Kokta fiskar...igen !!!!!!!

#1 - 17 november 2008 07:16
Sådärja, nu har jag fått kokta fiskar igen.
3:e gången på 1 år........

Och nej, jag pratar inte om kokt torsk med potatis och äggsås.

Värmaren i mitt största kar (240 liter) fick tuppjuck inatt.

Imorse upptäcker jag att tempen ligger på modiga 33-34 grader.

2 bolivianer (de sista överlevarna från en stam på 8) låg på ytan.

1 platy låg på botten.

3 mollys låg på ytan.

Alla lika döda som fiskpinnarna i frysen.

4 scalarer låg på sidan uppe vid ytan och flämtade.

Aktivitet mellan 06:00 - 06:30.

Snabbt ut med värmaren.

Snabbt ut med 25 liter vatten.

Ner med 25 liter iskallt vatten.

Temp ner till 30 grader.

Ner med en liten överbliven värmare på 50W.

Planerad aktivitet efter jobb:

Köpa 3 st nya SMÅ värmare på 25 watt.

[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

lärdom.....

ha många små värmare istället för 1 stor.....

har nu fått in det i skallen efter 3 mindre roliga upplevelser.....

.
#2 - 17 november 2008 07:20
Jag fattar inte hur en person kan drabbas av denna otur som du har gjort.
Jag lider med dig samtidigt som jag känner själv att jag har nog haft tur då jag aldrig har drabbats av detta trots över 30 år i leken.
Jag har nästan aldrig någon värmare med mer wattantal än hälften av literantalet, är det tex ett kar på 600 liter blir det en doppis på 300 w. Inte ens i mina större kar har jag haft mer än 300 watt och det har funkat hittills iaf:).
#3 - 17 november 2008 07:37
visst är det surt.

1 gång av dessa tre får jag kanske skylla på mig själv.

stoppade ner en doppvärmare som hade legat på "hyllan" i flera år.
verkade bra i några veckor, innan den rasade ihop.

men 1:a gången var det juwels egen värmare, och nu sist var det en jäger,
nyinköpt för 3-4 månader sedan.

ska in till butiken idag och leva jävulen med dom.

funderar allvarligt på att slänga diverse stendöda fiskar i huvvet på dom.

.
#4 - 17 november 2008 07:43
Det är iofs inte butikens fel att doppisen gick sönder, så att leva rövare mot dem tjänar nog inte så mycket till;).
Däremot kan du ta med fisken och visa dem, och fråga lugnt och sakligt om de inte kan ordna detta med grossisten som i sin tur får ta det med tillverkaren.
#5 - 17 november 2008 07:44
Usch! Lycka till!
#6 - 17 november 2008 07:57
ansjo skrev:
Det är iofs inte butikens fel att doppisen gick sönder, så att leva rövare mot dem tjänar nog inte så mycket till;).

Däremot kan du ta med fisken och visa dem, och fråga lugnt och sakligt om de inte kan ordna detta med grossisten som i sin tur får ta det med tillverkaren.

när jag säger leva jävulen, så menar jag exakt vad du säger.

.
#7 - 17 november 2008 08:06
Enligt Christers inlägg nr 11 så har du haft rejäl otur http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57640

Själv använder jag inte värmare då det är helt onödigt och pengarna i sjön, både el och värmare. Akvarierna håller 21-22 på vintern och 26-27 på sommaren vilket är perfekt för de allra flesta firrarna.
#8 - 17 november 2008 08:12
Fy satiken så surt!
Råkade ut för kokning förra veckan, där också en Jägervärmare. Lyckligtvis klarade sig alla firrarna.

Ska du slänga död fisk i huvudet på folk, frys fisken först för bästa effekt (både genomslagskraft och akustiska egenskaper).:D
#9 - 17 november 2008 08:13
Själv använder jag inte värmare då det är helt onödigt och pengarna i sjön, både el och värmare. Akvarierna håller 21-22 på vintern och 26-27 på sommaren vilket är perfekt för de allra flesta firrarna.

21-22 grader i karet är nog i absolut lägsta laget för de flesta fiskarna som akvarister håller i sina kar, så där håller inte jag med dig iaf;).
Sedan är det även en större risk att du får tex vita prick om du har en lägre temp i karet, så jag fortsätter nog med värmare i mina sällskapskar:).
#10 - 17 november 2008 09:12
ansjo skrev:
21-22 grader i karet är nog i absolut lägsta laget för de flesta fiskarna som akvarister håller i sina kar, så där håller inte jag med dig iaf;).

Sedan är det även en större risk att du får tex vita prick om du har en lägre temp i karet, så jag fortsätter nog med värmare i mina sällskapskar:).
Fel och en sanning med modifikation.

Absolut lägsta är rejält mycket lägre. 21-22 är snarare lägsta temperaturen för lek för en del firrar, men långt ifrån alla. Vid hög temp leker fiskarna för ofta dessutom. De lever i en ständig forplantningsperiod. Visst, många fiskar får mer fart och färg vid hög temp, men de mår knappast dåligt av att vila lite på vintern.

Ny fisk ger vitaprick och temperaturen är knappast avgörande. De finns inte i luften. Hög temp ger en mer epidemisk fortplantning så det kan till och med ha motsatt effekt: Firrarna dör snabbare pga kraftigare angrepp, högre metabolism och lägre syrgashalt.

Rent generellt har väldigt många akvarister värmare helt i onödan och många fiskar hålls nog till och med i en för hög temperatur. Alla fiskar är inte diskus, malawi eller tanganyikaciklider och även storsjöcikliderna klarar sig alldeles utmärkt i 20 grader.
#11 - 17 november 2008 09:21
Kensa skrev:
Sådärja, nu har jag fått kokta fiskar igen.

3:e gången på 1 år........

Och nej, jag pratar inte om kokt torsk med potatis och äggsås.

Värmaren i mitt största kar (240 liter) fick tuppjuck inatt.

Imorse upptäcker jag att tempen ligger på modiga 33-34 grader.

2 bolivianer (de sista överlevarna från en stam på 8) låg på ytan.

1 platy låg på botten.

3 mollys låg på ytan.

Alla lika döda som fiskpinnarna i frysen.

4 scalarer låg på sidan uppe vid ytan och flämtade.

Aktivitet mellan 06:00 - 06:30.

Snabbt ut med värmaren.

Snabbt ut med 25 liter vatten.

Ner med 25 liter iskallt vatten.

Temp ner till 30 grader.

Ner med en liten överbliven värmare på 50W.

Planerad aktivitet efter jobb:

Köpa 3 st nya SMÅ värmare på 25 watt.

[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

lärdom.....

.

vet hur jobbig den är för oss som har det underbara hobby i blodet.
tycker att du ska köpa två mindre än en stor som du sa desutom det är värt och lägga mer peng då får man bätre kvalitet.
hoppas att du drabbas inte non mer av det.
lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 november 2008 09:22
Fel och en sanning med modifikation.

Absolut lägsta är rejält mycket lägre. 21-22 är snarare lägsta temperaturen för lek för en del firrar, men långt ifrån alla. Vid hög temp leker fiskarna för ofta dessutom. De lever i en ständig forplantningsperiod. Visst, många fiskar får mer fart och färg vid hög temp, men de mår knappast dåligt av att vila lite på vintern.

Ny fisk ger vitaprick och temperaturen är knappast avgörande. De finns inte i luften. Hög temp ger en mer epidemisk fortplantning så det kan till och med ha motsatt effekt: Firrarna dör snabbare pga kraftigare angrepp, högre metabolism och lägre syrgashalt.

Rent generellt har väldigt många akvarister värmare helt i onödan och många fiskar hålls nog till och med i en för hög temperatur. Alla fiskar är inte diskus, malawi eller tanganyikaciklider och även storsjöcikliderna klarar sig alldeles utmärkt i 20 grader.

En sanning med modifikation;)

Kallt vatten gör faktiskt vita prick bryter ut hos en del arter - men det varierar mycket mellan arterna.

Så i grunden håller jag med om att många fiskarter (även tropiska) kan hållas i 21-22 grader under en del av året - det hela beror självklart på vilka arter man har i akvariet.

Så att vanemässigt bara hänga dit en doppvärmare för sakens skull är dock onödigt.

Bör väl dock också påpekas att du har haft extrem otur - trots allt så har jag hållit på med akvarier i mer än 30 år och bara en gång (för mer än 25 år sedan) har jag råkat ut för en "kokande" doppvärmare.
#13 - 17 november 2008 09:28
En sanning med modifikation;)

Kallt vatten gör faktiskt vita prick bryter ut hos en del arter - men det varierar mycket mellan arterna.
Jovisst och jag kallade det ju en sanning... ;) ...med modifikation. Jag gav bara den andra sidan av myntet: Är man inte hemma och får ett epidemiskt utbrott hos friska firrar så kan det mycket väl vara så att firrarna klarar sig bättre i låg temperatur.

Sen har vi ju Flexibakter som är tvärt om: Risken för utbrott ökar med temperatur.
#14 - 17 november 2008 20:36
Tråkigt, har bara varit med om en värmare som hängt sig men då hade jag inte hunnit sätta in några fiskar i karet ens så ingen skada skedd, idag kör jag alltid utan doppisar, mitt nya motto är om temperaturen är för låg så skaffa mera belysning :D
#15 - 17 november 2008 20:44
SÅÅÅÅÅ trist !! en av mina värmare fick tuppjuck för ett år sedan sådär hur många malawisar dog då tror du 25 stycken som var fina utvalda exemplar :( visserligen vanliga sorter så som rödzebra golden och trewase. Men som sagt hoppas det inte kommer ske igen :/
#16 - 17 november 2008 22:07
Jag tog bort doppvärmaren illa kvickt när bara efter några dagar så kokade den så jag förlorade min favoritgroda. Nej, jag har inga fiskar som kräver så mkt varmare än rumstemp.

Jättetråkigt att det hände. Undrar hur det är statiskt sett med doppvärmare som krånglar...
#17 - 18 november 2008 13:58
Jag funderar på om det kan vara nåt annat än dina värmare nästan. Jag är ingen elektriker men skulle det inte kunna vara så att el-uttaget du tar ström ifrån inte är som det ska? Dvs ger ifrån sig olika mycket ström, o-jordat eller nått annat skumt.

Jag bor i en lägenhet med uråldriga kablar och jag märker av både på min dator och akvarier att när strömmen går eller ibland vid oväder så får de mindre kraft...

En annan sak som jag märkte i mitt lilla akvarium på 60l var att när allt var inkopplat samtidigt i mitt ikea grenuttag så vart effekten mindre på pumparna. när jag drog ut ena pumpen så fick den andra mycket mer kraft..

Som sagt jag bara spekulerar...

Angående Juwel's doppvärmare så är jag inte heller nöjd, dock har inte min börjat krångla men den är svår att ställa in rätt temp på då det inte finns någon mätare som visar vilka grader den ska vara på.. (Köpte ett nytt Juwel Rio 180l med alla tillbehör för ett år sedan.)

/Markus
#18 - 18 november 2008 14:24
När vi ändå snackar Doppvärmare och Möjliga farligheter ;P.. vi vet sånnadära doppvärare som ser ut som ett provrör men en gumi strott högst upp bara?.. en rekommendation är att inte låta strömmen vara igång ta tagi glaset och samtidigt försöka öppna Doppvärmaren alltså dra ut keramik och Tråden (jag visste inte att man kunde ställa värmen genom att vrida på gummiploppen ;P) Fick en helvetisk J**la ström i mig iaf när tråden lossnade från keramikstaven och ramplade ner på min hand..... som krampmässigt krampade tag i tråden i vad som kändes som 5-10 sec...
#19 - 18 november 2008 14:52
Markus1984 skrev:
Jag funderar på om det kan vara nåt annat än dina värmare nästan. Jag är ingen elektriker men skulle det inte kunna vara så att el-uttaget du tar ström ifrån inte är som det ska? Dvs ger ifrån sig olika mycket ström, o-jordat eller nått annat skumt.

Jag bor i en lägenhet med uråldriga kablar och jag märker av både på min dator och akvarier att när strömmen går eller ibland vid oväder så får de mindre kraft...

En annan sak som jag märkte i mitt lilla akvarium på 60l var att när allt var inkopplat samtidigt i mitt ikea grenuttag så vart effekten mindre på pumparna. när jag drog ut ena pumpen så fick den andra mycket mer kraft..

Som sagt jag bara spekulerar...

Angående Juwel's doppvärmare så är jag inte heller nöjd, dock har inte min börjat krångla men den är svår att ställa in rätt temp på då det inte finns någon mätare som visar vilka grader den ska vara på.. (Köpte ett nytt Juwel Rio 180l med alla tillbehör för ett år sedan.)

/Markus

betvivlar det.

nydragen el.

nåja, bara tre år gamla ledningar och elskåp.

.
#20 - 18 november 2008 15:01
Jag ligger på 29 grader i mitt akvarium - mina malar trivs bäst så.. men jäger litar jag inte på, de har havererat 2 gånger för mig... och ligger man så nära gränsen till att det blir syrefattigt som f-n så har man inte mycket att spela med heller för den delen...

En av dem hade jag på 24 grader och det höll sig på 29 grader då ... det var så att man blev hispig av bara det...

Jag har gjort en extern givare till akvariet som slår av strömmen till värmarna om det går över 30grader... en summer ljuder då med så att jag kan uppmärksamma felet... den kritiska punkten... när tempen sjunker igen ett par grader så slår den på igen.. eftersom jag inte vill riskera att det blir för kallt heller ;)
#21 - 18 november 2008 15:36
Ta nu inte illa upp... Men hur i hela friden tänker man om man stoppar i en doppvärmare i karet som, om den går hela tiden, koker ihjäl fiskarna? Tre gånger? Gång ett är slarvigt/osmart. Gång två och tre är djurplågeri. Skärpning.
#22 - 18 november 2008 15:38
Kensa skrev:

lärdom.....

.

Okej, bra att du lärt dej nu. Stackars fiskar. [:(!]
#23 - 18 november 2008 15:40
-andy- skrev:
Ta nu inte illa upp... Men hur i hela friden tänker man om man stoppar i en doppvärmare i karet som, om den går hela tiden, koker ihjäl fiskarna? Tre gånger? Gång ett är slarvigt/osmart. Gång två och tre är djurplågeri. Skärpning.

Va?
Det är inte samma doppis utan han har haft sådan otur att tre olika värmare gått sönder vid tre olika tillfällen.
Så dum är väl ingen att man provar en söndrig värmare fler gånger, eller;)?
#24 - 18 november 2008 15:42
-andy- skrev:
Okej, bra att du lärt dej nu. Stackars fiskar. [:(!]

Du borde nog läsa tråden bättre innan du kastar ur dig saker som att folk är djurplågare.
#25 - 18 november 2008 16:19
En gång är ingen gång, 2 gånger är en vana.. ;) Nykokt Cichlasoma sp, det är mums att ha på mackorna.. :D
#26 - 18 november 2008 16:32
ansjo skrev:
Va?

Det är inte samma doppis utan han har haft sådan otur att tre olika värmare gått sönder vid tre olika tillfällen.

Så dum är väl ingen att man provar en söndrig värmare fler gånger, eller;)?

Nu verkar det som jag kanske lät lite onödigt stöddig i mitt inlägg, men jag kan inte låta bli i det här fallet. Det spelar lixom ingen roll om det e samma doppvärmare 3ggr eller 3 olika. Inser man inte efter första händelsen att den doppvärmaren som hade ihjäl fiskarna kanske är liiite för stor för karet?:confused:
#27 - 18 november 2008 16:34
JojjeN skrev:
Du borde nog läsa tråden bättre innan du kastar ur dig saker som att folk är djurplågare.

Jag tror nog jag läst den jättebra.
#28 - 18 november 2008 16:45
När vi ändå snackar Doppvärmare och Möjliga farligheter ;P.. (...text...)

:eek::eek::eek: Livsfarligt ju! Herregud, så kan man ju för tusan inte göra!
(fast jag märker att du också fattat det nu;))
#29 - 18 november 2008 19:34
-andy- skrev:
Nu verkar det som jag kanske lät lite onödigt stöddig i mitt inlägg, men jag kan inte låta bli i det här fallet. Det spelar lixom ingen roll om det e samma doppvärmare 3ggr eller 3 olika. Inser man inte efter första händelsen att den doppvärmaren som hade ihjäl fiskarna kanske är liiite för stor för karet?:confused:

Jepp, lite onödigt stöddigt var det nog;).
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar, han har råkat ut för denna olycka tre skilda gånger med tre skilda värmare. Varför ska han sluta med en annan doppvärmare efter den första gången då, eller ens göra det nu om han är i det behovet?
Skulle du sluta cykla eller köra/åka bil om du fått punktering tre gånger;)?
#30 - 19 november 2008 08:47
konstaterar att de flesta är "på min sida".

För er info, nu snurrar en liten värmare på 50W i karet.
klarar prexis att trycka upp värmen till 24 på morgonen, och runt 26 på eftermiddagen
när lyset har varit på.

jag tror att min kalla yttervägg kyler karet en hel del, så att den lilla värmaren inte
orkar trycka upp mer värme.

stoppar ner ytterligare en liten 50Wattare inom en dag eller två eller tre.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 19 november 2008 10:27
Nu minns jag inte vad du hade för fiskar i akvariet - men behöver du mer än 24-26 grader?
#32 - 19 november 2008 10:44
ansjo skrev:
Jepp, lite onödigt stöddigt var det nog;).

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar, han har råkat ut för denna olycka tre skilda gånger med tre skilda värmare. Varför ska han sluta med en annan doppvärmare efter den första gången då, eller ens göra det nu om han är i det behovet?

Skulle du sluta cykla eller köra/åka bil om du fått punktering tre gånger;)?

Om du bankar skallen i en vägg och du får ont och kanske hjärnskakning vad gör du då? Bankar skallen i en annan vägg? Om resultatet blir samma igen ska du då prova en tredje vägg? ;)

Om fiskarna dör när värmaren går för fullt så har man för stor värmare. Det var min poäng.
#33 - 19 november 2008 10:45
Nu minns jag inte vad du hade för fiskar i akvariet - men behöver du mer än 24-26 grader?

egentligen inte om man tittar på "normalt bruk".

där går just nu scalarer, mollys, platys, L-malar.

Men

1) Scalarena är klart mer lekvilliga i 27-28 grader än 24-26.
Testade tidigare i år med lägre temp. Gick sisådär.

2) Karet skall göras om till ett discuskar i januari.

.
#34 - 19 november 2008 11:20
-andy- skrev:
Om fiskarna dör när värmaren går för fullt så har man för stor värmare. Det var min poäng.

Men jag personligen köper inte en värmare som ska gå sönder, men när en värmare går sönder finns risken att den skenar iväg.
Det funkar heller inte för min del att ha en 50W doppis i mitt 900 liters kar, men å andra sidan är risken att den kokar fisken minimal då den inte orkar värma karet.
Så som du skrev dina inlägg med "skärpning!" och "djurplågeri" såg jag överhuvud taget inte din poäng, och eftersom det heller inte kom något konstruktivt förslag från dina inlägg utan bara dryga kommentarer så finns risken att du får negativa reaktioner.
#35 - 19 november 2008 12:29
ansjo skrev:
Men jag personligen köper inte en värmare som ska gå sönder, men när en värmare går sönder finns risken att den skenar iväg.

Det funkar heller inte för min del att ha en 50W doppis i mitt 900 liters kar, men å andra sidan är risken att den kokar fisken minimal då den inte orkar värma karet.

Så som du skrev dina inlägg med "skärpning!" och "djurplågeri" såg jag överhuvud taget inte din poäng, och eftersom det heller inte kom något konstruktivt förslag från dina inlägg utan bara dryga kommentarer så finns risken att du får negativa reaktioner.

Okej okej okej. Jag e kanske otydlig. Naturligtvis köper man inte en doppvärmare som ska gå sönder och man har normalt ingen nytta av en 50W i ett 900l. Helt överrens.

Alla som.... nej. Dom FLESTA som har eller har haft akvarium en längre tid vet att doppvärmare kan gå sönder. Det som händer i 9 fall av 10 när dom går sönder är att dom "hänger" sig. Värmeregleringen hänger sig. Dom SKENAR inte. Dom stannar i "on" läge. Värmer hela tiden. Har man då tex en 300W i ett 300l så blir det antagligen rätt tråkigt för invånarna. Lite beroende på omgivningstemperatur, värme från eventuella lysrör osv. Visst. Men antagligen blir fiskarna kokta. Om man råkar ut för detta. Vad gör man då? Gnäller för att doppisen gick sönder? Ja, det e väl okej. Vad säger man när man står i lokala akvarieaffären och ska köpa ny doppis då? -"En 300W doppvärmare tack, den bästa ni har för jag vill inte den ska hänga sig igen"? eller kanske -"Jag tror jag testar en 150W doppvärmare den här gången, min 300W hängde sig och det blev inte så kul"? Missar man orsak-verkan tre ggr och verkan är att man koker sina invånare så tycker jag iaf att ett "skärpning" är på sin plats. Men det är såklart bara min åsikt och vi får ju alla tycka vad vi vill.
#36 - 19 november 2008 13:18
-andy- skrev:
Om du bankar skallen i en vägg och du får ont och kanske hjärnskakning vad gör du då? Bankar skallen i en annan vägg? Om resultatet blir samma igen ska du då prova en tredje vägg? ;)

och om man då som jag i första läget köper (får i födelsdagspresent) ett
paket från juwel, där det sitter en värmare som har ett visst wattantal,
är det då rimligt att begära att jag skall direkt byta ut den, för den kan ju gå sönder.....??

jag kan hålla med om att jag efter andra gången borde kanske ha tänkt till lite och köpt en mindre värmare.

men nu hör det till historien att när den andra gick sönder, så skickade jag frugan (jag befann mig i japan) att köpa en ny värmare.

hon går då (i sin enfald) till vår "hovleverantör", dvs där karet är inköpt, och säger, värmaren till Juwel Rio 240 liter har pajjat, vi behöver en ny.
personalen kollar wattantal på originalet, och ger frugan en jägervärmare.

och den pajjar........

.
#37 - 19 november 2008 13:32
Kensa skrev:
och om man då som jag i första läget köper (får i födelsdagspresent) ett

paket från juwel, där det sitter en värmare som har ett visst wattantal,

är det då rimligt att begära att jag skall direkt byta ut den, för den kan ju gå sönder.....??

Nej det e inte rimligt.

Kensa skrev:

jag kan hålla med om att jag efter andra gången borde kanske ha tänkt till lite och köpt en mindre värmare.

Japp, det borde du.

Kensa skrev:

men nu hör det till historien att när den andra gick sönder, så skickade jag frugan (jag befann mig i japan) att köpa en ny värmare.

hon går då (i sin enfald) till vår "hovleverantör", dvs där karet är inköpt, och säger, värmaren till Juwel Rio 240 liter har pajjat, vi behöver en ny.

personalen kollar wattantal på originalet, och ger frugan en jägervärmare.

och den pajjar........

Det e synd att säga att du har tur! :eek:

Det VAR meningen att låta lite syrlig i mina inlägg men ta inte alltför illa upp för det Kensa. Jag menar egentligen inte så illa.... Tråkig historia. Man kan säga att du har lärt dig "the extra hard way"

Hur många watt är doppisen juwel levererar med sina rio 240 kar??
#38 - 19 november 2008 13:39
200w
#39 - 19 november 2008 13:42
-andy- skrev:
Okej okej okej. Jag e kanske otydlig.
Ja, kanske det.
Sedan att du ska "lära" någon hur man ska tänka och göra med lite stöddiga kommentarer gör bara folk sura och det kommer du nog inte så långt med.
Men det är såklart bara min åsikt och vi får ju alla tycka vad vi vill.
Ja,precis.
#40 - 19 november 2008 13:48
Kjell, kan du låsa tråden ?

jag har sagt vad jag vill ha sagt, samt att jag tycker att det svävar ut ibland.

.
#41 - 19 november 2008 14:16
Jag sätter in doppvärmare nästan vanemässigt (om det finns plats) har 25 watt i mitt 180 L går 50 % av tiden.

Så varför har många så kralliga saker istoppade. kan ju inta vara någon fara att temperaturer inte går upp omedelbart vid vattenbyte.. Jag tror inte det ligger enorma doppvärmare i bäckarna när det kommer storra relativt kalla störtregn i naturen. :)

Eller finns de utlagda doppvärmare. 300 W skulle enligt mig räcka till 1400 L eller så
#42 - 19 november 2008 14:20
ansjo skrev:
Ja, kanske det.

Sedan att du ska "lära" någon hur man ska tänka och göra med lite stöddiga kommentarer gör bara folk sura och det kommer du nog inte så långt med.

Ja,precis.

Känslig?
Bilagor:
#43 - 19 november 2008 14:32
Nej, men jag tyckte det var lite tråkigt skrivet mot Kensa och ordvalet var ganska stöddigt. Jag struntar fullständigt i hur du vill bli mottagen här på Zoopet, men det ordvalet du hade skapar bara dålig stämning och det är ganska onödigt, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 19 november 2008 14:43
Ett jäkla tjat då :mad: - håll er till ursprungsfrågan annars låses tråden
#45 - 19 november 2008 14:52
Man kan ju ha 2 värmare med timers på och så ställer man tiden så att de går lite omvartannat, då minskar risken eftersom man slår av dem ibland.
#46 - 27 november 2008 21:51
En gång är ingen gång två är lika med noll.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 27 november 2008 21:53
Man kan ju ha 2 värmare med timers på och så ställer man tiden så att de går lite omvartannat, då minskar risken eftersom man slår av dem ibland.

Har nog erfarenheten att dagens billiga timers är extremt opålitliga:D
#48 - 27 november 2008 22:07
under alla de år jag har haft doppvärmare har INGEN hängt sig, har det blivit något fel på en så har den istället gett stora intervaller i temperatur (ex 22-26gr) och jag har bytt den! men detta har bara hänt 1 gång;) så 3 st på kort tid låter helt otrooooooligt[B)] Efter 10 år byter jag ut den vare sig det behövs eller ej för det är ändå en väldigt liten investering!
#49 - 27 november 2008 22:43
30 år utan doppvärmare nu. Jag lärde mig läxan efter att ha kokat två akvarier.

OK, jag använder faktiskt doppvärmare i yngelkar, men inte i mina "riktiga" kar. Man får rumstemp plus ett antal grader i karet i alla fall, dvs helt tillräckligt.

Enda fisk jag nånsin råkat på som krävde doppvärmare för sin trivsel var L-260 malar. De gick i nåt slags ide och ställde sig i grottor och slutade äta när temperaturen sjönk under 27 grader, kanske en anpassning till att de lever i säsongsvis mycket kraftigt forsande vatten.
#50 - 27 november 2008 23:27
då kontrar jag ock säger att jag har doppvärmare i ALLA kar (vintertid)eftersom jag bara får 22 grader i karen annars och säger någon att det är tillräckligt så säger jag nej det är det inte för jag har noga observerat och sett en ökad känslighet och vantrivsel vid den låga temperaturen;)
#51 - 27 november 2008 23:55
22 grader ÄR tillräckligt.
#52 - 28 november 2008 07:09
Inte för åheims fiskar - uppenbarligen. *Blir lite nyfiken på vad ni har för resp. fiskar...*

Men Kensa: du har verkligen haft otur med doppvärmen...hoppas att det går bättre för dig nu. *Håller tummarna.*
#53 - 28 november 2008 07:36
åheim skrev:
då kontrar jag ock säger att jag har doppvärmare i ALLA kar (vintertid)eftersom jag bara får 22 grader i karen annars och säger någon att det är tillräckligt så säger jag nej det är det inte för jag har noga observerat och sett en ökad känslighet och vantrivsel vid den låga temperaturen;)

Bara undrar hur kallt du har hemma då?, jag lyckas om jag har fönstret öppet få ner tempen till 26grader (heltäckande ramp med maximalt med lysrör).
Annars vill jag tipsa om nåt som vi med terrarier använder flitigt, värmemattor, dessa är bara 1mm tjocka och går bra att placera mellan akvarium och frigolit eller under ramkar och dom är gjorda för konstant drift men relativt få watt, blir snyggare än att ha en doppvärmare och betydligt säkrare, sen kan växternas rötter väl bli lite gladare av bottenvärme :)
#54 - 28 november 2008 11:57
Intressant idé. =)

Hur mycket kostar en värmematta och hur många w/storlek är den på? Något exempel eller länk kanske?
#55 - 28 november 2008 12:15
Fuzzop skrev:
Bara undrar hur kallt du har hemma då?, jag lyckas om jag har fönstret öppet få ner tempen till 26grader (heltäckande ramp med maximalt med lysrör).

Annars vill jag tipsa om nåt som vi med terrarier använder flitigt, värmemattor, dessa är bara 1mm tjocka och går bra att placera mellan akvarium och frigolit eller under ramkar och dom är gjorda för konstant drift men relativt få watt, blir snyggare än att ha en doppvärmare och betydligt säkrare, sen kan växternas rötter väl bli lite gladare av bottenvärme :)

hmmm.....jag har normalt sett 22 grader i de flesta rum.
i v-rummet är det oftast 23.

mitt 240 liters står längst ifrån elementen, utmed en norrvägg,
kallaste väggen i hela huset.

utan värmare så kommer karet upp till 24-25 grader strax innan
det är dags att natta fiskarna, på morgonen, prexis innan ljuset
går på, så har jag 21-22 grader i karet.

jag är ganska övertygad om att karet kyls ner av väggen bakom.

ergo....placeringen av karet är nog ganska vital för hur mycket
värme karet kan hålla utan värmare.

.
#56 - 28 november 2008 12:22
Kan nog ligga nåt i det, mitt kar står ju inte vid nån yttervägg.
du gav mig även en annan ide, det går ju bra att faktiskt tejpa en värmematta mot bakrutan på ett akvarie oxå, man kanske tappar lite av effekten så men ifall nån vill prova med värmemattor utan att tömma karet så den går att få in under :) och det kan isolera lite mot en kall vägg
#57 - 28 november 2008 12:47
alternativt göra som jag planerar......dvs någon gång under vintern stänga ner karet,
tillverka en bakgrund i frigolit. på tre sidor.....tjock som fasen....och samtidigt lägga en frigolitplatta i botten på kanske 2-3cm.

borde ju en en hyfsat bra isolering tycker jag......

.
#58 - 28 november 2008 15:00
Låter betydligt jobbigare men gör säkert en hel del det oxå :)
#59 - 28 november 2008 15:13
Azur skrev:
22 grader ÄR tillräckligt.

För diskusar och scalarer???
Guest
#60 - 28 november 2008 15:21
22º är nog beroende på vilken fisk man har.
Mina veliferor skulle inte klarat det, men jag tror merparten av sällskapsfisk gör det.
#61 - 28 november 2008 15:21
azur skrev:
22 grader Är tillräckligt.
nej;)
#62 - 28 november 2008 15:47
åheim skrev:
nej;)

Det beror nog på vilka fiskar man har, jag använder heller ingen doppvärmare och inga av mina fiskar klagar.
#63 - 28 november 2008 20:00
Guy Palm skrev:
Det beror nog på vilka fiskar man har, jag använder heller ingen doppvärmare och inga av mina fiskar klagar.
Fick jag upp tempen till 26-27 på normal väg skulle inte jag heller använda doppvärmare;)
Bilagor:
Guest
#64 - 28 november 2008 20:08
Jag har doppvärmare i mina 2 kar. Har 23 utan och ja behöver 26-27...
#65 - 28 november 2008 21:05
åheim skrev:
Fick jag upp tempen till 26-27 på normal väg skulle inte jag heller använda doppvärmare;)

Heltäckande ramp och många lysrör så ska du va glad om du kan hålla ner tempen till 27 sen ;)

Annons