Koka i aluminiumgryta?

#1 - 14 februari 2009 14:43
Hej!

Jag har en stor rot hemma som jag ska koka. Den enda grytan den får plats i hyfftas är en stor aluminiumgryta jag hittade ute i vårt utehus. Är det farligt att använda aluminiumgryta till att koka roten i? Kan den ge ifrån sig farliga ämnen?
#2 - 14 februari 2009 14:53
Varför ska du koka roten?
Annars är det lugnt att använda den grytan:).
#3 - 15 februari 2009 16:00
Hade den givit ifrån sig farliga ämnen hade dom väl inte sålts? Jag menar man lagar ju ändå mat i grytor
#4 - 15 februari 2009 17:08
Jag brukar koka nya stenar och rötter i kastruller av rostfritt stål. Får de inte plats så vänder jag på stenen/roten efter en stund. När jag gör rent i akvariumet och roten är smutsig brukar jag borsta den med en diskborste som jag har till akvariumet.
Jag använder inte aluminiumkastruller längre till matlagning. Var det inte tal om det för ganska många år sedan att de inte var hälsosamma.
#6 - 18 februari 2009 07:55
Klematis skrev:
Jag brukar koka nya stenar och rötter i kastruller av rostfritt stål. Får de inte plats så vänder jag på stenen/roten efter en stund. När jag gör rent i akvariumet och roten är smutsig brukar jag borsta den med en diskborste som jag har till akvariumet.

Jag använder inte aluminiumkastruller längre till matlagning. Var det inte tal om det för ganska många år sedan att de inte var hälsosamma.

Äh, inget är ju hälsosamt om man läser kvällsposten. Akrylamid i chips var det ju ett jävla liv om, men jag ser ingen minskning för det :D

Annons