper är den bra? Ser ut att hämma flödet något enormt om man skulle koppla den på filtret, slangfästena ser ju sådär ut, kan man iofs kanske ordna med slanglklämma.
#33 - 12 februari 2014 06:53
Den tar plats, helt klart. Men låter inte ett jota, har den ena en meter från huvudkudden:)...
#34 - 12 februari 2014 08:01
Fissure skrev:
Vill undvika massa plaströr och annat i karet, gillar när tekniken är så lite synlig som möjligt. Tunze verkar väl ok, antar att du menar den med egen motor? Tror tyvärr inte jag får plats med den i min gömma och den ser ut att kunna låta en del?

Den du länka till Sleaper är den bra? Ser ut att hämma flödet något enormt om man skulle koppla den på filtret, slangfästena ser ju sådär ut, kan man iofs kanske ordna med slanglklämma.

Den är effektiv och tyst. Den bästa "inline" reaktorn enligt mig. Den reducerar heller inte flödet nämvärt. Slangklämma kan man komplettera med när man haft den ett tag och slangarna börja bli lite töjda. Den finns ju för 12 alt. 16mm slang osv.
Animalix
#35 - 18 februari 2014 11:10
Nu har jag fått prylarna, men är lite osäker på i vilka kopplingar jag behöver gummipackningar. I grunkan jag fick tag på från ebay (den du länkade till ansjo) står det att man ska ha en mellan regulatorn och nålventilerna, så där får jag väl snällt ta och skaffa en som passar, men det står ingenting om packning mellan regulator och flaska, behövs det? Ovanför gängan på flaskan sitter det en vit plastbit, vet inte om det är tänkt att den ska fungera som packning, men den känns ganska hård för ändamålet?
#36 - 18 februari 2014 15:57
Det brukar vara en vitaktig plastpackning med regulatorn, så gängtape är onödigt.
När du skruvat ihop grejerna och det är skarpt läge är det lämpligt att kolla så systemet är tätt, gör det med såpavatten:).

Annons