Koka filtermatta?

#1 - 30 mars 2004 18:01
Mitt kampfiskakvarium har efter 8 månader av goda vattenförhållanden den senaste veckan blivit ett ammoniakstinkande kar. Har rengjort filtret och pumpen, bytit vatten på alla tänkbara olika vis, haft i Nitrivec etc, men det blir ändå likadant. Har nu beslutat mig för att tillfälligtvis flytta över kampfiskarna och några malar jag köpte idag till mitt tomma malawiakvarium som har fått stå och pumpa runt bakterier och annat nyttigt i 3 veckor med växter i. Tänker tömma kampfiskakvariet helt, sterilisera gruset i ugnen, skura rent själva akvariet osv. Min undran är om man för några minuter kan ha den lilla filtermatta, som jag har skurit till och som sitter i mitt Fluval 1+, i kokande vatten eller hälla kokande vatten över denna och ha filtermattan i tex. ett litermått med skållhett vatten? Anledningen till min fråga är att jag vill sterilisera filtermattan så jag får bort all ammonium och nitrit som förmodligen just nu sitter och "gosar in sig" i filtret. Någon som har erfarenhet av denna procedur? Hur pass skadat blir själva filtret av en kort stunds kokning?
#2 - 30 mars 2004 18:23
Skulle man kunna hälla kokande vatten även på själva pumpens komponenter isärmonterade, eller skulle plasten smälta eller deformeras?
#3 - 30 mars 2004 18:27
Plasten hade jag definitivt inte hällt kokande vatten på.
#4 - 30 mars 2004 18:28
Jag tror att du kan "lösa" ammonium genom att trycka filtermattan i en hink med rent vatten. Byt vatten en eller 2 gånger i hinken så kommer det att bli rent. En skållning är nog overkill. Risk att materialet blir poröst i förtid. (Har endast provat på gammal filtermatta som redan var aningen porös, men denna sämre tycker jag)

Fluval 1+ har väl ganska liten volym? Har du ingen extra mattstump liggande?
#5 - 30 mars 2004 18:32
Själva filtret blir rent även om du "bara" använder en skursvamp. Ser inte vitsen med att sterilisera allt så maniskt. Det blir rent ändå.
#6 - 30 mars 2004 18:34
Fattar inte varför du ska koka allt??? Ammonium och nitrit är inte levande, varför inte bara skölja som Peter skrev...

Inte för att jag vill vara tjatig... men du tror inte att dina problem kommer från mängden fisk i ett 12 l kar???
#7 - 30 mars 2004 18:56
Nanc: Nej!!! Att jag funderar på att koka/skålla är att hur mycket jag än vrider ur filtermattan så stinker den ändå ammoniak, likaså med delarna till pumpen. Kanske bättre att skära till en ny och börja på ny kula med denna? Fast både plastväxter, grottor, grus och pumpdelar luktar fortfarande ammoniak, hur blir jag av med det (därav mina kokningsidéer)? I fallet med gruset låter det ju effektivast att skölja det så mycket man kan och sedan in i ugnen i 250 grader någon timme för att bli av med bakterier och annat.
#8 - 30 mars 2004 19:00
Jodå, bakterierna blir du nog av med, men knappast ammoniak... Blir nog bäst att börja med en ny filtermatta om det inte är så att du är kvitt lukten när du väl fått den i karet... tror inte det är själva lukten som är giftig...
#9 - 30 mars 2004 20:29
Nu har jag lagt grottor, plastväxter och en halvny filtermatta i diskhon och hällt kokande vatten över. Ja jag vet att jag är lite neurotisk på det här med bakterier å annat, men jag vill liksom vara på den säkra sidan... ;-). Fick bort en del gammalt skit som inte gick bort med diskborsten. Grottorna är nästan luktfria men plastväxterna stinker fortfarande ammoniak, men efter den noggranna rengöring jag tidigare gjorde borde det väl som ni skriver inte "smitta" det nya vattnet? Har sköljt gruset i ett durkslag och står i ugnen så det torkar ordentligt (så inga äckligheter finns kvar...). Då gruset har svalnat är det väl bara att fylla akvariet på nytt någon gång framåt midnatt, så får det stå några veckor med vatten och växter i kombination med Nitrivec och urkramade inkörda filtermattor från mina andra akvarier, så kan jag slänga i någon liten mal och få igång akvariet på nytt. Kampfiskarna får bo i mitt malawikar under tiden (har alltså inga malawisar i ännu), så kan jag starta upp det akvariet med. Har köpt några metallpansarmalar och en skäggmunsmal som ska få vara kvar där i då det blir dags att fylla på med malawisar, har ont om monetas denna månad men pansarmalarna ska få några nya kompisar senare. Tack alla ni som har svarat på min tråd!
#10 - 30 mars 2004 20:40
Vad är det för mening med att låta karet stå med vatten i ett par veckor????Du får inga bakterier på det.Bättre att stoppa i en eller 2 fiskar som kan göda lite
Fredrik
#11 - 30 mars 2004 20:43
Vad jag förstår så är karet på 12 liter... så mera än ett par små fiskar bör du nog aldrig stoppa i... men det är som Fredrik säger... ingen bakterieflora bildas utan fiskar...
#12 - 30 mars 2004 21:33
Om ni hade läst mitt senaste inlägg noga så står det att jag tänker låta akvariet med vatten och växter stå och pumpa några veckor, och att jag i början både häller i nitrivec och nyttig sörja från urkramade väl inkörda filtermattor jag har i mina andra akvarier ner i det omstartade kampfiskakvariet, på detta vis FÅR jag en nyttig bakterieflora som långsamt men säkert kommer att sätta sig i den nya filtermattan då det pumpas runt några veckor. De bakterier jag tillsätter kommer att FÖRÖKA sig under denna period, därför finns det någon mening med att låta karet stå några veckor! Sedan fyller jag sakta på med malar och fiskar, som på sikt också kommer att bidra med avföring som förvandlas till näring åt växterna och göda fler bakterier i gruset etcetera. Fattar du nu? Nanc skrev "ingen bakterieflora bildas utan fiskar...". Det gör det visst det, om man tillsätter bakterier på det vis jag ovan har förklarat! Men självklart är ju fiskarnas avföring den viktigaste "ingrediensen" i det långa loppet.
#13 - 30 mars 2004 23:34
Jamendåså, då är vi ju överens då... om det nu var jag som förmodades inte fatta... trots att vi skrivit samma sak...
#14 - 31 mars 2004 02:06
Ang. luktande plastväxter, har du provat att lägga dem i ättikslösning. Ättika lär ha en förmåga att neutralisera dåliga lukter.
#15 - 31 mars 2004 07:21
När du nu har fått ett "stinkande" litet kampfiskakvarium, med för mycket fisk i, varför inte erkänna att det är fel. Eftersom vattenförhållandena har blivit fel så måste du inse att det är fel fisksammansättning i ett så litet akvarium. Varför inte pröva någon art av Chromaphyosemion. Titta på denna sidan och njut av bilderna på dessa underbara fiskar. I ett 12 liters akvarium kan du ha en trio, 2 hanar och en hona, Komplettera med hornsäv och du kommer garanterat att få yngel. Mitt förslag blir Chromaphyosemion cf. splendopleure "Mbonge". Snyggare än en kampfisk och mer lämplig i ett så litet akvarium. Killifiskar är kanske lite svårare att få få tag på i en vanlig akvarieaffär, men eftersom man lätt kan skicka ägg genom posten så skall det inte vara några problem.
Länk till Alf och Anita´s hemsida:
http://www.alfanita.com/svenska.htm
Du får klicka på fiskbilder och leta dig fram till den av mig rekomenderade arten.
#16 - 31 mars 2004 10:26
Oavsett hur mycket sörja du häller i (som innehåller bakterier) kommer dessa dö relativt fort igen, pga svält. Ingen fiskskit/ruttnande växt, ingen käk till bakterierna.
#17 - 31 mars 2004 10:31
Jag var också inne på det där med ättika, men Karon hann före. :-)

Annons