Kokosnötter

#1 - 6 januari 2009 18:45
Var många år sedan jag sågade itu en kokosnöt senast och funderar lite på hur länge jag bör koka skal-halvorna...

Just nu luktar det fördjävligt i hela lägenheten... ;D
#2 - 6 januari 2009 19:05
Måste man koka dom?
Jag har fått för mig att man bara gör ett 3cm hål i kokosnöten häller ut mjölken och stoppar ner den.
Har dock inte testat ännu.

Mvh Johan
#3 - 6 januari 2009 19:18
Markus1984 skrev:

Just nu luktar det fördjävligt i hela lägenheten... ;D

Är du säker på att det är en kokosnöt du kapat? :d
#4 - 6 januari 2009 19:46
Hawkmoon skrev:
Är du säker på att det är en koksnöt du kapat? :d

Skulle kunna vara nåt annat brunt hårt oval-liknande monster.. men det stod Kokosnöt i affären;D
#5 - 6 januari 2009 19:47
:confused: Ja hur fungerar det? måste man koka dem? Läste att man skulle uthålka dem bara?? :( Eller jag vet inte.. hehe
#6 - 6 januari 2009 19:52
det är väl bara att slå sönder dom på mitten eller på sidan. eller så sågar man ut ett hål på sidan. och så tar man en matkniv och spättar lås det vita. sedan i med det i karet. så gjorde jag inga problem.
#7 - 6 januari 2009 19:56
jag kokade mina. vet inte varför men det gjorde jag.. :) efter jag hällt ut kokosmjölken och kokosen så klart! :D
#8 - 6 januari 2009 20:09
Jag sågade itu halvorna, skar ut all kokos med en kniv, kokade i 20 minuter, och sen i akvariumet.

Om man kokar dom så ser man hur mycket skit som utsöndras i vattnet, så jag skulle inte kunna tänka mig att vattnets färg inte påverkas av att man inte kokar först.
#9 - 6 januari 2009 20:10
man behöver inte koka kokosnöten

jag har tagit bort kötet (det vita) och slände mjölken med (ingen hemma ville veta av den)

ancistrus älskade att tugga på "håret" som var kvar på skalet :d
nu finns bara grottan som corydoras använder som gömma :p
#10 - 6 januari 2009 20:13
Jag delade den, sen kokade jag den med kött o allt, lättare att få bort köttet då efter en stund, sen kokade jag dom ganska länge, och bytte vatten flera ggr, då det blev svart nästan..
#11 - 6 januari 2009 20:30
Bowman skrev:
Jag delade den, sen kokade jag den med kött o allt, lättare att få bort köttet då efter en stund, sen kokade jag dom ganska länge, och bytte vatten flera ggr, då det blev svart nästan..

Den planen har jag också... :) 3:e "koket" nu.
#12 - 6 januari 2009 20:31
Markus1984 skrev:
Den planen har jag också... :) 3:e "koket" nu.

Folk säger ju att det inte behövs, men det kan ju inte skada.

Livrem och hängslen :)
#13 - 6 januari 2009 20:43
Ja inte skulle jag stoppat i dom o-kokade oavsett att vissa menar att det är 'ofarligt' eller liknande.

Vem vet vad dom har rullat runt i eller blivit vattnade med för vatten.
#14 - 6 januari 2009 20:58
Markus1984 skrev:
Ja inte skulle jag stoppat i dom o-kokade oavsett att vissa menar att det är 'ofarligt' eller liknande.

Vem vet vad dom har rullat runt i eller blivit vattnade med för vatten.

förstår inte hur du menar. varför ska man vattna frukterna för?

dels så vad jag vet så köper man dom skalade. skulle dom vara besprutade mot nåt så är det ju på skalet. har aldrig kokat och har inte hänt nåt.
#15 - 6 januari 2009 22:30
Jag borrade bara ett litet hål sen bröt ja upp det så det vart lite större hål sen sköljde jag av den å sådär sen rätt ner i karet. Fått många ancistruskullar i den. Kom ihåg ta bort det där vita sräpet innuti den. man ska inte behöva koka den e :P
#16 - 7 januari 2009 05:32
Jag är 99% säker på att vattnet blir lite brunare ton på om man inte kokar, så mycket skit som kom ut när man kokade den.
#17 - 7 januari 2009 06:58
jag fick ingen brunton på vattnet.
#18 - 7 januari 2009 07:50
nä vattnet blir inte det minsta brunt, själv så kokade jag inte mina men om man delar dom (enklast med fogsvans) och sen bara låter dom ligga och torka på fönsterbrädan så lossnar köttet av sig självt, eller går iaf lätt att peta bort med ett finger :)
#19 - 7 januari 2009 12:24
Jag har aldrig kokat kokosnötter och det har gått bra, inget farligt har hänt.
#20 - 7 januari 2009 12:54
Oh well, nu har jag fått svar på frågan iallfall tack alla. :)

Annons