Kolberikat vatten, utan CO2

#1 - 5 januari 2007 11:27
Har ett 54 liters akvarium, och är i stånd att starta upp ett lek- och växtakvarium på 25 liter. Eftersom mina akvarium båda är av så pass liten volym, i kombination med att jag lever på studentkassa känns CO2-anläggning något dyrt att införskaffa. Jag är trots det grymt sugen på att se vilka mirakel CO2 kan uträtta för växtligheten (jag har ju hört en del historier:) ).

Vilka alternativ finns för att berika vattnet med CO2/C? Hur fungerar de alternativen i förhållande till CO2-anläggningen, och hur är de prismässigt?

tack för svar!
#2 - 5 januari 2007 11:29
Egen mäsk är väl billigaste alternativet.
#3 - 5 januari 2007 11:36
Det finns vätskor du häller i men de är inte lika bra som Co2
#4 - 5 januari 2007 18:07
Att sätta en mäsk är väl som mohlin säger det enklaste. Tycker du det verkar krångligt så finns färdiga lösningar från exvis. JBL och Hydor som inte kostar speciellt mycket (300-400). Nackdelen med mäsk är väl att det blir vad det blir, dvs. det skulle kunna bli för mycket för små kar. Man kan ju fiffla med olika metoder att inte lösa upp all gas som bildas (t.ex. genom att leda gasen till ett innerfilter=reaktor som går på timer och som då lämpligen slås av under natten då växterna inte förbrukar CO2).

Bikarbonat kan man väl också tillsätta, någon har skrivit att hans växter verkar trivas av detta (liksom nitrifieringsbakterierna). Bikarbonat ökar dock pH och höjer karbonathårdheten. CO2 tillsats däremot sänker pH. Fråga mig inte hur eller varför bikarbonat skulle funka, då får jag skämmas inför min fru (som är kemist).
#5 - 5 januari 2007 19:16
Shecham Excel (stavning?) heter vättskan som kan tillsättas för att få CO2. Den ligger mellan ca 3-5 i en skala mellan 1-10, där 10 är CO2 och 1 är nada.
Kan beställas från tex akvarielagret har jag hört :)

Annons