Knep att färsta BTN-moduler?

#1 - 9 augusti 2008 11:00
Hej, jag har sett att jag skulle behöva en cirkpump till i mitt kar. Utblåset är tänkt att sitta någonstans i mitten av vattennivån på ena kortsidan, för att få mera rörelse i "hela" karet. Jag har tänkt mig en EHIM 1260. Jag skulle gärna vilja gömma den i en BTN-modul, problemet är att det är vatten i karet och det är "igång".

Vet någon här om någon lösning på hur man "fäster" moduler, utan att använda silikon? Kanske någon som varit i samma situation? Alt är ju att lägga pumhuvudet utanför och bygga ett utblås av PVC, men jag skulle gärna se att all teknik kunde döljas. Tacksam för tips och råd...
#2 - 9 augusti 2008 11:02
Hör hört om någon som fick det riktigt snyggt med hjälp av sugproppar.. Annars kanske det går om du tömmer bara en del av vattnet? eller hur stor ska modulen vara?
#3 - 9 augusti 2008 11:04
Har nog tänkt mig en ganska hög/stor modul eftersom det är ett 720:(. Men sugproppar lät som ett bra tips, äre det inte stoooor flytkraft i modulerna? Vet du hur de som gjort det fäste sugpropparna på modulen:)?
#4 - 9 augusti 2008 11:11
Ingen aning alls om hur han/hon gjorde tyvärr :S
#5 - 11 augusti 2008 19:57
du kan nog silikonera fast sugpropparna på bakgrunden.. sen fästa det i glaset.. frågan är väl åxo hur många proppar du behöver
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 augusti 2008 20:59
I praktiken skulle jag nog vilja påstå att det bara finns en reell möjlighet - töm akvariet.
Det finns speciellt lim (kostar ca 400 spänn) som man kan limma med under vattnet men även med detta så måste ju modulen hållas exakt på plats tills detta lim har härdat och det är inte lätt
#7 - 13 augusti 2008 16:38
[quote=Kjell Fohrman;1176836]I praktiken skulle jag nog vilja påstå att det bara finns en reell möjlighet - töm akvariet.

Ja, jag misstænkte det... Får strunta i det och førsøka limma ett diskret utblås av PVC, och ha pumpen utanfør tanken ist.
#8 - 13 augusti 2008 17:55
I praktiken skulle jag nog vilja påstå att det bara finns en reell möjlighet - töm akvariet.

Det finns speciellt lim (kostar ca 400 spänn) som man kan limma med under vattnet men även med detta så måste ju modulen hållas exakt på plats tills detta lim har härdat och det är inte lätt

Blev ganska nyfiken på härdningstid på sådant.
Ska förresten testa att använda korallim i sötvatten, inte idag dock. Frugan fyller år och jag sitter här som snabbast bara. :)
Återkommer med resultat.

Annons