Att mäsk är för klent är en myt. Jag låg på max i mitt 150L när jag körde växter där i. Det bubblade lika mycket som i dina växtburkar.
Det beror ju helt på hur mycket mäsk som man fläskar på med.
Det går att få det precis lika effektivt som ett trycksatt system om man gör rätt.
Samma som att någon skrev för några månader sen här på zoopet att EC och mäsk är likvärdigt. Då har den personen gjort väldigt fel om han har provat mäsk. Men antagligen var det bara en okvalificerad felgissning :)
Så, vi börjar i rätt ordning...
Jag har nu letat i en timme efter ett fall där det är säkerställt att mäsk är tillräckligt kraftfullt för att gasa ihjäl det du har i karet, det är i princip omöjligt att hitta något annat än "passa dig för koldioxidförgiftning"- trådar. Något enstaka fall kanske, fast det var otydligt och svårt empiriskt. Det är vi båda överens om att det inte är vetenskap, tror jag. Allt handlar naturligtvis om lösning av gas/kh/lösning. Det blir för fladdrig över dygnet. Jag kan utgå ifrån det jag provat, bra lösning av gas, dygnet runt i ett vatten med ett kh på 3. Inga problem, jag har haft ytrörelse tack vare filtren.
Att det bubblade lika bra ibland, okej. Det är ju samma gas, eller hur? sen kommer det ju naturligtvis till frågan om ljus och övrig gödning.
OM det var så fantastiskt bra och trevligt skulle alla köra med mäsk, det är en rolig tanke man kan smaka på.
Mäsk är bra, på att få in co2 i karet, det blir aldrig lika bra och väl reglerat som ett trycksatt system. Det blir aldrig lika effektivt heller, du kan inte detaljstyra mängden gas du trycker in i ett kar och det kallar inte jag "lika effektivt"
Sen kan man samtala om andra kolkällor om man vill, men jag förbehåller mig rätten attt lämna det utanför då jag faktiskt inte bryr mig om den typen av kemikalier, det är helt enkelt ointressant.