Knöl på guldfisk!

#1 - 7 maj 2004 20:13
Har en kompis som har en guldfisk (inte slöjmodellen) som fått en stor knöl. Jag har inte själv sett den, men han undrade om jag visste om fiskar får tumörer. Det är jag rätt säker på att de kan få, men kan man göra något för att hjälpa fisken? Jag gissar att knölen inte kommer att försvinna av sig själv men ska man avliva fisken direkt eller kan den leva en längre tid utan att lida? Brukar guldfiskar få knölar? Den bor lite trångt, 130 literskar, men det är absolut inte överbefolkat. Men tempraturen är nog i högsta laget, 26 grader, för den går med lite tetror och malar. Kan temperaturen göra att knölar bildas?
#2 - 7 maj 2004 20:27
Hmmm... vet inte riktigt vad det är, men visst kan fiskar få tumörer av cancer m.m.. Har sett bilder av en fisk med en stor knöl och den hade tuberkulos som den senare dog av (ganska långt senare tror jag). Är det tuberkulos så får man se upp för det kan smitta oss människor. Tvätta händerna ordentligt om de har varit i akvariet och aldrig dricka akvarievattnet [;)] .

Har aldrig hört om att en hög temperatur skulle orsaka knölar och 26 grader är inte ovanligt för guldfiskar. Det är en temperatur de går i under en stor del av året i asien där guldfisken är som mest populär.

Det kan kanske vara något annat... bakterier, parasiter m.m. , men inget jag har hört talas om och medicinera skall man inte göra om men inte vet vad det är för sjukdom man medicinerar.

Det där med lidande är svårt och inget jag kan eller vill svara på, det är helt enkelt upp till var och en i ett sånt fall. Om det är en väldigt kär fisk så hade jag dock tagit edn till veterinären.
#3 - 7 maj 2004 20:59
Ja, jag tror nog också att det är en tumör för det har inte kommit ner någon ny fisk i det akvariet på ett år, eller t o m mer. Jag har aldrig själv haft guldfisk, men den är väldigt vacker tycker jag. Jag har för mig att jag läst att de ska ha svalt vatten, så det var bara en ideé om det kanske är skadligt med varmare. Den får väl hänga med så länge den verkar pigg och äter ordentligt.
#4 - 7 maj 2004 21:09
En kompis hade en guldfisk som fick en knöl ganska långt bak på sidan av kroppen.
Hon forskade i vad det kunde vara men kom inte fram till nåt vettigt tror jag.
Den fisken dog efter nån månad.
Det fanns ingen doppvärmare i det karet så det berodde garanterat inte på att det var för varmt.
Såg lite äckligt ut. Knölen var nästan vit och ibland såg det ut som det kom ut nåt vitt äckligt ur den. Är det liknande eller nåt helt annat?
#5 - 7 maj 2004 21:18
Det är så dumt att jag inte sett fisken själv. Fick bara en fråga om guldfiskar får tumörer. Jag kanske slänger ut en ny fråga, eller i samma tråd är väl bättre, när jag får se krabaten ;-)
#6 - 7 maj 2004 21:40
Min plecomal fick en utväxt mellan huvudet och ryggfenan, som växte och växte, tillslut "exploderade" den, såg ut som en köttfylld krater. Mindre trevligt. Efter ett tag började den urholkas, och till sist var det bara en krater. Kratern började växa igen och nu några år och 1 dm senare har den en stor knöl (ca en cm hög och 2.5 cm i omkrets)kvar som minne.
#7 - 7 maj 2004 23:41
Hade själv en slöjis som fick en knöl, vet ej vad det var men vi avlivade den . Knölen var fylld av var. Beror ej på värmen , har ej värmare i akvariet. Guldfiskar ska väl ha en sådär 22 grader.Be din kompis avliva den stackaren..

Annons