batski skrev:Fick igår rådet att koka red moore-rötterna innan man stoppar ner dem i akvariet. Men varför ska man göra det? Är det svårt att få dem att sjunka?
Glenn skrev:
Lägg ingen sten på rötterna om dom flyter då den kan ramla av rötterna och då går rötterna som en projektil och täckglaset och kanske lysrör går åt skogen och du kommer ha glas i hela akvariet!
Malinitzi skrev:Har aldrig kokat mina akvarierötter, men så gillar jag också den skimrande tefärgen de åstadkommer! Tyvärr försvinner den ju efter en tid - då köper jag nya rötter, lägger i blöt några dygn, det har räckt!
batski skrev:Usch nej det ska jag inte göra :eek: Tack så mycket för varningen!
Jag älskar den fina te-färgen med :p Och den uppskattas även av en del fiskar. Jag tycker inte den fina färgen försvinner efter en tid i mina akvarier. Men skulle den göra det är det bara att hälla i lite Tropol (JBL) :)
Malinitzi skrev:[COLOR="Red"][SIZE="2"]Vill veta meeeer! Kan du tipsa mej om var jag kan läsa om medlet?:confused::p[/SIZE][/COLOR]
batski skrev:Var så god: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en
Klicka på "Aquarium", sen på "Water preparations", sen i menyn till vänster på "Water conditioners" och slutligen på "Tropol".
daniel_i_malmö skrev:Istället för att köpa Tetra Torumin, Sera Morena, JBL Tropol och liknande medel kan man koka lite torv och ta till vara på vattnet.
Köp ogödslad torv i en blomsteraffär, plantskola eller på en byggmarknad. Lägg några deciliter torv i din största kastrull, häll på vatten och låt koka länge, länge. Detta vatten kan du sedan använda. Den kokta torven kan tjäna som snyggt bottensubstrat i akvarier med ingen eller svag vattenrörelse.
Lite kladdigare, lite billigare och kul att göra själv om man gillar det.
daniel_i_malmö skrev:
Köp ogödslad torv i en blomsteraffär, plantskola eller på en byggmarknad. Lägg några deciliter torv i din största kastrull, häll på vatten och låt koka länge, länge. Detta vatten kan du sedan använda. Den kokta torven kan tjäna som snyggt bottensubstrat i akvarier med ingen eller svag vattenrörelse.