Mitt kampfiskakvarium har efter 8 månader av goda vattenförhållanden den senaste veckan blivit ett ammoniakstinkande kar. Har rengjort filtret och pumpen, bytit vatten på alla tänkbara olika vis, haft i Nitrivec etc, men det blir ändå likadant. Har nu beslutat mig för att tillfälligtvis flytta över kampfiskarna och några malar jag köpte idag till mitt tomma malawiakvarium som har fått stå och pumpa runt bakterier och annat nyttigt i 3 veckor med växter i. Tänker tömma kampfiskakvariet helt, sterilisera gruset i ugnen, skura rent själva akvariet osv. Min undran är om man för några minuter kan ha den lilla filtermatta, som jag har skurit till och som sitter i mitt Fluval 1+, i kokande vatten eller hälla kokande vatten över denna och ha filtermattan i tex. ett litermått med skållhett vatten? Anledningen till min fråga är att jag vill sterilisera filtermattan så jag får bort all ammonium och nitrit som förmodligen just nu sitter och "gosar in sig" i filtret. Någon som har erfarenhet av denna procedur? Hur pass skadat blir själva filtret av en kort stunds kokning?