Knivfisk + Knivfisk = ?

#1 - 28 november 2006 22:21
Vi har en Afrikansk Knivfisk (Papyrocranus afer) i vårt stora kar och är mycket förtjusta :D
I dag såg vi en underbar Indisk "Clown" Knivfisk (Notopterus chitala) hos en handlare och blev naturligtvis förälskade på nytt...

Den indiska är något mindre än den vi redan har i burken så vi är rädda att den skall råka illa ut. Vi vet att man kan blanda olika knivfiskar, speciellt Clownen men vi vet inte hur det är med afrikanen...

Någon som har någon idé? Vågar vi?

Är man kär så är man... :p
#2 - 29 november 2006 09:35
Hehe, jag antar att du syftar på de som gick på Djurmagasinet Mariedal? Har redan köpt dem så ni behöver inte oroa er att de skall bli uppätna :)

Riktigt coola fiskar som jag stoppat ned i mitt Asiatiska bräckvattenskar. Har ganska låg salthalt i just det bräckvattenskaret och knivfiskarna vandrar ju ibland ut i bräckvatten. De verkar iaf trivas väldigt bra och äter för fullt!

Vet att mitt kar är för litet för dem i längden (240 L) men antigen kommer jag skaffa ett nytt kar snart eller så får jag sälja dem när de vuxit till sig lite...
#3 - 29 november 2006 13:53
Vad bra att den fått ett bra hem! =)

Det är så mycket personlighet i knivfiskar av de flesta slag, det är svårt att inte bli engagerad i dem..

Vi har vår i ett 200-liters än så länge men papyrocranusen växer å andra sidan inte lika fort som Clownen men han skall få ett nytt större hem snart.

Hoppas att du trivs med dina nya knivfiskar och håll oss gärna uppdaterade på hur det går om inte här så i föreningens forum. ;)

Lycka till!!!

MVH // Emma
#4 - 30 november 2006 17:00
Har hör att Papyrocranus afer ska vara väldigt aggro mot fiskar av samma art.

Clown knivarna blir väldigt stora bara så du vet:)
#5 - 9 december 2006 22:08
Säg någon fisk som afern inte är aggro mot ;)

och alla knivfiskar kan bli riktigt stora med tillräckligt utrymme..

Det blev hur som helst en fengädda (polypterus ornatipinnis) som sällskap till slut . De finns i samma floder och träsk som afern i det vilda och än så länge har det gått bra med det är nog mest tack vare fengäddans hårda fjäll, för tro mig, afern har testat ätbarheten....
#6 - 12 december 2006 19:25
Hehe... kanske större malar skulle gå fint :D

Finns knivfiskar som stannar runt 30 och sen sådana som blir runt metern.
Har själv en notopterus notopterus (stavning?) och 2 chitala chitala (clown knivfisk).

Ornatipinnis är fina och ska funka bra tror jag, testa med fler sorters fengäddor. Trevliga som 17 ;)

Annons