Koko!

#1 - 18 november 2003 22:27
Kokosnöt! Jajust det, hur ska man bete sig egentligen har suttit idag med en nöt och slagit, huggit, skrapat, kokat, brännt och för tillfället dränker den i en hink med vatten. Har försökt att kolla så allt är borta av fettet men fibrerna utanför är det svårare med, och vad mina ögon skådar finns det inget kvar inuti..
Hur länge ska den vara i detta skick innan man kan skicka den i akvariet? Ska ja koka den en gång till innan försäkerhets skull?
Hipp hipp...
#2 - 18 november 2003 22:47
ääee..koka? jag tog bara bort kokosen inuti o sen slänge jag i den! Ingen som har dött än iaf.. lyckan står de djärva bi (eller vad man nu säger ;) )
#3 - 19 november 2003 00:57
jag skrapade bort kokosen, "rakade" den med en vass kniv..ville inte ha allt skägg kvar på den, kokade den 5 min & sen stoppade i den.
kokningen var för att jag inte vet vad som varit på den under resans gång...
#4 - 19 november 2003 06:29
Det va så jag tänkte med vill ju inte få i nått bekämpningsmedel eller liknande. nu har den legat i över natten ska ta en titt innan ja lägger i den. Delade ni på nöten eller gjorde ni som ja ett litet hål?
#5 - 19 november 2003 06:42
bekämpningsmedel behöver ni nog knappast vara oroliga för då det som säljs som i Sverige endast är själva "kärnan" av kokosnöten. Sedan så kan jag itne tro att det används några bekämpningsmedel i kokosodlingar heller då dom är sjukligt starka endå.
#6 - 19 november 2003 07:09
Skulle var kul att se den skadeinsekt som gav sig på kokosnötkärnan [;)]
#7 - 19 november 2003 07:19
Jag tog bort 1/3 av nöten i botten så att den kan stå och sågade ut ett litet "dörrvalv" som öppning. Till en början hade jag den stående så här men den var inte särskillt välbesökt. Nu ligger den ner med hela botten öppen och har blivit väldigt populär. Sajicalek var 5-6 vecka.
Beredningen innebar förutom sågningen, kokning och bortskrapande av fettet. Fibrerna lät jag sitta, de togs bort av min Gibbiceps.
I ett annat kar sitter fibrerna kvar, Otocinclusarna som håller renhållningen där har kanske klenare käftar än Gibbicepsen. Jag har aldrig haft problem med alger, men det ligger lite alger ibland fibrerna i det karet. För min del så är detta ännu så länge positivt då det ser ganska trevligt ut med en liten grön kulle.
#8 - 19 november 2003 07:21
Jag har lyckats dräpa 2 st kulfiskar och ett gäng gobies genom att slänga i en urkarvad kokosnöt utan att koka den först. Den enda överlevaren i det akvariet var en ancistrus, jag vet inte om de förstnämda är mer känsliga på något vis?

/Johan
#9 - 19 november 2003 09:48
Det finns ju en krabba eller kräfta på karibiska öar som lyckas knäcka nötter men de är väl inte insekter. Vad ve jag människor har så mycket konstigt på deras odlingar för att förbättra skörden om inte annat för att ha en försäkring för något som bara hemsöker deras fantasier. Jag har i allafall skrapat och fått ur vad ja kan se det mesta av innehållet men det kanske finn mycket lite kvar nån stans. Kokade å ha den i en hink vatten över natten är det jag gjort.
Angående dina fiskar tror ja att de råkade ut för en altför snabb ph ändring och eftersom ancistrus ska klara ett mer surt vatten så var det nog det som hände...
#10 - 19 november 2003 10:16
Man behöver inte konstra till det med nötterna...(s)...såga den på mitten (höjden)...gröp ur den med en kniv...det kan sitta hårt...men f*n den som ger sig. Sandpappra inuti båda delarna och även på utsidan. Jag har aldrig behövt koka dom. Sedan kan man såga ur ett U på ena delens kant för att det skall bli en ingång när man till slut silikonar ihop den med den andre halvan. Skölj kokosnöten eller lägg den i en hink med vatten i några timmar...placera den senare i akvariet. Det bästa är att man kan köra ned den i sanden där den står kvar. Används med glädje av små Apistogrammas, Paletter och Ancistrus. Yngel håller gärna till där pga det skydd det ger...

Annons