Knöligt om pumpar och reaktorer

#1 - 22 maj 2004 17:34
Sedan jag körde igång mitt 720 l växtakvarium för lite över ett år sedan har jag drivit reaktorn (Aqua Medic reaktor 1000) med utblåset från ytterfiltret, ett Eheim 2260. Det har funkat bra, med mestadels perfekt upplösning och inga problem att få CO2 över 30 ppm. För att få lite bättre cirkulation installerade jag dock en separat pump till reaktorn för ett par dagar sedan. Ytterfilterpumpen skall enligt Eheim pumpa 1900 l/h. Alltså köpte jag en Aquabee UP 2000, som ska pumpa 2000 l/h. Borde funka perfekt, trodde jag. Men det funkar urkasst - det bildas en stor gasficka i reaktorn, och CO2-halten är alldeles för låg. Hur kan 2000 l/h vara mindre än 1900 l/h är då frågan. Och för att göra det ännu krångligare: det kommer dessutom ut oupplösta småbubblor från reaktorn. Den nya pumpen är alltså både för stark och för svag samtidigt. Här är det uppenbarligen fråga om fysik på en nivå som inte jag behärskar, men säkert någon i Zoopets vetenskapspanel ;-). Ytterligare en variabel, om det nu har någon betydelse, är att utblåset från reaktorn nu är nere vid botten, i stället för strax under ytan som fallet var tidigare.
Jag har ju ingen lust att slänga ut ytterligare ca 700 spänn på en pump som jag inte kan använda, så därför ställer jag nu frågan: vilken pump borde jag köpa, dvs. vilken pump motsvarar blåset från ett halvskitigt Eheim 2260? Gärna vill jag också ha en förklaring (våldsamma spekulationer är också välkomna ;-)) på de fysiska fenomen som jag beskrivit ovan.
#2 - 22 maj 2004 17:43
På vilket håll pumpar du in vatten i reaktor uppifrån eller nerifrån ?

Sätts Co2 in uppifrån ?
#3 - 22 maj 2004 17:43
Uppifrån.
CO2:n kommer in nerifrån.
#4 - 22 maj 2004 17:46
testa att sätta lite blå filtervadd i botten för att hindra bubblor att smita ut.
#5 - 22 maj 2004 17:49
Problemet kan också vara att du helt enkelt har för högt tryck.

Ett ytterfilters kapacitet är mätt utan filter och slangar.
#6 - 22 maj 2004 17:54
Jo, men för högt tryck borde väl inte leda till en gasficka i toppen?
#7 - 22 maj 2004 18:07
hmm. Jag ser ett nytt experiment framför mig :-)

Jag får testa att sätta på en större pump på min reaktor imorgon.

Men jag har en känsla i magen som säger att det är hastigheten på vattnet.

P.s Jag kan ha fel det är bara en känsla jag har.
#8 - 23 maj 2004 07:44
Varför inte helt enkelt koppla tillbaka 2260:an på reaktorn och ha Aquabeepumpen som cirkulationspump om det nu bara var cirkulationen det var fråga om?
#9 - 23 maj 2004 07:51
Jo, det har jag faktiskt tänkt på =). Kan man ju göra, men jag vill ändå veta vad jag håller på med, och förstå varför 2000 l/h är mindre än 1900 l/h. En poäng med att ha Aquabeen som reaktorpump är att om någon koppling i CO2-systemet (t.ex. backventilen som strulat för mig förut) lägger av så pumpas inte hela akvariet ut på golvet (utan "bara" sisådär en 100 liter). Ytterligare ett skäl är att Eheim-pumpen, som inte är överdrivet tyst ändå, förde ett väldigt oväsen när den var strypt av motståndet genom reaktorn. Aquabeepumpen verkar tåla detta mycket bättre utan att börja vibrera ihjäl sig.
#10 - 23 maj 2004 08:52
Mina tips:

1) Mät den faktiska l/h-prestandan när pumparna belastas som är tänkt. Det är inte säkert, men jag gissar att du får värden långt ifrån de som står på pumparna.

2) Om Eheimen väsnas med reaktor låter det som du lägger reaktorbelastningen på insuget - och pga kavitation ska man aldrig göra det. Man ska alltid strypa pumpar på utblåset.
#11 - 23 maj 2004 09:13
Hej !
Jag har läst era inlägg med intresse..Själv har jag Duplas reaktor 400, som jag driver med ett Eheim yterfilter 440 l. Det funkar utmärkt...Har får jag ochså en gasficka i toppen, dvs halva reaktorn är gasfylld.Dock verkar kolsyrningen att funka som det är tänkt eftersom indikatorn visa grönt.Akvariet är på 275 l
#12 - 23 maj 2004 09:42
He.. Slog nog på trumman lite tidigt.. Det visade sig att den mänskliga faktorn var den huvudsakliga felkällan igen.. Gasfickan berodde nog på att jag hade petat i biobollarna lite fel när jag "passade på" att rengöra reaktorn. En av bollarna skall ligga som en "propp" i utflödet från reaktorn; den hade en viss klantskalle lyckat sätta som en propp i inflödet i stället. Nu har CO2n varit på i nästan sex timmar utan gasficka, så det var nog det som var problemet. Problemet med oupplöst gas som kommer ut kvarstår dock, men det är ju helt och hållet logiskt, eftersom den nya pumpen förmodligen pumpar betydligt mer. Får fixa en strypning eller hitta på något kreativt sätt att lösa upp gasen lite extra. Ursäkta om jag ställde till besvär i onödan.
Defdac: Reaktorn var kopplad på utblåset, men pumpen väsnades ändå, vilket den gör (fast mindre) även när den inte är strypt. Den modellen är nog inte den mest tystgående öht.
Messier: det funkar hos dig, men det är förmodligen för att du egentligen inte behöver utnyttja reaktorns fulla kapacitet till ditt akvarium. Jag behöver i princip göra det, och måste därför hitta det rätta flödet.
#13 - 23 maj 2004 11:12
Jag tycker tråden var väldigt intressant för jag experimenterar då och då med reaktorlösningar och just detta fenomen med "rest-gas" är det svåraste problemet att lösa (ofrivillig ordvits ;).

Gasen man köper på tub är ju inte 100% CO2 så även de absolut bästa reaktorerna måste få uppbyggnad av restgas som inte löses upp i vattnet varpå man måste ha någon form av "rapare" där restgasen kan smita ut med jämna mellanrum. Jag gissar att de flesta komersiella reaktorer löser detta med brute-force: När det är tillräckligt mycket restgas börjar den slitas med ut ur reaktorn av sig själv.

När jag kör ytterfiltret som reaktor blir det en naturlig "rap" typ en gång i halvtimmen (Fluval 404). Jag kom nyligen på ett trick man kan göra med Fluval-filtret för att få den att fungera lite bättre som CO2-reaktor: Man viker en riktigt tjock tuss filtervadd över överdelen på skumplasten högst upp så att ingen gas kan smita över och ta genvägen direkt till utblåset.
#14 - 23 maj 2004 13:36
Jag har iofs inte märkt att det blivit någon "restgas" i reaktorn tidigare, men det är klart att lite kan ha smitit ut utan att man märkt det. Just nu är det dock ganska uppenbart att gasen slits ut utan att den är för mycket (utan att det som faktiskt löser sig räcker till för att få tillräckligt mycket CO2 i akvariet), sannolikt pga. för starkt flöde. Måste strypa pumpen då, men hur gör man det? Bara att trycka på en slangklämma och skruva åt?

Annons