Sedan jag körde igång mitt 720 l växtakvarium för lite över ett år sedan har jag drivit reaktorn (Aqua Medic reaktor 1000) med utblåset från ytterfiltret, ett Eheim 2260. Det har funkat bra, med mestadels perfekt upplösning och inga problem att få CO2 över 30 ppm. För att få lite bättre cirkulation installerade jag dock en separat pump till reaktorn för ett par dagar sedan. Ytterfilterpumpen skall enligt Eheim pumpa 1900 l/h. Alltså köpte jag en Aquabee UP 2000, som ska pumpa 2000 l/h. Borde funka perfekt, trodde jag. Men det funkar urkasst - det bildas en stor gasficka i reaktorn, och CO2-halten är alldeles för låg. Hur kan 2000 l/h vara mindre än 1900 l/h är då frågan. Och för att göra det ännu krångligare: det kommer dessutom ut oupplösta småbubblor från reaktorn. Den nya pumpen är alltså både för stark och för svag samtidigt. Här är det uppenbarligen fråga om fysik på en nivå som inte jag behärskar, men säkert någon i Zoopets vetenskapspanel ;-). Ytterligare en variabel, om det nu har någon betydelse, är att utblåset från reaktorn nu är nere vid botten, i stället för strax under ytan som fallet var tidigare.
Jag har ju ingen lust att slänga ut ytterligare ca 700 spänn på en pump som jag inte kan använda, så därför ställer jag nu frågan: vilken pump borde jag köpa, dvs. vilken pump motsvarar blåset från ett halvskitigt Eheim 2260? Gärna vill jag också ha en förklaring (våldsamma spekulationer är också välkomna ;-)) på de fysiska fenomen som jag beskrivit ovan.