Knepigt färgad marmorgurami...

#1 - 15 februari 2006 16:10
Kan någon tala om varför min gurami i förrgår blev färgad så här?
Innan dess har han varit ljus över hela kroppen, utom ett "svart" band runt magen, som ett skärp ungefär.
Han ser ju himla skoj ut nu och jag tycker hans mörka mörka färg var vacker... men var för bara halva?

[ATTACH]2105[/ATTACH]
[ATTACH]2106[/ATTACH]
#2 - 15 februari 2006 18:46
Verkligen ingen som vet???
#3 - 15 februari 2006 18:48
:eek:
#4 - 16 februari 2006 07:52
Märkligt!
#5 - 16 februari 2006 08:49
Ja.
Han går ensam, har inte haft ngt lekbeteende. Är pigg å glad som vanligt.
Är han den enda gurami som gjort så här???
#6 - 17 februari 2006 13:14
Har aldrig sett nåt liknande (är iofs rätt ny inom akvariehobbyn men endå). Jäkligt coolt ser det ut iaf! :D
Hade en slöjstjärt förut som bytte färg från svart till röd, men det är tydligen inget ovanligt för slötsjärtar, pga den hårda aveln... men han ändrade färg fläckvis lixom, det såg ju inte ut sådär! Din kompis ser ut att ha blivit doppad i olja eller nåt :P
Men jag tror inte du behöver vara orolig så länge han inte visar tecken på att må dåligt eller vara sjuk...
Hoppas nån här inne kan svara, för det här var intressant!
#7 - 22 februari 2006 18:09
:eek:
WTF!? Jäkligt coolt var det i alla fall! Undrar hur det kunde bli sådär?
#8 - 22 februari 2006 21:42
*snyft* ingen som vet???
Har är ju precis som vanligt och jag vet att iaf dvärg gurami kan ändra färg till viss del då de leker, men han kan väl inte vara så dum att han leker ensam?!
Han (Plipp) är ju pigg å glad å söt ändå, men som ni säger...det vore himla kul att få ett svar på.
#9 - 23 februari 2006 15:46
jag tror inte det är nåt fel på honom, det har säkert med hans gener att göra ,att det blivit nåt fel i hans färggener
#10 - 23 februari 2006 19:41
Mina honungsgurami blev ganska mörka när jag hade väldigt höga nitrat värden. Lite vattenbyten och nitrivec senare så såg dom friska ut igen.
Kolla dina vattenvärden.
Men jag är ingen expert.
Men det är kul att dom blir mörkare. En perfekt varningsklocka. :)
#11 - 23 februari 2006 19:46
Inget fel på vattenvärdena.... inget är fel, det är ju därför jag blir förvånad... men men så länge han är pigg å glad får jag väl leva med att ha en halvt färgad firre.
#12 - 10 mars 2006 17:44
Läste i den nya serabroschyren att det kan vara en stressad fisk.
Ska se om jag hittar den så ska jag beskriva närmare vad det stod däri.
#13 - 10 mars 2006 18:29
Stressad?
Borde inte det yttra sig på fler sätt?
#14 - 10 mars 2006 19:17
Ok nu hittade jag det i sera rådgivare Friska fiskar hur uppnår man det.

Symptom:
Delvis mörkfärgning av kroppsdelar

Möjlig diagnos:
Nervskadir, nervklämning

Åtgärder: Låt fiske återhämta sig i ett karantänsakvarium, tillsätt sera aquatan för att minska stressen.

Detta är hämtat direkt ur boken.

Stämmer även in på smygande förgiftning men då dina andra fiskar inte visar nåt kan det ju inte vara det trots att guramisar är lite känsligare än andra fiskar.
ex. Avger akvariedekorationen giftiga ämnen, för hög koppar och klorhalt.

Detta är vad som stod i boken, jag läste det och kom att tänka på din gurami tänkte bara dela med mig av vad jag läst.
#15 - 10 mars 2006 19:47
Ja men Tenkare... är det då inte lite knasigt att den nu varit halvt färgad i en månad och inte på ngt annat sätt visat andra symptom?
Ingen av de andra fiskarna visar några tecken på "förgiftning" och vattenvärdena är som sagt bra.
Han (guramin) är lugn och harmonisk, och sysslar med det han sysslat med i 1 år... simma å äta... ja förutom nu då han fått en liten mini hona att jaga runt :(

Jag tror på ngn hormon grej, men eftersom ingen annan sett ngt liknande kan jag heller inte bekräfta mina misstankar.
#16 - 10 mars 2006 20:03
Jo, men detta var vad jag hade läst om det, och ville dela med mig.
och som jag skrev tror jag inte på förgiftningen.
Bland mina honungsguramisar har nu en hane blivit helt mörk från undersidan och uppåt mot mitten. Tidigare visade han det när nitrathalten i akvariet var hög (kanske) Numera ser han ut så hela tiden.
Kan ju faktiskt vara så att det är en hormon grej.Det ser dock häftigt ut.
Men hur som helst så verkar både din och min gurami må bra.
Kul att din numera har fått en hona att nojsa med.
Om jag skriver osammanhängande så är det för att jag nyss filmat 2 timmar dvärgguramilek, Har en annan tråd om det. Och ganska trött i huvudet och ögonen nu. :)

:)
#17 - 11 mars 2006 07:47
Ja Tenkare, läste tråden... vore skoj att få se filmen;)

Ja min hane trivs nog bättre nu, men en hona...frågan är hur bra honan mår eftersom hon är ensam:) Fler honor måste inhandlas SNABBT!
#18 - 31 maj 2006 16:22
Hur gick det med din gurami? Jag har också fått en tvåfärgad marmorgurami nu...(!)
#19 - 1 juni 2006 08:30
Jag hade en liknande upplevelse fast tvärtom. En av mina honungsgurami var tjusig i färgerna, men plötsligt blev han blek på halva. Precis mitt på. Den så glad och fin ut någon vecka men sen dog den.

Tror att det var stess / förgiftning eller nåt. Vi hade oljat fönsterna och tror att några fisk (förlorade 3 st) blev förgiftade av lösningsmedlen.
#20 - 1 juni 2006 11:43
Ja efter lååång tid av halvt färgad så fick han fenröta och dog i sin "karantän"... så nu måste jag alltså ha en ny hane till mina honor *snyft*
Han ändrade aldrig tillbaka till sin ursprungliga färg.

Annons