kol i ytterfilter, ta bort?

#1 - 30 mars 2007 00:21
Har haft mitt kar igång i ca 2 månader, lite mer kanske. aldrig tänkt på att man ska ta bort något i filtret men har fått det tipset från lite olika håll, ta bort kolet dvs. har fått höra att det bara är bra vid uppstart är det verkligen så?
#2 - 30 mars 2007 04:28
Kol ska användas efter medecinering för att få bort medecinen
Kol suger upp vissa kemikalier o gifter. men blir mättat efter en tid o slutar fungera.
#3 - 30 mars 2007 07:42
..och släpper då ut allt skit i karet i stor dos och fiskarna dör.
//Camilla
#4 - 30 mars 2007 08:30
Använd tex. lavakross i stället, eller keramik makaroner.
MVH/kkk
#5 - 30 mars 2007 18:19
woodo skrev:
Har haft mitt kar igång i ca 2 månader, lite mer kanske. aldrig tänkt på att man ska ta bort något i filtret men har fått det tipset från lite olika håll, ta bort kolet dvs. har fått höra att det bara är bra vid uppstart är det verkligen så?
Ja kol är bra vid uppstart för det minskar riken för nitritspik!! när karet fungerar finns ingen anledning att köra med kol...
#6 - 31 mars 2007 09:18
kol förhindrar inte nitrit
och det släpper inte skiten när de är förbrukat du slutar bara fungera.
#7 - 31 mars 2007 09:42
mayday skrev:
kol förhindrar inte nitrit

och det släpper inte skiten när de är förbrukat du slutar bara fungera.

Kolet renar på gifter=nitrit. När kolet sedan är mättat börjar det tappa ut partiklar i vattnet, vilket inte är de hälsosammaste partiklarn. Kompisen undrade varför hans fiskar rätt som det var starvade av pang på och fick förklarat att kolet som man använder vid nystart, efter medicinering osv blivit mättat och sedan släppt ut skiten i en högre dos i karet. Alltså bör man plocka ur kolet efter en tid innan det är förbrukat.
//Camilla
#8 - 2 april 2007 08:58
Det som händer med kolet är väll egentligen att det bryts ner, och när så sker, släpper det de kemikalier det absorberat. Citera inte mig, men så har jag fått det förklarat vid ett par olika tillfällen.
B!
#9 - 2 april 2007 18:04
C.Ciklid skrev:
Kolet renar på gifter=nitrit.

Kol tar INTE upp nitrit, det tar heller inte upp varken amonium eller amoniak och kan således omöjligen förebygga nitritspik.
MVH
Magnus
#10 - 2 april 2007 21:11
Tropfrog skrev:
Kol tar INTE upp nitrit, det tar heller inte upp varken amonium eller amoniak och kan således omöjligen förebygga nitritspik.

MVH

Magnus
Hmm.. aktivt kol renar ju så det blir kliniskt rent så det låter ytterst konstigt om det inte skulle absorbera tex ammonium och nitrit... har du nån uppgift på ditt påstående?
#11 - 2 april 2007 22:06
Wiki

Kliniskt rent? Nja, aktivt kol är inte en genväg till destillerat vatten.
B!
#12 - 2 april 2007 22:13
C.Ciklid skrev:
..och släpper då ut allt skit i karet i stor dos och fiskarna dör.

//Camilla

Efter hur lång tid sker detta?

Killen i akvarieaffären sa att jag inte behövde bry mig om filtret på ett halvår såhär i starten, sen kunde man slänga kolet och lägga i någon filtermatta eller annat istället.
#13 - 2 april 2007 22:20
När kolet börjar bli mättat börjar kemikalier med högre kokpunkt ersätta de redan absorberade med lägre kokpunkt, så man bör byta så fort det börjar bli fullt helt enkelt... När det är, vet nog ingen på förhand.

B!
#14 - 3 april 2007 12:41
Vet inte någon exakt tid tills kolet är mättat. Kanske runt 2 månader. Det var den tid det tog innan kompisens fiskar starvade av. Håll koll på vattenvärdena är nog det enklaste tycker jag. Själv kommer jag aldrig att använda kol i filtret vid uppstart igen. Tyckte det mest kronglade för mig med vattenvärdena.

//Camilla
#15 - 3 april 2007 12:53
jag har använt aktivt kol i mina pumpar i över 2 år och det har aldrig varit några problem varken med sjukdomar eller något annat.De mycket få gånger jag fått nitrit har det varit för att jag slarvat själv. Byter mitt kol var 3:e vecka men många varnar det vet jag. Har inte heller använt vattenberedningsmedel de 10 år jag hållit på utom vid 3 tillfällen och det har gått hur bra som helst.
#16 - 22 april 2007 11:39
Kol Eller Inte?

Nu är jag jätteförvirrad.
Köpte begagnat kar för ett tag sen. Ett innerfilter av nåt slag hängde med (Eheim nånting). Kille jag köpte det av snackade om att jag skulle lägga i aktvivt kol. Har aldrig tidigare hört talas om att göra det. Hur och var ska jag lägga i det och varför? Nån nämnde att man ska ta ur det efter ett tag och lägga i nån filtermatta. Vad? Är det där med kol viktigt? Kan man köpa det i akvariebutiker?
Jag kanske borde gå en nybörjarkurs i hur man startar upp ett akvarium innan jag sätter igång... Finns det nåt bra sånt här i Göteborg??
#17 - 22 april 2007 12:18
disajners skrev:
Nu är jag jätteförvirrad.

Köpte begagnat kar för ett tag sen. Ett innerfilter av nåt slag hängde med (Eheim nånting). Kille jag köpte det av snackade om att jag skulle lägga i aktvivt kol. Har aldrig tidigare hört talas om att göra det. Hur och var ska jag lägga i det och varför? Nån nämnde att man ska ta ur det efter ett tag och lägga i nån filtermatta. Vad? Är det där med kol viktigt? Kan man köpa det i akvariebutiker?

Jag kanske borde gå en nybörjarkurs i hur man startar upp ett akvarium innan jag sätter igång... Finns det nåt bra sånt här i Göteborg??

Kol är inte nödvändigt men filtermatta eller motsvarande får väl anses som nödvändigt, dock finns det rutinerat folk som får det att fungera ändå. Kör innerfilter eller ytterfilter med blåfilter eller makaroner, eller biobollar!

Annons