Knepiga alger, ser ut som plast typ....=S

#1 - 10 december 2011 18:10
Har fått en gnepig algbeläggning på ett enda ställe i karet vilket är på en av rötterna, inte hela roten utan bara en gren som ligger 4-5 cm under ytan.. Farliga alger eller kan jag låta de vara kvar?

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6487775367/

Bredvid denna koloni av alger ser man även vanliga gröna alger.
#3 - 10 december 2011 18:28
Cyanobakterier.
#4 - 10 december 2011 18:30
ärligt talat så har jag ingen aning, men jag föreslår att du tar upp de och skrubbar dom rena, alt koka också.
#5 - 10 december 2011 18:57
Fishya skrev:
ärligt talat så har jag ingen aning, men jag föreslår att du tar upp de och skrubbar dom rena, alt koka också.

Suck..... Behöver en kastrull på ungefär 100 liter om jag ska kunna koka den där roten.... tror inte ens jag skulle kunna doppa den i en kastrull då den troligtvis inte går in i en kastrull under fläkten.... Nån som jobbar i skolmatsal??? X-P

Rengjorde roten ungefär för 3 veckor sen.. de där kladdet fanns där då också men det försvann då.. nu e de tillbaka igen i dubbel styrka... va bara fläckvis på samma gren förra gången å nu täcker de hela grenen... Kändes som att det blev värre bara av att skrubba på det...
#6 - 10 december 2011 22:02
det är som azur säger, han e kunnnig, det är cyanobakterier
#7 - 10 december 2011 22:23
Jupp, ser ut som cyanobakterier.
Ta det lugnt men håll lite koll på dom. Har du mycket växter i akvariet och göder du med något?
#8 - 10 december 2011 22:27
Diozz88 skrev:
Suck..... Behöver en kastrull på ungefär 100 liter om jag ska kunna koka den där roten.... tror inte ens jag skulle kunna doppa den i en kastrull då den troligtvis inte går in i en kastrull under fläkten.... Nån som jobbar i skolmatsal??? X-P

Rengjorde roten ungefär för 3 veckor sen.. de där kladdet fanns där då också men det försvann då.. nu e de tillbaka igen i dubbel styrka... va bara fläckvis på samma gren förra gången å nu täcker de hela grenen... Kändes som att det blev värre bara av att skrubba på det...

Ja ofta förvärrar man när man försöker att göra rent. Det finns sätt att bli av med det men oftast funkar "naturens gång" och kanske att man fixar till orsaken. Det senare kan vara många. Nysartat akvarium, övermatning, ändrad belysning, etc.
#9 - 10 december 2011 22:30
Jag har "hört" att Cyano ogillar Nitrat? Finns det belägg för detta? Jag har även hört spruta-->slang-->Easycarbo? Belägg för detta?

Mörkläggning?
#10 - 10 december 2011 22:39
Cyano är det absolut värsta enligt mig. De startar oftast långsamt på ett ställe men vips så är skiten i hela karet och vägrar försvinna. Av allt man kan få så är det också det absolut fulaste. Slemmigt och tar död på alla växter och luktar träsk.

Bakterierna är kvävefixerande och har därför ett försprång jämfört med växter om du har mycket fosfor i förhållande till kväve. Om du har mycket/snabbväxande växter kan det därför hjälpa lågsiktigt att öka på kvävegödningen. Det gäller kanske framförallt om du har ett hightech kar med tillsatt kol och mycket ljus. Andra metoder är att mörklägga karet helt ett par dagar eller att använda koncentrerad väteperoxid från Apoteket och spruta på de små asen. Att skrubba är ingen bra ide eftersom det bara sprider dem. De gillar när det finns mycket lösta organiska ämnen i vattnet så bättre hygien i karet hjälper också. Om det ändå skiter sig och de tar över så kan man behandla med antibiotika typ ampicillin, men där kanske finns lite moraliska frågor om resistens och så, plus att ditt filter inte kommer gilla det.

Eftersom du har rätt lite nu så hade jag nog börjat med väteperoxid och slamsugit lite försiktigt för att bli av med organiskt skräp. Lycka till.
#11 - 11 december 2011 02:25
bossep skrev:
Jupp, ser ut som cyanobakterier.

Ta det lugnt men håll lite koll på dom. Har du mycket växter i akvariet och göder du med något?

Har mycket växter som ser alla fina ut och växer mycket bra utan gödning eller tillsatser..... Å de har inte spridit sig nå mer än vad de va från början förutom att det är tätare.. Endast på en gren som de växer dessutom och det nära ytan.. som jag har förstått det är halten av kväve högre vid ytan.. man kanske ska korrigera detta på nått sätt...
#12 - 11 december 2011 02:33
Cyano är det absolut värsta enligt mig. De startar oftast långsamt på ett ställe men vips så är skiten i hela karet och vägrar försvinna. Av allt man kan få så är det också det absolut fulaste. Slemmigt och tar död på alla växter och luktar träsk.

Bakterierna är kvävefixerande och har därför ett försprång jämfört med växter om du har mycket fosfor i förhållande till kväve. Om du har mycket/snabbväxande växter kan det därför hjälpa lågsiktigt att öka på kvävegödningen. Det gäller kanske framförallt om du har ett hightech kar med tillsatt kol och mycket ljus. Andra metoder är att mörklägga karet helt ett par dagar eller att använda koncentrerad väteperoxid från Apoteket och spruta på de små asen. Att skrubba är ingen bra ide eftersom det bara sprider dem. De gillar när det finns mycket lösta organiska ämnen i vattnet så bättre hygien i karet hjälper också. Om det ändå skiter sig och de tar över så kan man behandla med antibiotika typ ampicillin, men där kanske finns lite moraliska frågor om resistens och så, plus att ditt filter inte kommer gilla det.

Eftersom du har rätt lite nu så hade jag nog börjat med väteperoxid och slamsugit lite försiktigt för att bli av med organiskt skräp. Lycka till.

de där med att de luktar träsk kan jag inte hålla med om, tog en svamp när jag gjorde vattenbyte och torkade noga av roten med en lätt fuktig trasa... såg till att inte gnugga utan bara torka med oanvänd svamp för varje drag, slängde 3 svampar efteråt... och det luktade gott.. luktade väldigt sött och smaskigt av sörjan på svampen.. inte alls illaluktande... Det förvånade mig lite också.... För som jag förstått ska cyan lukta fränt och surt...
#13 - 11 december 2011 19:58
Det luktar ganska gott i små mängder, men det blir värre om du låter dem växa till. Då luktar de sött och "grönt", lite som nyklippt gräs. Det äckliga är att det luktar i rummet också.
#14 - 11 december 2011 20:07
Det luktar ganska gott i små mängder, men det blir värre om du låter dem växa till. Då luktar de sött och "grönt", lite som nyklippt gräs. Det äckliga är att det luktar i rummet också.

Jag gillar iofs doften av nyklippt gräs...=P Men hoppas att jag blir av med skiten nu... bara å vänta å se vad tiden utlovar...
#15 - 11 december 2011 20:29
Konstigt syftningsfel av mig där :) I små mängder luktar det så, sen luktar det träsk. Jaja, lycka till iaf!
#16 - 11 december 2011 20:36
Det finns nog lika många typer av cyanobakterier som det finns fiskar om inte mer.
Jag skall inte tjata om fördelarna med dessa och den fåniga skräcken som helt plötsligt uppstod när man bytte namn från blågröna alger till cyanobakterier. Detta namnbyte har och ställer till mycket stora problem inte bara inom akvarium hobbyn.
En liten paradox 1: Folk använder en massa gift för att ta död på cyanobakterier. Samtidigt springer dom till apoteket/affären och köper dyr spirulina att mata sig själva och fiskarna med vilket också är en cyanobakterie. Var ligger logiken?
En liten paradox 2: Folk blir hysteriska och skall BOTA dessa Cyanobakterier! Botar man alger också? I stället för att fundera på varför de finns i akvariet och varför dom breder ut sig. I 9 ½ fall av 10 så beror utbredningen på att akvaristen har gjort något fel. Det är aldrig cyanobakteriernas de är där av någon orsak och naturens sätt att fixa ett problem.

Ett välskött akvarium doftar ofta nyklippt gräs och det är ett friskhetstäcken
#17 - 11 december 2011 20:42
bossep skrev:
Det finns nog lika många typer av cyanobakterier som det finns fiskar om inte mer.

Jag skall inte tjata om fördelarna med dessa och den fåniga skräcken som helt plötsligt uppstod när man bytte namn från blågröna alger till cyanobakterier. Detta namnbyte har och ställer till mycket stora problem inte bara inom akvarium hobbyn.

En liten paradox 1: Folk använder en massa gift för att ta död på cyanobakterier. Samtidigt springer dom till apoteket/affären och köper dyr spirulina att mata sig själva och fiskarna med vilket också är en cyanobakterie. Var ligger logiken?

En liten paradox 2: Folk blir hysteriska och skall BOTA dessa Cyanobakterier! Botar man alger också? I stället för att fundera på varför de finns i akvariet och varför dom breder ut sig. I 9 ½ fall av 10 så beror utbredningen på att akvaristen har gjort något fel. Det är aldrig cyanobakteriernas de är där av någon orsak och naturens sätt att fixa ett problem.

Ett välskött akvarium doftar ofta nyklippt gräs och det är ett friskhetstäcken

Så jag ska inte försöka bli av med dom då? Jag byter gärna ut dem mot vanliga gröna alger som ser lite trevligare ut..=)
#18 - 11 december 2011 22:09
Diozz88 skrev:
Så jag ska inte försöka bli av med dom då? Jag byter gärna ut dem mot vanliga gröna alger som ser lite trevligare ut..=)
Kan du ta en bild på hela akvariet och lägga up?
Du skulle nog kunna testa med PMPP gödning så du får näringarna under balans. Dä slickar nog växterna i sig ammonium kvävet som de här rackarna gillar. Troligtvis kan du ha lite överskott på just kväve eller underskott på något annat då blir det ofta sådär.
Men gör inget panikartat då förvärrar du bara situationen.
#19 - 11 december 2011 22:43
Men nu är vi inne och dolar med mina funderingar igen.

PMDD tar skiten? Jag fick ytterst lite i malawikaret, fulldosade PMDD och släckte ner karet, då försvann de. Brunalgerna också för övrigt, som egentligen skall älska mörker. Kom hem nu Bosse, jag sätter på bryggarn! Jag blir liksom rörig i området över axlarna när det gäller vad som funkar, inte funkar och vad som borde funka men inte gör det ;) Lär mig!!
#20 - 11 december 2011 23:18
Vad är det för paradoxalt med att vilja bli av med fula saker i sitt akvarium? Det gäller väl oavsett om det är alger eller bakterier. Fiskar äter spitulina, de äter inte levande cyano. Det är en skillnad.

Det är underskott på kväve som ligger bakom snarare än överskott. Iaf enligt "standardmodellen". Men när det gäller sånt här så finns det såklart en väldig massa förklaringar.

Här är ett foto på min tank nån månad efter att den första cyanon dök upp. Alla växter har dött och det täcker allt. Det var ett hightech växtkar så där är marginalerna lite mindre, men det visar åtminstone hur jävla äckligt det kan bli :)

#21 - 11 december 2011 23:40
Vad är det för paradoxalt med att vilja bli av med fula saker i sitt akvarium? Det gäller väl oavsett om det är alger eller bakterier. Fiskar äter spitulina, de äter inte levande cyano. Det är en skillnad.

Det är underskott på kväve som ligger bakom snarare än överskott. Iaf enligt "standardmodellen". Men när det gäller sånt här så finns det såklart en väldig massa förklaringar.

Här är ett foto på min tank nån månad efter att den första cyanon dök upp. Alla växter har dött och det täcker allt. Det var ett hightech växtkar så där är marginalerna lite mindre, men det visar åtminstone hur jävla äckligt det kan bli :)

mitt kar.. har ingen bättre bild men kan försöka ta lite närbilder när det ljusnar... =)
http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6495663661/
#22 - 12 december 2011 00:14
Mathias och Rasmus: Nu skall vi inte hetsa upp os pojkar!

Låt os först av allt konstatera att det är vi akvaristen som bär skulden till det onda.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger att för mycket och för litet skämmer allt. Detta stämmer till stor del på ett akvarium. Sedan säger man att man inte skall väcka den björn som sover. Björnen i det här fallet är cyanobakterier.
(Mathias, Inget Nitrat till dina Malawis det skadar dom mer än cyanon vilket normalt inte skadar fiskarna, tvärs om.)
Rasmus: Kanske vi inte skall ge oss in på en diskussion om specifika alger och cyanobakterier. Men i korthet så finns dessa i alla miljöer på jorden och ingår i nästan alla kretslopp för att inte säga alla.

Angående fiskar som äter cyanobakterier så finns det en hel mängd som gör det men somliga kanske inte är så vanliga i akvarier. Dessutom tycks (vissa) fiskar kunna tillgodogöra sig näringen från cyanobakterier som däggdjur blir sjuka och kan dö av.
För att veta vad vi skall göra med dessa luringar så måste vi identifiera dessa. Att bara klassa dom som cyanobakterier kan ge oss helt fel resultat. Det är som att klassa alla däggdjur som just däggdjur inklusive oss och Valar och säga att vi är samma sak. Kanske vi är jag ser nog ut som en val!

Eter att ha studerat cyanobakterier i det vilda i många olika miljöer kan jag dock konstatera att det är en bentisk sort. Dessa brukar normalt inte kunna ta till sig kväve från atmosfären helt enkelt för att de inte är i kontakt med den. De som alla andra behöver Kol, Kväve och fosfor för att överleva men många av just bentiska är experter på att plocka ut näring ur näringsfattiga miljöer. Oftast kan dom exempelvis leva där det inte finns nog med näring till exempelvis växter och svävalger. De är ofta också känsliga för låga ljus nivåer. De vi ser på bilden växer endast nära ytan där det finns bra tillgång på långvågigt ljus rött, gult och brandgult. Med ljus i ett annat spektrum skulle det sannolikt bli andra alger eller cyanobakterier. En lite minskad ljusmängd kan säkert också skifta näringsintaget till någon annan typ.

Varför exempelvis PMDD tycks funka på alger och cyano (vissa sorter) Normalt vill dessa ha kväve i form av ammonium. Det gillar också växter. Växter kan dock ställa om sig så de kan använda nitrat. Alger och cyanobakterier är inte lika bra på detta. Så göder vi med nitrat kommer växterna att ta till sig det samt den mer lättsmälta ammoniumet. Ammonium fungerar också som en fortplantnings trigger och spor produktion. Detta är naturens sätt att motverka snabba och svajiga näringsvärden då många alger och cyanobakterier kan öka sin totala biomassa otroligt snabbt.

Kan vi lära oss något av ovanstående gallimatias?

PS Vill inte kommentera din bild Rasmus....
#23 - 12 december 2011 00:19
Diozz88 skrev:
mitt kar.. har ingen bättre bild men kan försöka ta lite närbilder när det ljusnar... =)

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6495663661/

Snyggt, riktigt snyggt.
Jag skulle gå riktigt sakta till väga i det fina akvariet. Du behöver nog bara finjustera lite. Kanske förbättra Nitrifieringen i filltret? ändra ljuset lite? Har du möjligtvis bytt lysrör eller något?
Vad som är viktigt i ditt läge är att undvika panik. ändra en sak i taget och vänta innan nästa åtgärd vidtas.
#24 - 12 december 2011 08:44

Jag ser ingen paradox alls i det här, och framförallt går det ju inte att jämföra illaluktande slemmiga alger som täcker allt i akvariet (något estetiskt) med att som människa käka spirulina (för att det är nyttigt). Fiskar käkar definitivt inte den cyano som lägger sig som slöjor i hela akvariet.

Jag skulle säga att akvaristen gör helt rätt enligt den vedertagna modellen att sköta akvarier som förespråkas överallt. När man får cyano så har man lyckats nolla nitratnivåerna tillräckligt länge - och det är ju enligt alla fiskhobbyister "the final frontier": När alla vattenbyten och växter samspelar och gör vattnet så rent från kväve att det bara är Cyano som lyckas överleva.

Sköter man akvariet "perfekt" får man alltså Cyano. Det är ju bara att gratulera =)

(För att minska risken för att få Cyano kan man alltså dra ner på vattenbyten så att kvävenivåerna ökar eller dosera PMDD, men när dom väl blommat upp är det bara mörkläggning/GeneralTonic/FungiStop som gäller... Om man inte vill bli galen på kuppen... )
#25 - 12 december 2011 09:42
Jag är alltid lugn, alger är bra. Dock så klarnade det mer nu angående nitratens inverkan på cyano.

Jag har rätt mycket växter i Malawikaret, fisken mår bra och alla är lyckliga. Det vore dock kul med lite tillväxt på gigantean, kanske lite gödning med de övriga delarna av PMDD, fisken/maten borde ju generera nitrat så att det räcker? Växterna växer ju aldrig mer än det ämne det finns minst av i gödningsväg, jag gillar stora fina växter..
#26 - 12 december 2011 10:03

fisken/maten borde ju generera nitrat så att det räcker?

Om du har problem med cyano så är det sannolikt så att den inte räcker vilket gör att du har tillräckligt med övriga näringsämnen i PMDD (dvs du behöver främst gödsla med KNO3).

När kvävebristen är upphävd så kommer du dock direkt slå i nästa "tak", förmodligen mikrogödning, och när du då börjar göda med KNO3+mikro så kommer du tillslut få fosfatbrister.

Orkar man inte gå igenom de här erfarenheterna så är det alltså säkrast att helt enkelt bara göda fulldos PMDD efter varje vattenbyte som var tänkt från början..
#27 - 12 december 2011 10:57
defdac skrev:
Jag skulle säga att akvaristen gör helt rätt enligt den vedertagna modellen att sköta akvarier som förespråkas överallt. När man får cyano så har man lyckats nolla nitratnivåerna tillräckligt länge - och det är ju enligt alla fiskhobbyister "the final frontier": När alla vattenbyten och växter samspelar och gör vattnet så rent från kväve att det bara är Cyano som lyckas överleva.

Jag tror inte det är sant, eller i alla fall inte hela sanningen. När jag håller noll nitrat får jag Cladophora, inte cyano. Jag tror cyano snarare gynnas av höga halter löst organiskt material, höga fosfatnivåer, och svagt ljus snarare än låg nitrat. Ni växtakvarister har ju ofta problem med cyano trots att växterna inte uppvisar symptom på nitratbrist; i naturen hittar man nästan bara mattor av cyanobakterier på sediment som är på gränsen till syrefria förhållanden (och fosfat alltså frisläpps); och långt ifrån alla cyanobakterier kan fixera luftkväve (t.ex. verkade inte den art som blommade upp i mitt akvarium efter jag testat blomstra näringspinnar kunna det, eller jag hittade i alla fall inga heterocyster).
#28 - 12 december 2011 11:13
bossep skrev:
Mathias och Rasmus: Nu skall vi inte hetsa upp os pojkar!

Låt os först av allt konstatera att det är vi akvaristen som bär skulden till det onda.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger att för mycket och för litet skämmer allt. Detta stämmer till stor del på ett akvarium. Sedan säger man att man inte skall väcka den björn som sover. Björnen i det här fallet är cyanobakterier.

(Mathias, Inget Nitrat till dina Malawis det skadar dom mer än cyanon vilket normalt inte skadar fiskarna, tvärs om.)

Rasmus: Kanske vi inte skall ge oss in på en diskussion om specifika alger och cyanobakterier. Men i korthet så finns dessa i alla miljöer på jorden och ingår i nästan alla kretslopp för att inte säga alla.

Angående fiskar som äter cyanobakterier så finns det en hel mängd som gör det men somliga kanske inte är så vanliga i akvarier. Dessutom tycks (vissa) fiskar kunna tillgodogöra sig näringen från cyanobakterier som däggdjur blir sjuka och kan dö av.

För att veta vad vi skall göra med dessa luringar så måste vi identifiera dessa. Att bara klassa dom som cyanobakterier kan ge oss helt fel resultat. Det är som att klassa alla däggdjur som just däggdjur inklusive oss och Valar och säga att vi är samma sak. Kanske vi är jag ser nog ut som en val!

Eter att ha studerat cyanobakterier i det vilda i många olika miljöer kan jag dock konstatera att det är en bentisk sort. Dessa brukar normalt inte kunna ta till sig kväve från atmosfären helt enkelt för att de inte är i kontakt med den. De som alla andra behöver Kol, Kväve och fosfor för att överleva men många av just bentiska är experter på att plocka ut näring ur näringsfattiga miljöer. Oftast kan dom exempelvis leva där det inte finns nog med näring till exempelvis växter och svävalger. De är ofta också känsliga för låga ljus nivåer. De vi ser på bilden växer endast nära ytan där det finns bra tillgång på långvågigt ljus rött, gult och brandgult. Med ljus i ett annat spektrum skulle det sannolikt bli andra alger eller cyanobakterier. En lite minskad ljusmängd kan säkert också skifta näringsintaget till någon annan typ.

Varför exempelvis PMDD tycks funka på alger och cyano (vissa sorter) Normalt vill dessa ha kväve i form av ammonium. Det gillar också växter. Växter kan dock ställa om sig så de kan använda nitrat. Alger och cyanobakterier är inte lika bra på detta. Så göder vi med nitrat kommer växterna att ta till sig det samt den mer lättsmälta ammoniumet. Ammonium fungerar också som en fortplantnings trigger och spor produktion. Detta är naturens sätt att motverka snabba och svajiga näringsvärden då många alger och cyanobakterier kan öka sin totala biomassa otroligt snabbt.

Kan vi lära oss något av ovanstående gallimatias?

PS Vill inte kommentera din bild Rasmus....

Vad i mitt svar tyder på att jag har hetsat upp mig, gubbe? :)

Cyanon på bilden är mycket riktigt bentisk, vilket är vad folk menar när de talar om cyano i akvariesammanhang. Jag snokade runt lite och hittade inget som stödde att de inte skulle vara kapabla till/utnyttja sig av kvävefixering. Det är ju inte bara i gränsytan mot luft som fixeringen sker. Sen är det såklart skillnad på bakterier som lever i sediment i djupa sjöar och såna som lever som biofilm i, tex, en grund flod.

Att cyanobakterier har en viktig roll i ekosystemet tyder på inget sätt på att de har en roll i våra akvarium. Detsamma gäller, säg, fiskparasiter. Jag tror det är fel att vara för ivrig på att tillämpa sanningar från naturen på våra kar. De är inte stabila ekosystem och många komponenter, såsom alla de smådjur/svampar/bakterier som äter eller konkurrerar med cyano, saknas generellt.

Såvitt jag vet så är det mycket få akvariefiskar som äter cyano i någon nämnvärd utsträckning. Det finns ett par loaches men annars kan jag inte komma på någon. Om du har några andra tips så är jag och säkert många med mig tacksamma!

Du säger att det alltid är akvaristens fel och visst det är sant. Men det är också skillnad på vad akvaristen vill uppnå. Om du har ett helt vanligt akvarium med massa snabbväxande hornsärv och andmat och som du sköter bra så kommer du säkert inte få några stora problem. Men om man tar iwagumi tex när man behöver mycket ljus, CO2 och näring samtidigt som man har väldigt lite växtmassa så har man betydligt mindre marginaler. Eller ta min träskbiotop som jag håller på med nu. Där behöver jag mycket ljus och väldigt näringsfattigt vatten för att odla mossor och sileshår på landdelen, medan jag inte har några växter i vattendelen. Lägg sen till svag cirkulation för att inte virvla upp torv. Där kommer jag antagligen få problem med cyano förr eller senare. Då är det bra att det finns tricks tillgängliga.
#29 - 12 december 2011 11:21

Jag tror inte det är sant, eller i alla fall inte hela sanningen. När jag håller noll nitrat får jag

Du har rätt. Triggern i sammanhanget är ofta ammonium och när den kommer så verkar det dock som låga nitrathalter gör att cyano triggas, eller som i ditt fall något helt annat som Cladophora (vilket säger mig att du kanske har bra järnnivåer vilket är den karaktäristik som Cladophora verkar föredra).

Du kan även ha rätt i att en karaktäristik med mycketfosfat/bös/syrefattig botten kan vara bra förutsättningar för Cyano - när ammoniumtriggern kommer. Men det kan lika gärna bli något annan algodling.

Har man mycket fosfat så har man ju per definition relativt sett lägre kvävenivåer vilket ju också verkar rimligare för Cyano att känna än exakta nivåer.

Ni växtakvarister har ju ofta problem med cyano trots att växterna inte uppvisar symptom på nitratbrist

Det håller jag inte med om. Ofta har man mycket slö tillväxt på växterna (pga kvävebristen) och därmed dålig syreutveckling som leder till sämre syresatt substrat..

och långt ifrån alla cyanobakterier kan fixera luftkväve (t.ex. verkade inte den art som blommade upp i mitt akvarium efter jag testat blomstra näringspinnar kunna det, eller jag hittade i alla fall inga heterocyster).

Om cyanon bildar täta kolonier/mattor så har jag förstått det som att det främst är för att dom ska kunna sänka syrenivåerna under slemmet och på så sätt kvävefixera.

Att dom blommade upp efter Blomstra näringspinnar ser jag mer som att du fick ammoniumtriggern som just i ditt fall råkade trigga cyano.
#30 - 12 december 2011 11:26
Umm inte för att verka dum, men jag känner mig en aning förvirrad... =/
#31 - 12 december 2011 11:36
Förstår det. Jag kan sammanfatta tråden åt dig: Du kan få Cyano pga en oförutsägbar ansträngning av akvariets ekologi (ammoniumtrigger) och när dom väl blommat upp så kan du inte räta upp miljön för att bli av med dom (eftersom dom trivs under förhållanden som både är miserabla och jättebra).

Då gäller bara en sak: Mörkläggning eller GeneralTonic.
#32 - 12 december 2011 12:30
Och det ska vara lika svart i burken som Greklands ekonomiska framtid för att funka? Helt absolut kolsvart har jag läst mig till?
#33 - 12 december 2011 12:51
defdac skrev:
Cladophora (vilket säger mig att du kanske har bra järnnivåer

Mycket tänkbart. Under den extrema perioden körde jag med (gamla) Tropica Mastergrow, som innehöll mycket järn men ingen nitrat. Växterna tynade bort av kvävebrist men Cladophoran bildade marimo-bollar i hela karet.
Har man mycket fosfat så har man ju per definition relativt sett lägre kvävenivåer vilket ju också verkar rimligare för Cyano att känna än exakta nivåer.

Ja, fast det spelar roll för mekanism och tillväxthastighet.

Om cyanon bildar täta kolonier/mattor så har jag förstått det som att det främst är för att dom ska kunna sänka syrenivåerna under slemmet och på så sätt kvävefixera.
Det undrar jag. Kvävefixerande cyanobakterier har särskilda celler (heterocyster) som är större och mer tjockväggiga än andra celler för att kunna hålla ute syre; de borde inte vara begränsade av syrgashalten i vattnet. Däremot frisläpps fosfat när sedimentet blir syrefritt.

Hm... Nästa gång jag ser cyano måste jag testa ifall det kan bekämpas genom att höja pH till 7.5 och lösa upp gips (kalciumsulfat) i vattnet.
#34 - 12 december 2011 13:23
ja helt kolsvart ska det va. slå in karet i ett täcke eller nått. i typ en vecka. du behöver inte ens mata knappt. sen borde det försvunnit, för ett tag :P
#35 - 12 december 2011 14:44
Nu skall jag ut och titta till mina cyanobakterier återkommer i senare i dag om jag orker. Hett som i helvetet här.
Fortsätt ni kul att defdac och Azur har dykt upp! Konstigt sätt att säga, jag brukar dyka ned!
#36 - 12 december 2011 14:46
Har kommit fram till att GeneralTonic är ett dåligt alternativ då det kommer att ta ihjäl mina växter också.. Såg däremot att det finns ett nytt medel som angriper bara cyanobakterierna.. Där det är en behandling på 5 dagar typ... Dock så vet ag inte hur detta fungerar och eftersom det är så nytt så vet jag inte om jag vågar prova.. Fick däremot tips om att mörklägga området som är angripet.. Med en sten eller nån form av flytväxt... vad tror ni om det? Vill gärna inte behandla hela akvariet då jag inte vet vilket slutligt resultat det kommer att innebära för bakteriekultur och övrigt levande i akvariet... Bara för att få mer skugga över den delen av akvariet..

Asså det är bara en pjuttedel som är angripet och sen jag torkade bort det mesta med en fuktig svamp har det inte kommit tillbaka nå mer...
#37 - 12 december 2011 14:49
känns inte som du läser vad vi skrivit Diozz. läs gärna ovan

för att få bort cyano utan medel kan du mörklägga karet i typ en vecka. dina växter kommer klara sig. blir kanske lite bleka men kommer ta igen sig

men då ska det vara toksvart. slå in karet i ett täcke eller så
#38 - 12 december 2011 14:52
Plocka upp roten, häll kokande vatten på den, flera gånger. Eller så mörklägger du helt i en vecka, då helt kolsvart. Då blir du av med skiten, hälla i kemikalier låter onödigt jäkligt.

Jag har haft cyano, yttepytte och det blev borta vid mörkläggning.

Vad har vi lärt oss? Göd ordentligt, se till att alla utom grönskiten trivs :)
#39 - 12 december 2011 14:53
Och Hannes var snabbare igen, får nog skaffa en Nokia ändå ;D
#40 - 12 december 2011 14:53
hannesc skrev:
känns inte som du läser vad vi skrivit Diozz. läs gärna ovan

för att få bort cyano utan medel kan du mörklägga karet i typ en vecka. dina växter kommer klara sig. blir kanske lite bleka men kommer ta igen sig

men då ska det vara toksvart. slå in karet i ett täcke eller så

Men kommer även mina vanliga gröna alger att försvinna då också?

http://www.pwss.se/product.php?productid=14074&cat=8&page=1 Medlet jag syftade på...
#41 - 12 december 2011 14:57
en del kanske, men spelar liksom inte så stor roll. du vill ju bli av med cyanon, bli av med det först så kan du få karet dit du vill efteråt
#42 - 12 december 2011 14:57
Och Hannes var snabbare igen, får nog skaffa en Nokia ändå ;D

har ingen nokia längre. nu är det SGS 2 som gäller. fast just nu sitter jag ju vid en dator :D
#43 - 12 december 2011 14:58
Plocka upp roten, häll kokande vatten på den, flera gånger. Eller så mörklägger du helt i en vecka, då helt kolsvart. Då blir du av med skiten, hälla i kemikalier låter onödigt jäkligt.

Jag har haft cyano, yttepytte och det blev borta vid mörkläggning.

Vad har vi lärt oss? Göd ordentligt, se till att alla utom grönskiten trivs :)

Känns ju lite trist att behöva mörklägga akvariet helt menar jag... =// Även fått höra att om det finns tjära i roten kan detta krypa fram när man kokar, häller kokande vatten över den och då blir roten obrukbar sen... Stämmer det?
#44 - 12 december 2011 14:58
Diozz88 skrev:

jag tycker man ska hålla sig ifrån kemikalier så länge man kan. finns oftast andra, naturligare vägar att gå
#45 - 12 december 2011 14:59
Diozz88 skrev:
Känns ju lite trist att behöva mörklägga akvariet helt menar jag... =// Även fått höra att om det finns tjära i roten kan detta krypa fram när man kokar, häller kokande vatten över den och då blir roten obrukbar sen... Stämmer det?

äh. är ju bara för ett par dagar. sånt får man leva med ibland. tror inte du behöver koka roten.

det där med tjära har jag aldrig hört om, men visst, det finns så många olika träslag i karen numera så nån kanske innehåller det
#46 - 12 december 2011 15:04
hannesc skrev:
äh. är ju bara för ett par dagar. sånt får man leva med ibland. tror inte du behöver koka roten.

det där med tjära har jag aldrig hört om, men visst, det finns så många olika träslag i karen numera så nån kanske innehåller det

Då e de bara att leta fram nått som kan mörklägga då... Snyft! Natti natti firrisarna, syns om en vecka... =/

Ingen matning under den här veckan heller eller vadå? Har ju några nattaktiva fiskar med, kommer mörkläggningen att innebära att de e framme hela tiden och letar efter mat=?
#47 - 12 december 2011 15:18
asså det är lugnt att inte mata sina fiskar i nån vecka. tex om jag åker iväg på semester en vecka så matar jag inget.

men visst. du kan la peta ner lite mat då o då genom nått litet hål. bara inte det kommer in massa ljus konstat in i karet
#48 - 12 december 2011 15:20
Jag hade fortfarande tagit upp roten och låtit den ligga i väteperoxid och vatten. Billigare, snabbare och enklare än både mörkläggning och det där medlet. Dessutom vill du hellre ha dina döda alger i en hink än i ditt akvarium. Sen är det väldigt tillfredsställande att se hur slemmet bubblar och försvinner med :) Det är förstås om roten låter sig tas upp på ett smidigt sätt.
#49 - 12 december 2011 15:25
hur kan väteperoxid vara billigare än att slå in karet i en filt?
#50 - 12 december 2011 15:26
Vad är väteperoxid?
#51 - 12 december 2011 15:37
Haha, det var lite slarvigt skrivet förstås. Stryk billigare angående mörkläggningen :)
#52 - 12 december 2011 15:42
Haha, det var lite slarvigt skrivet förstås. Stryk billigare angående mörkläggningen :)

haha aa okej

Diozz88 skrev:
Vad är väteperoxid?

inte säker. nån syra.men känns ganska onödigt för de lilla cyano du har. oftast tar de ju över hela karet så det är en grön matta över allt. du har ju inte alls mycket så det borde försvinna med en mörkläggning
#53 - 12 december 2011 15:43
Har konstaterat att jag inte har nått täcke/filt som jag kan täcka med... Äger bara 2 täcken och jag vägrar dela täcke med min pågående dejt då det blir för varmt..=P å jag har bara ljusa filtar... Funkar det med ett lakan bara?
#54 - 12 december 2011 15:45
om du tar ett mörkt så borde det la funka. sopsäckar funkar med
#55 - 12 december 2011 15:50
Tejp och svarta sopsäckar :D
#56 - 12 december 2011 15:53
Då får jag väll ta å köpa en rulle säckar då...
#57 - 12 december 2011 16:00
Tack för hjälpen förresten! =D

Om nån av er har vägarna förbi får jag bjuda på julfika!=P Har dock inget hemmagjort bröd utan de får bli köpebröd(har "rååkat" äta upp större delen av pepparkaksdegen..=P )
#58 - 12 december 2011 16:02
vart bor du då? :D
#59 - 12 december 2011 16:18
hannesc skrev:
vart bor du då? :D

...... Sundsvall.... =D Mitt i centrum=P
#60 - 12 december 2011 17:40
Sundsvall, det är långt bort det :)

Det suger just nu, men du blir gladare när karet blir helt fint igen. Gör du inte detta vi skriver nu så blir det värre, då blir det jobbigt ;)
#61 - 12 december 2011 18:19
Sundsvall, det är långt bort det :)

Äh så jäkla långt e det inte till Karlstad!=P bara sesådär en 53 mil=P =P

Det suger just nu, men du blir gladare när karet blir helt fint igen. Gör du inte detta vi skriver nu så blir det värre, då blir det jobbigt ;)

Klart jag lyssnar på er...umm...veteraner... ;)
#62 - 12 december 2011 18:56
Hej!

För rätt många år sen hade jag nåt som jag idag vet var cyano - då hade jag ingen aning om nånting (fem skalarer i 80 liter, så kunskapsnivån var verkligen lååååg). Sen jag fick några konstiga alger, som sagt, idag vet jag att det var cyano. Men jag torkade av växter etc och använde slamsugen för att få bort dem, igen och igen och igen och igen... och sen försvann de! Vet än idag inte riktigt vad som hände men det blev väl nån sorts balans i karet efter ett tag. Så mörkläggning är inte den enda vägen. Men kanske den snabbaste?

Hälsningar
Jennifer
#63 - 12 december 2011 19:25
ja det går ta bort med, men det kan du hålla på med i månader. ( tro mig..gjort det med) då är det lättare att mörklägga
#64 - 12 december 2011 19:31
Tja, eftersom TS var tveksam till mörkläggning ville jag komma med ett alternativ. Men som sagt, "ta bort" är nog inte den snabbaste vägen... Men det funkar.
Just nu brottas jag med cyano i två kar men det är inte så mycket att det stör, så jag försöker återställa balansen och hoppas att det försvinner sen. Bra växtgödning och regelbundna vattenbyten gör susen - hoppas jag i alla fall.

Hälsningar
Jennifer
#65 - 12 december 2011 19:52
Kör på mörklägning, buhuu...=P
#66 - 12 december 2011 20:11
men snälla diozz. :) det är inte döden det hära..

så här såg ett av mina kar ut i nästan 2 månader. o du ser ju hur ledsen jag verkar vara för det( samt svettig o creepyeyes)
#67 - 12 december 2011 20:25
hannesc skrev:
men snälla diozz. :) det är inte döden det hära..

så här såg ett av mina kar ut i nästan 2 månader. o du ser ju hur ledsen jag verkar vara för det( samt svettig o creepyeyes)

men Hannes får man lägga i vilka bilder som helst finns det ingen sensur över huvud taget:p
#68 - 12 december 2011 20:43
nope. cencuren i sverige är nerlagd sen 1 januari 2011.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Filmcensur
#69 - 12 december 2011 20:46
hannesc skrev:
nope. cencuren i sverige är nerlagd sen 1 januari 2011.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Filmcensur

men snälla skona våra ögon ta bort Djuret till vänster:p
#70 - 12 december 2011 20:48
du! nu passar du dig! här tas inte bort nånting. vill du inte se behöver du inte va här. bums i säng med di sa ja te di!
#71 - 12 december 2011 21:39
Menar bara att jag får hemskt tråkigt när jag e hemma nu... Vad ska jag nu kolla på menar jag..=P
#72 - 12 december 2011 21:41
hehe tålamod diozz.. tålamod. det är akvaristens främsta egenskap
#73 - 12 december 2011 21:46
hannesc skrev:
hehe tålamod diozz.. tålamod. det är akvaristens främsta egenskap

Tålamod e nått jag övat på... Min tv-box gick sönder i februari... tog dom 7 månader att skicka en ny.. dock så fick jag inga koder för att skiten ska fungera å väntar fortfarande på dom... =P
#74 - 12 december 2011 22:01
På tal om fika, finns nybakta pepparkakor här nu.. tog å bakade ut den degen jag hade lite snabbt för jag va sugen på nybakt med mjölk...=P
#75 - 12 december 2011 22:09
bor i jkpg.... för jefla långt bort till sundsvall....FML..
#76 - 12 december 2011 22:11
hannesc skrev:
bor i jkpg.... för jefla långt bort till sundsvall....FML..

De va ju synd... För dig iaf...=P Mer till mig! =D Om du e snäll kanske jag kan skicka en på posten=P=P
#77 - 12 december 2011 22:12
yeeey'! :D jättegärna! skulle fan göra min dag :)
#78 - 12 december 2011 22:14
:d:d:d
#79 - 14 december 2011 14:49
Diozz88>
Satt på sjön igår och räknade alger och tänkte lite på det här.
Har du möjligtvis utblåset från filtret riktat mot den där punkten?
I en annan tråd var det någon som hade problem på botten med bottenfilter kopplat till
ett ytterfilter. Orsaken till att vi får cyanobakterier just på botten och efter filtret
är nog att där har vi de högsta värdena på CO2 vilket även dessa rackare gillar.

Bara en liten tanke
#80 - 14 december 2011 14:53
nej de sitter i andra änden av akvariet......
#81 - 14 december 2011 15:01
Diozz88 skrev:
nej de sitter i andra änden av akvariet......

OK så utblåset från pumpen är riktat bort från roten?
Någonting gör att cyanon trivs just på den där fläcken och det brukar vara mer/bättre näring där av någon anledninig.
#82 - 14 december 2011 15:05
Inte lika stor konkurens från växter kanske eftersom det är bara lite växter på den delen...?? =)
#83 - 14 december 2011 15:07
bossep skrev:
OK så utblåset från pumpen är riktat bort från roten?

Någonting gör att cyanon trivs just på den där fläcken och det brukar vara mer/bättre näring där av någon anledninig.

Kan tänkas att strömmen tae den där vägen men de borde blandas med resten av akvarievattnet innan de hunnit dit... inte riktat mot roten...
#84 - 14 december 2011 15:12
Jag tror snarare att det är kombinationen nära till ljuset och bra yta att fästa på som gör att det växer där. Så är det alltid för mig och min cyano att det börjar samt växer bättre där det får bra ljus.
#85 - 14 december 2011 20:49
Jo då dom gillar naturligtvis ljus också speciellt de ilsket gröna. Jag tror det var vännen defdac som kom på att man skulle räkna in ljus som näring då blir det lättare att få ihop ekvationen.

Vad alla fotosyntetiska saker behöver är: Kol, Kväve, Fosfor och spårämnen. Kol från CO2, som om vi inte tillför det utifrån bildas i botten och i filtret av bakterier. Kväve och fosfor får vi in vid nedbrytning av organiskt material också tack vare bakterier. Samma sak med spårämnen. Den stora skillnaden mellan högre växter, alger och cyanobakterier är typen av kväve och som jag tror näringsämnenas förhållande till varandra.

Jag tror därför att du skall testa med PMDD så växterna får fart. De kommer då att minska mängden näring till cyanon. Du kanske inte blir av med den men du kommer att förvärra deras miljö så ett försök att ta bort dessa mekaniskt kanske kan lyckas.
Är du med på min tankegång?
#86 - 14 december 2011 20:50
Jag tror snarare att det är kombinationen nära till ljuset och bra yta att fästa på som gör att det växer där. Så är det alltid för mig och min cyano att det börjar samt växer bättre där det får bra ljus.

Låter logiskt. Att sedan roten är organiskt material som bryts ned med tiden kan också vara en orsak.

Annons