Kökskuben 35x35x45

#1 - 21 juli 2010 17:30
Kökskuben till den nya lägenheten är här [:-15]

Måtten:
Bredd 35cm
Höjd 45 cm
Djup 35 cm

[ATTACH]35648[/ATTACH]

[ATTACH]35650[/ATTACH]

Tanken är att kunna ha kökskuben som ett yngelkub med snälla invånare som inte ger sig på ynglerna från de stora Rengbågarna och Gafflarna.

Invånarna: "Borneosucker", Khuli ålar och "Bambu" räkor.

Karet kommer att ha kvar sin svarta bakgrund, ger en cool effekt.
En stark inner filter ska sitta bakom en filtermassa som göms bakom slimline eller växter. inte bestämt mig ännu. Men strömt ska det vara så räkorna, borneosuckers blir glada.

Botten: Fin sand, platta stenar och en del rötter.

Belysning: Ikea bordslampa och en liten nattlampa som går igång ett par timmar efter att dagbelysningen släkts.

Doggen och karet. Lex är 47 i mankhöjden.
[ATTACH]35649[/ATTACH]
#2 - 21 juli 2010 17:33
Spännande! Jag hade hoppat slimline och bara kört svartbakgrund och dolt filtret med växter. Tror du tappar för mycket volym med slimline för att dölja. Ser fram emot fortsättningen på detta :)
#3 - 21 juli 2010 17:41
Kubar är härliga, kommer att fortsätta följa tråden :) Slimline är relativt tunna så man förlorar inte så mycket i volym ändå.
#4 - 21 juli 2010 17:57
Klotte skrev:
Spännande! Jag hade hoppat slimline och bara kört svartbakgrund och dolt filtret med växter. Tror du tappar för mycket volym med slimline för att dölja. Ser fram emot fortsättningen på detta :)

Har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha slimline eller ej. Som du säger man kan dölja tekniken med växter och rötter :) Vi får se framöver

Som Christerhedberg skriver, slimlinen är så pass platt att den tar inte så stor plats.
#5 - 21 juli 2010 18:30
Smaksak ;P
#6 - 21 juli 2010 18:31
Nubi skrev:
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha slimline eller ej. Som du säger man kan dölja tekniken med växter och rötter :) Vi får se framöver

Som Christerhedberg skriver, slimlinen är så pass platt att den tar inte så stor plats.

Men du hade ju det där idén med filtermatta... skaru inte köra på den??
#7 - 21 juli 2010 18:50
Nubi skrev:
Kökskuben till den nya lägenheten är här [:-15]

Måtten:

Bredd 35cm

Höjd 45 cm

Djup 35 cm

Tanken är att kunna ha kökskuben som ett yngelkub med snälla invånare som inte ger sig på ynglerna från de stora Rengbågarna och Gafflarna.

Invånarna: "Borneosucker", Khuli ålar och "Bambu" räkor.

Karet kommer att ha kvar sin svarta bakgrund, ger en cool effekt.

En stark inner filter ska sitta bakom en filtermassa som göms bakom slimline eller växter. inte bestämt mig ännu. Men strömt ska det vara så räkorna, borneosuckers blir glada.

Botten: Fin sand, platta stenar och en del rötter.

Belysning: Ikea bordslampa och en liten nattlampa som går igång ett par timmar efter att dagbelysningen släkts.

[ATTACH]35649[/ATTACH]

Visste väl att det skulle komma nya projekt från dig efter flytten :D

Spännande!
#8 - 21 juli 2010 20:05
Läckert med kub! Jag tycker också att du ska gömma med växter och inredning istället för slimline. Funka fina fisken tror jag. ; )
#9 - 22 juli 2010 04:32
Trevlig kub:)!
Även jag skulle köra på Slimline (den nya), och kapa ca halva som du sätter snett i hörnet och då får ett hörn som döljer tekniken. Detta tar inte mycket mer plats än ett innerfilter, och kör du med tex Eheim Compakt som pumpskalle går inte mycket plats förlorad...kanske även klä sidorna med Slimline, det ger ett skitsnyggt intryck, jag lovar:D!
#10 - 22 juli 2010 06:37
Kul! lämplig storlek på den kuben!
Tror att det kommer bli jättebra med svart bakgrund, kör det i bägge mina kar och är jättenöjd! Ger ett lite "djupare" intryck på något vis.
Tänkte du ha mycket växter?
#11 - 22 juli 2010 09:32
änteligen kom tråden :D det här ska bli kul att följa! har du nån ide om belysning?
#12 - 22 juli 2010 16:23
PiaJo skrev:
Visste väl att det skulle komma nya projekt från dig efter flytten :D

Spännande!

Pia ja har inte flyttat änn....den 13.e får vi nycklarna. Tänkte starta igång lite smått och dona med karet så när vi flyttar så är det bara och fylla på m vatten :)
Silikonen som sitter i karet är fräsh, så jag slipper silikona om.

Pickles skrev:
Läckert med kub! Jag tycker också att du ska gömma med växter och inredning istället för slimline. Funka fina fisken tror jag. ; )

Jo det är ju en smaksak, växter eller slimline.....

ansjo skrev:
Trevlig kub:)!

Även jag skulle köra på Slimline (den nya), och kapa ca halva som du sätter snett i hörnet och då får ett hörn som döljer tekniken. Detta tar inte mycket mer plats än ett innerfilter, och kör du med tex Eheim Compakt som pumpskalle går inte mycket plats förlorad...kanske även klä sidorna med Slimline, det ger ett skitsnyggt intryck, jag lovar:D!

Visste väl att min guru skulle hitta tråden :D:D:D
Googlade faktiskt på eheims compakt pumpskalle och var på väg att skicka ett pm till dig :).
Slimline på Sidorna...hmm...inte tänkt så långt..*hmmmm*

Jim_J skrev:
Kul! lämplig storlek på den kuben!

Tror att det kommer bli jättebra med svart bakgrund, kör det i bägge mina kar och är jättenöjd! Ger ett lite "djupare" intryck på något vis.

Tänkte du ha mycket växter?

Växter = Har grubblat och det blir en del Naias :) sen vet ja inte.
Några långsamma växter som inte kräver mkt ljus eller pmdd, för Räkorna tål inte det.

hannesc skrev:
änteligen kom tråden :D det här ska bli kul att följa! har du nån ide om belysning?

Jupp, en miniatyr av ditt kar :P Fast mkt mkt coolare ><
Belysning: Eftersom jag ska ha snäckor och räkor äre bra m täckglas. Annars hade jag haft ngt som hängt ner från köksluckan.
Blir definitivt ledbelysning. Två spottar eller en lång mackapär med små ljus. ehmm dåligt förklarat I KNOW... finns på Jula :D
#13 - 23 juli 2010 16:27
Efter att ha tänkt lite så undrar jag om det är så smart att ha slimline på båda kortsidorna.
Karet ska stå med ena kortsidan mot kylskåpet och den andra mot köksbordet.

Gjorde en snabb skiss på nya lghs och placering av köksbordet.
[ATTACH]35706[/ATTACH]

De gula sidorna är slimline :)

Om man kör slimline på båda sidorna kan man inte sitta och spana på karet vid frukost bordet :)

Kommer troligtvis att köra två sidor med slimline, ena kortsidan som står mot kylskåpet och baksidan.
#14 - 23 juli 2010 17:29
Nubi skrev:

Om man kör slimline på båda sidorna kan man inte sitta och spana på karet vid frukost bordet :)

Vad socialt det där lät :)
Bilagor:
#15 - 23 juli 2010 18:39
Vore det inte fräckt att ha 2 sidor svarta och sedan gömma pumphuvudet i en bit sånt här, typ?
http://www.cyberzoo.se/vmchk/Akvarium/Filtermaterial/Svart-Filtermatta-100x50x10cm.htm
#16 - 6 augusti 2010 07:05
Jim_J skrev:
Vad socialt det där lät :)

Haha, jag är inte så social av mig på morgonen, man måste få vakna vid frukostbordet.

bossep skrev:
Vore det inte fräckt att ha 2 sidor svarta och sedan gömma pumphuvudet i en bit sånt här, typ?

http://www.cyberzoo.se/vmchk/Akvarium/Filtermaterial/Svart-Filtermatta-100x50x10cm.htm

Visst väl att du skulle hitta hit ;)
Jag har funderat på det. Har man båda kortsidorna svart så ser man inte in i karet när man sitter och käkar frukost.
Men två av tre sidor vore bra att ha i svart, får man en härlig djup på det hela :)
#17 - 6 augusti 2010 15:22
Nubi skrev:
Haha, jag är inte så social av mig på morgonen, man måste få vakna vid frukostbordet.

Visst väl att du skulle hitta hit ;)

Jag har funderat på det. Har man båda kortsidorna svart så ser man inte in i karet när man sitter och käkar frukost.

Men två av tre sidor vore bra att ha i svart, får man en härlig djup på det hela :)

Måla svart i stället för slimline och sedan svart skum i hörnet.
#18 - 6 augusti 2010 17:02
hmm... som fattig student (snart) så vore det det enklast.... och kanske kanske snyggast
#19 - 6 augusti 2010 17:21
Kolla in mitt minitanganyika det har två svarta sidor det funkar klockrent tycker jag och ändå har jag bara sten inga växter sim döljer nu har jag iofs mer sten nu än på bilden.
Bilagor:
#20 - 6 augusti 2010 17:27
redrobjem skrev:
Kolla in mitt minitanganyika det har två svarta sidor det funkar klockrent tycker jag och ändå har jag bara sten inga växter sim döljer nu har jag iofs mer sten nu än på bilden.

Har du en länk?
#22 - 6 augusti 2010 17:55
Vad nice det såg ut, Riktigt fint :)
#23 - 6 augusti 2010 17:57
:0) tack
#24 - 8 augusti 2010 21:57
Eftersom jag vill ha "snälla" invånare i det karet och främt asien tema så mina bambu och borneosuckers trivs har jag också tänkt på att leta efter platta rundade släta stenar, borneosuckers ääälskar runda släta stenar.
Frågan är om man ska göra en "stenhög" av frogolit på ena hörnet som då döljer filtret eller om man ska ha som trappor som blir bredare ju djupare ner i karet man kommer.... *funderar*
#25 - 8 augusti 2010 22:15
Medan du funderar så kan du väl slänga upp någon bild om du har kommit någon vart? :)
#26 - 9 augusti 2010 05:00
Frigoliten är skiten - do it! Då har du också någonting att sysselsätta dig med medan du väntar på nyckeln till lägenheten. ; )
#27 - 9 augusti 2010 17:21
Medan du funderar så kan du väl slänga upp någon bild om du har kommit någon vart? :)

Hahaha jag har inte kommit ngt vart, karet står säkert i svärföräldrarnas källare :)
#28 - 9 augusti 2010 17:23
Pickles skrev:
Frigoliten är skiten - do it! Då har du också någonting att sysselsätta dig med medan du väntar på nyckeln till lägenheten. ; )

kan nog va en idé :) Jag e ledig mån - tors. Med lite paus från att packa ner lgh i lådor kan man leka lite m frigolit :D

tror du en skiva på 10 mm skulle räcka?
#29 - 9 augusti 2010 18:15
Nubi skrev:
Hahaha jag har inte kommit ngt vart, karet står säkert i svärföräldrarnas källare :)

Jaså inte? ^^ Hoppas det kommer igång inom en snar framtid då. Ska bli intressant att se hur du löser det med bakgrunden :)
#30 - 9 augusti 2010 18:36
Nubi skrev:
Eftersom jag vill ha "snälla" invånare i det karet och främt asien tema så mina bambu och borneosuckers trivs har jag också tänkt på att leta efter platta rundade släta stenar, borneosuckers ääälskar runda släta stenar.

Frågan är om man ska göra en "stenhög" av frogolit på ena hörnet som då döljer filtret eller om man ska ha som trappor som blir bredare ju djupare ner i karet man kommer.... *funderar*

Då skulle jag nog kolla efter riktig sten eller konstgjord färdigt stenröse som är både mindre jobb och inte flyter så lätt;). Lite tråkigt att silikona fast något, då är det genast svårare att flytta och möblera om:).
#31 - 9 augusti 2010 20:10
ansjo skrev:
Då skulle jag nog kolla efter riktig sten eller konstgjord färdigt stenröse som är både mindre jobb och inte flyter så lätt;). Lite tråkigt att silikona fast något, då är det genast svårare att flytta och möblera om:).

har du och R snackats över telefonen utan att jag vetat om det, han sa exakt samma sak när vi var ute O_O!

Om man silikonar ihop stenar så man får en stor modekul gjor av 10 småttingar. det borde väl vara bättre än att silikona fast alltihopa??
#32 - 9 augusti 2010 21:15
Jodå, men i ärlighetens namn vill iaf jag att det ska se bra ut, något som är skitsvårt i verkligheten...
Smart grabb, din tränare;).
#33 - 10 augusti 2010 16:36
ansjo skrev:
Jodå, men i ärlighetens namn vill iaf jag att det ska se bra ut, något som är skitsvårt i verkligheten...

Smart grabb, din tränare;).

Trial and error *leR* det är sånt man måste lära sig av :D Skulle det se skitfult ut får man ta och slänga skitet och göra om :)
.....smaken är som baken ;)
#34 - 3 oktober 2010 11:29
Halloj! Tråden har legat vilande en stund, inte riktigt nöjd med vart den har stått och ett 40l mini kar har stått i vägen.
I veckan röjde jag undan allt och nu är kuben igång :)
Paletterna simmar nöjda i inredningen och borneosucker bara ÄLSKAR sina gotländska stenar :)

Invånare:
Paletterna jag en gång köpt i Tyskland.
Bocneosucker: ca 7 st
Khuli ålar: 3st.
Jätte filter räkor: 2st. (Ska köpa ett par st till)
Glow Light Dario : 1 stackare.
De var 12 från början och nu är de 1. En stackare simmar runt ensam. Vet inte om jag ska köpa fler sånna eller om det blir en helt annan stimmfisk. en liten sort som håller sig på ytan, så de inte "stör" paletterna.

Planer: att paletterna leker av sig. gör de det inte så kommer jag att skaffa någon annan fisk att ha i den kuben och paletterna får bo i 450l. Hoppas, önskar att Borneosucker ska leka :)

Kökskuben
" target="_blank">

Bilder finns på bloggen Fiskar
#35 - 3 oktober 2010 12:42
Dina borneos kommer garanterat att leka!

Hemma hos mej var det ett jävla fäktande hela dagarna
och nu har dom lite lugn och ro, mysiga stenar Och fin sand, vilket dom inte hade hos mej.

För övrigt ser karet helt sjukt mysigt ut! passar RIKTIGT bra i köket:)
#36 - 3 oktober 2010 14:33
karrokaja skrev:
Dina borneos kommer garanterat att leka!

Hemma hos mej var det ett jävla fäktande hela dagarna

och nu har dom lite lugn och ro, mysiga stenar Och fin sand, vilket dom inte hade hos mej.

För övrigt ser karet helt sjukt mysigt ut! passar RIKTIGT bra i köket:)

Tack! :) Jag skulle vilja bo i kökskaret på helgerna och i v-rums karet på vardagarna.
De karen speglar lite hur jag är som person. Vardagar = stressigt och jäktar hela tiden, helg = lugnt stillsamt m familjen ;)
ja så äre ju :)
#37 - 4 oktober 2010 18:45
Funderar på om man ska utöka antalet Glowlight Danio i kökskaret eller om man ska köpa nya fiskar.

RÖSTNING
1. Bilbukar, (marmor)
2. Pseudomugil gertrudae
3. Pseudomugil Furcatus[/I]

RÖSTA :)
#38 - 4 oktober 2010 19:11
Bilbukar är häftiga! Funderar på att skaffa såna igen nu när jag har bara en kardinaltetra kvar....

Hälsningar
Jennifer
#39 - 4 oktober 2010 19:53
Nubi skrev:
Funderar på om man ska utöka antalet Glowlight Danio i kökskaret eller om man ska köpa nya fiskar.

RÖSTNING

1. Bilbukar, (marmor)

2. Pseudomugil gertrudae

3. Pseudomugil Furcatus[/I]

RÖSTA :)

bilbukar eller Pseudomugil gertrudae. svårt att bestämma sig fräckt med bilbukar då dom simmar vid ytan men Pseudomugil gertrudae har riktigt snygga färger.
#40 - 5 oktober 2010 18:44
jenmad skrev:
Bilbukar är häftiga! Funderar på att skaffa såna igen nu när jag har bara en kardinaltetra kvar....

Hälsningar

Jennifer

Det tycker jag du ska göra, men i vilket kar är det vi pratar om? :)

robidobban skrev:
bilbukar eller Pseudomugil gertrudae. svårt att bestämma sig fräckt med bilbukar då dom simmar vid ytan men Pseudomugil gertrudae har riktigt snygga färger.

visst är det svårt! :) Frågan är vilka som är roligast...tror det lutar sig för gertrudae
#41 - 24 oktober 2010 18:29
J*vla Paletter, vem är det som säger "Paletter är som kaniner"
Den personen ska få träffa mina paletter....de gör INGET som kaniner gör.

Vad ska man behöva göra för att få igång de! VB är inget de triggades igång av, mer mat, levande mat, nope.

Kanske...pistolhot?
#42 - 24 oktober 2010 18:45
Dom måste nog bara få lust;)
#43 - 24 oktober 2010 18:51
Haha, ja säger detsamma Nubi, men håller även med Solis.

Mina paletter har hittat sin grej och med schysst matning och vattenbyte med lite kallare vatten så busar de runt varje vecka. Det blir dock inte lek varje gång men iaf 4-6 försök sedan mitten av sommaren till idag.

Det är nog som med mycket inom akvaristiken att tålamodet är viktigt här och givetvis miljön, vattnet samt inte att förglömma att fiskarna triovs med varandra.

Nicke
#44 - 24 oktober 2010 18:57
Mina höll länge på och dom lade ägg och äggen försvann och dom fick frisimmande och dom försvann och höll på så i ca 1 år och dom var i ett lungt kar men när dom kom i 600 litaren då lyckades dom även fast där är alldeles fullt med fiender och det blev 6 vuxna som jag har kvar.
Så skam den som ger sig plötsligt bara händer det[:o]
#45 - 25 oktober 2010 09:46
mmm, jo =) Jag fick höra att de kan vara (ialf, hanen) VT eller gen 1-2, lite mer kräsna =) får bjuda de på candle light dinner ;)
Bilagor:
#46 - 5 november 2010 17:01
Fortfarande händer det inget i det karet.
Jag tror jag får ta och göra en total makeover, få se om det triggar igång Paletterna.
Borneosuckers har lekt som galningar!! de håller på som tokar och fäktar och sen gräver små gropar. Super söta. Tror det är lek på gång.

Khuliålarna har jag sett i omgångar. Det finns så många gömställen i karet så man ser de aldrig. Men de finns där. Kommer fram vid matningen.
LGZ hade khulisar för 25kr. Några hade riktigt finfina teckningar. Får ta mig dit nästa torsdag om Jenmad är frisk och orkar med ett besök :)

Färska Bilder finns på bloggen
#47 - 5 november 2010 17:15
Frisk tänker jag vara! Få se om jag orkar träna då... Hm, tror inte jag är tillräckligt frisk för det faktiskt. Så LGZ - here we come!

Hälsningar
Jennifer
#48 - 5 november 2010 17:17
Fint akvarium. Vad har d u i och hur stort är det? (liter)
#49 - 5 november 2010 18:40
jenmad skrev:
Frisk tänker jag vara! Få se om jag orkar träna då... Hm, tror inte jag är tillräckligt frisk för det faktiskt. Så LGZ - here we come!

Hälsningar

Jennifer

weeiiiii!
#50 - 5 november 2010 18:42
Falconer skrev:
Fint akvarium. Vad har d u i och hur stort är det? (liter)

Läs på 1.a sidan :)
Bilagor:
#51 - 6 november 2010 18:31
Okej, inte för att dra igång ett ståhej meeeeeeeeeeeeen! det kan hända att mina paletter har lekt!!!!!!!
#52 - 6 november 2010 18:49
Grattis i så fall! Hoppas det blir nåt av det hela!

Hälsningar
Jennifer
#53 - 6 november 2010 18:53
jenmad skrev:
Grattis i så fall! Hoppas det blir nåt av det hela!

Hälsningar

Jennifer

mmmm, vi får hoppas på det :) Annars så lämnar jag de till LGZ och byter ut mot ngr andra roliga fiskar ;)
#54 - 6 november 2010 21:16
Nubi skrev:
mmmm, vi får hoppas på det :) Annars så lämnar jag de till LGZ och byter ut mot ngr andra roliga fiskar ;)

Har du glömt att jag tjingade dom i fall du skulle byta?
#55 - 6 november 2010 22:10
bossep skrev:
Har du glömt att jag tjingade dom i fall du skulle byta?

Hahaah :) Jag tänkte mer HOTA de med det ;)
Är du i Sverige ?
#56 - 7 november 2010 15:24
Nubi skrev:
Hahaah :) Jag tänkte mer HOTA de med det ;)

Är du i Sverige ?

Nej men akvariet står utanför Eskilstuna!
#57 - 7 november 2010 16:43
bossep skrev:
Nej men akvariet står utanför Eskilstuna!

Ja juust ja!! Hade jag glömt bort, det karet där skalarer och discus skulle bo hos en barnunge ;)
#58 - 12 november 2010 14:30
Igår vart det ett par nya Khulii ålar :)
Killen som fick äran att fiska upp de (i 30 minuteR)lär nog tänka två ggr nästa gång jag kommer in i LGZ *skratt*

Klicka på LGZ för att se bilderna från igår.
Tog bara ett par bilder på ett par akvarium. går inte att ta kort på ALLA kar.
#59 - 14 november 2010 11:11
Åååh! Idag kom paletthanen ut och han var såå spinkig så han fick lite mat :)
Han har varit "borta", kurrat in sig i sin grotta (kan det vara ägg?? ) i 4 -5dagar. Nu e honan borta och han är ute och spatserar en hel del. Aldrig varit med om att han varit borta i flera dagar.... Ska bli spännande att se om det är ngt i grottan men vill inte störa allt för mkt.
#60 - 14 november 2010 18:59
Nubi skrev:
Åååh! Idag kom paletthanen ut och han var såå spinkig så han fick lite mat :)

Han har varit "borta", kurrat in sig i sin grotta (kan det vara ägg?? ) i 4 -5dagar. Nu e honan borta och han är ute och spatserar en hel del. Aldrig varit med om att han varit borta i flera dagar.... Ska bli spännande att se om det är ngt i grottan men vill inte störa allt för mkt.

Ta det nu lugnt med dom! Det kan vara att dom lekt!
#61 - 14 november 2010 19:15
bossep skrev:
Ta det nu lugnt med dom! Det kan vara att dom lekt!

Bara matat fiskarna, tänker inte stoppa ner fingrarna där :) :)
när bör man se något??
#62 - 14 november 2010 19:36
Nubi skrev:
Bara matat fiskarna, tänker inte stoppa ner fingrarna där :) :)

när bör man se något??

Kan du lysa lite försiktigt med en ficklampa i hålet? Dom borde börja "svärma snart nog"!
Har du någon yngelmat på gång typ artemia?
#63 - 14 november 2010 19:36
Hela tiden :D

Nämen, när mitt kar fortfarande var mina föräldrars så hade vi paletter... och de hade yngel preciiis hela tiden! (Detta trots att karet
VERKLIGEN inte sköttes som det skulle... säkert 20 paletter i 112 litraren osv. Det var på den tiden när föräldrarnas ord var lag och man litade på att de kunde sin sak...)

Så får du inte yngel snart så får du nog ta och byta in dem mot några pilskare firrar ;)
#64 - 14 november 2010 19:55
bossep skrev:
Kan du lysa lite försiktigt med en ficklampa i hålet? Dom borde börja "svärma snart nog"!

Har du någon yngelmat på gång typ artemia?

Artemia nupolina(stavas så?) jag ska lysa :) Håll tummarna *hihi*
Bilagor:
#65 - 14 november 2010 19:56
Miliimli skrev:
Hela tiden :D

Nämen, när mitt kar fortfarande var mina föräldrars så hade vi paletter... och de hade yngel preciiis hela tiden! (Detta trots att karet

VERKLIGEN inte sköttes som det skulle... säkert 20 paletter i 112 litraren osv. Det var på den tiden när föräldrarnas ord var lag och man litade på att de kunde sin sak...)

Så får du inte yngel snart så får du nog ta och byta in dem mot några pilskare firrar ;)

Dina föräldrars kanske inte var VF, de kan vara lite mer svårflörtade :)
jo dah, tror hoten har funkat ;) Hotat med att de flyttas om de inte pökar som små kaniner ;) ;)
#66 - 14 november 2010 20:01
Hahah! :D Föresten, känner för att vara lite petig :p "Kökskuben 35*35*45" Sist jag kollade hade en kub samma mått på alla sidor :D
#67 - 14 november 2010 20:07
Miliimli skrev:
Hahah! :D Föresten, känner för att vara lite petig :p "Kökskuben 35*35*45" Sist jag kollade hade en kub samma mått på alla sidor :D

Hahaha, kände du dig för att vara petig NU nuuuuuuuu :P
Pms eller ;)
*skratt*
#68 - 14 november 2010 20:11
Hahah, då är jag inte petig då är jag ARG! :D
#69 - 15 november 2010 12:57
Miliimli skrev:
Hahah, då är jag inte petig då är jag ARG! :D

Hahha, Back-up Gently and no suddent movements ;)
#70 - 19 november 2010 12:46
Mina fyra fina gertrudae trivs som fisken i karet :) De spänner sig mot varandra och leker framför powerheaden. Paletterna bryr sig inte om fiskarna, Däremot tyckte Glowlight Danio att man skulle provsmaka, så han fick åka ner i 450l.

Misstänker att det är 3 hanar och 1 hona, får leta och se om jag hittar ett par st honor :)
#71 - 19 november 2010 18:17
Bilder på karet och på de nya invånarna finns på bloggen. Ser ni något i buskaget ;)
#72 - 20 november 2010 20:43
Kassig filmning men filmat när jag matat med grindmal maskar i kökstuben....och Billy är med som vanligt ÖVERALLT
" target="_blank">
#73 - 20 november 2010 20:51
En till på matningen
" target="_blank">

Ni hör/ser hur Terroristen Billy härjar :D
#74 - 25 november 2010 20:16
Idag fick paletterna åka till Etuna! De flyttade in hos Bossep's dotters kar :)
Nu känns karet tomt but not for long.
Fler Borneosucker och Gertrudae ska in och sen när jag är i Stockholm kommer jag att köpa tigerräkor :)
#75 - 4 december 2010 19:52
Långt inlägg

Nu händer det grejer!

För ngn vecka sen fick jag växter av snälla Solis :) TUSEN tack!

Gjorde en Makeover i karet och planterade om lite växter :) Powerhead som jag hade i började låta lite så jag bytte ut den mot en större, den som ska vara till bottenfiltret. Nu har räkorna och bornoesuckers det RIKTIGT ström i karet. Riktade flåset ner mot stenarna som jag placerat strategisk för att BS (borneosucker) ska trivas, vilket de gör.

Idag såg jag hur regnbågarna lekte! :) De höll på som galningar i cambodjan (stavas det så?), de lekte och honan släppte ägg! Nu vet jag inte om hanen var där för att befrukta eller för att äta upp.

I förrigår la jag ner en yngelkasse i karet med mossa för att mossan ska hålla ihop och ta sig. morgonen därpå när jag tittade in i karet....vad ser jag -jo! min lilla söta regnbågs hona Iiii yngelkassen!
"propeller" fiskarna (furcatus) som jag hade innan var experta på att hoppa in i yngelkasse *skratt*

Imorgon ska jag och Jenmad upp till stockholm och jag hoppas hitta fler Gertrudae, en hane och tre honor så man kan börja en liten odling på de sötisarna.
#76 - 4 december 2010 21:33
lycka till! :)
#77 - 4 december 2010 21:46
Varsågod,
Så kul att du fick lek, det jag har gjort på mina yngelkassar för att inte obehöriga ska komma i är att jag klippt ett plastlock av t,ex bigpack eller någon annan burk så att den passar på yngelkassen.
#78 - 5 december 2010 19:56
ååh vad slut jag är!!
Så nöjd av shoppingen :) (zoopet rally race) Kom hem med gertrudae2st (pytte pytte jämfört med mina andra), glowlight dario :)10 st.
Det är Alltid lika kul att åka till Södermalms akvarieaffär
Fick tips och råd hur jag skulle gå tillväga med mitt projekt :) ska imorgon ta upp och placera 30l någonstans...tror det får bli i hallen.
:)
Denna gång UTAN filter! O_O
Köpte små hoppande insekter som mina fiskar ska få smaka på imorgon :) ska bli kul att "odla" på de....
#79 - 6 december 2010 11:26
Lyckan varade över natten. Vaknade upp och fann att mina Gertrudae jag har köpt på LGZ som mått TOPPEN låg döda! En hade tydligen dött igår när jag var borta och R hade plocka bort den.

Fick panik går kväll när han berättade om det så jag bytta powerheaden till den tidigare som nu inte krånglar längre...(filtret som sitter under powerheaden har inte flyttats från karet, olika powerhead sanna filter) imorse hittade jag ytterligare två döda..... andra invånare i karet mår fint.

Nitrittestet har jag slängt inte hunnit köpa nytt. Gjort VB och hade i 2msk salt.

De två överlevande (de jag köpte igår) har jag stoppar ner i 450l. Det är en risk för de vad dubbel så små som LGZ Gertrudae. men jag hoppas att regnbågarna (de stora) inte har sett de.

Jävla skitotur!!
Bilagor:
#80 - 6 december 2010 11:52
ajdå, sånt är inte kul :( Hoppas de två kvarvarande överlever!
#81 - 6 december 2010 12:25
Miliimli skrev:
ajdå, sånt är inte kul :( Hoppas de två kvarvarande överlever!

Jag hade värsta planer på odla dessa sötisar (ailf försöka) och jag kom hem igår med massor av inspiration och motivation till att gå ner och hämta upp 30l från källaren... :(

vet inte lampan i karet har inte tänds...vi får se när den tänds
#82 - 6 december 2010 18:01
Nubi skrev:
Jag hade värsta planer på odla dessa sötisar (ailf försöka) och jag kom hem igår med massor av inspiration och motivation till att gå ner och hämta upp 30l från källaren... :(

vet inte lampan i karet har inte tänds...vi får se när den tänds

Näe, fy vad tråkigt! Inte sånt man vill se efter en sån dag vi hade igår! Men hur ser det ut nu? Berätta, berätta!

Hälsningar
Jennifer
#83 - 6 december 2010 18:05
Kikade in i karet för en stund sen, hittade två körsbärsräkor som var på väg att lägga ifrån sig rom. De sitter vid powerheaden strax under vattenytan, på sidan och sparkar som galningar :)

vattnet har blivit grumligt efter att ha bytt till vanliga powerheaden igen. Daniosarna mår bra, räkorna mår bra, vattnet är grumligt...
vad ska man göra?
VB 10% varje dag incase det är Nitrit....
Bottensuga karet?
slänga ner alla fiskar i 450l och starta om karet?
Ngn med tips och råd....
#84 - 8 december 2010 20:20
Igår hände det saker i karet IGEN!
Nej inga fiskar dog, däremot så lekte räkorna som galningar....då kan det inte ha varit vattnet som var skum när mina firrar dog, för danios lever och leker!

Jag har en teori om vad som har dödat mina gertrudae...men ska ta det först med min fiskghuru :)

Bilder på hur karet ser ut
http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/
#85 - 8 december 2010 20:20
20% VB idag med.
#86 - 8 december 2010 20:23
Riktigt fint kar:d
#87 - 8 december 2010 20:32
Gillar stenarna på botten, det kommer nog bli ännu mysigare när växterna blivit lite större.
#88 - 8 december 2010 20:33
solis skrev:
Gillar stenarna på botten, det kommer nog bli ännu mysigare när växterna blivit lite större.

Tack! växterna ska bli större och sen vill jag ha mkt mkt stenar, fast jag får vänta lite, de stenarna är från gotland och jag får ta och åka dit i vår, sommar och hämta hem massa stenar :)
#89 - 8 december 2010 20:35
PiaJo skrev:
Riktigt fint kar:d

Inte lika fint som ditt men ja kommer dit ;)
#90 - 8 december 2010 23:21
Dina Paletter

Hej,
Fick en liten uppdatering från E-tuna i dag och Paletterna mår bra och båda har nu färgat ut och är enligt utsago ”skit fina!”. Dom är mestadels gömda men fightas med et gäng ansistrus om bästa rothålen.
Tydligen skall det i ett lass rötter dotra hittade på LGZ (ditt fel!). Scalarerna jag köpte i somras har vuxit till sig och av de 6 har 2 parat ut och tagit var sitt hörn. Dock ingen lek ännu.
Skickar med en bild på palett /scalar djungeln som det ser ut i dag.
[ATTACH=CONFIG]40095[/ATTACH]
#91 - 8 december 2010 23:32
Jättefint Nubi! Och coolt att få se räkorna släppa rommen! :p

(Scalar/Palett-djungeln var också vädligt fin :) )
#92 - 9 december 2010 00:21
Fasen, hur kan jag ha missat tråden?

Trevig nattläsning och jag är halvvägs nu! :D
#93 - 9 december 2010 09:41
bossep skrev:
Hej,

Fick en liten uppdatering från E-tuna i dag och Paletterna mår bra och båda har nu färgat ut och är enligt utsago &#8221;skit fina!&#8221;. Dom är mestadels gömda men fightas med et gäng ansistrus om bästa rothålen.

Tydligen skall det i ett lass rötter dotra hittade på LGZ (ditt fel!). Scalarerna jag köpte i somras har vuxit till sig och av de 6 har 2 parat ut och tagit var sitt hörn. Dock ingen lek ännu.

Skickar med en bild på palett /scalar djungeln som det ser ut i dag.

[ATTACH=CONFIG]40095[/ATTACH]

Vad skönt att höra!! :)
Jag tror de har hittat sitt element, rätta element :)
HAHHAAH, va då mitt fel ;) LGZ är ju super bra, hon kan köpa 4 rötter för priset av 1 ;)
#94 - 9 december 2010 10:34
Kul att dina paletter trivs i sitt nya hem.
#95 - 9 december 2010 12:07
solis skrev:
Kul att dina paletter trivs i sitt nya hem.

De har lite andra större fiskar att hävda sig emot och så har de mörkare vatten, vilket de ska ha :) så jag är så glad att Bossep ville ha de :)
känns riktigt skönt att de har kommit till ett bra hem :)
#96 - 9 december 2010 14:40
Nubi skrev:
Vad skönt att höra!! :)

Jag tror de har hittat sitt element, rätta element :)

HAHHAAH, va då mitt fel ;) LGZ är ju super bra, hon kan köpa 4 rötter för priset av 1 ;)

Stööön, Jag lär väl få en räkning på 1 M3 rötter! Med kommentaren ”Köpte ett par rötter så dina Paletter skall trivas!”:d:p
Föresten Akvariet börjar bli lite litet vi behöver nog ett lite större…… (har redan hört kommentaren men lät den passera). :mad:Men säg till innan du ”byter upp” din 450 burk!;)
#97 - 9 december 2010 14:42
Nubi skrev:
De har lite andra större fiskar att hävda sig emot och så har de mörkare vatten, vilket de ska ha :) så jag är så glad att Bossep ville ha de :)

känns riktigt skönt att de har kommit till ett bra hem :)

Hmmm, det simmar fortfarande runt ett gäng ballongmolly i burken bara för att reta gubben.

Enligt uppgift har jag ett stim Parachromis motaguensis i en av mina dammar som vart översvämmade i våras. Kanske de skulle funka som ballongmolly fixare?
#98 - 9 december 2010 14:50
I samma veva kan du ta 1m3 åt mig också. ;)
#99 - 9 december 2010 14:53
I samma veva kan du ta 1m3 åt mig också. ;)

Visst! Skall jag ta hem samma i vildfångad lavasten åxå?
#100 - 9 december 2010 15:15
till en ovetande, vad är LGZ ?
#101 - 9 december 2010 15:18
LustgårdenZoo i Eskilstuna http://www.lustgardenzoo.se/

Har inte varit där personligen men här bar goot om butiken! :)
De har dock en smula udda öppettider.
#102 - 9 december 2010 17:15
Nubi skrev:
Tack! växterna ska bli större och sen vill jag ha mkt mkt stenar, fast jag får vänta lite, de stenarna är från gotland och jag får ta och åka dit i vår, sommar och hämta hem massa stenar :)

Jag ska dit i maj... :d

Hälsningar
Jennifer
#103 - 9 december 2010 19:54
jenmad skrev:
Jag ska dit i maj... :d

Hälsningar

Jennifer

BRA!! fler fler fleeeer stenar :) kanske så man får följa med ;)
#104 - 9 december 2010 19:57
Idag gjorde jag 20% VB och åkte sen till LGZ för att prata lite med de och se om man kom hem med ngt, vilket vi gjorde *ler*

När vi kom hem låg det en död khuli ål :( Vad fan händer i mitt kar! :( :( :(
Kan det vara så att ngt dåligt ligger ngnstans på botten och varje gång jag gör VB så yr jag upp det och ngn fisk går och dör?
Varför dör då bara vissa och inte typ de som ska vara "känsliga" så som räkorna?? :(

Planer är att starta upp 54l imorgon och flytta över alla fiskar till det karet...någon som tycker det är bra plan? dålig ide?
#105 - 9 december 2010 19:59
LustgårdenZoo i Eskilstuna http://www.lustgardenzoo.se/

Har inte varit där personligen men här bar goot om butiken! :)

De har dock en smula udda öppettider.

Yes mkt riktigt smula udda öppentid, torsdagar BARA :( Kunde vara öppet två ggr i veckan tycker jag
#106 - 9 december 2010 20:00
bossep skrev:
Stööön, Jag lär väl få en räkning på 1 M3 rötter! Med kommentaren ”Köpte ett par rötter så dina Paletter skall trivas!”:d:p

Föresten Akvariet börjar bli lite litet vi behöver nog ett lite större…… (har redan hört kommentaren men lät den passera). :mad:Men säg till innan du ”byter upp” din 450 burk!;)

Ahahaahahah!! Vaddå mitt fel :P 'skratt'
jag säger till om jag byter upp till ett större ELLER hittar ett lika stort till er ;)
#107 - 9 december 2010 20:12
Tank vad skyldig jag hade känt mig om det hade varit utav växter från mig. :(
Hoppas du inte får in samma skit (om det nu är något)!
#108 - 9 december 2010 20:18
Tank vad skyldig jag hade känt mig om det hade varit utav växter från mig. :(

Hoppas du inte får in samma skit (om det nu är något)!

Nej gud nej, detta är ngt annat....
#109 - 9 december 2010 20:30
Nubi skrev:
Idag gjorde jag 20% VB och åkte sen till LGZ för att prata lite med de och se om man kom hem med ngt, vilket vi gjorde *ler*

När vi kom hem låg det en död khuli ål :( Vad fan händer i mitt kar! :( :( :(

Kan det vara så att ngt dåligt ligger ngnstans på botten och varje gång jag gör VB så yr jag upp det och ngn fisk går och dör?

Varför dör då bara vissa och inte typ de som ska vara "känsliga" så som räkorna?? :(

Planer är att starta upp 54l imorgon och flytta över alla fiskar till det karet...någon som tycker det är bra plan? dålig ide?

Spontant tror jag du micklar lite för mycket! Låt burken stå och byt lite vatten då och då. Plocka upp fisk när de dött och stoppa inte i nya förens det lugnat sig med fiskdöden.
Om fiskarna kolar när du byter vatten brukar det bero på 2 saker. För stor temperatur skillnad eller Ph svaj. Jag vet att du inte gillar tester men en PH och kanske Nitrit test vore något att fundera på.
Kanske lite hårda ord men&#8230;&#8230;
#110 - 9 december 2010 20:35
Ajaj, hoppas det slutar snart! :/
#111 - 9 december 2010 20:40
bossep skrev:
Spontant tror jag du micklar lite för mycket! Låt burken stå och byt lite vatten då och då. Plocka upp fisk när de dött och stoppa inte i nya förens det lugnat sig med fiskdöden.

Om fiskarna kolar när du byter vatten brukar det bero på 2 saker. För stor temperatur skillnad eller Ph svaj. Jag vet att du inte gillar tester men en PH och kanske Nitrit test vore något att fundera på.

Kanske lite hårda ord men&#8230;&#8230;

Hey!
TACK för de fina orden ;)
Jag har ph och nitrit test MEN de är i soporna, slängt pga av att datumet gått ut, så jag får ta och köpa ett sånt test när jag får in pengar :)
jag ska inte göra ngr VB mer eller dumpa ner mer fiskar i det. LOVAR :D
#112 - 9 december 2010 20:44
Vågar du fortfarande ta växter av mig? ;)
Jag väntar just nu på att vädret ska vara lite mildare här först (om det nu händer). Annars så blir det betydligt dyrare stora vadderade paket.
#113 - 9 december 2010 20:47
Och för att trösta lite kan jag meddela att riccian växer så den knakar :) Ge den några veckor till så blir det dags att skörda!
#114 - 9 december 2010 20:49
Vågar du fortfarande ta växter av mig? ;)

Jag väntar just nu på att vädret ska vara lite mildare här först (om det nu händer). Annars så blir det betydligt dyrare stora vadderade paket.

Ja för det ska i det andra karet och jag är inte rädd :D

Miliimli skrev:
Och för att trösta lite kan jag meddela att riccian växer så den knakar :) Ge den några veckor till så blir det dags att skörda!

så snällt av er båda :D
#115 - 10 december 2010 08:10
Fick massa bra tips på vad jag kan göra med mitt kökskar och nu håller jag på för fullt med att fylla upp ett 54l med vatten från 450l. Där har fiskarna varit friska och jag är inte orolig över att ha det vattnet i 54l. 50% med 450l vatten och 50% kranvatten.

Jag ska tömma kökskaret helt, ta ut all inredning och koka alla stenar och växter, sen skicka ut all sand, tvätta rent karet, och sen starta om den med annat sand, och framför allt bottenfilter!
#116 - 10 december 2010 08:19
Aha, jag fick alltså svaret här :p
#117 - 10 december 2010 12:24
Ursh vilket jävla göra! :(
54l startad och 70l nästan nersläckt, jag hinner inte mer nu, imorgon ska vi på utställning och ikväll efter att R kommer hem åker vi till Stockholm. Jag väntar med att starta upp 70l, vet inte heller hur jag ska göra, ska jag starta upp den med sanden som finns i? eller ska jag ta nytt sand?
kan man trä på en strumpbyxa på bottenfiltret så att inte det fina gruset åker in i bottenfiltret?

Har mängder av äppelsnäck-bäbisar som går på botten av 70l. Jag har stängt av all teknikprylar i det karet. Det är bara att vänta ut de, de går upp mot vattenytan och då kan man plocka :)

håller på och laddar upp lite bilder.

Bornoesucker verkar riktigt glada över 54l O_O. 54l är igång med en fluval3 som jag hade i källaren, körde igång den i 450l i 2 timmar så den fick i sig lite av vattnet och sen hällde jag 50% vatten från 450l till 54l :) (hälften av 54l är med 450l vattnet) och sen kranvatten på det.

Räkorna beter sig som små myror, pissmyror, de simmar fram och tillbaka, in i mossan, bökar in där (misstänker att de släpper ägg) och sen far de ut igenom och gör sitt race ett varv runt karet.
Khulii ålarna är lite stressade för de hittar inte sina platser, men så gör de. har satt dit deras favorit cocosnöt. så de kan känna sig trygga.
Danios verkar älska filtret, för de simmar mot strömmen, och jag tror de leker :O
Filterräkorna bor i sin rot, hade inte hjärtat att förbjuda de sin rot, så den fick följa med.

bilder
#118 - 10 december 2010 13:36
Det där blir riktigt fint. :)

Ja, danios är glada i strömt vatten. Synd bara att de är lika bra på att äta yngel och rom som att simma....
#119 - 10 december 2010 13:41
Det där blir riktigt fint. :)

Ja, danios är glada i strömt vatten. Synd bara att de är lika bra på att äta yngel och rom som att simma....

Hehe, mina älskar hoppstjärtarna :) så kul att se de ta sats till vattenytan :) vilken precision de har!
#120 - 10 december 2010 13:51
Tänk dig att se hoppstjärtarna hoppa undan tröga bilbukar. Ser ganska roligt ut. :p
Daniosarna är dock skickligare på att fånga hoppstjärtar som du märkt.
#121 - 10 december 2010 14:05
Tänk dig att se hoppstjärtarna hoppa undan tröga bilbukar. Ser ganska roligt ut. :p

Daniosarna är dock skickligare på att fånga hoppstjärtar som du märkt.

De är som små regnbågar (de röda i 450l)
Gillar deras stissiga sätt*hehe* och de är tydligen enkla att få till lek! :D
#122 - 11 december 2010 15:06
Hur går det med renoveringen av kuben?
#123 - 11 december 2010 17:13
Du har samma 54 l som jag! :) Ser fint ut!
#124 - 11 december 2010 20:14
Åkte igår eftermiddag till Stockholm och kom hem vid 17 idag.
Alla fiskar lever, räkorna leker som galningar, bornoesuckers verkar trivas som fisken i vattnet *höhöh*
Gertrudae som jag köpte i söndags slängde jag ner i 450l och de har bott bakom den stora roten, bakom stilröret. De fick dimpa ner i 54l.
Sen for ja till Stockholm så jag har inte hunnit fixa något mer på 70litern. Jag får se om jag hinner imorgon ELLER på måndag. Tiden räcker ibland inte till.
Mina danio leker som bara den :D i 54l
mina gertrudae har fått BLÅA ögon, (de ska ha blåa ögon) så de verkar trivas :) allt gott :)
Äppelsnäck-bäbisar är ca 40st O_O

Vet inte om ni har sett bilder
#125 - 11 december 2010 21:19
Nubi skrev:
Åkte igår eftermiddag till Stockholm och kom hem vid 17 idag.

Alla fiskar lever, räkorna leker som galningar, bornoesuckers verkar trivas som fisken i vattnet *höhöh*

Gertrudae som jag köpte i söndags slängde jag ner i 450l och de har bott bakom den stora roten, bakom stilröret. De fick dimpa ner i 54l.

Sen for ja till Stockholm så jag har inte hunnit fixa något mer på 70litern. Jag får se om jag hinner imorgon ELLER på måndag. Tiden räcker ibland inte till.

Mina danio leker som bara den :D i 54l

mina gertrudae har fått BLÅA ögon, (de ska ha blåa ögon) så de verkar trivas :) allt gott :)

Äppelsnäck-bäbisar är ca 40st O_O

Vet inte om ni har sett bilder

Det ser ju riktigt bra ut! Grattis till allt lekande. Vatenbyte tycks fungera bra!
#126 - 11 december 2010 21:21
Ser du några yngel i burken? I så fall skulle du nog behöva rädda dem om du vill ha fisk. :p
Hur bär du dig åt med snäckorna? Jag har inte fått en enda kokong alls.
#127 - 11 december 2010 22:23
Det nya karet ser riktigt mysigt ut.
#128 - 12 december 2010 15:50
bossep skrev:
Det ser ju riktigt bra ut! Grattis till allt lekande. Vatenbyte tycks fungera bra!

Ja det verkar funka gött det :) Jag är på min vakt ialf :)

Ser du några yngel i burken? I så fall skulle du nog behöva rädda dem om du vill ha fisk. :p

Hur bär du dig åt med snäckorna? Jag har inte fått en enda kokong alls.

De är galningar, hittat 4 st nya kokonger i 450l. Jag ser till att INTE trigga igång de genom att ha för kallt vatten vid VB men det tyckt inte spelan ngn roll...jävla snäckor! ;)
Har ialf en som vill ha mååååånga snäckor, så jag får se till att dra upp de till en bra storlek så han och jag kan byta lite :)
Föder Danio levande ungar?!? Jag trodde de la ägg....

solis skrev:
Det nya karet ser riktigt mysigt ut.

inte lika mysigt som dina, men jag försöker :) Fler växter ska det bli i karet.
#129 - 12 december 2010 15:58
De lägger ägg! Tror de kläcks mellan 12-36h eller något men jag tvekar på att de kan överleva längre än så i burken.
Jag ska själv testa att slänga ner et gäng i en balja med lågt vatten och grovt substrat för att sedan lyfta bord fiskarna och se om det fungerar som det ska. :)
#130 - 12 december 2010 16:08
De lägger ägg! Tror de kläcks mellan 12-36h eller något men jag tvekar på att de kan överleva längre än så i burken.

Jag ska själv testa att slänga ner et gäng i en balja med lågt vatten och grovt substrat för att sedan lyfta bord fiskarna och se om det fungerar som det ska. :)

Och har det funkat???
Grov substrat menar du ???
#131 - 12 december 2010 16:15
Jag har inte testat än men har läst om det. Fisk ju yngel som växte bra bakom bakgrunden som guramin smet bakom och åt upp, så nära var jag...

Glaspärlor eller grovt runt grus modell småsten ska vara bra då rommen faller ner dit de inte får tag på den och ynglen klarar sig till de blir frisimmande. Så man får lite större marginal på tiden att ta bort föräldrarna.
#132 - 12 december 2010 16:21
Jag har inte testat än men har läst om det. Fisk ju yngel som växte bra bakom bakgrunden som guramin smet bakom och åt upp, så nära var jag...

Aha! fan vilken otur! :( Du får testa igen - gurami ;)

Glaspärlor eller grovt runt grus modell småsten ska vara bra då rommen faller ner dit de inte får tag på den och ynglen klarar sig till de blir frisimmande. Så man får lite större marginal på tiden att ta bort föräldrarna.

Det har jag oxå läst, jag funderar bara om man måste ha föräldrarna i karet så länge....
#133 - 12 december 2010 16:47
Jag har också tänkt försöka dra upp en kull efter jul! Vi får ta och starta en gemensam odlingstråd eller något :p
#134 - 12 december 2010 16:52
JA! :) Kan vi inte göra det! det vore super super kul! :)
Vem är med?
Jag ska testa på Danios :) Jag tror jag har en lösning på hur man kan få de till lek och inte behöva ha större grus eller glaskulor :)
#135 - 12 december 2010 16:53
Ja! "1½ Finnar och en Brasses zebrafarm" ;)
Bilagor:
#136 - 12 december 2010 16:57
Ja! "1½ Finnar och en Brasses zebrafarm" ;)

Hahah! Kanske borde dra upp en tråd redan nu och få lite feedback? :)
#137 - 12 december 2010 16:59
Kör på!
#138 - 12 december 2010 17:00
Låter bra! :)
#139 - 12 december 2010 17:07
Starta upp en dah ;-)
#140 - 12 december 2010 17:18
Den som är äldst får ansvaret. ;)
#141 - 12 december 2010 17:24
Jepp, tycker jag med ;)
#142 - 12 december 2010 18:39
Den som är äldst får ansvaret. ;)

Var det där riktat mot mig. :confused::confused:Menar du att jag skall ta ansvar för ungdomarnas stolleprov?
Kolla in solis mal odling. Det ser riktigt bra ut.;)
Glaskulor eller garnmoppar/perlonvadd är bra för rom spridare och romätare.
#143 - 12 december 2010 18:44
Tja, nu när du var dum nog att svara så försvann ju pressen på nubi. :p
Behöver bara en låda att prova i så kan jag testa. :)
#144 - 12 december 2010 18:48
Tja, nu när du var dum nog att svara så försvann ju pressen på nubi. :p

Behöver bara en låda att prova i så kan jag testa. :)

är det inte tomt i den övre burken i ställningen, eller den undre eller DEN ANDRA?
#145 - 12 december 2010 18:55
Jodå, den övre är tom men jag vet inte om jag vill ta något från mina två "karantänade" kar till det. Jag litar helt enkelt inte på de karen än, alls...
#146 - 12 december 2010 19:37
Jodå, den övre är tom men jag vet inte om jag vill ta något från mina två "karantänade" kar till det. Jag litar helt enkelt inte på de karen än, alls...

Tror inte du kan "smitta" ett tomt akvarium med eventuellt sjuk fisk. Du skal i alla fall sterilisera mellan varven.
Men om sillarna är lite hängiga så lär dom nog inte leka.
#147 - 12 december 2010 20:12
HAAHAHAHA! Ibland är det bra att inte vara rapp i käften *skratt*
#148 - 12 december 2010 20:39
Det är för att fisktuberkulos är möjligt som jag är försiktig. Det verkar extremt osäkert såvitt jag läst på vilka sätt det kan smitta och stark sterilisering av allt som varit i kontakt med detta (även torrlagda saker) har rekomenderats. Det är dock mest på diverse amerikanska sidor den mesta info verkar finnas och de brukar ha blandad kvalitet. Har du någon koll på ämnet?

Sillarna är som kaniner så det är nog lugnt. ;)
#149 - 12 december 2010 20:52
Det är för att fisktuberkulos är möjligt som jag är försiktig. Det verkar extremt osäkert såvitt jag läst på vilka sätt det kan smitta och stark sterilisering av allt som varit i kontakt med detta (även torrlagda saker) har rekomenderats. Det är dock mest på diverse amerikanska sidor den mesta info verkar finnas och de brukar ha blandad kvalitet. Har du någon koll på ämnet?

Sillarna är som kaniner så det är nog lugnt. ;)

Nu kanske jag hamnar på lite hal is!
Men jag har alltid kört kaliumpermanganat + eventuellt torrläggning. I dag skulle jag nog bara döna på med UV-C. Mindre kladd och mindre förstörda kläder. Fisktuberkulos borde inte stanna i vattnet och dessa bakterier och parasiter borde stryka med vid KP oxidering eller UV.
#150 - 12 december 2010 21:17
Jag skall läsa på lite mer om fisktuberkulos då jag tror detta kan vara en av anledningarna till att så många akvariefiskar dör ett tag efter inköp.
Vad som är MYCKET intressant är:
1. Hur sprids det egentligen från fisk till fisk.
2. Om avkomman från smittade föräldrar redan har drabbats vid födelsen.
3. Om rom kan bära med sig smittan?
4. Vad händer med yngel från yngelvårdande fiskar.
Det tycks som om en stor % av antibiotika odlad fisk sprider detta då dessa inte dör av naturligt utan överlever tills de kommer i ett icke antibiotika behandlat vatten. Men som sagt detta borde undersökas.
#151 - 12 december 2010 21:20
Syftar ni på att mina fiskar har fisktuberkulos ?!?!? Jag hänger inte med längre...
#152 - 12 december 2010 22:02
Nä inte dina, Darkies! :p (tror jag i alla fall)
#153 - 12 december 2010 22:04
Miliimli skrev:
Nä inte dina, Darkies! :p (tror jag i alla fall)

i MIN tråd ;) aj aj ajj ;) *hahaah*
#154 - 12 december 2010 22:18
Hur gick det till? Det är kanske ett illabådande tecken? ;)
#155 - 12 december 2010 22:23
Kanske lite OT men...
Jag tittade upp det hela och det finns lite att läsa bla på: http://www.aquarticles.com
Där sager Dr. Adrian Lawler att detta kan bota Fish TB i den här artkeln [COLOR=windowtext]http://www.aquarticles.com/articles/management/Lawler_Mycobacterium_fish_tuberculosis_FAQ.html[/COLOR] :
What is the treatment for fish?
If fish are eating, add antibiotics to food.
Kanamycin + Vitamin B-6 for 30 days [COLOR=windowtext]http://www.fishyfarmacy.com/fish_diseases/physical_changes.html [/COLOR]
"If you are unlucky enough to have to treat TB, the infected fish should be placed in a separate treatment tank. 40 grams per gallon of streptomycin and isoniazid, each, should be added to the treatment tank. Treatment can be increased by adding streptomycin to food." [COLOR=windowtext]http://www.suite101.com/article.cfm/aquariums/1770 [/COLOR]
If the fish are not eating, antibiotic injections for the internal bacteria may work. But if liver or kidney function are too far gone, death can occur.
Om vi skall använda antibiotika för att rädda en fisk låter jag vara osagt.
Jag och många andra är av uppfattningen att just den här typen av bakterier kan finnas i friska fiskar utan att vara skadliga men om deras imunsystem sätts ned kan det bli problem. Jag TROR därför att exempelvis dålig vattenkvalite men framför allt felaktig diagnos och medicinering kan framkalla denna typ av sjukdommar.
I ditt fall så kan man mistänka att problemet var stagnerat vatten bakom bakgrunden som försämrade vattenkvaliten och fiskarnas imunförsvar blev nedsatt av detta. Då kanske Fisk TB eller något annat bröt ut hos redan förut infekterade fiskar. Det kan också vara att primärskadan exempelvis Ammonium eller Nitritförgiftning helt enkelt långsamt dödar fiskarna.
#156 - 13 december 2010 12:58
Känns som det är dags att starta upp mitt 70l så vi får dendära Fisk TB snacket till Darkies tråd. Bad mojjo vet du Darkie.. :P

Anywaaaay....snackat med BP (BosseP) och fått lite tips om hur jag ska gå till väga med danio försöket. :)
jag har redan 3 av 4 sidor mörka i mitt 70l, testar att få danios till lek :)
#157 - 13 december 2010 13:32
Oh, du kör igång genast du! Tänkte vänta tills efter jul eftersom jag inte kommer vara hemma så mycket nu på en månad...

Bottensubstrat, filter, mat??
#158 - 13 december 2010 13:44
jag har tänkt planera vad jag behöver *leR*
Bottensubstrat blir hemmagjorda bollar.
Filter har inte bestämt ännu
Mat blir moina (stavas de så?), äggula, spirulina i flytande form.
#159 - 13 december 2010 13:50
Allt annat låter bra, men hemmagjorda bollar? Vad består såna av? :p
#160 - 13 december 2010 13:51
Nu får ni starta en ny tråd med fiskodlings tävlingen!
#161 - 13 december 2010 13:52
Haha, ja bara nubi får tummen ur och startar den så.. :p
#162 - 13 december 2010 14:01
Miliimli skrev:
Allt annat låter bra, men hemmagjorda bollar? Vad består såna av? :p

:) fiskelina :)
#163 - 13 december 2010 14:03
ookej? Ska du rulla fiskelina till små bollar då eller? Hur ska du få dem att sjunka och varför är just fiskelinsbollar bra bottensubstrat? :p Don't get it :p
#164 - 13 december 2010 14:05
Miliimli skrev:
ookej? Ska du rulla fiskelina till små bollar då eller? Hur ska du få dem att sjunka och varför är just fiskelinsbollar bra bottensubstrat? :p Don't get it :p

Det är väl ett försök, inte sant, man får ju prova på oliika sätt och jag vill prova på BP's sätt blandat med mina teorier :D
#165 - 13 december 2010 14:07
Okej! Nämen visst! :)
#166 - 13 december 2010 14:08
Miliimli skrev:
Okej! Nämen visst! :)

Vad ska du ha för Danio?
#167 - 13 december 2010 14:17
mina zebrafiskar! Leker som attan så fort man satt i en ny växt eller något i karet, så själva lekandet borde inte vara något problem när projeketet kommer så långt :p Som några jäkla kaninger... :p
#168 - 13 december 2010 14:18
Miliimli skrev:
mina zebrafiskar! Leker som attan så fort man satt i en ny växt eller något i karet, så själva lekandet borde inte vara något problem när projeketet kommer så långt :p Som några jäkla kaninger... :p

Startat en tråd ska komplettera med dina Zebrafirrar :D
#169 - 15 december 2010 19:10
#170 - 15 december 2010 19:13
Men va fasen... inte skall väl skurmoppen vara i akvariet...
Nubi, har du inte lärt dig hur man gör rent akvarium;):D
#171 - 15 december 2010 19:13
Och jag som nästan förväntade mig en riktig hund i karet! Man vet aldrig med dig Nubi :p

http://cpzona-dellacqua.blogspot.com.../54l-mops.html
#172 - 15 december 2010 19:13
PiaJo skrev:
Men va fasen... inte skall väl skurmoppen vara i akvariet...

Nubi, har du inte lärt dig hur man gör rent akvarium;):D

hahaha enklare att göra rent på detta sätt ;)
#173 - 19 december 2010 22:28
Idag ser karet riktigt mysigt ut :)
#174 - 19 december 2010 22:31
Snyggt mönster på ålen! OCh redigt tjock var den också! :D
Din kub ser sådär härligt dunkel och trolsk ut *gillar starkt* :)
#175 - 19 december 2010 22:32
Miliimli skrev:
Snyggt mönster på ålen! OCh redigt tjock var den också! :D

Din kub ser sådär härligt dunkel och trolsk ut *gillar starkt* :)

Tack! Lite fel polysperma i karet så får man ännu mer dendär dunkel känslan :)
Ja mina Khuliiis är FETA :) Speciellt den här, banan. Vet inte varför, den kom hem från KarroKaja sådär. ;)
#176 - 19 december 2010 22:37
Haha :P

Aj har du FEL polysperma i karet?? :p
#177 - 20 december 2010 11:43
Miliimli skrev:
Haha :P

Aj har du FEL polysperma i karet?? :p

ahahahah!
Inte lätt att skriva när en katt ska ligga på halva mig och datorn *skratt*

Annons