Koi damm i brasilien ?

#1 - 29 januari 2006 21:50
Hej jag skulle vilja få lite info o tips om att göra en damm på 10kvadrat ungefär på mitt landställe i brasilien ... det är ungefär 27 grader om året o 3-4 grader från ekvatorn runt 25 meter till havet. Jag undrar om man kan ha Koi fiskar där om dom kan överleva temperaturen UV-ljuset och fuktigheten. Kan man göra en damm av betong med en fuktspärr utan att behöva en tyg matta? eller va det är för någe som jag har sett i några av mina polares dammar. Måste man ha en golvbrunn oxå ?
#2 - 29 januari 2006 21:53
[quote=Nybörjarn]Hej jag skulle vilja få lite info o tips om att göra en damm på 10kvadrat ungefär på mitt landställe i brasilien ... det är ungefär 27 grader om året o 3-4 grader från ekvatorn runt 25 meter till havet. Jag undrar om man kan ha Koi fiskar där om dom kan överleva temperaturen UV-ljuset och fuktigheten. Kan man göra en damm av betong med en fuktspärr utan att behöva en tyg matta? eller va det är för någe som jag har sett i några av mina polares dammar.[/quote]

hej!! kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.. men ja måste bara säga att de där låter ju helt underbart.. som en dröm o ha ett sånt ställe i brasilien.
hmm en del är allt lyckligt lottade.. (inte alls avundsjuk)
#3 - 29 januari 2006 21:55
Ja.
#4 - 29 januari 2006 22:29
jag kan ta på mig en koidräkt o simma runt i dammen ett par timmar om dagen om du står för resan ;)
#5 - 30 januari 2006 22:38
"jag kan ta på mig en koidräkt o simma runt i dammen ett par timmar om dagen om du står för resan ;)"
JAG MED!!! :D
#6 - 30 januari 2006 23:32
Om någon har ett lantställe i Brasilien varför skulle den ställa frågor om damm och Koi på Zoopet.
#7 - 30 januari 2006 23:33
[quote=Kramfors]Om någon har ett lantställe i Brasilien varför skulle den ställa frågor om damm och Koi på Zoopet.[/quote]

va menar du med de?
#8 - 31 januari 2006 00:19
[quote=andreassofus]hej!! kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.. men ja måste bara säga att de där låter ju helt underbart.. som en dröm o ha ett sånt ställe i brasilien.
hmm en del är allt lyckligt lottade.. (inte alls avundsjuk)[/quote]

Farsan fick det för ett j*vligt bra pris ;) det är fortfarande grymt billigt med hus där... bara det att flygresan kostar 8000kr fram o tebaka men det är värt det om man stannar där i minst en månad :).

[quote=Kramfors]Om någon har ett lantställe i Brasilien varför skulle den ställa frågor om damm och Koi på Zoopet.[/quote]

Ja du. Varför skulle jag inte göra det ? för det första tänker ja inte vända mig till en Brasse för jag kan rätt sunkig Portugisiska för det andra Kanske det finns någon som har nån info om det och vill dela med sig här.

///

Iaf så vore det roligt om nån kunde tipsa med nån sida om dammbyggen så man får lite inspiration med en kinesisk/japansk trädgård vore grymt .. det är ett långsiktigt projekt typ en 5 års plan.
#9 - 31 januari 2006 00:23
[quote=Nocturna]jag kan ta på mig en koidräkt o simma runt i dammen ett par timmar om dagen om du står för resan ;)[/quote]

[quote=lenis3]"jag kan ta på mig en koidräkt o simma runt i dammen ett par timmar om dagen om du står för resan ;)"
JAG MED!!! :D[/quote]

Heh ta poolen istället om ni ska simma runt ;) "står för resan" nja det kostar skjortan om det ändå vore så att pengar växte på träd..
Bilagor:
#10 - 31 januari 2006 07:23
På vår länksida finns länkar hur man bygger en damm http://www.kramforskoi.com/lankar.htm
#11 - 2 februari 2006 16:27
Tack Kramfors nu har ja lite humm om vad ja ska göra med dammen. frågan e om jag har så mycket fritid att jag kan bygga den annars kommer det att bli ett evighetsprojekt =/

fast jag hitta inget om att man skulle kunna göra en damm utan den där fula mattan .. helst vill ja göra den med betong o fuktspärr måste väl antagligen ha akvarielack Seaworld lr nån annan stor vattenpark har väl någe liknande .. någon som vet om det skulle funka ?
#12 - 4 februari 2006 16:36
Vattentät betong har man gjort simbassänger av i många år, (på senare år även tan att behöva injektera efter ett tag) Jag fixar dammen/poolen, du står för allt, inkl. ; )
#13 - 4 februari 2006 17:29
Frågan är vad som finns att köpa i Brasilien att bygga av.
Gummiduk är det billigaste och hållbaraste (30 garanti) den svarta duken blir grön av alger efter en sommar och kanterna döljs av sten, växter, kokosmatta och stenmatta http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=26&parent=23
#14 - 7 februari 2006 17:25
[quote=je1]Vattentät betong har man gjort simbassänger av i många år, (på senare år även tan att behöva injektera efter ett tag) Jag fixar dammen/poolen, du står för allt, inkl. ; )[/quote]

har du någon sida om hur man gör steg för steg med det ? hehe ja vill nog prova på det själv om det är simpelt ;)
annars hittar ja nån brasse som kan det så kostar det knappt nånting

[quote=Kramfors]Frågan är vad som finns att köpa i Brasilien att bygga av.
Gummiduk är det billigaste och hållbaraste (30 garanti) den svarta duken blir grön av alger efter en sommar och kanterna döljs av sten, växter, kokosmatta och stenmatta http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=26&parent=23[/quote]

i brasilien så gör dom nästan allt av betong så det är nog lätt o fixa. gummiduk låter lite frestande men kokosmatta ? kokospalmer har ja fullt på tomten så d vore nåt kanske :)

//
Ska nog fixa ett litet vattenfall också såg att nån hade kopplat poolens o dammens vattenfall ihop fast olika pumpar såg asballt ut.
#15 - 7 februari 2006 18:17
Här är en Koi damm på 3x4 m http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/dammbygge.htm
#16 - 8 februari 2006 00:29
varför ska du ha koi när du bor i BRASILIEN?!?!?!!!!! [:-14]
#17 - 8 februari 2006 09:01
varför ska man då ha koi om man bor i sverige?!
#18 - 8 februari 2006 18:13
Ja Brasilien tycker jag låter bättre för koi än Sverige.
MVH
Magnus
#19 - 9 februari 2006 00:08
dom skulle säkert älska det men man kan ju ha vilka firrar som helst i det klimatet!!! :eek:

snälla Nybörjarn säg att du ska ha fler sorters fisk än bara koi annars börjar jag gråta! [:-16]
#20 - 9 februari 2006 07:52
han kan ju knalla till amazonasfloden o kolla på andra firrar...
#21 - 9 februari 2006 08:13
En Koi avlas för att ha vackra klara färger på ryggen, många tropiska fiskar har "tråkiga" färger på ryggen.
En Koi i det klimatet har med rätt gener möjlighet att bli stor, bortåt en meter.
#22 - 9 februari 2006 20:28
monster koi? ok! då förstår jag varför [:-63]
...men fortfarande vore det lite synd att inte blanda i lite "amazonas monster" när man endå har möjlighet till det [:-38]
#23 - 9 februari 2006 20:48
[quote=Kramfors]Här är en Koi damm på 3x4 m http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/dammbygge.htm[/quote]

tackar Kramfors såg ganska simpelt ut materialet går nog lätt o fixa
[quote=THE_DUDE]varför ska du ha koi när du bor i BRASILIEN?!?!?!!!!! [:-14][/quote]

jag bor inte i brasilien ;) jag har lantställe där ..

[quote=THE_DUDE]dom skulle säkert älska det men man kan ju ha vilka firrar som helst i det klimatet!!! :eek:

snälla Nybörjarn säg att du ska ha fler sorters fisk än bara koi annars börjar jag gråta! [:-16][/quote]

hehe ja e riktigt sugen på Koi men jag vet inte om man kan ha hur mycket fisk som helst i dammen om det skulle funka skulle ja lätt fixa lite färgglad fisk :)

[quote=smurfmats]han kan ju knalla till amazonasfloden o kolla på andra firrar...[/quote]

hehe ja bor en bit bort från Amazonas ;) Brasilien e lika stort som Europa så det är inte bara o ta bussen ner till sjön o hämta
#24 - 9 februari 2006 20:50
[quote=Kramfors]En Koi avlas för att ha vackra klara färger på ryggen, många tropiska fiskar har "tråkiga" färger på ryggen.
En Koi i det klimatet har med rätt gener möjlighet att bli stor, bortåt en meter.[/quote]

trodde amazonas hade lite mer färg glad fisk oxå :) men Koi ska d va o koi kommer det att bli. hmm ja undrar om ja borde ta ut o steka den när den blivit mer än 1meter :P
#25 - 9 februari 2006 21:08
[quote=Nybörjarn]
hehe ja bor en bit bort från Amazonas ;) Brasilien e lika stort som Europa så det är inte bara o ta bussen ner till sjön o hämta[/quote]

ah, surt du...:)

det är f.ö mitt drömresmål. amazonas alltså...
#26 - 9 februari 2006 21:10
jojo men du bor väl på landstället ibland? alltså: "när du bor i brasilien" [:D]
lite monster-koi och en arapaima klara dammen nog [8D]
eller annars... sötvattens rockor!!! ...som skapade för att beskådas uppifrån [:-54]
#27 - 9 februari 2006 21:46
[quote=THE_DUDE]jojo men du bor väl på landstället ibland? alltså: "när du bor i brasilien" [:D]
lite monster-koi och en arapaima klara dammen nog [8D]
eller annars... sötvattens rockor!!! ...som skapade för att beskådas uppifrån [:-54][/quote]

vore askoolt o ha sötvattens rockor men ja vet inte om jag kan ha allt för mycket fisk :) ska inte precis bli nya Seaworld ;)
#28 - 9 februari 2006 21:49
[quote=smurfmats]ah, surt du...:)

det är f.ö mitt drömresmål. amazonas alltså...[/quote]

usch Amazonas måste du ta en j*vla massa sprutor om du ska dit =/ myggor överallt e nästan som att vara i norrlands skogarna me tusen mygg surrar en i örat. men annars e Amazonas otroligt fint rena rama paradiset men du behöver inte åka så långt in för att finna paradiset i Brasilien
#29 - 9 februari 2006 21:58
Måste bara säga en sak.. Glöm förfasen inte att ha ett hyfsat djup i dammen... Betonggrund tycker jag låter bra.. Då kan du forma botten och sidorna hur du själv vill... Lycka till
#30 - 9 februari 2006 23:46
jag hade försökt att göra nått i den här stilen:
http://forums.waterwolves.com/uploads/post-7414-1138035634.jpg
och här:
http://forums.waterwolves.com/uploads/post-7414-1138015633.jpg
det är en sån här:
http://forums.waterwolves.com/uploads/post-18-1104178951.jpg
albino siluris glanis!
[:D][:D][:D][:D][:D]
#31 - 10 februari 2006 08:36
[quote=Nybörjarn]usch Amazonas måste du ta en j*vla massa sprutor om du ska dit =/ myggor överallt e nästan som att vara i norrlands skogarna me tusen mygg surrar en i örat. men annars e Amazonas otroligt fint rena rama paradiset men du behöver inte åka så långt in för att finna paradiset i Brasilien[/quote]

jag är biolog och vill inte finna paradiset utan bara beskåda amazonas floden!
#32 - 12 februari 2006 15:18
[quote=smurfmats]jag är biolog och vill inte finna paradiset utan bara beskåda amazonas floden![/quote]

hehe du får ta o göra det ganska snart innan dom börjar med allt för mycket industri där.
#33 - 12 februari 2006 15:22
[quote=Isuxs]Måste bara säga en sak.. Glöm förfasen inte att ha ett hyfsat djup i dammen... Betonggrund tycker jag låter bra.. Då kan du forma botten och sidorna hur du själv vill... Lycka till[/quote]

inte glömmer jag d ;) lär dunsta en hel del vatten under nårgra dagar bara.

//
Just det.. borde man kanske fixa en vattenkylare ? eftersom det är ändå 27grader varmt året runt och på dom hetaste dagarna är det upp mot 40-45 grader.

Annons