Koka växter???

#1 - 19 juli 2004 22:41
[:-116]
Kanske den dummaste frågan på det här forumet, men kan man koka växter? Har ett relativt nytt akvarium och undrar om man kan "plocka" växter i en sjö eller i havet, och hur får man bort alla oönskade små djur eller bakterier??? Kan man koka växterna eller går det inte att ha sjö-växter i akvarium??? Överlever dom??? Kanske ska tillägga att akvariet är på 60l och har bara "köpta" fiskar så att säga! Tacksam för alla svar, även om ni tycker att jag verkar riktigt WACKO!
[:-116]
#2 - 19 juli 2004 23:46
Koka växterna är nog dumt. :)

Det borde räcka att lägga dom i en alunlösning, kolla den här tråden:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4701

Men riktigt säker på att inte få med någon sjukdom kan man väl aldrig vara...
#3 - 20 juli 2004 02:44
Alla växter går att koka, enda problemet är att de tenderar att dö på kuppen ;)
De jag känner som tagit in växter och samlat foder i sjöar och andra vattensamlingar säger att visst har har de fått in allehanda smådjur, men aldrig något som äventyrat fiskarnas liv och hälsa.
Men som Smisker säger, alun kan man använda.
#4 - 20 juli 2004 06:15
Risken att få sjukdomar minskar även om man inte tar växter från ställen där det finns fisk.

I alla fall gäller det för fångst av mygglarver så det borde även gälla växter
PatrikMalmo
#5 - 20 juli 2004 06:45
För säkerhets skull hade jag enbart plockat växter från vatten det inte finns fisk i. Minskar risken med parasiter, men man kan få in en del otrevliga saker ändå pga fågelbajs i vattnet - en del parasiter har en otroligt fascinerande livscykel som även inkluderar spridning med hjälp av fåglar. Ett alunbad hjälper, som nämns ovan (kolla länken för hur man gör).

Jag skulle tro att många av våra svenska växter går utmärkt att ha i akvarium - i ett halvår ungefär. Växterna här är anpassade efter en viloperiod på vintern och har flera olika strategier för övervintring. Bli därför inte överraskad om de går ner sig till hösten (eller lite senare). En del arter har nog också rätt höga näringsanspråk, så i ett kar utan koldioxid och gödning funkar de troligen inte.

Den enda växt jag provat att plocka in är gul näckros (knipsa av en bit av rotstocken om du vill prova). Den gick dock FÖR bra och växte ur mitt dåvarande 300-literskar på mycket kortare tid än ett halvår. ;)

Hilsen!!

Annons