Kokosnötter

#1 - 9 april 2006 14:50
Några som har bilder på hur ni gjort med kokosnötsskal i akvariet?

Funderar nämligen på att göra en grotta av ett kokosnötsskal, men vill att det ska se ganska naturligt ut.
#2 - 9 april 2006 19:16
Jag har borrat hål o nöten och knutit fast små javaormbunk-plantor på nöten. Det ser nu bra ut, fast nöten syns typ inte ;)

Först borrade jag ett hål i kokosnöten och gröpte ur så mkt vitt kött som jag kunde få ut (jag delade aldrig nöten på mitt som man "brukar" göra) och sedan kokade jag den och bytte vattnet i kastrulen några ggr medans den kokade :)

Tycker det ser naturligt ut nu, eller iaf inte onaturligt ;)
#3 - 9 april 2006 19:20
Så här kan man också göra :)
http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1209
#4 - 10 april 2006 10:21
Tack för svaren!

Leonard: Jag vill inte heller dela på skalet som man brukar göra. Vill helst att det ska se ut som om nöten hade trillat ner från palmen och gått sönder av sig själv, eller att något djur (annat än en människa beväpnad med en såg :)) gjort hål i den. Hur stort hål gjorde du?
#5 - 10 april 2006 10:43
Jag borrade ett hål (mitt hål är nog ca 6cm i diameter) med en borrmaskin och sedan gröpte ur det vita med en kniv, det var skitjobbigt, men värt det ;) Och så kokade jag det.
Sedan borrade jag massa små hål (2mm) i nöten som nu egentligen var klar och sydde fast javaormbunkarna med brun sytråd :)
Det är snyggt med javamossa också.
#6 - 10 april 2006 11:06
du har ingen bild på den leonard? va inne på din zoon o kollade men ja såg inget :)

väldigt fina akvarium har du i alla fall
#7 - 10 april 2006 11:42
[quote=batski]palmen och gått sönder av sig själv, eller att något djur (annat än en människa beväpnad med en såg:)) gjort hål i den. [/quote]

hört talas om stor stygg hammare ;)
#8 - 10 april 2006 12:15
Borra ett gäng med små hål så du kan få en liten "mall" för var du vill ha ditt "tras". Sen är det bara att göra som Raven sade! Hälsa på Herr Hammare!

Lyckades få till tre mycket lyckade "råttnötter" på det viset i alla fall! Alltså till mina råttor jag hade som yngre :)
#9 - 10 april 2006 15:33
Nej tyvärr har jag (min familj) ingen bra kamera nu just nu, den är på lagning hos elgiganten som har tagit ungefär 2 månader nu på sig att bara skicka en ny kamera till oss, för det var det dom skulle göra. Jag får snart panik, köper en ny i en annan affär istället! Den som e på lagning e väl inte superbra heller, men den funkar. Jag har ju mobilen, men det är nåt med den också, ska skicka in en felanmälan till elgiganten angående den också, f*n va sur jag är på dom!
Men jag kan ju tesat att ta en bild med en annan skitkass kamera och lägga upp på min zoon, dom ska vara uppe innan torsdag iaf.
#10 - 10 april 2006 16:47
Leonard, enligt konsumentköpslagen har man rätt till lånevara alternativt ersättning om det beräknas ta mer än 2 veckor att fixa en vara som gått sönder under garantin.

märkt att många butiker blir väldigt hjälpsamma när man börjar fråga efter lånevara när man kommer in.
#11 - 10 april 2006 16:52
[QUOTE=saralund28]Borra ett gäng med små hål så du kan få en liten "mall" för var du vill ha ditt "tras". Sen är det bara att göra som Raven sade! Hälsa på Herr Hammare!

Lyckades få till tre mycket lyckade "råttnötter" på det viset i alla fall! Alltså till mina råttor jag hade som yngre :)[/QUOTE]

Tack för alla tipsen :) Det ska bli kul att testa :p

saralund28: Jag har också haft råttor :) Både när jag var liten och sen bara för några år sen. Mycket trevliga djur :p Men lever tyvärr inte så länge.
#12 - 10 april 2006 16:54
Det med kokosnöten såg riktigt fränt ut :p
Blir nog att byta ut min kruka mot en kokosnöt om jag bara kan komma ihåg det.
#13 - 10 april 2006 17:51
Jaha, det var ju väldigt bra att veta. Tack så mycket Raven! :)
#14 - 10 april 2006 19:16
har ni ingen såg så spräck den med en stor skruvmejsel o hammare

lättare o få de o spricka rakt
#15 - 11 april 2006 11:41
Nu är bilder uppe på min kokosnöt i mitt växtkar på min zoon här : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
#16 - 11 april 2006 14:23
tänk på att kokosnöt ruttnar.
1-2 år brukar det gå att ha dom.
#17 - 11 april 2006 14:53
Jag har haft min i över ett år nu... Känns, luktar eller ser inte som om den håller på och ruttnar.
#18 - 11 april 2006 15:55
[QUOTE=Leonard]Nu är bilder uppe på min kokosnöt i mitt växtkar på min zoon här : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155[/QUOTE]

Vad fint du har i ditt akvarium!
#19 - 11 april 2006 16:05
leonard: den behöver inte nödvändigtvis lukta eller så bara för att den bryts ned. allt organiskt i ett akvarium bryts sakta men säkert ner, tillochmed rötter.
#20 - 11 april 2006 16:43
Ok!
#21 - 11 april 2006 17:12
ju mjukare ju mer rutten.
ju hårdare ju mer fräsh så att säga.
#22 - 31 januari 2007 11:57
Jag kom att tänka på att om man inte vill ha kokosen från kokosnöten, då kan man slå ett hål i nöten och koka hela den. Då kommer kokosen att mjukna och antagligen komma ut lättare

Annons