Köks-nano!

#1 - 18 juli 2013 23:32
Frugan och jag sitter och dricker pilsner så här på nattkvisten, och äntligen har hon uttalat det!
Jag FÅR starta ett "nature"-kar, med räkor och kanske lite småfisk i köket!!! :)

Jag hade tänkt mig en tät "gräsmatta" på botten och att med hjälp av en gammal bonzaiträdstam försöka skapa en "äng" med ett "träd" på i karet.

Hade tänkt avvekla palettciklidprojektet i grabbens 54-literskar så snart ynglen vuxit till sig lite och använda det, då han numera verkar visa större intresse för de bolivianska fjärilarna i vardagsrummet...

Alla förslag på hur jag bäst bör gå till väga är hjärtligt välkommna!
#2 - 19 juli 2013 18:47
Får väl säga grattis ;) :)
#3 - 19 juli 2013 19:13
Storleken på karet är kanon för ett sådant projekt. Vad har du för belysning och filterlösning till karet?
#4 - 20 juli 2013 16:24
ansjo skrev:
Storleken på karet är kanon för ett sådant projekt. Vad har du för belysning och filterlösning till karet?

Karet har ju plastlock med armatur för en sån där tramsig spirallampa, men jag är nog mer inne på att ta av locket och köra med ett öppet kar, så får jag väl köpa mig en lämplig armatur och anpassa efter vad som ger bäst drag i växtligheten!

Om jag skall slippa köpa nya filtergrejer så har jag att välja på antingen bottenfilter med ett AquaClear power head 201 (flyttar väl en fyra-femhundra liter i timmen på högsta inställningen), eller ett pyttelitet innerfilter som följde med karet.

Antar att man kan koppla mitt power head till något annat än ett bottenfilter också!? Kanske inte blir riktigt bra med bottenfilter i ett renodlat växtkar...
#5 - 20 juli 2013 21:17
Fördelen med bottenfilter är om man har räkor och/eller yngel, de är väldigt säkra för dessa. Växtkar och bottenfilter är kanske inte den mest optimala lösningen. Kanske ett filterfack inne i karet såsom Juwel har i sina kar kunde vara något, men då ett hemmabygge?
#6 - 20 juli 2013 21:57
Apropå filterfack så har jag sett 3 leasingkar ganska nyligen där de har ställt ett mörkgrått avloppsrör siliconat mot botten och som sen sträcker sig över ytan. Insug genom ett gäng sågade vågräta glipor nära botten, fyllt med filtermaterial och en pump med utblåshål högst upp. Ser faktiskt stirent och bra ut. På ett av dem hade de virat in röret med konstgjorda växtstänglar. Jag ska troligen fixa den lösningen till ett av mina kar så småningom. I ett litet kar så kan man ju ta lite mindre dimension på röret, bara så att en liten pump lagom får plats.
#7 - 20 juli 2013 23:44
Det låter intressant, och dessutom hyfsat lätt att bygga!
Kanske en liknande lösning då, eller någonting gömt bakom en bakgrund...
Jag är nämligen rätt säker på att jag inte kommer vilja ha tillräckligt grovt substrat för att kunna köra med bottenfilter...
#8 - 21 juli 2013 21:35
Jag sitter och lurar lite på hur jag skulle kunna få till det här på ett bra sätt...
I det här karet är det ju frugan som mer eller mindre kommer få bestämma, och då verkar det som att färgprakt är Alpha och Omega!
Räkor är ju givet, men det hade varit kul med någon fisk också tycker jag, så vad skulle man kunna tänka sig då??
Killis är väl uteslutet i ett öppet kar antar jag...
Kom gärna med idéer och förslag! :)
#9 - 21 juli 2013 21:56
Finns många vackra små fiskar, Microdevario kubotai, Boraras maculatus, Boraras merah, Boraras micros och Danio margaritatus är några jag tycker om.
#10 - 22 juli 2013 22:20
Sitter och glor på artbeskrivningar av räkor...
Jag förstår ju att det finns en betydande korsningsrisk mellan vissa arter och då undrar jag; finns det några kraftigt blå och kraftigt röda arter som kan hållas ihop utan risk för korsning, och vad skulle eventuella korsningar i praktiken innebära??

Sedan funderar jag lite på den tilltänkta småfisken.
Som sagt är ju färgprakt A och O i det här karet och då verkar ju killis vara ett utmärkt val, men jag funderar ju på att ha ett öppet kar och då är väl risken överhängande att de hoppar ur, och hur fungerar det med öppna kar i ett kök med stekos osv.?
Skulle behöva lite vägledning här!
#11 - 22 juli 2013 23:30
Visst kan man hitta olika räkor, ta tex Röda Sakura räkor som är en variant på körsbärsräkor ihop med Blue tiger. De korsar sig inte, men troligen kommer den ena av arterna att ta överhand i karet och den andra sorten tyna bort. Mitt tips är att endast ha en sorts räkor i karet.
Killis är heller ingen stor hit mer än att de hoppar, kan de få in en räka i munnen så blir det så. Då skulle jag personligen hellre kolla efter någon rasbora eller liknande, som ofta går bättre ihop med räkor:).
#12 - 3 februari 2014 22:30
Då var det dags att väcka den här gamla tråden till liv!
Grabben bestämde sig för att han ville ha kvar sitt akvarium, så självklart får han det!
Nu fick jag däremot ett 45L som jag har haft yngel från hans kar i, och när jag nu avvecklade detta så tyckte frugan att det var tråkigt att inte ha ett akvarium i köket(!), så nu står det där igen! :)

Så nu skall jag börja med soil på botten tänkte jag (om nu detta är det bästa för växter), annars är jag lite inne på kattströ/sand-metoden, så vi får se vad det blir! Räkor kommer det att bli i alla fall, så små och färgglada som möjligt, kaaanske någon pytteliten fisk!
#13 - 4 februari 2014 11:06
Ser framemot fortsättningen :)
#14 - 7 februari 2014 12:26
Nu tänkte jag försöka få igång den här burken till helgen!
Kan jag få lite argument för kattströ/sand respektive soil tack!?!
#15 - 7 februari 2014 14:01
Följer intresserat. Priset på kattsanden känns ju oslagbart. Jag har bara provat Fluval shrimp soil och jag tycker den smular sönder på ett inte helt vackert sätt.
#16 - 7 februari 2014 19:02
Hjälp! Köpte jag rätt kattsand nu? Jag köpte X-tra kattströ (COOP).
#17 - 7 februari 2014 23:06
Jag vill aktualisera ovanstående fråga samt ställa ytterligare en ang. bottentäckande växter.
Jag tänker mig en helt grön botten nu, vad kan vara lämpligt? Jag tänker mig HC, den är väl lite enklare än glosso eller?
#18 - 7 februari 2014 23:27
Jag har ingen aning om den är lättare, men snyggare är den i alla fall :)
#19 - 8 februari 2014 03:40
Mr Woods skrev:
Hjälp! Köpte jag rätt kattsand nu? Jag köpte X-tra kattströ (COOP).

Står det på påsen att den består av bentonit?
#20 - 8 februari 2014 05:39
Det ska väl gå att använda båda. Den som klupar ska man kunna ha runt plantorna, men jag har uppfattat det som att det är den som inte gör klumpar och som består av molera som är den man kör istället för soil.
#21 - 8 februari 2014 06:51
Sedan Woods apropå det här med filter har du en färdig lösning nu där? Nu är det ju lite sent eftersom du redan bestämt kattsand, men har själv Oliver Knott soil som är helt naturlig och jättesnygg.
#22 - 8 februari 2014 13:33
flygrc skrev:
Står det på påsen att den består av bentonit?

Nej, det var visst bränd molera, då får vi kanske byta till bentonit!

Johnny, det blir ett vanligt, tråkigt innerfilter. Det är liksom svårt att motstå frestelsen att använda vad man har hemma...
Valet föll på kattsand med ljus sand ovanpå, eftersom jag vill ha ljus botten...
#23 - 9 februari 2014 09:55
Hur var det nu med trollhassel, inte behöver man väl barka av den??
#24 - 9 februari 2014 21:33
Inte vill jag vara sämre än herrarna Nilsson, Broman med flera, så nu gör jag ett försök...
Trettio liter innanför glasen, men med kattsand i botten, en halv säck Jula-sand och lite småsten så känns det mer som tjugo...
Trots allt kommer jag upp i över (i min begreppsvärld) smått hissnande 0,5w/L [:-38], så vad tror ni, i med PMDD med en gång eller vänta lite? Det blir lite mäskbubbel imorgon!
[ATTACH=CONFIG]67319[/ATTACH]

Åsså en sak till, ni får försöka låtsas som om doppvärmaren och pumpsatan inte finns...
#25 - 9 februari 2014 22:08
Jag tror inte att du behöver dra igång med pmdd än på nån vecka.

Och det där kommer nog att bli riktigt snyggt tror jag.
Och roligt att du ska prova på mäsk, hur mycket hade du tänkt köra med? En 1,5L Colaflaska tror jag skulle bli perfekt till det karet :)
#26 - 9 februari 2014 22:24
Tack skall du ha! :)
Skall man ha malajer i den här typen av kar? Jag får för mig att de kanske jämnar ut sanden lite för mycket...

Skall förresten fixa så sänkan går lite mer till vänster i framkant kom jag på!
#27 - 10 februari 2014 19:52
Då har dimman lättat en aning, mäsksystemet är igång och det går nu några molly- och svärdbäraryngel och pinkar in karet.
Nu kommer vi till de roliga, nämligen att bestämma sig för vilka räkor som skall i! De skall vara färgglada och små nog att gå i trettio liter!
Förslag tack! :)
#28 - 10 februari 2014 20:33
Jag har börjat fastna lite för Red Crystal och Black Crystal. För du har så många olika färgvarianter att välja på, och som också går att ha tillsammans då avkomman blir 50/50 om dom korsar sig.
Man kan ha snowwhite,red ruby och blue bolt tillsammans med dessa och det är enligt mig äckligt snygga räkor.
Däremot är dom ganska dyra och tydligen ingen nybörjarräka så därför har jag inte vågat mig på dessa än så länge.

Men Red Crystal och Black Crystal är inte så svåra.
Kolla runt lite på Redbee, där finns det massor med fina räkor till salu :)
#29 - 10 februari 2014 20:47
Vi får fundera lite... Frugan envisas med att hon vill ha guppy (jag har nämligen sagt bestämt nej till dem i SA-karet), är de snälla mot räkorna?
#30 - 10 februari 2014 20:54
Tycker det är ett gott tecken då partnern önskar viss fisk. Klart räkorna av de vanliga sorterna klarar guppy. Så jag tror du inte har något val. Hon gillar ju dig... och guppy :)
#31 - 10 februari 2014 20:56
Bluewing skrev:
Tycker det är ett gott tecken då partnern önskar viss fisk. Klart räkorna av de vanliga sorterna klarar guppy. Så jag tror du inte har något val. Hon gillar ju dig... och guppy :)

Bra sagt så jag tycker du ska lyssna på Blåvingen :)
#32 - 10 februari 2014 21:04
Får la bli några slöjguppy då, och räkor, sedan är det här karet fullt! :D
#33 - 10 februari 2014 21:15
Skulle själv hellre ta Endlers då de är mindre i mun och kropp. Så några fler räklingar klarar sig. Om det nu inte så att du vill ha ett svepskäl för slöjformade fiskar förstås ;)
#34 - 10 februari 2014 21:33
Nu måste jag ju hålla med Johnny en gång till.
Det finns ju massor med riktigt fina endlersvarianter. Det enda tråkiga är ju att honorna är ganska färglösa.
Sen tycker jag att endlers är mycket lättare än alla "stora" sorter, och jag har helt ärligt aldrig lyckats få några andra guppy än endlers att överleva särskilt länge.
#35 - 10 februari 2014 21:42
Om man vill ha lite mer färgglada Endlers och dessutom vill slippa babyboomen så kanske enbart hanar skulle vara bra? Personligen uppskattar jag de "tråkiga" honorna då de har sådan vacker form, men de är enorma i jämförelse med hanarna och kanske skulle se klumpiga ut i ett litet kar?
#36 - 10 februari 2014 21:47
Ja, jag tänker mig ju endlers, men nu är det tydligen de lite större och slöjiga varianterna som efterfrågas, tyvärr...
Jag kan ju inte bestämma varje gång! Man menar att jag bara har smak för "beigea fiskar"! :p
#37 - 10 februari 2014 22:10
Låt henne kika på leopardendlers!
#38 - 11 februari 2014 01:05
Låt henne kika på leopardendlers!

Eller låt henne "upptäcka" dom själv, annars kanske hon säger nej för att hon vill känna att hon valt själv. Och då blir det inte nåt som du har godkänt åt henne ;)
#39 - 11 februari 2014 06:39
Hmmm.., den här mäsken var visst lite trögstartad. Jag kan ju se att det händer saker, men inget bubbel i reningsflaskan än... :confused:
#40 - 11 februari 2014 10:15
Är du säker på att det är tätt.
Eller har det kommit igång idag?
#41 - 11 februari 2014 10:24
Jag är semi-säker på att det är tätt, jag kan blåsa så hårt jag kan i slangen som går till reningsflaskan utan att det pyser ut från mäskflaskorna.
Vi får se hur det ser ut när jag kommer hem från jobbet! Har det börjat då så är det ju perfekt för belysningen tänds kl:14.00.
#42 - 11 februari 2014 11:20
Nu ska jag va tråkig och säga att så gjorde jag också när jag hade byggt mitt.
Och det var tätt några dagar.

Glömde tyvärr att skriva en sak i receptet och det var att vattnet ska va ca 27 grader.
Använde du kallare vatten så kanske det tar ett tag innan jäsningen kommer igång.
Ber om ursäkt för denna receptmiss.
#43 - 11 februari 2014 12:40
Inget att be om ursäkt för, blir bara mer spännande att komma hem från jobbet jue.. :p
#44 - 11 februari 2014 13:13
Haha, ok :)
#45 - 11 februari 2014 22:28
Hur går det, är det nån fart på mäsken eller?
#46 - 11 februari 2014 22:38
Vet inte vad som hände...
Var det rätt recept jag fick?

1l vatten
1dl socker
1ml torrjäst
1ml bakpulver
3,75ml vällingpulver

Satte en ny sats idag, och den har dragit igång efter några timmar, men än så länge bubblar det för sakta för att jag skall kunna experimentera med gasen. Tänkte ta och kapa lite i rastret så jag får in slangen i insuget till innerfiltret. Nu sitter den precis utanför, och jag undrar om pumpen verkligen kommer orka suga in bubblorna...

Just det ja! Jag körde typ 35-gradigt vatten den här gången, kanske därför det verkar gå bättre?
#47 - 11 februari 2014 23:08
Ja om 1ml är det samma som 1 kryddmått så har du gjort rätt.

Ja jag tror det går snabbare med lite varmare vatten.
Men jag har också fått blanda nytt nån gång för att jäsningen inte kom igång.
Skönt att det verkar funka nu :)

Det borde fungera bra om du gör så. Men jag tycker annars det går lika bra om man sätter slangen i utblåset där man normalt sätter en slang för att få ner syre i vattnet.

Ju längre ner i vattnet man har mynningen på gasslangen desto svårare blir det för gasen att ta sig ut ur slangen. Det vill säga, ju djupare du har slangen desto mer tryck på gasen behövs.
#48 - 12 februari 2014 06:22
Kanske jag skall göra ett hål i utblåset då istället, det finns ingen koppling för luftslang där nämligen.
Nu var det skum på vällingmusten i morse, men det bubblade dåligt i reningsflaskan. Jag tog bort en ventil som jag satte dit för att kunna reglera gasflödet, den kanske inte var helt tät. Det gick upp vatten en bra bit i slangen när jag gjorde detta, men det trycktes ganska snabbt tillbaka ner under ytan i reningsflaskan, så jag kanske hade en liten läcka i reglerventilen...
Får se hur det ser ut sedan efter jobbet! :)
#49 - 12 februari 2014 09:11
Ok, finns det inget sånt på pumpen så tycker jag att du ska köra på din första plan. Det kommer fungera bra det med :)
#50 - 12 februari 2014 17:05
Nu bubblar det på bra! :D Säkert att jag inte skall göda från början?
#51 - 12 februari 2014 18:02
Jag hoppas nån som är bättre än mig på det där kan svara på när du ska börja göda, men jag hade väntat nån vecka med det vattnet jag har här.

Gött att det bubblar på :)
#52 - 12 februari 2014 18:20
Jag hoppas nån som är bättre än mig på det där kan svara på när du ska börja göda, men jag hade väntat nån vecka med det vattnet jag har här.

Gött att det bubblar på :)

Jag med:).
#53 - 12 februari 2014 18:30
Jag hade också väntat ett tag med gödning.
Gäst
#54 - 12 februari 2014 19:05
på tropicas websida finns en start-up app med deras tankar om vad man kan behöva tänka på. deras rekomendation är att börja med gödning nån gång runt vecka tre och då med halv dos bara. olika kar, olika faktorer givetvis men den hjälper kanske.
#55 - 12 februari 2014 21:08
Tack skall ni ha för hjälpen! Vi lugnar oss lite med gödning då.

För att slå sönder bubblorna så tog jag sönder rastret och krånglade upp slangen så att den släpper bubblorna rakt under impellern. Denna metod lämnar mycket i övrigt att önska så det får bli att hitta på en bättre lösning. Visst är det fränt att det åker runt pyttesmå bubblor i vattnet, men det är tråkigt att se större delen av gasen gå förlorad för att de flesta bubblorna är för stora och stiger till ytan med en gång.

Den här lilla burken är ju mest ett experiment för att se om jag klarar lite svårare växter, så det blir inga större ekonomiska utsvävningar här, men någon typ av reaktor som är mer effektiv än ett innerfilter måste väl ändå gå att lösa för en billig penning?
#56 - 12 februari 2014 21:15
Hade det varit ett större kar så att du hade kunnat använda en pump med lite mer kräm i så hade det fungerat mycket bättre :)
#57 - 12 februari 2014 21:21
Fast det går ju inte nu... Hur är det med trappor, mer eller mindre effektivt än vad jag har nu?
#58 - 12 februari 2014 21:21
Men i så litet kar så räcker det ju gott med en enkel glasdiffusor för att lösa den mängd Co2 som du får ut. Det här väl inget att en del går förlorad?
#59 - 12 februari 2014 21:28
Allt är bättre än trappor känner jag.

Men hur är det nu då?
Blir det ett litet moln med småbubblor så räcker det till det akvariet. Då gör det inte så mycket att du blir av med några större bubblor.
Kör ett par dagar och kolla om du får något syrebubbel på växterna.

Det behövs inte så hiskeligt mycket gas till det lilla akvariet.
#60 - 12 februari 2014 21:45
Jag såg någon pytteliten grej på Hornbach, typ som en liten ringformad luftsten som gav skitsmå bubblor, men då måste man få till ett jämnt tryck kanske...

Pumpen blåser ut små puffar ibland, och det är lite småbubblor som precis hinner försvinna innan gasen byggt upp tryck och ventilen öppnar lite till.
#61 - 12 februari 2014 22:08
Jag har en vas på 30l som jag kör lite co2 i mest för att sänka ph meb också för att se hur fin mossan kan bli :p

Där har jag 0.5l mäsk och det kommer kanske två puffar i minuten och det räcker för att det ska bli syrebubblor i mossan.
Men jag ligger iofs ganska lågt med co2 i den vaseb.

Går det att vinkla pumpen så att utblåset är riktat nedåt. Isåfall är ju gasen längre tid i vattnet.

Jag personligen tycker detta med vikten att lösa gasen är lite överdrivet om du förstår mig rätt.
Jag har med mäsk och innefilter lyckats ligga på maxgränsen med co2 i alla mina akvarier.

De flesta saker som diffusor mm som man använder till trycksatta system fungerar inte så bra till mäsksystem. Man behöver mer tryck.
Jag har lyckats klämma ut gas ur en syresten, knappt mer med 20l mäsk och helt tätt system.

Nu är jag medveten om att jag kan få mothugg :)
Huvudsaken som jag har märkt är att gasen slås sönder i mindre bubblor. Men det viktigaste är hur länge bubblorna är i vattnet.

Jag tycker att du ska prova ett par dagar med lösningen du har nu.
Annars finns det billiga Aquael-filter för ett par hundralappar med bra "diffusor" och möjlighet att ställa utblåset nedåt :)

Lösningen på bilden fungerar klockrent för mäsksystem :)
#62 - 12 februari 2014 22:24
Det får väl bli en sådan om ett tag då. Måste ju ändå förr eller senare skaffa ett räksäkert filter. :)
#63 - 12 februari 2014 22:33
Haha, ok :)

Men fortsätt uppdatera som sagt, du kanske inte behöver byta :)
#64 - 12 februari 2014 22:50
Nä, men då får jag dra en nylonstrumpa eller något över rastren. Sedan funderar jag lite på att ha utloppet för gasen längst ner i filtermediet istället, eller finns det nackdelar med att låta gasen passera genom filtret? Den skulle ju stanna längre i vattnet då i varje fall.
#65 - 12 februari 2014 23:15
Jag körde gasen genom ytterfiltret ett tag och det fungerade bra så det kan du göra.
Jag upptäckte inga negativa effekter.
Den enda anledningen till att jag bytte tillbaka till innerfiltret var att jag ville gömma undan dunkarna, ytterfiltret har jag på andra sidan akvariet och jag tröttnade på att dunkarna stod mitt på golvet och jag ville gömma undan dom :p
#66 - 13 februari 2014 06:59
Inkörningsynglen levde fortfarande i morse trots att jag lät det bubbla hela natten, så för mycket gas är det i alla fall inte! :p
#67 - 13 februari 2014 09:13
Hmmm... Satt och läste lite på PlantSwap nu, och där förespråkar man PMDD från början (eftersom det inte innehåller ammonium till skillnad från till exempel Tropica) samt sparsamt ljus i början. Vad innebär det tro, Tropica rekommenderar 6h/dygn verkar det som, jag kör ju 8 nu, 14-22.
#68 - 13 februari 2014 09:31
Gör det du själv känner är rätt så kommer det bli bra :)
#69 - 13 februari 2014 09:58
Det låter ju synnerligen uppmuntrande, men det är bara det att jag inte har en tillstymmelse till erfarenhet av den här typen av kar.

Mathias! Var finns du när jag behöver dig???
#70 - 13 februari 2014 10:42
Jag har en vas på 30l som jag kör lite co2 i mest för att sänka ph meb också för att se hur fin mossan kan bli :p

Där har jag 0.5l mäsk och det kommer kanske två puffar i minuten och det räcker för att det ska bli syrebubblor i mossan.

Men jag ligger iofs ganska lågt med co2 i den vaseb.

Går det att vinkla pumpen så att utblåset är riktat nedåt. Isåfall är ju gasen längre tid i vattnet.

Jag personligen tycker detta med vikten att lösa gasen är lite överdrivet om du förstår mig rätt.

Jag har med mäsk och innefilter lyckats ligga på maxgränsen med co2 i alla mina akvarier.

De flesta saker som diffusor mm som man använder till trycksatta system fungerar inte så bra till mäsksystem. Man behöver mer tryck.

Jag har lyckats klämma ut gas ur en syresten, knappt mer med 20l mäsk och helt tätt system.

Nu är jag medveten om att jag kan få mothugg :)

Huvudsaken som jag har märkt är att gasen slås sönder i mindre bubblor. Men det viktigaste är hur länge bubblorna är i vattnet.

Jag tycker att du ska prova ett par dagar med lösningen du har nu.

Annars finns det billiga Aquael-filter för ett par hundralappar med bra "diffusor" och möjlighet att ställa utblåset nedåt :)

Lösningen på bilden fungerar klockrent för mäsksystem :)

Kanoninlägg! :)
#71 - 13 februari 2014 11:23
Bluewing skrev:
Kanoninlägg! :)

Verkligen! Och jag har fullt förtroende för Jesper!
Jag tänker köra med mitt hemmabygge ett tag till, eventuellt med den modifikationen att jag sätter gasslangens utlopp längst ner i filtermediet istället för att ha det vid impellern. På det viset lär ju gasen bli i vattnet lite längre stund.

Däremot känner jag mig osäker på hur jag skall göra med ljus och gödning nu i början, det är därför jag efterlyser herr Nilssons sakkunskap.

Edit: Om nu Jesper får mossan att bubbla med 0,5L mäsk till en 30L-vas så borde jag ju klara HC'n på 2L mäsk tycker jag! :D
#72 - 13 februari 2014 11:56
Tack för förtroendet :)
Men jag håller med om att herr Nilssons kunskaper skulle göra mycket nytta här nu :)
#73 - 13 februari 2014 19:53
Hmmm, strax under 6.0 i pH-värde efter två dagar och en natt med bubbel. Kanske min "difusor" duger trots allt! :D
SA-karet håller ca 6.5, med rötter och eklöv i.
#74 - 13 februari 2014 21:12
Gött :)
#75 - 14 februari 2014 18:31
Efter hur lång tid kan man förvänta sig att HC'n börjar bubbla?
Mätte pH idag precis innan lyset gick igång och det är inte mycket under 6.0 efter en natt och en förmiddag utan belysning, så frågan är ju om man vågar koppla på en liter mäsk till? [:-38]
#76 - 14 februari 2014 18:36
Har inte växterna börjat bubbla nåt än så kan du nog det.

Men kolla kh med för det finns tabeller där du då kan kolla vilket co2-värde du har i vattnet.
Sitter med telefonen nu så jag kan inte googla fram nån tabell nu.
#77 - 14 februari 2014 19:15
Vi får åka och införskaffa ett litet Kh-test imorgon, ty kommunen envisas med att endast ange totalhårdheten på vattnet...
#78 - 15 februari 2014 20:41
Är det fler än jag som tycker att JBL-testerna är lite svåra att avläsa för en person med normalt färgseende?
Jag köpte Kh- och pH-test idag för att försöka fastställa CO2-halten i burken, och blev faktiskt lite besviken.
På grund av att reagensvätskorna inte ger speciellt kraftig färg så kan jag inte se mer exakt än att CO2-nivån ligger någonstans mellan 10-30ppm, så antingen är det för mycket, för lite, eller precis lagom! :p
#79 - 15 februari 2014 21:04
Men om du kan lokalisera Ph och Kh kan du ju komma fram till korrekt Co2 nivå ändå.
#80 - 15 februari 2014 21:39
Problemet är ju att jag har svårt att bedöma färgen på pH-testet från JBL. Att färgen skiftar efter tre droppar Kh-reagensvätskan tycker jag mig kunna avgöra, vilket påvisar ett Kh-värde på ca 3°dH, men pH testet tycker jag är svårt att fastställa (p.g.a. otydlig färg).
Kan någon rekommendera ett nogrannare test, eller är det bättre att beställa en drop checker?
#81 - 16 februari 2014 20:52
Det här lilla experimentet verkar tuffa på rätt så bra! :)
Efter en vecka kan man se att HC'n börjar sprida sig lite. Eleocharisen likaså, den har börjat skicka ut lite rötter.
Inkörningsynglen står inte och flämtar på morgonen, trots CO2-bubbel hela natten, och pH verkar hålla sig stabilt.
Däremot ser jag inga bubblor på HC'n på kvällarna, men det kommer väl? Jag började göda lite försiktigt igår, 1/6 dos PMDD kan ju knappast skada tänker jag! :D

Just det ja, jag stoppade i en Pogostemon erectus också, så får vi se om den blir lika snygg som den var i visningskaret på Hornbach!
#82 - 16 februari 2014 21:01
När du göder för fullt sen så kommer det nog att bubbla fint. Och känner du att det är för lite co2 så är det bara att öka på senare.
Det kommer bli bra detta akvariet det är jag helt säker på :)

Jag kör också med co2 på natten utan några problem alls så den biten behöver du inte va orolig för.

Roligt att det börjar växa med, kanske dags för lite bilder snart då :)
#83 - 16 februari 2014 21:15
Jo, men jag tänkte att det skulle få gro liiite bättre innan jag kommer dragandes med bilder...

Angående CO2 så är det bara det jag tänker på, att när hela karet förhoppningsvis är grönt och fint sedan och jag fått för mig att koppla på en mäskflaska till, så kanske det kan bli lite jobbigt när det står tusen växter och cellandas samtidigt i knappt trettio liter vatten nattetid. Du har ju lite större volym vatten hemma hos dig.
#84 - 16 februari 2014 21:31
Jo det har du rätt i, men en jävla massa mäsk också för den delen :p
Men du har en poäng där :)

Den enda anledningen till att jag inte stänger tillförseln av gas på natten är att när jag testade att göra det så blev det för högt tryck och jag fick en massa läckor. Så det får alltid va igång nu :)
#85 - 18 februari 2014 14:38
Hmmm, det saknades ett 1cm mollyyngel när jag åkte till jobbet idag, undrar var den blev av..?
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag tänker ta det som ett tecken på en annalkande katastrof, eller om jag helt enkelt skall se det som att ett mollyyngel har dött...
#86 - 18 februari 2014 14:54
Se det som att ett mollyyngel har dött om allt verkar va ok i akvariet :)
#87 - 26 februari 2014 19:18
Denna dag, som ju är en dag, är en bemärkelsedag i mitt koldioxidakvaristiska liv, ty idag började cuban att bubbla!

Igår kväll gjorde jag en "reflektor" av aluminiumfolie, så jag undrar om det var lite extra ljus som krävdes, eller om den bara kände sig redo...
#88 - 26 februari 2014 19:28
Lyfter på hatten och säger grattis på "bubblardagen"! :)
#89 - 26 februari 2014 19:37
Tack!
Det börjar ta sig! :)
Får la bjuda på en bild även om det än så länge inte är mycket att visa upp...

[ATTACH=CONFIG]67695[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67694[/ATTACH]

Helt OK framsteg för två veckor kan jag tycka! :)
#90 - 26 februari 2014 19:41
Helt ok och det är nu säkerligen det börjar ta fart :) ser framemot att se detta karet om säg en-två månader :)
#91 - 26 februari 2014 19:42
Ja det där ser bra ut!
Man får gratulera. Det är något magiskt med bubblande växter :)
#92 - 26 februari 2014 19:48
Tyvärr är jag ju småkorkad som inte läser på om växterna innan jag köper dem... Eleocharisen har jag ju planterat på ett idiotiskt sätt. Frågan är om jag inte borde göra om det, men jag har ingen lust! :p
#93 - 26 februari 2014 22:56
Om den växer och ser ut och trivas så tycker inte jag att du behöver plantera om den.
Jag har iofs aldrig haft den växten men det hade inte jag gjort om den såg ut att må bra :)
#94 - 26 februari 2014 23:31
Låt den sitta, sprider den sig så gör den :)

Eleocharis acicularis kan man plocka på badstranden i Sverige, se till att bada i sommar :)
#95 - 27 februari 2014 18:03
Och det gör den ju, så då gör den väl det! Härligt att du tittar in i tråden! :)Nu har jag fått lite kiselalger i burken, är det dags att vräka på mer gödning då?
#96 - 9 mars 2014 20:44
Växtburken går rätt så bra tycker jag, men som ni ser har jag tyvärr fått enorma mängder kiselalger, och någon grön luddalg som mollyynglen äter sig smällfeta på, utan att jag ens behöver mata...

[ATTACH=CONFIG]67955[/ATTACH]
#97 - 10 mars 2014 07:58
Kanske någon mer snabbväxande ett tag?
Men det växer på bra ser jag. Tänk vad snyggt det där kommer att bli när växterna har spridit ut sig helt :)
#98 - 10 mars 2014 09:27
Hoppas det ger sig med tiden, för det växer riktigt bra nu och vattnet är fullt av syrebubblor!
Samtliga växter släpper bubblor ganska snart efter att belysningen gått igång! :)
#99 - 11 mars 2014 21:49
Idag är jag glad, för de här små krabaterna har fått flytta in i köket! :)

[ATTACH=CONFIG]67968[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67969[/ATTACH]
#100 - 11 mars 2014 21:52
Härligt!!!
Välkommen till räkträsket :p
#101 - 11 mars 2014 21:57
Tack skall du ha! De är otroligt aktiva och roliga! :) Tommy på Trop rekommenderade den som nybörjarräka.
Hur många skall man ha av den? De såldes i fyrpack, så jag köpte ett för att kolla så att de inte dog av chock direkt.
#102 - 11 mars 2014 22:22
Köp fyra till så har du en lagom grupp.
Fast ser du att någon av dom gå med rom inom den närmsta tiden så kan du nog avvakta lite då dom förökar sig som kackerlackor :p

Och jag håller med, det är en perfekt nybörjarräka. Dom kräver inget extra och om ett par månader så är dom många fler :)
#103 - 11 mars 2014 22:29
Hur är det med Blue pearl? Ligger de på samma svårighetsgrad och funkar de ihop med mina?
#104 - 11 mars 2014 22:39
Ja det är också en Neocaridina räka och vad jag har märkt hittills lika lätt som körsbärsräkan. Dock så kan dom korsa sig vad jag har fattat så jag har dom ensamma.
Det tog bara ett par veckor hos mig så gick två honor med rom och jag har inte ens kollat ph i det karet :p

Men man måste ha mörkt bottenmaterial, nästan svart för att dom ska färga ut och visa den fina "isblå" färgen.
#105 - 11 mars 2014 22:42
Aha, då är det ändå ingen mening att ha dem i min växtburk.

Fast dina färgar ut fint, och du har ju ljus soil i den burken...
#106 - 11 mars 2014 22:47
Men red/black crystal kan du ha med körsbär, även tigerräkor som kan va riktigt fina :)

Men en del säger att man inte ska blanda för att en del sorter kan konkurrera ut varandra så att man till slut bara har en sort kvar ändå.
Om det är sant vet jag inte men det låter ju lite logiskt :)
#107 - 11 mars 2014 22:49
Hur går det med dina pionjär-alger? Kisel är det bara att gilla, de knatar iväg självmant.

De försvinner och då kommer prickalgerna och då är du på rätt väg. :)
#108 - 11 mars 2014 22:56
Kislet är jag väl inte så grinig över, det är ju det gröna luddet jag aldrig sett förut som jag inte riktigt gillar.
Det växer där inte växterna hunnit sprida ut sig, och mollyynglen behöver knappt matas så länge det finns kvar...

Här kan du se:
[ATTACH=CONFIG]67970[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67971[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67972[/ATTACH]
#109 - 11 mars 2014 23:02
Mr Woods skrev:
Kislet är jag väl inte så grinig över, det är ju det gröna luddet jag aldrig sett förut som jag inte riktigt gillar.

Det växer där inte växterna hunnit sprida ut sig, och mollyynglen behöver knappt matas så länge det finns kvar...

Här kan du se:

[ATTACH=CONFIG]67970[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67971[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]67972[/ATTACH]

Det ger sig. Håll det bara stabilt så brukar det dra rätt sig :)
#110 - 11 mars 2014 23:06
Vi får hoppas på detta. Sedan får jag ju skylla mig själv lite som drog igång utan uppstartsväxter...
Hela karet är i alla fall fullt av syrebubblor, och vattnet är krispigt kristallklart! :)
#111 - 11 mars 2014 23:14
Mr Woods skrev:
Vi får hoppas på detta. Sedan får jag ju skylla mig själv lite som drog igång utan uppstartsväxter...

Hela karet är i alla fall fullt av syrebubblor, och vattnet är krispigt kristallklart! :)

Skicka mig ett PM om du behöver grönt i framtiden, just nu är det klent då jag startade ett nytt idag men jag slänger normalt hinkvis med blomster.
#112 - 12 mars 2014 09:01
Skicka mig ett PM om du behöver grönt i framtiden, just nu är det klent då jag startade ett nytt idag men jag slänger normalt hinkvis med blomster.

Hjärtligt tack! :) Du har faktiskt massor med blomster som jag hemskt gärna skulle ha, dock blir nog de flesta av dem lite för höga för min lilla växtburk... Kanske när jag får mitt 310L, det blir åtminstone något bättre ljus där än vad jag hade i mitt 200L.
#113 - 14 mars 2014 06:34
Vad skall jag göra nu då? Såg att det finns ett par mikroskopiskt små ansatser till cyano... Jag tänkte naturligtvis pyttsa i mer KNO3, men så hejdade jag mig lite och läste om mina räkor i Zoopets artbeskrivning, och visst står det att de är känsliga för höga nitrathalter.
#114 - 14 mars 2014 06:39
Mr Woods skrev:
Vad skall jag göra nu då? Såg att det finns ett par mikroskopiskt små ansatser till cyano... Jag tänkte naturligtvis pyttsa i mer KNO3, men så hejdade jag mig lite och läste om mina räkor i Zoopets artbeskrivning, och visst står det att de är känsliga för höga nitrathalter.

Som jag skrev i denna tråd så funkar Happy Lifes Algin Extra kanonbra för mig.
Synlig Cyano har helt försvunnit både från rutor, anslutning till substrat samt under substratet.
Finns säkert sporer kvar, men även de verkar ge med sig då den verkar tyna bort.
Räkor, fisk samt växter mår superfint efter 4 veckors behandling.

Medlet är gjort för just Cyano.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159268&page=2&p=1690146#post1690146
#115 - 14 mars 2014 07:01
OK, tack!
Jag får fundera på det om det börjar sprida sig över HC-mattan. Normalt använder jag inte ens vattenberedningsmedel, så det tar ju emot lite...

Någon som vet hur höga nitratvärden räkorna tål, är det OK med dubbel PMDD-dos?
#116 - 14 mars 2014 10:56
Mina körsbärsräkor tål dubbel dos pmdd utan problem :)
#117 - 14 mars 2014 18:58
Gôtt å höra!
Bytte för säkerhets skull ca 50% vatten idag innan jag doserade PMDD, men då vet jag att jag slipper en otrevlig överraskning när jag kommer hem från jobbet imorgon bitti! :)

Då kanske jag kör på med en extra dos KNO3 imorgon också, för att göra livet lite extra surt för cyanon!
#118 - 14 mars 2014 21:50
Du sköter karet för bra..

Jag kr fyrdubbel dos PMDD hos mina röda Sakura, de bryr sig inte ett smack så du kan vara lugn..

Häll inte bakteriedödande i akvariet som föreslagits har uppe, det är helt enkelt en dålig idé. Ska du nödvändigtvis göra något, släck rampen ett par dagar.

Att öka dosen KNO3 är vanskligt, det ställer om mer än nödvändigt, speciellt när det ändå finns fosfater i vattnet. Vänd ner synlig cyano i sanden istället..

Ta det chill ;)
#119 - 14 mars 2014 22:05
Det känns tryggt att få vägledning av en mästare! :)

Nä, något bakteriedödande blir det inte... Tänkte på det som en sista utväg om cyanon skulle få för sig att breda ut sig över HC-mattan som faktiskt håller på att bildas, men den gör nog inte det. Den har faktiskt gett upp totalt på de ställen den försökte!

Nu har jag åtta körsbärsräkor i burken och de har redan betat upp en ganska så stor öppen plats i grönluddsmattan jag fick i mitten på sandbotten, kislet börjar ge sig och grönsakerna växer snabbare nu! :)
Jag lade i ett torrt eklöv åt räkorna också, det skall ju tydligen uppskattas.

Vad jag fortfarande är lite nervös över är att jag gasar hela natten. Jag har ändå två liter mäsk till ett 45L och det jäser väldigt bra! Hittade en ventil jag kunde styra med timer, men den fan behövde nästan 2 bar för att öppna och det lyckas jag nog inte åstadkomma här...
#120 - 14 mars 2014 22:26
Jag tror inte att det är någon fara om du kör gas på natten.
Jag har 30l mäsk till mitt 660 och där kör jag på natten utan problem. Och det är ett ganska maffigt gasmoln som sprutar ut i den burken :p

Visserligen lite större än ditt kar men det ska nog inte va några problem :)
#121 - 14 mars 2014 22:58
Tell me allready and again, but me nah stop worry... :p;)
#122 - 14 mars 2014 23:34
Mr Woods skrev:
Tell me allready and again, but me nah stop worry... :p;)

Äh, jag har knappast sett ett fal där mäsk har skadat över natten, det är för klent. Sov gott du ;)
#123 - 14 mars 2014 23:40
Blir inget med det ändå tyvärr. Är på jobbet och kör PM på övertid, ovanligt...

Men jag tar till mig av vad du säger! Skall sköta karet lite sämre i fortsättningen...
Veckovattenbyte kan jag väl få göra ändå va? ;)
#124 - 15 mars 2014 00:34
Mr Woods skrev:
Blir inget med det ändå tyvärr. Är på jobbet och kör PM på övertid, ovanligt...

Men jag tar till mig av vad du säger! Skall sköta karet lite sämre i fortsättningen...

Veckovattenbyte kan jag väl få göra ändå va? ;)

Japp. 50-ish %, jag byter 90%..
#125 - 15 mars 2014 18:13
Eftersom jag litar blint på grand master Nilsson när det kommer till växtakvaristik så skall jag försöka ta det lite lugnt och inte oroa mig så mycket över inkörningsalger!

Trots allt är jag ganska belåten med tillväxten, och nu tycker jag mig snart ha bevisat att vilken "mainstreamakvarist" som helst faktiskt kan skapa ett hyfsat växtakvarium med utrustning som normalakvaristen vanligtvis redan har hemma! :)

Dag 1
[ATTACH=CONFIG]68009[/ATTACH]
Dag 18
[ATTACH=CONFIG]68010[/ATTACH]
Dag 29
[ATTACH=CONFIG]68011[/ATTACH]
Dag 35 (idag)
[ATTACH=CONFIG]68012[/ATTACH]
#126 - 15 mars 2014 18:27
Du börjar ju få en fin HC-matta. Läckert :)
#127 - 15 mars 2014 18:32
Ja, jag är jätteglad! :D
Trodde faktiskt inte att ljuset skulle räcka...
#128 - 15 mars 2014 19:15
Skall jag slänga ut mollyynglen nu förresten?
De skulle ju bara få pinka in karet och de är ju naturligtvis inte tänkte att bo kvar ändå. Åtta körsbärsräkor borde väl räcka för att mata bakterierna?
#129 - 15 mars 2014 19:18
Ja det räcker med räkorna :)
#130 - 15 mars 2014 19:36
Då var det ordnat.
#131 - 15 mars 2014 19:38
Snabbt jobbat!
#132 - 15 mars 2014 19:40
Jag är en fena på att håva! :p
#133 - 15 mars 2014 19:44
Kan du inte sätta fast den irriterande värmaren med sugproppisar någonstans, så att den inte syns på dom annars så fina bilderna :);).

//Inger
#134 - 15 mars 2014 19:51
Haha, den är verkligen groteskt ful! :p
Kanske skulle den få plats på vänster kortsida. Tanken är att jag skall slippa den helt och hållet framåt sommaren. Nu vågar jag inte riktigt, det är en ganska dåligt isolerad stuga jag bor i, och jag ids liksom inte ta väck den så fort jag vill ta en bild...

Förresten har jag faktiskt ingen aning om hur svalt det får bli i den här typen av kar, i sommar lär jag ju få problem med för hög temperatur istället...
#135 - 15 mars 2014 20:16
Tycker vänster kortsida låter kanon :D.

//Inger
#136 - 16 mars 2014 01:02
Hur varmt blir det utan värmare? Hur varmt har du inne?
#137 - 16 mars 2014 13:43
Äh, jag har knappast sett ett fal där mäsk har skadat över natten, det är för klent. Sov gott du ;)

Att mäsk är för klent är en myt. Jag låg på max i mitt 150L när jag körde växter där i. Det bubblade lika mycket som i dina växtburkar.

Det beror ju helt på hur mycket mäsk som man fläskar på med.
Det går att få det precis lika effektivt som ett trycksatt system om man gör rätt.

Samma som att någon skrev för några månader sen här på zoopet att EC och mäsk är likvärdigt. Då har den personen gjort väldigt fel om han har provat mäsk. Men antagligen var det bara en okvalificerad felgissning :)
#138 - 16 mars 2014 13:45
Att mäsk är för klent är en myt. Jag låg på max i mitt 150L när jag körde växter där i. Det bubblade lika mycket som i dina växtburkar.

Det går att få det precis lika effektivt som ett trycksatt system om man gör rätt.

Samma som att någon skrev för några månader sen här på zoopet att EC och mäsk är likvärdigt. Då har den personen gjort väldigt fel om han har provat mäsk. Men antagligen var det bara en okvalificerad felgissning :)

För mycket fel i en post för att besvara på ett enkelt sätt.
#139 - 16 mars 2014 14:08
Hur varmt blir det utan värmare? Hur varmt har du inne?

Nu har jag ju inte vågat testa, men jag skulle utan vidare hamna neråt 18 grader nattetid, och ännu kallare ibland under vintern. Värmaren har jag hur som helst, på begäran från Sundsvall flyttat till vänster kortsida! :)
#140 - 16 mars 2014 14:11
Mr Woods skrev:
Nu har jag ju inte vågat testa, men jag skulle utan vidare hamna neråt 18 grader nattetid, och ännu kallare ibland under vintern. Värmaren har jag hur som helst, på begäran från Sundsvall flyttat till vänster kortsida! :)

Har du så kallt inne? Då behöver man knappt betala hyran i Sverige ;D
#141 - 16 mars 2014 14:14
För mycket fel i en post för att besvara på ett enkelt sätt.

Dumheter!
#142 - 16 mars 2014 14:28
Har du så kallt inne? Då behöver man knappt betala hyran i Sverige ;D

Gör jag ju inte heller... Bor i en gammal sommarstuga från 20-talet, och jag har inte råd att hålla mycket mer än 18 på vintern när jag inte är hemma och eldar.
#143 - 16 mars 2014 14:34
Mr Woods skrev:

:D.

//Inger
#144 - 16 mars 2014 14:53

Så, vi börjar i rätt ordning...

Jag har nu letat i en timme efter ett fall där det är säkerställt att mäsk är tillräckligt kraftfullt för att gasa ihjäl det du har i karet, det är i princip omöjligt att hitta något annat än "passa dig för koldioxidförgiftning"- trådar. Något enstaka fall kanske, fast det var otydligt och svårt empiriskt. Det är vi båda överens om att det inte är vetenskap, tror jag. Allt handlar naturligtvis om lösning av gas/kh/lösning. Det blir för fladdrig över dygnet. Jag kan utgå ifrån det jag provat, bra lösning av gas, dygnet runt i ett vatten med ett kh på 3. Inga problem, jag har haft ytrörelse tack vare filtren.

Att det bubblade lika bra ibland, okej. Det är ju samma gas, eller hur? sen kommer det ju naturligtvis till frågan om ljus och övrig gödning.

OM det var så fantastiskt bra och trevligt skulle alla köra med mäsk, det är en rolig tanke man kan smaka på.

Mäsk är bra, på att få in co2 i karet, det blir aldrig lika bra och väl reglerat som ett trycksatt system. Det blir aldrig lika effektivt heller, du kan inte detaljstyra mängden gas du trycker in i ett kar och det kallar inte jag "lika effektivt"

Sen kan man samtala om andra kolkällor om man vill, men jag förbehåller mig rätten attt lämna det utanför då jag faktiskt inte bryr mig om den typen av kemikalier, det är helt enkelt ointressant.
#145 - 16 mars 2014 15:05
Ja, efter att jag nu testat CO2 så är andra typer av kolkällor definitivt helt ointressant! :D
Det var ju inte meningen att du skulle behöva gå igenom riktigt hela internet för att kolla om man kan gasa ihjäl fiskar med mäsk, men tack för det i alla fall!

Nu åkte det i ett par äkta leopardendlers i alla fall, det första de gjorde var att sätta i sig kiselalgerna på bakrutan! :)
Sedan bytte jag från aquastar till det sista aquarelle-röret i hela butiken. :(
Tycker faktiskt att grönskan ser något grönare ut i det ljuset, och det kan väl knappast vara sämre för växterna eller?
#146 - 16 mars 2014 15:10
Mr Woods skrev:
Ja, efter att jag nu testat CO2 så är andra typer av kolkällor definitivt helt ointressant! :D

Det var ju inte meningen att du skulle behöva gå igenom riktigt hela internet för att kolla om man kan gasa ihjäl fiskar med mäsk, men tack för det i alla fall!

Nu åkte det i ett par äkta leopardendlers i alla fall, det första de gjorde var att sätta i sig kiselalgerna på bakrutan! :)

Sedan bytte jag från aquastar till det sista aquarelle-röret i hela butiken. :(

Tycker faktiskt att grönskan ser något grönare ut i det ljuset, och det kan väl knappast vara sämre för växterna eller?

Det är två ljuskällor som kommer så nära varandra som det går idag egentligen. Det är fantastiska rör båda två, med viss fördel Philips.

Ta det försiktigt med gasen, flämtar djuren - byt vatten eller bryt tillförseln. Jag är skeptiskt till att du behöver vara jätteorolig men det är alltid bra att ha koll.

Kolla istället på Ansjos missöde, där ett trycksatt system gick bananas, det var olyckligt.
#147 - 16 mars 2014 15:19
Jag vill också ha en gräsmatta!
#148 - 16 mars 2014 15:25
Klart jag har koll! Jag kan tydligen fastna framför ett 45L och glo på räkor en timme i sträck om det vill sig! Kan till och med sitta framför burken bara för att beundra hur fantastiskt mycket cuban bubblar om kvällarna... :D

Klart jag förstår att man kan justera gasflödet och lösa gasen effektivare med ett trycksatt system, men "bara" detta duger gott åt mig just nu! Ni växtakvarister här på Zoopet har liksom tillgängliggjort en helt ny dimension av akvaristiken för mig, och det tackar jag för!
#149 - 16 mars 2014 15:27
Jag vill också ha en gräsmatta!

Men du skulle ju fixa det!
Hur länge hade arbetsledaren tänkt sig att vara sjukskriven? Kräver inte FK att man nu för tiden i förväg meddelar när man tänkt tillfriskna eller alternativt avlida när man sjukskriver sig från jobbet?
#150 - 16 mars 2014 15:32
Haha.. "Jag tänkte avlida"..
#151 - 16 mars 2014 15:53
Så, vi börjar i rätt ordning...

Jag har nu letat i en timme efter ett fall där det är säkerställt att mäsk är tillräckligt kraftfullt för att gasa ihjäl det du har i karet, det är i princip omöjligt att hitta något annat än "passa dig för koldioxidförgiftning"- trådar. Något enstaka fall kanske, fast det var otydligt och svårt empiriskt. Det är vi båda överens om att det inte är vetenskap, tror jag. Allt handlar naturligtvis om lösning av gas/kh/lösning. Det blir för fladdrig över dygnet. Jag kan utgå ifrån det jag provat, bra lösning av gas, dygnet runt i ett vatten med ett kh på 3. Inga problem, jag har haft ytrörelse tack vare filtren.

Att det bubblade lika bra ibland, okej. Det är ju samma gas, eller hur? sen kommer det ju naturligtvis till frågan om ljus och övrig gödning.

OM det var så fantastiskt bra och trevligt skulle alla köra med mäsk, det är en rolig tanke man kan smaka på.

Mäsk är bra, på att få in co2 i karet, det blir aldrig lika bra och väl reglerat som ett trycksatt system. Det blir aldrig lika effektivt heller, du kan inte detaljstyra mängden gas du trycker in i ett kar och det kallar inte jag "lika effektivt"

Sen kan man samtala om andra kolkällor om man vill, men jag förbehåller mig rätten attt lämna det utanför då jag faktiskt inte bryr mig om den typen av kemikalier, det är helt enkelt ointressant.

Jag hade heller inte velat att man kunde få något som var näst intill lika bra näst intill gratis som något man har lagt åtskilliga tusenlappar på.

Men det är ju alltid trevligt när man blir besserwisseruppläxad.

Visst du är kunnig, men bara för det behöver man inte ha en övetsittarton i sina inlägg och idiotförklara folk.

Jag har sagt mitt i denna frågan och ber om ursäkt för OT.
#152 - 16 mars 2014 16:01
Haha.. "Jag tänkte avlida"..
Ja, hörde du inte det? FK hade uppenbarligen tröttnat på att betala ut ersättning till en cancersjuk man som levt längre än förväntat, varför man formulerade ett brev och bad honom uppskatta hur lång tid han hade kvar att leva...
#153 - 16 mars 2014 16:14
Mm.. hörde om det.. its a wonderful wooooooorld (8)
#154 - 16 mars 2014 18:24
Han bor troligtvis i villa.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
#155 - 16 mars 2014 19:13
Frågan är om vi inte ska sala till en doppvärmare till dig istället för firrarna;)
#156 - 16 mars 2014 19:21
Oavsett om trycksatt CO2 är mer effektivt än ett välbyggt mäsksystem eller inte, så skall både herrarna Nilsson och Broman ha en eloge för att de fått mig på banan!
Jag är verkligen lycklig över att få upptäcka en för mig helt ny dimension av akvaristiken! :)

Sedan får jag väl skicka ett tackkort till Sundsvall för en välbehövlig spark i rôven! Doppvärmaren är förvisso precis lika anskrämlig när den sitter på vänstergaveln, men ni slipper åtminstone se den på bilderna nu...
[ATTACH=CONFIG]68027[/ATTACH]
Räkorna färgar fint,
[ATTACH=CONFIG]68025[/ATTACH]
och även om jag nu inte får några vettiga bilder på mina leopardendlers så kan jag lova att de är redigt granna! :)
[ATTACH=CONFIG]68026[/ATTACH]
#157 - 16 mars 2014 19:54
Skaffa större burk.. förra vintern höll jag på att frysa ihjäl, sen ställde jag burken och fick upp tempen typ 4 grader..
#158 - 16 mars 2014 19:58
Haha, du ja!
Jag vågar ju knappt ha ett karhelvete över huvudtaget på mina gungiga golv. Ändå var jag och beställde ett 310L förut idag...

Förresten bör du snarast komma igång med ditt nano! Det är bra för själen med lite trädgårdsskötsel må du tro, och du har ju en fem gånger så stor lekstuga som jag att hålla till i! :)
#159 - 16 mars 2014 20:38
Okok.. Jag ska.. Jag ska söka nytt jobb och sätta igång ett 200l nano.. I vilken ordning är oklart.. Haha..
#160 - 16 mars 2014 20:43
Börja med karet så du är på gott humör när du söker jobb! ;)
Det kanske ordnar sig förresten! Jag känner också för att sluta ibland, när chefen och jag har grälat till exempel. Sedan ber vi varandra om ursäkt (jag för att jag ibland har svårt att behärska mig, och han för att han inte alltid har tid att hålla sig tillräckligt välinformerad), och sedan är allt bra igen.
Arbetsbelastningen är tung, men snart får jag inte jobba mer övertid. Jipiii! :D

Jag skall inte tjata mer nu... Till och med jag förstår faktiskt att man inte orkar med allting man vill göra.
#161 - 18 mars 2014 19:53
Börjar bli riktigt snyggt i karet nu :) det enda är att jag saknar en bakgrund men det "skall" det ju inte vara i aquascaping-kar, eller har jag fattat det fel?
#162 - 18 mars 2014 20:01
Nä precis, jag är för feg för att våga bryta den normen. :d
Det är ju illa nog att jag får skämmas för innerfiltret! :p
Sedan har jag ju gjort något så befängt som att hålla till i ett RAMKAR! [:-82]

Vi får helt enkelt ta det för vad det är; ett litet experiment, men det är roligt!
#163 - 27 mars 2014 21:37
Skit! Jag har trådalger och cyano i växtburken... Jag ger inte upp än, för de gröna prickalgerna börjar visa sig lite på ett par ställen, men jag hoppas att det här börjar gå åt rätt håll snart! Risken är att det annars börjar kännas alldeles för lockande att köra oskötsel och dåligt med ljus i det nya karet, för när jag gör det så funkar det hur bra som helst, det är först när jag verkligen försöker som det börjar krångla...
#164 - 27 mars 2014 21:49
Mr Woods skrev:
Skit! Jag har trådalger och cyano i växtburken... Jag ger inte upp än, för de gröna prickalgerna börjar visa sig lite på ett par ställen, men jag hoppas att det här börjar gå åt rätt håll snart! Risken är att det annars börjar kännas alldeles för lockande att köra oskötsel och dåligt med ljus i det nya karet, för när jag gör det så funkar det hur bra som helst, det är först när jag verkligen försöker som det börjar krångla...

Trådalger är min ständiga livskamrat. Skam den som ger sig<3
#165 - 27 mars 2014 22:42
Gör jag ju inte heller!:)
Karet är ett experiment så det får gå åt helvete bäst det vill så länge djuren trivs i det! I värsta fall har jag ju åtminstone odlat på mig lite kul växter.
Kunde va kul om det blir ordning på det bara, gött med ett kar i köket...

"Vafan, skulle du inte ta disken?"

"Jo, men jag trivs bättre här, där jag kan ha det luuungt och skönt... Och titta på bubblorna."
#166 - 28 mars 2014 20:07
Dags för en liten bilduppdatering!
Som ni ser så är jag inte speciellt bra på det här...

2014-03-15
[ATTACH=CONFIG]68262[/ATTACH]

2014-03-28
[ATTACH=CONFIG]68261[/ATTACH]
#167 - 28 mars 2014 20:11
Ser bra ut, det ser mycket finare ut nu när det börjar växa till sig :)

psst.. Bra att du tog bort doppisen och övrig teknik, det gjorde mycket ;)
#168 - 28 mars 2014 20:17
Bra och bra... Jag har ju lyckats skaffa enorma mängder trådalger och cyano! :p

[ATTACH=CONFIG]68263[/ATTACH]
#169 - 28 mars 2014 20:23
Mr Woods skrev:
Bra och bra... Jag har ju lyckats skaffa enorma mängder trådalger och cyano! :p

[ATTACH=CONFIG]68263[/ATTACH]

..det där missade jag helt :p skyller på inga glasögon och lite gottiglaset ;):)
#170 - 28 mars 2014 20:25
Pogostemonen börjar bli som jag vill i alla fall! :)
Nu kommer jag alltid på att jag skall ta bilder fem minuter innan belysningen slocknar så ni får ju aldrig se den när den sträcker på sig, men den blir allt bredare och får smalare blad, så jag klipper den väl i marknivå när jag väl fått ordning på algproblemet.
#171 - 28 mars 2014 20:31
Du kanske inte vill tillsätta amanoräkor men de brukar vara effektiva på trådalger.
#172 - 28 mars 2014 20:34
Njaa, vet ju inte vad körsbären tycker om det, sedan så är väl karet en aning för litet för amano...
Det ordnar sig nog detta... Det roliga är att jag inte behöver mata mina endlers alls! De ser fullständigt proppmätta ut hela tiden, och räkorna betar upp små plättar här och där, så det är bara tillväxten jag behöver få bukt med!
#173 - 28 mars 2014 20:45
Ok, det kommer säkert att rätta till sig med cyanon och trådalgerna snart :)
#174 - 6 april 2014 12:18
Vad glad jag är att jag flyttat mina endlers!
För en stund sedan upptäckte jag nämligen att jag har hundratals pyttesmå räklingar i burken! Jag tror att det är det i alla fall, men de varierar ganska mycket i utseende och storlek. Vissa är så små att jag bara ser dem som punkter som rör sig medan andra är många gånger större, har olika form och en eller två "svansar". De kryper överallt på rutorna och vissa av dem simmar lite grand.

Behöver jag mata? Jag gör sällan det i det här akvariet då det fortfarande finns en hel del alger. Ett eklöv är den enda "maten" jag stoppat i.
#175 - 6 april 2014 12:41
[ATTACH=CONFIG]68376[/ATTACH]
Lite snyggare blev det allt efter att jag vid gårdagens vattenbyte avlägsnat det värsta av cyanon! :)
#176 - 6 april 2014 12:50
Mr Woods skrev:
[ATTACH=CONFIG]68376[/ATTACH]

Lite snyggare blev det allt efter att jag vid gårdagens vattenbyte avlägsnat det värsta av cyanon! :)

Mumma! Jättefint! :)
#177 - 6 april 2014 13:10
Snyggt :).

//Inger
#178 - 6 april 2014 16:43
Och jag kommer efter andra som vanligt och håller med :)
#179 - 6 april 2014 17:29
Tack skall ni ha!
Jag är långt ifrån nöjd, men jag har en plan för burken och hoppas den är på rätt väg så jag slipper rensa cyano en gång i veckan om ett tag.

En liten bildserie som visar utvecklingen från dag ett till idag:

[ATTACH=CONFIG]68380[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68381[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68382[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68383[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68384[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68385[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68386[/ATTACH]

Vad tror ni om räklingarna och matningen då?
#180 - 6 april 2014 22:30
U vad jag stör mig på att din Eleocharis växer, här vill den aldrig.

Det blir riktigt bra, kul! :)
#181 - 7 april 2014 04:47
Mr Woods skrev:
Njaa, vet ju inte vad körsbären tycker om det, sedan så är väl karet en aning för litet för amano...

Det ordnar sig nog detta... Det roliga är att jag inte behöver mata mina endlers alls! De ser fullständigt proppmätta ut hela tiden, och räkorna betar upp små plättar här och där, så det är bara tillväxten jag behöver få bukt med!

Karet är inte för litet för Amano, Woods. Du kan köra med Amanos under en tid i karet. De är sedan lätta att håva upp. Så du kan ju flytta runt dem i karen. Tycker att de gör sig bättre i små kar faktiskt. Men egentligen skulle idealet vara 5 st per 10 liter om du nu vill ha total-tank-remake på snabbast möjliga tid.
#182 - 14 april 2014 13:25
Kunde inte låta bli att röra runt en del i karet för att få bort lite cyano vid vattenbytet, men en hel del räklingar verkar ha klarat sig. Dock sitter de inte längre på frontrutan när det inte finns några alger att äta där, nu kryper de runt i Pogostemonen istället. Sjutsingen vad små de är alltså! :d
#183 - 14 april 2014 18:35
Räklingar är yttepyttesmå med otroligt söta :D
#184 - 3 maj 2014 18:47
Den här burken börjar faktiskt ordna upp sig lite, men räklingarna är snart slut för jag hade ingen annan stans att göra av mina altispinosayngel...

Däremot har jag bestämt att varken Pogostemon erectus eller Eleocharis acicularis är speciellt lämpliga i ett nano. De växer för fort och blir för höga.
Jag skulle ju egentligen kunna köra en HC-matta även på vänstersidan men det hade varit kul med något annat! Kan vi få några förslag? :)
[ATTACH=CONFIG]68782[/ATTACH]
#185 - 3 maj 2014 21:09
Hmm, Eleocharis skall gå att trimma står det ju... Får kanske försöka med det.
#186 - 3 maj 2014 21:53
Mr Woods skrev:
Hmm, Eleocharis skall gå att trimma står det ju... Får kanske försöka med det.

Klipp den så den är centimeterhög.

Annars köper du Eleocharis sp. minima.

Micranthemum sp. monte carlo är smutt, Elantine hydropiper likaså men den är svår.

Det finns ganska mycket, Staurogyne repens hade ju varit skön på det stället annars..

Skickas från min iPhone via Tapatalk
#187 - 3 maj 2014 22:49
Jag prövar nog att klippa den så får vi se hur det blir. Annars skulle det nog bli snyggt med Staurogyne!
Det skall ju vara något som inte påminner om HC, och blir lite högre. Annars kan jag lika gärna ha HC utmed hela frontrutan.

Något annat än P. erectus att ha i bakgrunden måste jag hitta då bara...
#188 - 4 maj 2014 10:55
Mr Woods skrev:
Jag prövar nog att klippa den så får vi se hur det blir. Annars skulle det nog bli snyggt med Staurogyne!

Det skall ju vara något som inte påminner om HC, och blir lite högre. Annars kan jag lika gärna ha HC utmed hela frontrutan.

Något annat än P. erectus att ha i bakgrunden måste jag hitta då bara...

D. diandra ;)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
#189 - 17 maj 2014 20:35
Igår publicerade Mathias Nilsson en makalöst vacker film på ett av sina fantastiska mästerverk! Med anledning av detta tycker jag att bilden av hur det faktiskt ser ut hemma i stugorna behöver nyanseras lite, varför jag påbörjat uppladdning av en filmsnutt på min lilla växtburk. ;)

Vi kommer att få se kvällsmatningen av altispinosaynglen, men enl. Youtube så kommer uppladdningen tyvärr att ta ungefär 65 microsoft-minuter...
#190 - 17 maj 2014 21:55
" target="_blank">

Sådär! Då var filmen äntligen klar.
Om ni undrar varför jag inte skrapat bakrutan så är det för att jag är en stolt algodlare! :D
Lägg märke till cyanoodlingen på HC'n också! Det är ju kul med mycket syre, men jag hade kunnat tänka mig en annan producent...
#191 - 17 maj 2014 21:58
Förstår inte varför det blev en svart ram runt filmen... Jaja, skitsamma.
#192 - 18 maj 2014 20:54
Jag blev så inspirerad av Mathias bilder och film att jag blev tvungen till att skrapa bakrutan för första gången.
Kolla vad snyggt det blev! :D

" target="_blank">
#193 - 19 maj 2014 07:45
Det var jädrarns sicka fina, vad skall vi kalla dom, "växtkar" ni får till. Mathias drämde ju till för några dagar sedan med en fin film - och nu du!
Det här verkar vara en grej som blir allt mer populär på forumet. Kul med lite nytt stuff!

Detta med mindre kar, gödning på olika sätt och att köra lite svårare växter är något man faktiskt blir sugen på att testa, man får ju inspiration av att titta på era kar.
Jag skall bara fixa till ett annat litet projekt först. ;):)
#194 - 19 maj 2014 15:54
Nämen se på sjutton om det inte dök upp ett par suddiga bilder i tråden igen! :D

[ATTACH=CONFIG]69001[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69002[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69003[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69004[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69005[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69006[/ATTACH]
#195 - 19 maj 2014 16:00
Det var jädrarns sicka fina, vad skall vi kalla dom, "växtkar" ni får till. Mathias drämde ju till för några dagar sedan med en fin film - och nu du!

Det här verkar vara en grej som blir allt mer populär på forumet. Kul med lite nytt stuff!

Detta med mindre kar, gödning på olika sätt och att köra lite svårare växter är något man faktiskt blir sugen på att testa, man får ju inspiration av att titta på era kar.

Jag skall bara fixa till ett annat litet projekt först. ;):)

Jag får tacka för uppmuntrande komplimanger, men inte skall du väl jämföra mitt lilla experiment med grand master Nilssons välbalanserade skapelser... Han kanske blir ledsen i ögat då!
#196 - 19 maj 2014 18:07
Fast det var väldigt vad dåliga färger det blev på bilderna ser jag.
Såhär blir det med en riktig kamera:
[ATTACH=CONFIG]69028[/ATTACH]
#197 - 19 maj 2014 18:08
Härliga bilder! :D
#198 - 13 juni 2014 12:11
Nähe! Nu skall det fan få bli lite ordning på växtburken!
Imorgon när det är nybytt vatten i karen så får ynglen flytta upp till grabbens khulii och mollyyngel. Det får bära eller brista!
#199 - 13 juni 2014 16:19
Jag har suttit och glott på växtakvarier en stund, och när jag nu vet med mig att jag åtminstone klarar av att få växterna att sprida sig funderar jag faktiskt på att göra om den lilla burken så att den blir snygg på riktigt!

Lite ögongodis:
http://www.nigro.hu/2010/11/20/aga-aquascapin-contest-2010/
#200 - 13 juni 2014 17:28
Kul att du tänt till på växter woods, men gillar du inte upplägget i karet ditt? Är det mycket du hade gjort annorlunda?
#201 - 13 juni 2014 18:22
Det kan man lugnt säga!
Grövre substrat (som inte sjunker ihop) och mer hard scape!
Detta var ju ett experiment som jag väljer att se som lyckat. Allt grönt jag hittills stoppat i växer för glatta livet och bubblar fint. Fortfarande har jag min beskärda del algbekymmer, men Mathias "GD" Nilsson har hintat att jag inte kan mata yngel två gånger om dagen i ett växtkar, så jag får väl tro på det...
#202 - 14 juni 2014 21:19
Ansning och akvarieskötsel idag. Fan också! Det är ju roligt det här, och det känns som jag börjar kunna det! Jag behöver ett större växtakvarium...
#203 - 14 juni 2014 21:49
Mr Woods skrev:
Ansning och akvarieskötsel idag. Fan också! Det är ju roligt det här, och det känns som jag börjar kunna det! Jag behöver ett större växtakvarium...

Det är aldrig fel med ett större akvarium :D
#204 - 14 juni 2014 21:58
Nej! Och med runt hundra liter helglas, ett trycksatt CO2-system och duktigt med ljus skulle jag nog kunna göra ett mindre underverk för vardagsrummet tror jag faktiskt. Nu får jag dras med vad jag har, för jag har annat att lägga pengar på i sommar...
Hade varit kul att dela med mig av ett nytrimmat växtkar, men kameran dog och jag ids fan inte ladda.
#205 - 15 juni 2014 10:31
Nu har de små liven fått lära sig att frukta håven! Det kändes faktiskt lite vemodigt att ta dem från deras barnkammare där de redan tagit pyttesmå revir, men nu skall detta få bli ett växtakvarium igen istället för ett yngelkar. Dessutom vill jag att lite räklingar får växa upp också innan de vuxna räkorna tar slut.
#206 - 15 juni 2014 20:26
Tittut!
[ATTACH=CONFIG]69556[/ATTACH]
Sista bilden på yngel i växtburken.
#207 - 21 oktober 2014 18:59
Sådär! Nu har jag gått bärsärk i växtburken!
Grand Master Nilsson kommer antagligen att prygla mig med en planteringstång om han får syn på det här, men vad skulle jag göra?
Allt var övervuxet med claddo, eller vad det kan vara...

[ATTACH=CONFIG]72050[/ATTACH]
#208 - 21 oktober 2014 19:08
Mr Woods skrev:

Grand Master Nilsson kommer antagligen att prygla mig med en planteringstång om han får syn på det här, men vad skulle jag göra?

Allt var övervuxet med claddo, eller vad det kan vara...

[ATTACH=CONFIG]72050[/ATTACH]

det blir nog bra, hoppas du kan hålla det i schack om det kommer åter.
fick även dagens gapskratt.. "Pryglad av en planteringstång":D
#209 - 21 oktober 2014 19:47
Skön röd färg! :)

Det där funkar väl?
#210 - 21 oktober 2014 19:49
Vi får se hur det går. Skötseln blir lite sporadisk...

Av någon anledning fick jag för mig att bara skrapa frontrutan och låta resten vara. Rotalan var mörkgrön när jag köpte den, så den trivs ju i alla fall bättre hos mig!

Så här blev den i ciklidburken:

[ATTACH=CONFIG]72055[/ATTACH]
#211 - 3 november 2014 17:59
Nilsson!
Vad i herrans namn har jag nu gjort för rätt?!?

Så här ser det ut efter dagens vattenbyte. Det enda jag behövde göra var att suga upp de tynande resterna av cyano. Det var inte ens jobbigt, vilket det vanligtvis brukar vara...

[ATTACH=CONFIG]72298[/ATTACH]
#212 - 3 november 2014 18:55
Mr Woods skrev:
Nilsson!

Vad i herrans namn har jag nu gjort för rätt?!?

Så här ser det ut efter dagens vattenbyte. Det enda jag behövde göra var att suga upp de tynande resterna av cyano. Det var inte ens jobbigt, vilket det vanligtvis brukar vara...

[ATTACH=CONFIG]72298[/ATTACH]

Sa till dig att låta det vara..

Du lät det förmodligen vara..
#213 - 3 november 2014 20:49
Sa till dig att låta det vara..

Du lät det förmodligen vara..

Haha, jo, jag lyssnar alltid på dig i de här sammanhangen! :)
Men jag förstår liksom inte hur slarv med vattenbyten, och CO2-nivå ungefär lika jämn som utfallet av en slumpgenerator kan få saker att ordna sig!?!

Jag har slagit i mycket gödning iofs... Ligger på nästan trippel dos nu!
Så drog jag ju ner ljustiden lite också, det sa du också åt mig att göra. Ligger på ca 8h/dygn nu.
#214 - 7 november 2014 20:09
Mathias vägledning regerar!
Börjar faktiskt känna att det finns hopp för den här burken ändå! Algtillväxten får passera som fullt acceptabel! :)

[ATTACH=CONFIG]72396[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]72397[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72398[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]72399[/ATTACH]
#215 - 7 november 2014 20:38
Skitsnyggt ju :)

//Inger
#216 - 8 november 2014 01:07
Rotalan är ju jättelycklig :)

Stoppa i en sp green också så är du snart helt ute ur algträsket :)
#217 - 8 november 2014 04:31
Rotalan är ju jättelycklig :)

Stoppa i en sp green också så är du snart helt ute ur algträsket :)

Gôtt med sådan fin uppmuntran när man kommer hem från sin spelning klockan halv tusen på natten! :)

Tråkigt bara att S.repens skall vara en sån jävla svår växt...
#218 - 8 november 2014 10:39
S. Repens är ju i teorin ganska enkel. Har du sett bilden på mitt kar när jag kör den som bottentäckare? :)

Jag har haft arten sedan jag började med akvarier och jag släpper den nog inte någonsin. Den behöver mycket näring och hyggligt ljus men den kan vara ganska tjurig i perioder.

Ge den tid så kommer den säkert. Tid är viktigare än man tror. Kolla på mitt 180, ingen trodde att jag skulle kunna köra E. hydropiper som bottentäckare men trägen vinner :)
#219 - 8 november 2014 15:28
S. Repens är ju i teorin ganska enkel. Har du sett bilden på mitt kar när jag kör den som bottentäckare? :)

Det är just det jag har gjort, och således är jag lite grinig över hur min uppför sig. Växa (eller vad man nu skall kalla det) på höjden och vara gles...

Sedan, när jag startar ett nytt kar tänker jag definitivt inte ha två små bottentäckare! De har ju inte vett att hålla sig på var sin kant, till slut kommer jag väl att få ansa en gräsmatta bestående av bägge två samtidigt.

Det här börjar hur som helst att bli roligt. Får fundera på något mer kul att stoppa i, med tillräckligt mycket grönt så kanske man vågar öka ljustiden så att Rotalan blir röd igen. Och så måste jag hitta någonstans att göra av de trettiofem guppy som simmar i karet...
#220 - 18 november 2014 06:44
Vad kan jag vänta mig för resultat när det saknas CO2-tillförsel under ett dygn?
Mäsksystemet havererade tydligen efter ett litet underhållsarbete igår, och jag hade inte tid att fixa till det i morse...
#221 - 18 november 2014 07:55
Lite mer alger ett tag på sin höjd..... men det vet du ju att du fixar :D
#222 - 18 november 2014 08:20
Bluewing skrev:
Lite mer alger ett tag på sin höjd..... men det vet du ju att du fixar :D

Låter ju överkomligt! ;)
#223 - 18 november 2014 12:03
Mr Woods skrev:
Vad kan jag vänta mig för resultat när det saknas CO2-tillförsel under ett dygn?

Mäsksystemet havererade tydligen efter ett litet underhållsarbete igår, och jag hade inte tid att fixa till det i morse...

Ingenting. Är du orolig kan du stänga av belysningen över dagen tills du fixat mäsken..
#224 - 18 november 2014 21:54
Nu har jag småpillat med slangar och backventiler hela kvällen, och till sist fått skiten att fungera hjälpligt i alla fall!
Det verkar onekligen som om den här typen av hemmabyggen liksom behöver slita in ett tag, så nu får vi se hur det verkar imorgon.
#225 - 20 december 2014 21:14
Det verkar som om varken E. acicularis eller S. repens växer speciellt bra hos mig. Således slängde jag ut dessa till förmån för D. diandra och H. tenellum!
Hoppas nu på bättre lycka med dem. Tycker det verkar lovande då den förstnämnda började bubbla efter blott ett par timmar! :)

[ATTACH=CONFIG]73256[/ATTACH]
#226 - 21 december 2014 11:09
Det har ju gått lite dåligt för mig på räkfronten och jag har varit tvungen att fylla på med nya körsbärsräkor efter hand...
Nu ser jag att två av dem äntligen går med rom! :)
Vågar man vänta sig att det blir någon överlevnad med ett tjugotal guppyyngel i karet, eller är det dags att överväga om man skall skämma bort cikliderna med levandefoder i form av guppys?
#227 - 17 januari 2015 19:09
Nu har Rotala wallichii äntligen bevisat att den precis som Mathias säger är en "skitväxt". Sedan jag klippte ner den så vägrar den att komma igång igen, trotts att allting annat växer så det knakar!
#228 - 24 januari 2015 16:07
Upptäckte att jag har räklingar i växtburken, kul! :)
Men vad skall jag mata dem med? Det finns ingen fisk i burken och jag är faktiskt slarvig med att mata mina räkor...
#229 - 25 januari 2015 19:31
Jag har drabbats av en algexplosion i köket. Undrade lite varför och upptäckte idag att mitt hembyggda mäsksystem havererat! Tur att jag upptäckte det ändå, det fungerar bra nu igen, men tråkigt att jag inte lyckats märka det lite tidigare! Nu får vi se hur lång tid det tar för algerna att dra sig tillbaka...
#230 - 25 januari 2015 19:33
Hoppas det går bra och att det inte blev en stor "skada" :)
#231 - 25 januari 2015 19:35
Blomstren verkar glada, men jag blev lite ledsen eftersom jag till slut lyckats komma tillrätta med algtillväxten. Nu känns det lite som att börja om från noll igen... Jag har ju räklingar i burken att glädjas åt i alla fall! :)
#232 - 25 januari 2015 19:39
Ja, gläds åt dem, de är såå söta :)
#233 - 25 januari 2015 19:42
Får banne mig ta och beställa en drop checker snart. Med en sådan hade ju den här situationen kunnat undvikas...
#234 - 3 februari 2015 17:49
Det växer på rätt så bra nu, men rotalan har havererat...

[ATTACH=CONFIG]74039[/ATTACH]
#235 - 3 februari 2015 18:16
Grööönt :)

vilken är växten till höger?
#236 - 3 februari 2015 18:35
Pogostemon erectus. Den växer lite för bra...
#237 - 3 februari 2015 18:38
Höll på att säga.. var glad för det ;):D
#238 - 3 februari 2015 18:40
Jag är lite lockad att lägga på en ljusramp till (som jag har liggande) och försöka med några riktigt kinkiga blomster! :)
#239 - 3 februari 2015 18:45
Mr Woods skrev:
Jag är lite lockad att lägga på en ljusramp till (som jag har liggande) och försöka med några riktigt kinkiga blomster! :)

Testa! :) en sån tanke skall man ta till vara på :)
#240 - 3 februari 2015 18:47
Får nog byta rör då också, sitter ett aquarelle som har lyst i ett år där nu...
#241 - 3 februari 2015 18:50
Mr Woods skrev:
Får nog byta rör då också, sitter ett aquarelle som har lyst i ett år där nu...

Det kan det väl vara värt? Vilka växter skulle du vilja ha i om du gör så?
#242 - 3 februari 2015 19:16
Vet inte, ett par svåra och kinkiga! Eustralis stellata skall ju vara smågrinig till exempel...

Förresten har jag ju redan nu en utmaning framför mig; att få igång rotalan igen. Den går på tomgång just nu...
#243 - 3 februari 2015 21:24
Mr Woods skrev:
Det växer på rätt så bra nu, men rotalan har havererat...

[ATTACH=CONFIG]74039[/ATTACH]

Kolla in lite mindre växter. Det där är perfekta plantor till ett kar som går upp mot 180-250 liter. Jag hade provat att köra det dutch-style när du ändå inte har någon hardscape att prata om. Ludwigia super red är rätt stor men den kan vara ett alternativ ihop med Rotala indica och något grönt tätt som Hemianthus micranthemoides. Framför det så kan du köra Blyga och Althernanthera. Framför det så kan du köra Staurogyne repens och någon goddig och enkel bottentäckare.

Plantera allt i linjer. Det är få som klarar det men det är ack så gött att se på :)
#244 - 3 februari 2015 23:04
Precis!
Jag har verkligen övervägt att slänga ut stenarna med tofsalger på! De tar ju ändå bara upp plats och skuggar!
Och det är ett vansinnigt ansande, skänkande och slängande av växter med de arter jag kör nu, så det får nog bli någonting i stil med vad du föreslår om jag skall orka fortsätta med det här karet!
Visserligen planerar jag lite för ett riktigt växtkar i 200L-klassen, men jag har tusen andra saker som skall göras och betalas först...
#245 - 9 februari 2015 18:55
Ansade lite idag, det blir för mycket skugga.
Även om jag egentligen odlar alldeles för stora växter tycker jag det ser ganska OK ut! Får ta och skrapa rutorna någon gång kanske...

[ATTACH=CONFIG]74137[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74138[/ATTACH]

Det är från denna vinkel man oftast ser akvariet:
[ATTACH=CONFIG]74139[/ATTACH]
#246 - 9 februari 2015 20:56
Fasen! Rena aquascape-mästarn, ju! :)
(Sen är jag svag för de där tofsalgerna också... Mmmm, snyggt!).
:)
#247 - 9 februari 2015 21:19
Fasen! Rena aquascape-mästarn, ju! :)

(Sen är jag svag för de där tofsalgerna också... Mmmm, snyggt!).

:)

Tack, men nu tar du väl i lite!?! :d
Detta är mitt lilla experiment för att se hur gröna fingrar jag har, jag lär mig! Och nästa kar skall ha en ordentlig hard scape, vara större eller ha andra växter...
#248 - 9 februari 2015 21:24
Hmm.. Är det någon rörelse i det där karet? Skulle var snyggt om det rörde sig lite.. Grymt snyggt herr skog..
#249 - 9 februari 2015 21:27
Det finns massor av körsbärsräkor, men de flesta är fortfarande yttepyttesmå! :D
#250 - 23 februari 2015 19:54
Det går bra nu, lite döende tofsalger får man leva med när man inte orkar sköta sitt akvarium ordentligt...

[ATTACH=CONFIG]74339[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74341[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74340[/ATTACH]
#251 - 23 februari 2015 20:06
Snyggt :)
#252 - 23 februari 2015 20:15
Tack! Det funkar! Nyansat och inte så lummigt, men det kommer igen!
Funderar dock på att få ut stenen med tofsalger och köra "holländskt" som Mathias tipsat om, men jag är lite rädd att jag får upp lera om jag börjar dra i den...
#253 - 26 februari 2015 12:23
Dags att skaffa en dropchecker snart, jag gasar ihjäl räklingar om nätterna nämligen... Trodde inte det var möjligt utan trycksatt system, men efter kontroll enl. Kh/pH-diagram så ligger jag helt klart över 30ppm CO2...
#254 - 10 mars 2015 12:12
Nä, nu har jag tröttnat på det här akvariet, så jag tänker starta om det!
Ett klassiskt, uttjatat "träd på en kulle" skall jag försöka göra tror jag, för det tycker frugan är fränt! Och så slipper jag ha snabbväxande och höga växter...

Annons