Knycka ägg från ancistrus

#1 - 12 januari 2010 17:38
Har ett par som bara leker och lägger ägg stupp i ett. Tyvärr så äts nog ynglena upp av de andra firrarna i burken.

Funderar på att sno äggen och dra upp dom i ett yngelkar istället..
Vad tror ni om det? Hur kommer hanen att reagera tro?
#2 - 12 januari 2010 17:40
Alternativt sno grottan när ynglena är kläckta och slänga ner dom i ett yngelkar.
#3 - 12 januari 2010 17:42
Är inte akvariet alldeles för litet tycker jag att du ska flytta över ancistrusparet till lilla karet och när de lekt flytta tillbaka honan. På så vis stör du inte hanen mitt i leken utan då kan han lugnt ligga och fläkta ynglen tills de lämnar grottan.
#4 - 12 januari 2010 18:06
När du ser dem kläckta så sug upp dem med en slang i med dem i ett annat kar
#5 - 12 januari 2010 18:08
Nina82 skrev:
Är inte akvariet alldeles för litet tycker jag att du ska flytta över ancistrusparet till lilla karet och när de lekt flytta tillbaka honan. På så vis stör du inte hanen mitt i leken utan då kan han lugnt ligga och fläkta ynglen tills de lämnar grottan.

Då jag pratade yngelkar så tänkte jag sån där man bara hänger på karet.. Alltså inget eget akvarium.... Så är inte så shysst att ha hanen i det lilla.
#6 - 12 januari 2010 18:39
Hurdan grotta har du? Mitt tips är annars att skaffa en grotta där hanen har möjligt att helt "täcka ingången", t ex en större spiralsnäcka el dylikt, så han klarar att vakta dem från glupska grannar. Tror äggen mår bäst om hanen får vara kvar och vifta syre över äggen (ev kan man ju annars sätta till ev syresten eller en liten extra pump som skapar vattenrotation).

Jag har flera gånger med gott resultat flyttat grottan med ynglen, med eller utan hane, till separat yngelkar så snart ynglen kläckts och börjar vilja ta sig ut från grottan i sällskapsakvariet. De gånger hanen följt med brukar jag låta honom hållas med yngeln tills han blir för bufflig och vill ta sig ut från grottan själv. Men jag skulle inte rekommendera sånt litet yngelkar som man hänger på kanten, med tanke på att jag vid min första kull fick 100 yngel. Då blir det _väldans_ trångt _väldans_ snabbt...:p
#7 - 12 januari 2010 19:51
Ynglena lever kanon ända tills dom ska ut ur grottan och klara sig på egen hand.. det är då övriga fiskar kalasar på dessa...

Annons