Finns ju jättesmå system som man bara hänger på kanten av akvariet också. För ett mindre kar kan det vara smidigt att köpa en sodastreamer-adapter så du kan använda sodastreamflaskor som behållare.
Jago ch många andra använder detta:
http://fish.aquaristic.net/en/Technical-Equipment/CO2-fertilization/CO2-system-complete/CO2-complete-plant-without-bottle-with-magnetic-valve-reusable-system-ohne-Flasche-mit-Nachtabschaltung.html
Innehåller magnetventil för timerstyrning, nålventil för precision och sån där dubbelmätare så du ser arbetstryck samt hur mkt tryck det är kvar i flaskan.
Sen kan man köpa vilken flaska man vill att koppla på. Eller har ju Fluval massa kompletta system om jag inte missminner mig, finns säkert många märken. Men då måste man ofta använda deras patroner som påfyllning och de är ofta dyra.
El behövs till magnetventil, det låter inte mer än kasnke ett "pysande" ljud om man har diffusor/syrestensliknande ände. med andra ord knäpptyst more or less.
Min flaska står på golvet jämte karet i ett hörn inmosad, den är dock väldigt stor. Går ställa den i ett skåp sålänge den är liten nog att få plats. :-) Bara luftslang hela vägen till akvariet så.
I övrigt, bladen blir inte röda av co2, de blir röda av kraftigt ljus, men har man kraftigt ljus behövs ju ofta co2 för att kunna hålla en vettig balans i karet och slippa alger.