KNO3 på Granngården?

#1 - 25 januari 2005 13:26
Efter att ha läst artikeln(http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_1.htm) på Bollmora akvarieklubb går det där att läsa att det går att köpa KNO3 på Lantmännen/Granngården, iof i storpack för jordbruk eller växthusodling.
Jag undrar om någon köpt KNO3 på just Granngården och i så fall vad det kostar och vilka eller vilken storlek det finns på förpackningarna eller i detta fall kanske säckarna? Säljs det till privatpersoner eller endast till odlare av någon form? Känner annars till bl.a. http://www.granholmarna.se/PMD.htm där man kan köpa KNO3 samt andra ämnen men det kanske lönar sig att köpa ett redigt storpack som håller i flera år istället för en mindre påse? (Om nu inte pulvret har ett bästföre datum iof.)
#2 - 25 januari 2005 13:29
Med tanke på att 500g KNO3 kommer att räcka knappt ett år för mig (för att göra det enkelt 1 år) så blir det ett rejält 50års-ekonomipack då jag tror att KNO3 säljs i 25kg säck ;)
#3 - 25 januari 2005 13:31
Men iof de vore inte dumt då har man ju så man klarar sig en livstid. Sen kan man ju sälja av lite pulver till kompisar o så ;P
Vet du om de bara finns 25kg säckar eller finns de kanske mindre större? Vet du vad ex. en 25kg säck kostar?
#4 - 25 januari 2005 13:32
Ganska säker på att någon nämnde 25kg, pris vet jag tyvärr inte men tippar på ett par tre hundra kanske.
#5 - 25 januari 2005 14:07
De va inte farligt, skulle ju tjäna rejält på att köpa därifrån, slipper man fraktkostnader o skit me!
#6 - 25 januari 2005 16:05
En färgaffär jag var in på tog ca 600:- för 25kilo.
#7 - 25 januari 2005 17:49
Inte så farligt de heller för 25kg, en kostnad som man bara behöver göra en gång i livet...
#8 - 25 januari 2005 19:47
Håller det hög kvalite då? Finns det även KH2PO4[color=#0000ff]??[/color]
#9 - 25 januari 2005 20:15
Inte enligt artikeln på Bollmoras sida, KH2PO4 kanske de fått in nu på Granngården vem vet?
#10 - 25 januari 2005 22:20
Granngården tar in sin Kno3 från Yara och den heter då KristaK+
http://fert.yara.se/se/products/product_range/compound_fertilizers/greenhouse/krista-k_plus.html
Minns inte exakt vad jag betalade men de var inte över 300 i alla fall.
Frågar man efter kaliumnitrat på granngården så brukar dom se frågande ut efersom dom oftast bara känner till handelsnamnen.

Jag har inte hittat Kh2po4 på granngården det borde finnas men dom har säkerligen ett annat namn för det med.
Jag vet att det finns på Econova i norrköping...
#11 - 26 januari 2005 01:16
Tackar Micke! Bra att veta vad handelsnamnen e, ska allt forska vidare lite i om även KH2PO4 finns på granngården.
#12 - 26 januari 2005 06:33
[QUOTE=Mohlén]Tackar Micke! Bra att veta vad handelsnamnen e, ska allt forska vidare lite i om även KH2PO4 finns på granngården.[/QUOTE]

Oki återkom gärna med info om du hittar det.
#13 - 26 januari 2005 06:39
[QUOTE=Mohlén]Efter att ha läst artikeln(http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_1.htm) på Bollmora akvarieklubb går det där att läsa att det går att köpa KNO3 på Lantmännen/Granngården, iof i storpack för jordbruk eller växthusodling.
Jag undrar om någon köpt KNO3 på just Granngården och i så fall vad det kostar och vilka eller vilken storlek det finns på förpackningarna eller i detta fall kanske säckarna? Säljs det till privatpersoner eller endast till odlare av någon form? Känner annars till bl.a. http://www.granholmarna.se/PMD.htm där man kan köpa KNO3 samt andra ämnen men det kanske lönar sig att köpa ett redigt storpack som håller i flera år istället för en mindre påse? (Om nu inte pulvret har ett bästföre datum iof.)[/QUOTE]

JAg har köpt 25 kg från granngården mycket mer än vad jag behöver. Men det var inte helt enkelt att få granngården att vilja köpa in sakerna. Kostade 300 eller 350 kr.
#14 - 26 januari 2005 20:31
Hej!

"Tackar Micke! Bra att veta vad handelsnamnen e, ska allt forska vidare lite i om även KH2PO4 finns på granngården."

Om det finns nån som orkar läsa igenom 700 svar så finns info om handelsnamn här:http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=60927&highlight=g%F6dning

se sidan 7 så står det där

Urban
piand72
#15 - 29 februari 2008 23:10
Kno3 brinner?

Brinner kno3 bra som är köpt från granngården??
Eller är ica:s bättre / mataffär..
#16 - 29 februari 2008 23:19
Kno3 brinner inte överhuvud taget, det fungerar som syresättare med tex socker så brinner de som attans... du kan ochså blanda med två andra ingredienser och 1gul och 1 svart (vill inte säga va det är :P ) så får du krut men i slutändan så är kno3 kno3, möjligtvis att icas är renare eftersom det är till matlagning.. men det ska nog inte spela nån roll om du ska bygga det jag tror du ska bygga... dock rekommenderar jag inte att göra detta eftersom att lågan brinner med ca 1000 grader och bränner igenom det mesta inkl asfalt, metallbehållare och glas
#17 - 1 mars 2008 00:27
Nu tycker inte jag att zoopets forum överhuvudtaget ska användas till frågor som har med pyroteknisk art att skaffa, inte i denna delen av forumet och kanske framför allt inte till en frågeställare som enl uppgift är 14 år gammal och vars enda intresse av zoopet härör genom en sökning på googel efter KNO3, så "piand72" intressera dig för akvaristiken och ställ hellre den frågan på http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=108
piand72
#18 - 5 april 2008 12:45
Men jag ville bara veta om jag kan ha de hemma utan att de är brand risk. asså jag vill inte att de ska kunna burja brinna, stackars fiskarna och katterna!.
Så de var juh därför jag undra..
Sen så svara nån me att berätta hur man gör en smet som brinner me 1000 grader och sen sejer han hur man gör krut!
Jag frågade alldrig om nå sånt!!:p:p
piand72
#19 - 5 april 2008 12:47
Fars jag skrev lite fel!!
Jag skrev typ om kno3 brinner..
Eller är icas bättre!

Men jag mena vilket är säkrast!!
#20 - 7 april 2008 20:33
Det ryker utav bara den också när man antänder den rätta blandningen- (giftig rök) Det bör man inte göra... Olycksrisken är väldigt, väldigt stor...
Men rent KNO3 är inte brandfarligt och det spelar nog ingen roll vilken man använder till akvariet.
#21 - 8 april 2008 13:10
Förövrigt finns inte kaliumnitrat, KNO3, kvar i matvarubutikerna. Knorr var nog dom sista som hade det i krydhyllan. Det man får tag på i matvaruafären är Natriumnitrat, NaNO3.

Som gödning till växter funkar NaNO3 som nitrat-källa, men beräkningen av mängd blir något annorlunda än för KNO3. Man går dessutom miste om Kaliumet som också är ett viktigt näringsämne. Hurvida Natriumet har någon skadlig verkan törs jag inte svara på, men när det börjades snacka om PMDD i sverige så provade jag vid något tillfälle med NaNO3 och visst funkade det som nitrat-källa, men det var inga långvariga tester och säkerligen mycket annat som inte var rätt "in skruvat" för att ge något vettigt resultat.
piand72
#22 - 11 april 2008 11:32
Okej! Tack! :)
piand72
#23 - 11 april 2008 11:33
Tack :)
piand72
#24 - 1 maj 2008 12:18
Tack!"

Okej då vet ja :)
Gäst
#25 - 12 december 2010 10:39
Kno3 brinner inte överhuvud taget, det fungerar som syresättare med tex socker så brinner de som attans... du kan ochså blanda med två andra ingredienser och 1gul och 1 svart (vill inte säga va det är :P ) så får du krut men i slutändan så är kno3 kno3, möjligtvis att icas är renare eftersom det är till matlagning.. men det ska nog inte spela nån roll om du ska bygga det jag tror du ska bygga... dock rekommenderar jag inte att göra detta eftersom att lågan brinner med ca 1000 grader och bränner igenom det mesta inkl asfalt, metallbehållare och glas

kno3 + svavel + grillkol = svartkrut
kno3 + socker = rökbomb
kno3 + socker + katt/hund/kaninhår = stinkbomb
kno3 + socker + pressa ner i ett rör = raket!
:D:D:D:D[:-15][:-15][:-15][:-38][:-79][:-92][:-93][:-98]
[:-160][:-160][:-160][:-160]
[SIZE="4"][FONT="Arial Black"]god jul[/FONT][/SIZE]

Annons