Koi i akvarium??

#1 - 22 maj 2009 18:57
Tänker köra lite KOI i mitt 720L akvarie.
Tanken är att köpa in Japan-koi på c.a 10 cm och försöka få upp dom till 20-25 cm.
För tillfället kör jag med en filtermatta som täcker hela kortsidan och en 1000L/H pump bakom, bör jag ändra detta?
Eftersom vi har Hikaris foder i butiken jag jobbar i så föredrar jag deras foder, men vilket bör jag köra med för bäst resultat?

Kommer att köra 50% vattenbyten 1 eller 2 ggr/vecka.

Några ytterligare tips?
#2 - 22 maj 2009 19:18
En liten undran bara då dom ju kan dra iväg rätt snabbt i storlek. Har du damm eller stort akvarium åt dom senare?
#3 - 22 maj 2009 19:45
eriahl skrev:
En liten undran bara då dom ju kan dra iväg rätt snabbt i storlek. Har du damm eller stort akvarium åt dom senare?

Butik, med stora förvaringstankar i försäljningssyfte
#4 - 23 maj 2009 18:48
Nån som har tips på filter och mat??
#5 - 23 maj 2009 21:16
Jobbar du i butik borde väl dom du köper koien ifrån kunna komma med lite tips och hjälp. Annars är väl det här en lämplig sida http://koigalen.egetforum.se/forum/index.php
#6 - 23 maj 2009 21:18
eriahl skrev:
Jobbar du i butik borde väl dom du köper koien ifrån kunna komma med lite tips och hjälp. Annars är väl det här en lämplig sida http://koigalen.egetforum.se/forum/index.php
Det är väl inte så lämpligt att ställa en fråga om KOI i Akvarium på den sidan då lär det inte vara så många positiva svar precis:D
#7 - 23 maj 2009 21:23
eriahl skrev:

Japp och det som den grossisten jag snackar med tycker han funkar bäst, tro mig, jag vet hur en säljare funkar:mad:....... jag är en själv...:D
#8 - 23 maj 2009 21:24
Tycker annars du har det klart för dig vad som gäller bara att köra på...Tänk på att god filtrering väldigt täta vattenbyte var vecka bra foder så fixar du det galant tror jag.Eller så kan man alltig köpa större Koi hos grosissten för en billig peng för om man slår ut det i längden med all jobb man lägger på detta så kanske Grossisten inte är så dum ide ändå..:-)om dem nu har raritet KOI så att säga....!!...
#9 - 23 maj 2009 21:25
Kanske rätt min herre. Men det är iaf som yngel än får dom försöka ha överseende med. Det blev stora tankar åt koien sen men finns iofs små tankar oxå
#10 - 23 maj 2009 21:44
Tycker annars du har det klart för dig vad som gäller bara att köra på...Tänk på att god filtrering väldigt täta vattenbyte var vecka bra foder så fixar du det galant tror jag.Eller så kan man alltig köpa större Koi hos grosissten för en billig peng för om man slår ut det i längden med all jobb man lägger på detta så kanske Grossisten inte är så dum ide ändå..:-)om dem nu har raritet KOI så att säga....!!...

Japp, dock inte lika kul att bara köpa/sälja..... vill ha dom gåendes så jag kan se dom växa upp.....

Tanken var ju att köpa in småkoi och ha dom i 720L tills dom e för stora och sen sälja dom och köpa in nya småkoi. Gör ju inte detta för att maximera vinsten utan mest som hobby....

Hikari staple borde funka som uppväxtfoder, va??
#11 - 23 maj 2009 21:45
eriahl skrev:
Kanske rätt min herre. Men det är iaf som yngel än får dom försöka ha överseende med. Det blev stora tankar åt koien sen men finns iofs små tankar oxå

Va :confused:
#12 - 23 maj 2009 21:47
Va :confused:
Svaret kan ha varit till mig;)
#13 - 23 maj 2009 21:52
Japp, dock inte lika kul att bara köpa/sälja..... vill ha dom gåendes så jag kan se dom växa upp.....

Tanken var ju att köpa in småkoi och ha dom i 720L tills dom e för stora och sen sälja dom och köpa in nya småkoi. Gör ju inte detta för att maximera vinsten utan mest som hobby....

Hikari staple borde funka som uppväxtfoder, va??
Nja foder är jag inte så bra på det finns det andra som är,finns en hel uppsjö av dem och alla säger olika men den maten som du nämner har jag testet Bla...och den funkar bra finns säkert annat som gör att tillväxten ökar mycket mer.
#14 - 23 maj 2009 22:14
#9 Var till Steen
#15 - 3 juni 2009 05:06
Jag driver själv upp koi dvs små koi i ett 720liters bland annat o de får gå där tills de är runt 15cm stora, dock är det ju bara drygt 10st åt gången eftersom de skitar ner en massa.
Dessa får sedan flytta till en tank på 1500liter(recirkulerings kärl från waterboys) och gå där tills de växt till sig drygt 5-10cm till innan de går till försäljning.
Då det gäller foder så bör du ge dem ett bra proteinrikt foder utan färgförstärkare.
#16 - 3 juni 2009 17:30
Jag kör för tillfället 2 st på 20-25 cm i mitt 720 och driver det med 2 innerfilter på 900-1000L/H och ett ytterfilter på 12L och 1200L/H.
Maten får bli Hikari Staple.

Låter deta bra eller ska jag ändra nåt?

Kommer så småningom att byta ut dom 2 stora koien mot c.a 10 st små.....
#17 - 7 juni 2009 05:32
Jag undrar bara hur ofta du kommer behöva rengöra dina innefilter/ytterfilter i ett koi akvarium.
Själv kör jag med ett pondfriend f5000 filter beläget en bit ovanför karet och en easyjet 4000 pump.
Filtret står två meter från karet och vattnet rinner tillbax via en regnvattenränna som sköter själva syresättningen genom sjöstens brus.
#18 - 7 juni 2009 05:58
Själv kör jag med ett pondfriend f5000 filter beläget en bit ovanför karet och en easyjet 4000 pump.

Filtret står två meter från karet och vattnet rinner tillbax via en regnvattenränna som sköter själva syresättningen genom sjöstens brus.

Har du bilder på det?
#19 - 7 juni 2009 07:07
Jag undrar bara hur ofta du kommer behöva rengöra dina innefilter/ytterfilter i ett koi akvarium.

Har du denna anordningen till 720-Karet eller till 1500L kärlet,annars en smart lösning på det hela en bild skulle vara roligt att se hur du har löst det.
#20 - 10 juni 2009 18:36
1500liters kör jag filterlösningen i.
#21 - 10 juni 2009 20:33
1500liters kör jag filterlösningen i.

Bilder då?

Annons