kokosnöt

#1 - 23 juni 2008 16:43
Jag tänkte köpa mig en kokosnöt för att dela på mitten och kunna göra två grottor i mitt akvarie. (Ovanligt inte sant :D) hehe

Jag undrar om de finns olika sorter kokosnöter. Isåfall vilken ska man ha?
Sen när man delat nöten på hälften och sköljt av den, ska man lägga den på tork då? Isåfall hur länge?

Finns de nått annat man ska tänka på innan man lägger i den i akvariet sen?

Mvh Emil
#2 - 23 juni 2008 17:38
beerzon skrev:
Jag tänkte köpa mig en kokosnöt för att dela på mitten och kunna göra två grottor i mitt akvarie. (Ovanligt inte sant :D) hehe

Jag undrar om de finns olika sorter kokosnöter. Isåfall vilken ska man ha?

Sen när man delat nöten på hälften och sköljt av den, ska man lägga den på tork då? Isåfall hur länge?

Finns de nått annat man ska tänka på innan man lägger i den i akvariet sen?

Mvh Emil

När jag gjorde mina kokosnötsgrottor tog jag bara en i affären det brukar bara finnas en sort. Man sågar kokosnöten och kokar kokosnöten när man ränsat ut allt i den. Låt torka i en dag om du ska ha sand eller stenar på annars kan du nog bara låta den svalna. Mvh Simon
#3 - 23 juni 2008 21:48
Ett tips: Koka nöten direkt efter att du har sågat isär den, då är det enklare att få köttet att lossna från kanterna. Sen är det bara att vänta ett par minuter tills skalet har svalnat - sen är det bara att sätta ned den i akvariumet.
#4 - 24 juni 2008 11:03
Hur länge kan jag låta den ligga i tork som längst utan att den blir "för" uttorkad? :)
#5 - 24 juni 2008 12:58
jag har gamla kokosnötter som legat flera år ovan ytan och de använder jag nu utan problem! :)
#6 - 24 juni 2008 13:07
Jag kokade inte mina halvor. Innehåller det gifter som man borde ha kokat bort?
Guest
#7 - 24 juni 2008 13:11
Jag har haft min kokosnöt grotta länge nu och min L177 bor där sedan han fivk den. Och vad jag kan se har inget konstigt hänt. jag koka inte min....: )
#8 - 24 juni 2008 14:51
Raggsockan skrev:
Jag kokade inte mina halvor. Innehåller det gifter som man borde ha kokat bort?

Jaså? har jag aldrig hört. :confused: Är det så? Ni andra som är bättre koll :P
#9 - 25 juni 2008 05:46
En mini fråga, för nooben här ;)

Ska kokosnöten ligga ner med den uppsågade delen så fiskarna simmar in där, eller ska man ställa den upp och borra ett hål in i den?

Går ju göra båda, men vad gör ni med den?
#10 - 30 juni 2008 05:35
Alex, sicken nörd du är! Spelar wow när Diablo III är påväg ut!

Annons