kokt grus -varmt eller kallt?

#1 - 30 augusti 2007 12:51
Hejhej

Har kokat grus och torkat i ugn - men kan jag lägga ner det varmt i det tomma akvariet (på frigolit)? Eller måste det kallna först...?

Nisse B
#2 - 30 augusti 2007 13:01
Varför har du kokat det? Är det använt innan och torkat eller köpt direkt i affär.Jag hade väntat tills det svalnat så inte glaset spricker.

Thomas
#3 - 30 augusti 2007 13:03
Jo, gruset är begagnat, och har dessutom legat i fuktig hink i ett halvår... så jag sköljde igenom det ordentligt men tyckte det var säkrast att desinficera det också. OK, jag väntar ett tag...
#4 - 30 augusti 2007 14:20
Alla har ju olika sätt att rengöra grus på, men jag har haft kar i många år till och från, och aldrig kokat gruset.
Jag har sköljt det ordentligt bara, vare sig det varit begagnat eller nytt.
Och det har gått jättebra :)

Men nu är ju gruset redan kokt, så det mest logiska vore ju att vänta tills det kallnat. Enklast är väl att skölja gruset igen, med kallt vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 augusti 2007 15:01
Det viktiga är väl att skölja rent det rejält. Bakterierna lär ju vara döda efter kokningen men även döda bakterier och skit blir kvar efter kokning så det måste sköljas bort
#6 - 30 augusti 2007 19:48
Brännhett bör det ju inte vara men vamt/ljummet grus är inga problem.
Spola av det i kallvatten om du känner dig osäker.
#7 - 31 augusti 2007 07:06
Tack för alla svar - men problemet löste sig själv eftersom barnen började klättar på väggarna av att vara inne.... så gruset kallnade medan vi var ute och lekte!
#8 - 31 augusti 2007 08:15
Men frågan om du sköljde av gruset igen efter du kokade det kvarstår.....så har du gjort det för att få bort dom numera döda bakterierna ??

Annons