Kokosnöt

#1 - 13 februari 2010 20:30
Har skaffat kokosnöt för att göra grottor till kommande ciklider, men hur gör jag?
#2 - 13 februari 2010 20:40
såga den på mitten och knäck bort en liten ingång :)
#3 - 13 februari 2010 20:49
Ok, tack. Men jag antar att innehållet ska ut? Är det lätt eller svårt?
#4 - 13 februari 2010 20:53
Jag står inför samma situation och jag hade tänkt borra ett hål först och såga bredvid hålet så att jag får en rund ingång strax över botten, dvs ej i grusnivån.

Innehållet karvar man väl bäst ut med kniv och sedan skrapa rent och till slut koka skalet.
#5 - 13 februari 2010 21:12
Om man vill "knäcka" en öppning så är det lättast att göra det med en polygrip. Fick det eminenta tipset här på Zoopet :d
#6 - 14 februari 2010 00:29
Var det inte kokosnöt man kunde lägga i frysen och sedan trillar nästan köttet ut av sig självt.. Dela först och tömma på juice bara.
#7 - 14 februari 2010 09:54
Det var en lång tråd om detta i början av året.
#8 - 14 februari 2010 10:14
koka ta ur köttet och sen tar du polygripen och knäcker ett hål
#9 - 14 februari 2010 15:24
koka ca 20 min sen gröper du ut det med en kniv. o sen som andra säger. ta en polygrip o knäck ut en öppning.
#10 - 16 februari 2010 21:16
Jag fixade idag ihop en nör på 10 minuter.
kokning endast efter allt kött var borta.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1381577&postcount=10
Bilagor:
#11 - 18 februari 2010 17:23
Kan tillägga att kokning inte behövs.
Och glöm inte dricka kokosmjölken och äta köttet! :)
#12 - 26 februari 2010 13:13
Låter som "hard work" att knäcka en nöt :) Får nog be sambon om hjälp då. Dags att han jobbar lite :)
#13 - 27 februari 2010 09:15
jag borrade hål först i den storleken jag ville ha på båda sidorna av nöten som sen blir båda halvorna, tömde på mjölken, såga itu nöten, la dem på elementet över natten så köttet torkade som i princip lossnade av sig själv sen. perfekta grottor till paletterna :)
#14 - 27 februari 2010 15:08
JAg har 4 grottor av kokosnötskal, d.v.s 2 nötter

JAg har sågat itu nötterna på mitten, kokat en stund, sedan fört in en matkniv mellan skalet och "fruktköttet" bänt till lite lätt och vips så flyger det ut och skalet är rent och snyggt, kokat lite till och sedan låtit svalna innan jag har placerat det i karet, funkar kanoners.

P.S. Paletterna älskar dessa grottor, har dock ej gjort någon ingång utan ställt skalen så att de precis kan simma in under (ibland en liten sten så att inte grottan stängs av misstag) sedan gräver paletterna lite efter eget tycke hur de vill ha ingången.

Nicke
#15 - 28 februari 2010 22:15
Svår nöt att knäcka.

Skaletpå nöten är rejält hårt och man slinter mycket lätt så var försiktig. Mitt tips är att inföskaffa en "japansåg" dvs. en såg som skär när man drar den mot sig. Man får mycket bra kontrol, dessutom är de rejält vassa och arbetet går lätt. När du delat den kan du dessutom såga upp en ingång lätt istället för att använda polygrip som kan vara lite inexakt. Det finns billiga sågar på Classe om du är intresserad.
#16 - 28 februari 2010 22:20
borrmaskin och hålsåg, blev göra fräcka grottor..
#17 - 1 mars 2010 16:24
Skaletpå nöten är rejält hårt och man slinter mycket lätt så var försiktig. Mitt tips är att inföskaffa en "japansåg" dvs. en såg som skär när man drar den mot sig. Man får mycket bra kontrol, dessutom är de rejält vassa och arbetet går lätt. När du delat den kan du dessutom såga upp en ingång lätt istället för att använda polygrip som kan vara lite inexakt. Det finns billiga sågar på Classe om du är intresserad.

Tanken med polygrip är ju just att inte få perfekta runda hål som ser mer konstgjorda ut ;)
#18 - 1 mars 2010 17:57
bara tanken på en kokosnöt i ett akvarium ropar 'guds pekfinger'

Annons