Det finns en mängd varianter när det gäller att få fast växter på stenar och rötter. Jag tror jag har provat de flesta. Oavsett vilken metod du kör med är den enklaste att plocka upp roten och sätta dit växterna "på land". Att jobba med tråd/lina/gummiband/whatever i vattnet är trixigt eftersom du dels oftast har svårt att verkligen se vad du gör, och när det gäller tråd/lina "försvinner" de gärna, trasslar in sig med mera.
Jag har provat sytråd och fiskelina, vilket funkar alldeles utmärkt. Ingen av dem syns särskilt bra mot rötterna. Bägge kan plockas av när växten väl fastnat. Får tillägga att om roten är stor är det rätt meckigt att göra det även "på land". Gummiband är lurigare, har provat det några gånger på sistone, och i CO2-kar går gummit gärna sönder rätt fort. Gäller också att hitta rätt färg så man inte stör sig på grälla gummiband. Det går också att kila fast en del växter i sprickorna på rötter, det har jag kört med flera gånger utan att plocka upp roten. Ett problem är ju dock om det inte finns någon spricka just där man vill ha växten.
När det gäller Riccia/javamossa och stenar finns även lite andra varianter. Det går utmärkt att ta en tuss av ovanstående och så surra järnet runt stenen med fiskelina (så gör tydligen Amano). En del är verkligt noga och kör enbart med fiskelina då reflektionen av linan skulle ge mer ljus till växten...
En annan variant är att köpa vanligt hårnät på vilken ICA-affär som helst. Trä sedan hårnätet (eventuellt efter att ha kortat ned det med knutar) över växttussen och stenen. Tar inte så lång tid innan hårnätet inte syns, och du kan trimma växten varteftersom den gror sig större. Det tipset fick jag på Tropica, och kan intyga att det funkar utmärkt.
Hilsen!!