Knölig dvärgklogroda

#1 - 29 september 2008 20:58
Är det lika med afrikanska dvärgklogrodor, som det är med andra grodarter, att honan är större än hanen?

Jag misstänker att jag har 1 hona och 4 hanar, eller så har de mindre inte vuxit till sig än...

Den jag tror är honan, har konstiga knölar på kroppen. Först är det mer ett "tryne" i framkant än det lilla som de andra har. Sedan på huvudet är det en knöl, och ytterligare en vid svanskotan.

Ta en titt, ska det se ut så?

http://gallery.tortugacraft.se/v/pets/PICT9012.JPG.html

http://gallery.tortugacraft.se/v/pets/PICT9013.JPG.html

http://gallery.tortugacraft.se/v/pets/PICT9014.JPG.html
#2 - 30 september 2008 10:39
Jag har också haft en groda med vårtor. Jag vet inte vad det är, men grodan levde ett fullångt liv utan att visa tecken på ohälsa i övrigt. Jag tror inte du behöver oroa dig.

Det är svårt att könsbestämma grodorna. På sidan som länkas i min signatur här under finns en liten guide för att lista ut om det är hona eller hane. Det enda säkra tecknet är dock hanens sång.
#3 - 2 oktober 2008 13:09
Nu vet jag inte mycket på klogrodor, men är inte både grodor och paddor kända ör att ha just vårtor?
#4 - 2 oktober 2008 14:02
Jag förstår hur du tänker, och tanken har slagit mig med. Men då borde ju alla dvärgklogrodorna vara mer eller mindre knöliga, inte 1 av 5... Inte heller de jag sett i butik är ju knöliga.

Jag blir lite orolig, då hon är skyggare än de andra, har inte sett henne sen jag fotade henne faktist.
#5 - 2 oktober 2008 14:23
Du, kasnke är det inte alls vårtor. Jag hade fel på min doppvärmare för några år sedan och två grodor fick blåsor på kroppen och mådde dåligt, de dog inom en månad. Kan det vara nåt sånt?
#6 - 2 oktober 2008 21:56
Jag har ingen doppvärmare. Håller stadigt 25 grader.
Idag fick jag upp henne igen. Hon åt så det var ju bra (jag matar dem i en bunke för att de ska få äta ifred), men jag tycker att hon är slöare än de andra i allmänhet. Hon är även större än de andra. Kan kanske vara att hon är gammal då, att det har med åldern att göra... Jag håller ett extra öga på henne i ala fall.
#7 - 3 oktober 2008 12:02
Kan du inte prata med någon i affären där hon är köpt? De kanske vet? (Så vida du inte redan gjort detta)
#8 - 3 oktober 2008 13:45
Jag skulle nog inte våga lita på något en djuraffär skulle säga om grodor, chansen att de kan tillräckligt om dem är ytterst liten.
Kan nog bli ungefär lika rätt som att 5 Paroonhajar funkar fint i ett 100 liters akvarium om det vill sig...

Om du inte känner personen och vet att den inte skulle säga något utan att verkligen veta
#9 - 3 oktober 2008 14:33
AllaFiskar skrev:
Kan du inte prata med någon i affären där hon är köpt? De kanske vet? (Så vida du inte redan gjort detta)

De är köpta på akvarielagret, de känns seriösa och kunniga. Jag ska ta med bilder och fråga där. Har inte kommit iväg bara...
#10 - 3 oktober 2008 16:48
Frågan är om de kan fisk eller amfibier också ;)

fast de har ju rätt mycket personal så kanske någon som är kunnig :)

Annons