koka vitt kött?

#1 - 16 november 2005 20:20
Hej Hopp!
Läste i en bok att man kan koka tex kyckling oxh musslor och sen ge det till sina fiskar.
Är det någon som provat? bra, dåligt?
Tänkt som mat till kakaduaciklider
#2 - 17 november 2005 11:01
musslor går säkert utmärkt att mata med men kyckling skulle jag nog låta bli, efter vad jag kunnat läsa mig till så har de flesta fiskar svårt att bryta ner proteiner från däggdjur och fåglar.
Själv så skulle jag nog hålla mig till olika frysfoder, mina fjärilsciklider får mest frusen artemia.
#3 - 17 november 2005 11:08
Om du vill fixa lite själv kan du ju mixa ihop lite räkmix. Där kan du ha i lite musslor, räkor, vitfisk mm. Firrarna gillar det jättemycket.
#4 - 17 november 2005 17:02
ja det vore skoj och göra en egen mix...bara dte att det finns skaldjursallergiker i huset...blir så jobbigt och göra köket typ sterilt efter man hållt på. för låna någon annans kök..;)
Men kul idé, vet du något bra recept?
#6 - 17 november 2005 18:15
man kan använda fiskfileer eller köpa hela fiskar, det funkar lika bra som kyckling, musslor och sägs vara bättre för djuren.
#7 - 17 november 2005 18:44
väldans bra! då är dte ju bara å byta ut lite ärtor och räkor mot lite fisk och musslor
,,smart!
#8 - 17 november 2005 19:28
många piraya ägare i amerika föredrar kattfisk fileer, billigt och effektivt.

tror inte man ska byta ut så mycket räkor då dom behöver en varierad kost, så typ ha med räkor ibland och ibland så skippar du räkor.
#9 - 19 november 2005 12:04
jaha så man kan inte ha räkor ärtor fisk och musslor i samma mix???
#10 - 19 november 2005 15:34
Javisst, det är väl därför det kallas räkmix tror jag. Man maler ihop allt i matberedare riktigt ordentligt. Räkorna ska ha skalen och huvudena kvar.

Annons