Koldioxid för dummies

#1 - 23 september 2013 12:19
Jag har köpt en fräsig växt med lysande rosa blad Alternanthera reineckii pink. Otroligt vacker tillsammans med mina fjärilsciklider...men sedan kommer ju det här problemet med att hålla bladen rosa. Har googlat CO2 system hela förmiddagen, men jag blir inte klokare. Snarare mer förvirrad.
Vad ska man köpa? Akvariet är 55L

Hur fungerar det sedan rent praktiskt? Låter det, behöver man el, var förvarar man själva flaskan osv osv. Akvariet står på en bokhylla och jag vill ju inte ha en brandsläckare på locket.
#2 - 23 september 2013 12:28
Finns ju jättesmå system som man bara hänger på kanten av akvariet också. För ett mindre kar kan det vara smidigt att köpa en sodastreamer-adapter så du kan använda sodastreamflaskor som behållare.

Jago ch många andra använder detta: http://fish.aquaristic.net/en/Technical-Equipment/CO2-fertilization/CO2-system-complete/CO2-complete-plant-without-bottle-with-magnetic-valve-reusable-system-ohne-Flasche-mit-Nachtabschaltung.html

Innehåller magnetventil för timerstyrning, nålventil för precision och sån där dubbelmätare så du ser arbetstryck samt hur mkt tryck det är kvar i flaskan.

Sen kan man köpa vilken flaska man vill att koppla på. Eller har ju Fluval massa kompletta system om jag inte missminner mig, finns säkert många märken. Men då måste man ofta använda deras patroner som påfyllning och de är ofta dyra.

El behövs till magnetventil, det låter inte mer än kasnke ett "pysande" ljud om man har diffusor/syrestensliknande ände. med andra ord knäpptyst more or less.

Min flaska står på golvet jämte karet i ett hörn inmosad, den är dock väldigt stor. Går ställa den i ett skåp sålänge den är liten nog att få plats. :-) Bara luftslang hela vägen till akvariet så.

I övrigt, bladen blir inte röda av co2, de blir röda av kraftigt ljus, men har man kraftigt ljus behövs ju ofta co2 för att kunna hålla en vettig balans i karet och slippa alger.
#3 - 23 september 2013 12:34
Ok så ner i akvariet är det bara en slang?
#4 - 23 september 2013 12:35
Ja det är ju en vanlig luftslang, i änden på den sätter man t.ex en co2-diffuser (som funkar som en syresten, blir massa småbubblor). eller en bubbelstege, eller kan man ha en reaktor som sitter i slangen från ytterfilter så det åker ur den vägen. Det finsn olika sätt för hur man ska lösa CO2n i vattnet, men i ett sånt litet kar så räcker en pytteliten co2 diffuser.

[ATTACH=CONFIG]64243[/ATTACH]

Diffuser -> Luftslang -> Backventil -> Magnetventil -> Nålventil -> Regulator -> Flaska

Vissa steg där emellan kan behöva lite mer luftslang beroende på hur delarna är formade.

Backventil gör så det inte åker bakåt helt enkelt.
Magnetventil för att koppla systemet till en timer, stänger flödet när strömmen är av.
Nålventil, för kunna göra finjustering i mängden co2.
Regulator, för att ställa in arbetstrycket och se hur mycket tryck som finns kvar i flaskan.

EDIT: Jag tyckte också det var krånligt först, men det är skitenkelt när man väl kommit igång. Kör man egen flaska etc och inte har några direkta bruksanvisningar för systemet att följa är det viktigt dock att veeta hur man hanterar tryckflaskor på rätt sätt.
#5 - 23 september 2013 12:42
Tack, vad bra. Då känns det ju mer genomförbart, då kan man ju ha det mesta på golvet. Var rädd att akvariet skulle se ut som en intensivbehandlad varelse med respirator som rosslar, bubblar, fräser och har sig. Och det kändes ju inte så lockande bredvid tv-soffan.
#6 - 23 september 2013 12:43
helst ska man dock ha co2 slang. dvs slang som är avsedd för co2. luftslangar är faktiskt inte helt täta.
#7 - 23 september 2013 12:49
Tror det är försumbart med korta och fräscha slangar. Är det väldigt gamla slangar kan jag tänka mig att vanliga luftslangar hårdnar och börjar spricka smått vilket kan orsaka läckor. Men kör man co2slang då slipper man väl byta kanske. :- ) ska man ändå köpa kan man lika gärna köpa co2slang dock. :-)
#8 - 23 september 2013 13:20
Jag lånar denna tråden lite granna, jag har också haft funderingar på co2 och hur är det med reaktor.
Jag har ett fluwal edge och funderade på om man kan leda in co2 med slang till en syresten som får ligga direkt under insuget till filtret.
Bubblorna kommer då gå igenom först förfiltret som sitter på insuget men kommer kolsyran försvinna ut i luften innan det rinner tillbaka in i akvariet då eller kan det fungera att göra så? Med tanke på det lilla akvaritet så vill jag ju ha ett så diskret system som möjligt
#9 - 23 september 2013 13:27
Det funkar definitivt att göra så. Sålänge det inte blir för mycket luft som fastnar i filtret så det går torrt. Men extremt små mängder så. Men det är ju väldigt små mängder du behöver i ett edge.
#10 - 23 september 2013 13:35
Filtret kommer säkert att låta en del när CO2 ansamlas i pumpen. Bättre med en riktig diffusor som placeras vid sidan av filtrets utblås för att slippa ev. tidigare beskrivna problem med filtret.
#11 - 23 september 2013 13:39
Einarsson skrev:
Det funkar definitivt att göra så. Sålänge det inte blir för mycket luft som fastnar i filtret så det går torrt. Men extremt små mängder så. Men det är ju väldigt små mängder du behöver i ett edge.

Då kanske man rent ut av kan lägga syrestenen direkt i filtret? efter att vattnet sugits in så rinner det sedan upp genom filtermaterialet innan det rinner tillbaka i akvariet så kanske det går att lägga stenen där efter insuget men i botten av filtermaterialet? Blir ju iofs mindre moment som finfördelar bubblorna då
#12 - 23 september 2013 13:46
Många bygger egna "reaktorer" för Co2 med billiga innerfilter, där de i princip gör så. Sätter in en syresten istället för filtermaterial så att bubblorna åker igenom impellern och slås sönder där och skickas ut.
#13 - 23 september 2013 14:33
Går det att sätta slangen direkt på hålet uppe på filtret? Där man kan sätta slangen som följer med. (Eheim 2010)
#14 - 23 september 2013 14:35
Ska det stå och puttra hela tiden man har ljuset tänt eller bara ibland? Jag utgår ifrån att ph i vattnet ändras och hur pigga är fiskarna på det? Stabilt ph trodde jag var en grundbult för de flesta fiskars trivsel.
#15 - 23 september 2013 15:59
HWH skrev:
Går det att sätta slangen direkt på hålet uppe på filtret? Där man kan sätta slangen som följer med. (Eheim 2010)

Kruxet med att leda in CO2 där är kontakten mellan CO2 och vattnet blir rätt kortvarig (dålig effekt) samtidigt som det yr runt en hel del bubblor i karet som ev. kan vara "störande". Det finns alltså en anledning till att det finns diffar och reaktorer för att på ett effektivt sätt lösa CO2 :-)
#16 - 23 september 2013 16:04
Då ska jag se om jag hittar något passande färdigt kit.
#18 - 24 september 2013 08:54
Hakar på här... har funderat på CO2 en längre tid men har en del frågor kring vad som fungerar i Sverige. Vad jag förstått så går inte de tuber man köper från Tyskland att fylla i Sverige då det är en annan standard på munstycket. Enligt den lokala akvariebutiken går det inte ens att fylla vissa standardtuber som SERA och Tunze säljer i Sverige. Så vad använder ni för tuber och var fyller ni dem? Tackar!
#19 - 24 september 2013 10:06
Jag åkte till en brandskyddsfirma och sa att jag vill ha en 6kg co2 utan sånt dära rör vad det nu kalas, glömt bort, men att den inte suger ifrån botten av tuben utan från toppen, så man får gasform istället för vätska. Och fylld med co2. Så fick jag en sån. : -)

Jag köpte ju min regulator ifrån tyskland också och den pasasar ju tuben jag köpte i sverige, så tror inte det skiljer?

Känns bättre att köpa flaskan lokalt dock, för då har du samtidigt löst problemet med påfyllning, dvs på samma ställe du köpte flaskan, så har du en bra kontakt där för att lösa det problemet när det dyker upp.
#20 - 24 september 2013 10:29
Hur ofta behöver du fylla på? 6 kg borde ju räcka ett tag även i ett stort kar.
#21 - 24 september 2013 10:29
necatour skrev:
Hakar på här... har funderat på CO2 en längre tid men har en del frågor kring vad som fungerar i Sverige. Vad jag förstått så går inte de tuber man köper från Tyskland att fylla i Sverige då det är en annan standard på munstycket. Enligt den lokala akvariebutiken går det inte ens att fylla vissa standardtuber som SERA och Tunze säljer i Sverige. Så vad använder ni för tuber och var fyller ni dem? Tackar!

Inga problem att fylla flaskor från tyskland typ: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-flaschen/?xploidID=ugjtrr96rvoegpuqp7sbmjrof7

Gängan för regulator är av standardtyp alltså samma som på brandsläckare. Fyller mina "tyska 2kg flaskor" regelbundet hos Presto, inga problem med detta.
#22 - 24 september 2013 10:32
Jag förväntar mig mer eller mindre ett halvår innan jag behöver fylla den. Hopefully.
#24 - 24 september 2013 17:26
Hej slänger in en fråga jag med :) Funderar på att beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/fuer-standardflaschen/co2-druckminderer-us3-mit-nachtabschaltung.html plus slang och backventil, men behöver man köpa till packningar till regulatorn om man ska koppla den på en brandsläckare ??
#25 - 24 september 2013 17:42
kimpo skrev:
Hej slänger in en fråga jag med :) Funderar på att beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/fuer-standardflaschen/co2-druckminderer-us3-mit-nachtabschaltung.html plus slang och backventil, men behöver man köpa till packningar till regulatorn om man ska koppla den på en brandsläckare ??

Nej du behöver inga packningar. Däremot kan du använda gängtejp http://www.clasohlson.com/se/Gängtätningstejp/Pr308129000 när du skruvar ihop delarna så det blir extra tätt och fint. :-)
#26 - 24 september 2013 18:26
Tackar för svar. Verkar dock skilja lite i informationen man får på olika ställen... Min enda erfarenhet av tyska tuber är att gasoltuberna som följde med vår tyskköpta segelbåt gick inte att byta in/fylla på i Sverige. Presto ligger väl bara i Göteborg? Ingen rolig resa om man bor i Limhamn. Mvh H
#27 - 24 september 2013 18:31
Einarsson skrev:
Nej du behöver inga packningar. Däremot kan du använda gängtejp http://www.clasohlson.com/se/Gängtätningstejp/Pr308129000 när du skruvar ihop delarna så det blir extra tätt och fint. :-)

Gängtejp gör inte någon större nytta då det är mellan regulatorn och flaskan där packningen sitter det måste vara tätt. Att täta med gängtape vid gängorna gör ingen direkt nytta, muttern på regulatorn är ju lös. Så tätar inte packningen så läcker det troligen på utsidan muttern även om man tätat vid gängorna. Jag har själv aldrig använt gängtejp av den anledningen och har inte haft något läckage av CO2.
#29 - 24 september 2013 18:36
necatour skrev:
Tackar för svar. Verkar dock skilja lite i informationen man får på olika ställen... Min enda erfarenhet av tyska tuber är att gasoltuberna som följde med vår tyskköpta segelbåt gick inte att byta in/fylla på i Sverige. Presto ligger väl bara i Göteborg? Ingen rolig resa om man bor i Limhamn. Mvh H

Presto är rikstäckande men det är säkert inga problem att fylla flaskorna på liknade företag. Men det skall vara flaskor med standardgänga inga specialflaskor som får betraktas som engångs.
#30 - 24 september 2013 18:40
necatour skrev:

Alternativet från Aquaristic är ett komplett system medans det från US bara innehåller flaska och regulator. Inte riktigt jämförbart alltså. Det finns dock liknade system hos US.
#31 - 24 september 2013 18:42
Tack! Brukar dock tyvärr sällan framgå av annonserna vilken gänga tuben har... Ringer man kommer de säga att det är standard oavsett vad det är. Jag funderar på att köpa ngt av de paket jag länkat ovan, ffa det första som verkar ganska komplett och har en del positiva kommentarer på hemsida. Vet emellertid inte var/om jag kan fylla den i Malmötrakten. Mvh H
#32 - 24 september 2013 18:43
Gängan för co2 följer EU standard så det ska inte vara några problem.
#33 - 24 september 2013 19:15
Jepp, det är standardgänga på bägge alt. som du länkade till, så det är inga problem. Här är ett liknande system från US som har fördelen med en fast monterad magnetventil samt att man kan välja diffusor beroende på akvariestorlek: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlagen/co2-anlage-mit-2kg-flasche/co2-anlage-mit-diffusor-incl-nachtabschaltung-2kg.html

Presto finns för övrigt även i Malmö.

http://www.presto.se/sv/kontakta-oss/region-syd
#34 - 24 september 2013 20:05
Strålande :) Då blir det att beställa! Tack! Måste dock slipa på den gamla skoltyskan något, har inte koll på 'abgänge'... och vad rekommenderas för diffusortyp? Kör just nu ett 120 l Lido med det medföljande innerfiltret. Funderar emellertid på att byta till ett externt Eheim i vettig storlek. Mvh H
#35 - 25 september 2013 13:36
"Abgänge" tolkar jag som antal nålventiler som önskas. Ifall man har flera kar som skall förses med CO2. Standard är ju en nålventil.
Diff väljer man nog efter principen, 40/60 passar till akvarium på 40-60l, 80/120 passar till akvarium mellan 80-120l osv.
#36 - 26 september 2013 17:53
Tack Sleaper. Jag kör Juwels standardinnefilter för Lido 120 idag. Bör man ta bort det och investera i ett externt + extern reaktor? Eller finns det någon bra lösning som utnyttjar det som redan finns? Antar att man kanske parallellt kan köra en hyfsat kraftig powerhead genom en reaktor men den tar ju en del plats antar jag.
#37 - 26 september 2013 18:07
Till ett kar på 120l hade jag valt en lämplig diffusor. Föreslagsvis köper man två stycken för att kunna alternera när den en behöver rengöras. En väl fungerande och bekväm lösning. Juwels filter tycker jag fungerar bra för övrigt.
#38 - 26 september 2013 18:43
Tackar! Så diffusorn sätts på utblåset från befintligt innerfilter?
#39 - 27 september 2013 08:56
Diff monteras likt bild. (se länk)
http://www.miyabi-aqua.com/archives/3067
Gärna nere vid botten och i närheten av filterutblås för bättre spridning.
#40 - 20 oktober 2013 12:59
hej regulatorerna under fliken [FONT=arial][SIZE=2]Für Standardflaschen[/SIZE][/FONT] på http://www.us-aquaristikshop.com passar till alla co2 brandälskare va ??
#41 - 20 oktober 2013 16:19
kimpo skrev:
hej regulatorerna under fliken [FONT=arial][SIZE=2]Für Standardflaschen[/SIZE][/FONT] på http://www.us-aquaristikshop.com passar till alla co2 brandälskare va ??

"CO2 brandälskare" vet jag inte, men på brandsläckarflaskor passar dom :D
#42 - 20 oktober 2013 16:23
CO2 brandälskare hahaha bra blev det inte men snabbt gick det :D Tack för svar!
#43 - 14 januari 2014 09:20
Ny fråga: är det bättre med lite koldioxid än inget alls? Jag tycker fortfarande att det hela känns så krångligt, men så ser man de kar med CO2 och blir ju helt kär i den frodiga grönskan.
#44 - 14 januari 2014 09:32
Jag tror nog lite koldioxid är bättre än inget alls ja. Viktigt dock att man kan hålla det på en stabil och jämn nivå.
#45 - 14 januari 2014 09:47
Einarsson skrev:
Jag tror nog lite koldioxid är bättre än inget alls ja. Viktigt dock att man kan hålla det på en stabil och jämn nivå.

Tänkte typ på en sån här. http://www.tropica.com/en/plant-care/plant-growth-system-60.aspx. Kanske det är tillräckligt till mitt 60 och 80 liter. Börja med något som känns lätt att förstå sig på.
#46 - 14 januari 2014 11:43
Med ett sånt kit tror jag dock att man lätt ger upp CO2 för att det inte riktigt ger det resultat man förväntar sig. Man kommer osökt att tänka på hur mycket pengar man bränt på dåliga system och CO2-reaktorer mm. genom åren, åtskilliga tusenlappar i lärpengar kan man säga.
Provade alltså en del liknande varianter för mååånga år som inte funkade något vidare.
Bättre med ett litet trycksatt system med diffusor till 60-80l akvarie. Helst med magnetventil som man kan koppla till kockströmbrytare för nattavstängning.
#47 - 14 januari 2014 11:57
Fluval har väl färdigihopplcokade system med trycksatt co2 för små akvarier som är väldigt smidiga och lätta att komma igång med. nackdelen är väl att man måste köpa påfyllningsflaskor som är relativt dyra. Men använder man extremt lite co2 och man bara vill testa lite så.
#48 - 14 januari 2014 14:02
Vill man prova på är mäsk lätt, billigt och effektivt. En hundring i materielkostnad, om man inte redan har allt hemma, en timmes arbete och sen växer det så det knakar. Kanske blir det som för mig, att det funkar så bra att man slutar överväga dyra prylar och kör på mäsk för gott.
#49 - 14 januari 2014 14:36
Vill man prova på är mäsk lätt, billigt och effektivt. En hundring i materielkostnad, om man inte redan har allt hemma, en timmes arbete och sen växer det så det knakar. Kanske blir det som för mig, att det funkar så bra att man slutar överväga dyra prylar och kör på mäsk för gott.

Well said :)
#50 - 14 januari 2014 15:19
Har kört båda sorters co2 i mina akvarium med åren, men skulle aldrig falla mig in att köra med mäsk längre. Personligen tycker jag det är så gruvligt smidigt att bara plugga in kontakten och sedan sätta sig i stolen och se det växa:p...visst är det dyrare, men jag tror nog de flesta som kör med co2 någon längre tid går över till trycksatt system.
Men som nybörjare på gas, är mäsk ett redigt bra alternativ:).
#51 - 14 januari 2014 15:48
Tack för input allihop. Jag har köpt allt av material till ett mätsystem till stora karet. Det ska jag ta tag i när jag har lust. Men det är så mycket slangar och skit. Det vill jag inte ha på köksbänken eller i vardagsrummet.
#52 - 22 januari 2014 19:43
Lånar denna tråden om det går för sig.

Har en plan om att damma av ett 7årigt uppehåll, dra igång ett 650L kar inom kort och köra det med Co2. Har tidigare användt mig av mäsk men nu hade ja tänkt å fördjupa mig i det tekniska. Hittar inte tillräcklig information för att våga beställa så där hoppas jag att ni kan hjälpa till.

Vill ha ett funktionellt kit. Har brandsläckare på jobbet jag kan "låna" så det behövs inte. Vad rekommenderas?
#53 - 22 januari 2014 20:32
arvid.m skrev:
Lånar denna tråden om det går för sig.

Har en plan om att damma av ett 7årigt uppehåll, dra igång ett 650L kar inom kort och köra det med Co2. Har tidigare användt mig av mäsk men nu hade ja tänkt å fördjupa mig i det tekniska. Hittar inte tillräcklig information för att våga beställa så där hoppas jag att ni kan hjälpa till.

Vill ha ett funktionellt kit. Har brandsläckare på jobbet jag kan "låna" så det behövs inte. Vad rekommenderas?

Detta kör jag:

http://fish.aquaristic.net/en/Technical-Equipment/CO2-fertilization/CO2-system-complete/CO2-complete-plant-without-bottle-with-magnetic-valve-reusable-system-ohne-Flasche-mit-Nachtabschaltung.html

Funkar perfekt. Bara fixa en modifierad brandsläckare utan stigrör med standardanstlutning så funkar det.
#54 - 23 januari 2014 05:10
Einarsson skrev:

Men diffusor till 650l funkar inte. Man får alltså komplettera kitet med en bra reaktor för att kunna lösa tillräcklig mängd CO2.
#55 - 23 januari 2014 07:02
Ja och även om man kör diffusor behöver man i regel flera att byta mellan när de blir skitiga.
#56 - 23 januari 2014 08:47
Sleaper skrev:
Men diffusor till 650l funkar inte. Man får alltså komplettera kitet med en bra reaktor för att kunna lösa tillräcklig mängd CO2.

Tack før svar Einarsson och Sleaper. Det kitet som blev lænkat verkade næstan væl billigt? trodde det skulle kosta mer. Vad saknas då dær och vad behøver køpas till?

Kit från aquaristic.net
Reaktor.
Vilken produsent och vilken storlek rekommenderas?
Ber om ursækt før mina kanske inte helt førnuftiga frågestællningar.
#57 - 23 januari 2014 10:05
arvid.m skrev:
Tack før svar Einarsson och Sleaper. Det kitet som blev lænkat verkade næstan væl billigt? trodde det skulle kosta mer. Vad saknas då dær och vad behøver køpas till?

Kit från aquaristic.net

Reaktor.
Vilken produsent och vilken storlek rekommenderas?

Ber om ursækt før mina kanske inte helt førnuftiga frågestællningar.

http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-12mm-mit-blasenzaehler.html eller liknande..
#58 - 16 juni 2014 18:21
Vad är det för skillnad på en diffusor och en reaktor?
#59 - 16 juni 2014 18:28
En diffusor är som en luftsten fast väldigt väldigt finporig så att det blir väldigt små bubblor.

En reaktor är oftast som ett rör, man släpper in gasen i botten och sen pumpar man in vatten i toppen. Oftast så är det något material i som gör att vattnet får så stor yta som möjligt. Vattnet åker ut i botten och är förhoppningsvis mättat med koldioxid.

Fördel med diffusor är att man bara stoppar ner den i karet och sen är man igång.
Nackdel med diffusor är att man kan få en dimma av små bubblor i karet och att viss del av bubblorna inte löser sig.

Fördel med reaktor är att all co2 blir löst och det inte blir någon co2dimma i akvariet.
Nackdel med reaktor är att dom ofta är ganska stora och man får mycket mer teknik i karet. Dessutom måste man antingen köpa en separat pump till dom eller så måste man leda huvudpumpens flöde genom den så det är lite meckigare att komma igång.
#60 - 11 oktober 2014 17:45
Fångar upp den här tråden lite då jag inte kan komma till beslut... Jag tycker den här produkten, som några av er hänvisat till, verkar intressant: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlagen/co2-anlage-mit-2kg-flasche/co2-anlage-mit-diffusor-incl-nachtabschaltung-2kg.html
Men vad säger fraktbolagen om att skicka fyllda CO2-flaskor över gränserna? Är det av den anledningen bättre att köpa flaskan här i Sverige, eller "chansar man" på att ingen stoppar leveransen? Vidare, den där CO2-slangen som behövs, köper man den separat och klipper till så flaskan kan gömmas undan lite (ca 1,5-2m skulle vara nog för mina behov)? Slutligen, hur nervös för pH:t ska man vara, jag har tester för detta men har i ärlighetens namn ingen vana att kolla noga längre. Även KH (?) behöver man kontrollera eller???
#61 - 11 oktober 2014 18:13
Anledningen till att vi köper flaskorna i sverige är för att man samtidigt löser problemet med påfyllning, då har man redan ett ställe och en kontakt som kan lösa det åt dig.
#62 - 11 oktober 2014 20:03
Många förespråkar dropcheckers för att man då får en snabb indikation på co2 nivån. Jag använde kH och pH test ofta under inkörningstiden sen blev det mer sällan när man visste hur man låg genom att titta på akvariet.
Annars kan man ju köpa en controller så slipper man kolla pH så ofta, då doserar den åt dig.
#63 - 12 oktober 2014 06:54
Finns tydligen en viss risk att paketet "fastnar" i tullen ifall det innehåller CO2-tub. Leveranserna från Tyskland har funkat för mig. Annars verkar nätbutiken betala tillbaka pengarna ifall leveransen inte kan slutföras. Men har man ett större kar så är det bättre att köpa en tub på 6kg. Diffusor är inte heller lämpligt till större akvarier. Kolla KH på kranvattnet kan vara bra med tanke på doseringen av CO2. Droppchecker för att ha koll på pH är absolut bra att ha, men det är även bra att dubbelkolla med ett droptest i början ifall det blir lite snabbare pH-svängningar.
#64 - 13 oktober 2014 08:13
Är det vanligt att kunna köpa 2 kgs flaskor hos en brandsäkerhetsfirma?
#67 - 13 oktober 2014 15:10
Jo, ifall man har ett mindre akvarium funkar ju diffusorn som följer med. 2kg-flaska hos brandsäkerhetsfirma blir svårt eller troligen omöjligt. Att köpa begagnat är nog lättare.
#68 - 13 oktober 2014 15:32
Sleaper skrev:
Jo, ifall man har ett mindre akvarium funkar ju diffusorn som följer med. 2kg-flaska hos brandsäkerhetsfirma blir svårt eller troligen omöjligt. Att köpa begagnat är nog lättare.

Varför?
#69 - 13 oktober 2014 18:23
Sleaper skrev:

Det är tänkt till ett 50 eller 120 liters kar.

Men det kanske passar på en 6 kg också?
#70 - 13 oktober 2014 18:31
HWH skrev:
Det är tänkt till ett 50 eller 120 liters kar.

Men det kanske passar på en 6 kg också?

Gängan är standardiserat så vilken storlek flaska du har spelar ingen roll.
#71 - 13 oktober 2014 18:31
Varför?

Det undrar jag med, stället jag besökte hade alla möjliga varianter.
#72 - 13 oktober 2014 18:49
En 6kg blir kanske billigast i längden men tänk på att den är rejält stor och därmed inte helt lättplacerad. Min skall in i hyllan till höger men det har inte blivit av ännu, i vilket fall blir det kanske lättare för dig att bedöma storleken ( om du nu inte redan vet hur stora de är och i så fall är det bara att bortse från detta meddelande [emoji5]️)[ATTACH]71879[/ATTACH]

Sent from my iPad using Tapatalk
#73 - 13 oktober 2014 18:59
Det är en väldigt bra poäng. Får åka till säkerhetsbutiken och kolla vad de har. Se hur stort det ser ut i verkligheten.

Annons