Koka sakerna i akvariet!

#1 - 20 januari 2005 22:16
Hejsan!

Bör man koka stenar, grus och sådant man köper i akvarieaffärerna innan man lägger ned det i akvariet? Har hört olika åsikter om detta, vissa menar att det går bra att bara skölja stenar, grus mm innan man ska ha i det i karet?
Vad är egentligen det bästa att göra?

Mvh!
#2 - 20 januari 2005 22:17
Man bör iaf koka stenar som du ska ha i karet.
Hur det är med gruset är jag inte riktigt 100% på. Beror nog på var det kommer ifrån. Jag köpte mitt i djuraffären. De rekomenderade att jag skulle tvätta det ordentligt med vatten bara. Gjorde det. Och det har funkat bra ett par månader nu :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 januari 2005 22:19
[QUOTE=Don Corleone]Hejsan!

Bör man koka stenar, grus och sådant man köper i akvarieaffärerna innan man lägger ned det i akvariet? Har hört olika åsikter om detta, vissa menar att det går bra att bara skölja stenar, grus mm innan man ska ha i det i karet?
Vad är egentligen det bästa att göra?

Mvh![/QUOTE]

Nej
#4 - 20 januari 2005 22:23
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nej[/QUOTE]

Kort o gott svar :)
#5 - 20 januari 2005 23:19
Jag tycker nog att man kan göra rent sakerna.

Att koka kan kanske vara lite väl. Men jag tycker gott och väll att man kan skölja av sakerna i hett vatten i duschen för att bli av med eventuell skit. Skölj det för att bli av med damm. Skölj med hett vatten för att det löser smutts bättre.

Att tvätta stenar och grus är väll mest för att det inte ska skita ner vattnet så mycket i början.
#6 - 20 januari 2005 23:21
Jag håller med Kjell: Nej.
#7 - 20 januari 2005 23:43
Om vi vänder på det. Varför skulle man inte tvätta/koka sten och grus?
#8 - 20 januari 2005 23:56
[QUOTE=Gimbo]Om vi vänder på det. Varför skulle man inte tvätta/koka sten och grus?[/QUOTE]
Att tvätta kanske kan anses som onödigt arbete? Jag gör det för att sakerna inte ska grumla vattnet lika mycket som om jag inte hade tvättat dom. Då menar jag framförallt att jag sköljer gruset för att få bort de värsta stendammet.

Har för mig att jag läst någon stanns här på forumet att om man kokar ex. skiffer så kan det frigöras slaggprodukter/metaller som kan vara skadligt. Kan vara helt fel, men jag har för mig att jag läst nått sånt.
#9 - 20 januari 2005 23:59
Har man tex bara plockat sten på måfå ute så kan man ju inte heller vara så säker på vilka ämnen den har på ytan som förr eller senare hamnar i vattnet då.
#10 - 21 januari 2005 00:10
[QUOTE=Gimbo]Har man tex bara plockat sten på måfå ute så kan man ju inte heller vara så säker på vilka ämnen den har på ytan som förr eller senare hamnar i vattnet då.[/QUOTE]
Jag tror dom flesta avråder från att plocka stenar utifrån. Jag har dock tagit stenar utifrån men då har jag sköljt och skrubbat rent dom ordentligt med en svamp.
#11 - 21 januari 2005 00:13
[QUOTE=rindberg]Jag tror dom flesta avråder från att plocka stenar utifrån. Jag har dock tagit stenar utifrån men då har jag sköljt och skrubbat rent dom ordentligt med en svamp.[/QUOTE]

Har med plockat utifrån. Dock ingen shiffer eller liknande. Men, jag kokade dem för att vara säker på att ta död på bakterier. Än har jag inte märkt några konstiga symptom på fiskarna :)
#12 - 21 januari 2005 00:18
[QUOTE=Gimbo]Än har jag inte märkt några konstiga symptom på fiskarna :)[/QUOTE]
Inte jag heller :)
HazelCR
#13 - 21 januari 2005 04:26
Ämnet har varit uppe till diskussion förr. Så långe som Nordiska ciklidsällskapet har denna kvar:

http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=703

så kommer nog frågan att dyka upp med jämna mellanrum.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 januari 2005 08:18
Självklart sköljer jag rent smutsiga stenar och grus och använder då lite halvljummet vatten - enda orsaken till att det inte är kallt är att jag inte vill bli kall om händerna annars kunde det lika gärna vara kallt.

Om vi vänder på det. Varför skulle man inte tvätta/koka sten och grus?

För att det inte behövs. Eftersom jag i stort sett alltid använder naturstenar i akvariet (mer naturtroget än de som finns att köpa i affärerna) och jag under årens lopp har haft några akvarier har det säkert handlat om många ton med sten och jag har ALDRIG råkat ut för några problem pga detta.
#15 - 21 januari 2005 10:40
Haha, jag får sjunga duett med Kjell igen: jag har BARA sten plockad ute i naturen i mina akvarier, i två av akvarierna har jag dessutom sand, snäckor och växter tagna ute.
Nemas problemas.

Min erfarenhet är att sjukdomar får man hem via fisk, inte via inredning.
#16 - 21 januari 2005 11:15
[QUOTE=Kjell Fohrman]Eftersom jag i stort sett alltid använder naturstenar i akvariet (mer naturtroget än de som finns att köpa i affärerna) och jag under årens lopp har haft några akvarier har det säkert handlat om många ton med sten och jag har ALDRIG råkat ut för några problem pga detta.[/QUOTE]
Ok, jag trodde att den allmäna uppfattningen var att man inte skulle göra det. Det måste ju också bero på var man hittar sina stenar! Ex. om man hittar en bredvid en väg så lär man ju göra rent den ganska noga medans om man hittat den liggande i en sjö är det tämlilgen onödigt.

[QUOTE=Azur]Haha[/QUOTE]
?

[QUOTE=Azur]Min erfarenhet är att sjukdomar får man hem via fisk, inte via inredning.[/QUOTE]
Nä att få sjukdommar från stenar tror jag heller inte är någon risk.

Hur är det med skiffer? Som jag skrivit ovan så har jag för mig att det kan vara skadligt att koka? Minns jag helt fel eller ligger det någon sanning i det?
#17 - 21 januari 2005 11:20
Det enda som jag har kokat är mina rötter, så att de inte missfärgar vattnet.

Mvh
#18 - 21 januari 2005 11:31
Hur ska jag göra?

jag håller precis på att tömma mitt akvarium på vatten, sten och grus. i våran by har vi fortfarande ingen ström efter stormen och eftersom alla mina fiskar dog när jag var bortrest och hade varit döda ett bra tag när jag kom hem så luktar det avskyvärt...

Min fråga är nu gruset, stenarna och snäckorna luktar verkligen pyton, måste jag koka dem innan jag använder dem igen eller räcker det faktiskt med en grundlig rensköljning?

Som jag har berättat i en annan tråd så tar jag tillfället i akt att göra något nytt med karet (54l) så jag undrar också om ni har något tipps på fina fiskar för en nybörjare?
#19 - 23 januari 2005 00:11
Hur är det? Någon som vet kan det vara faligt att koka skiffer? Alltså kan det frigöras nått faligt från skiffer?
#20 - 23 januari 2005 08:50
Jag är ingen sten-expert, men visst finns det flera olika sorters skiffer??

Jag kokar inte heller sten å grus från naturen, inte rötter jag köper heller!!

Om vi börjar med grus/sand så sköljer jag det på liknande sätt som det man köper.
Stenar jag plockar ur en sjö vill jag ju ha kvar alla alger mm på, det e ju det som e snyggt!

Mina rötter jag köper går inte att koka, det finns inte så stora grytor, så dom blir bara sköljda i badkaret...
#21 - 23 januari 2005 11:30
[QUOTE=Torstensson]Jag är ingen sten-expert, men visst finns det flera olika sorters skiffer??

Jag kokar inte heller sten å grus från naturen, inte rötter jag köper heller!!

Om vi börjar med grus/sand så sköljer jag det på liknande sätt som det man köper.
Stenar jag plockar ur en sjö vill jag ju ha kvar alla alger mm på, det e ju det som e snyggt!

Mina rötter jag köper går inte att koka, det finns inte så stora grytor, så dom blir bara sköljda i badkaret...[/QUOTE]
Nä jag har heller alldrig kokat något, bara sköljt.

Olika sorters skiffer? Jag trodde att skiffer var en speciel sorts sten och inte ett gruppnamn eller hur man ska säga. Finns det någon geolog här som kan redaut det hela?

Annons