Knattrande ljud från innerfilter

#1 - 1 maj 2010 09:48
Har ett Fluval U4 som varit min nya favorit sedan jag köpte det i... höstas? Julas? *glömsk*

Sedan ett par veckor tillbaka har det börjat knattra. Smög sig på efter en tillfällig avstängning och ljudet blev sedan gradvis värre. Jag har haft hela filtret upp och rengjort, pillat bort en snäcka som förirrat sig in i utblåset och fastnat där (trodde först att den var orsaken, men icke...), rengjort impeller osv., osv. När jag provade filtret igen var det tyst och snällt de första minuterna men så smög sig knattrandet tillbaka igen.:(

Det låter lite som om luft eller något hårt har fastnat någonstans, men jag hittar det inte.
Ljudet är såpass "skarpt" att även fiskarna tycks störas av det. (Såvida det inte är jag som inbillar mig bara för att jag störs så gruvligt av det...)

Någon som har varit med om samma sak och har ett tips att dela med sig av?
#2 - 1 maj 2010 10:49
Jag vet inte vad det kan vara för fel men jag kan meddela dig att du är inte ensam om ditt problem. Jag har inte samma filter som du, så men din teori om att det har fastnat luft någonstans stämmer kanske.
#3 - 1 maj 2010 11:03
Ni har inte lyckat knäcka på impellern så den ligger lite snett och slår i kanten så att säga?
Har haft samma ljud men brukar rätta sig om man fixar lite med impellern som sagt.
#4 - 1 maj 2010 13:47
Tror nog som Zenthar att impelleraxeln är knäckt.
#5 - 1 maj 2010 14:25
Azur skrev:
Tror nog som Zenthar att impelleraxeln är knäckt.

Shit.:( Hur har jag lyckats med det?:confused:
Jag rörde den aldrig innan den började väsnas första gången. Det enda som hade skett var att jag hade stängt av filtrer några minuter och sedan satt på det igen.
Jo..., det var något som var konstigt när jag skulle sätta i kontakten nu när jag tänker på det. Då verkade det som att filtret bara kom igång till hälften. Efter några sekunder joxade jag lite med kontakten och då verkade den gå som vanligt, men då fanns oljudet där, ialla fall lite grann.
#6 - 1 maj 2010 15:10
Ta isär pumpen i akvariet och krama ur filtermaterial osv under vattnet så att all luft försvinner sen vänder du och vrider på alla delar och sätter ihop pumpen igen utan att ta upp den, så har jag fixat luftproblem med alla mina pumpar i alla fall. Lycka till! :)
Bilagor:
#7 - 1 maj 2010 17:17
Shit.:( Hur har jag lyckats med det?:confused:

Jag rörde den aldrig innan den började väsnas första gången. Det enda som hade skett var att jag hade stängt av filtrer några minuter och sedan satt på det igen.

Jo..., det var något som var konstigt när jag skulle sätta i kontakten nu när jag tänker på det. Då verkade det som att filtret bara kom igång till hälften. Efter några sekunder joxade jag lite med kontakten och då verkade den gå som vanligt, men då fanns oljudet där, ialla fall lite grann.
? har du kollat axeln.. de övriga fluval U-modellerna har stålaxel och kan inte gå av!
#8 - 1 maj 2010 22:09
Keibo skrev:
Ta isär pumpen i akvariet och krama ur filtermaterial osv under vattnet så att all luft försvinner sen vänder du och vrider på alla delar och sätter ihop pumpen igen utan att ta upp den, så har jag fixat luftproblem med alla mina pumpar i alla fall. Lycka till! :)

Ska testa det!:)

Åheim: såg inget som verkade onormalt alls när jag hade isär den, men ska titta noggrannare på den i morgon. Tack för tips!
#9 - 2 maj 2010 20:32
Och som genom ett mirakel är filtret helt tyst sedan i morse då jag stängde av det några minuter för att låta mikromaskarna jag matat med sjunka till botten...
Skumt...:confused:
#10 - 2 maj 2010 21:37
Och som genom ett mirakel är filtret helt tyst sedan i morse då jag stängde av det några minuter för att låta mikromaskarna jag matat med sjunka till botten...

Knäpper det konstant hela tiden eller ibland.
Vår FX5an kunde ibland ge ifrån sig rejäla knäpp detta berodde på luft i flitret. Vi hade två korgar men fint filtervadd. Riktigt klart vatten men tyvärr avtog genomströmmningen ganska snabbt :D
Nu har vi ersatt med klippta kuber av filtermattor och knäppningarna är väck.
#11 - 2 maj 2010 22:12
Precis som cirs skriver är det vanligt med denna typ av beteende hos en impeller där kavitation orsakas av ett kraftigt undertryck på sugsidan, dock är inte knäppningarna av samma sort som du erfarit, vad du råkat ut för är att impellern antingen vibrerar genom oscillation pga för stort spel (normalt efter några år vid normalt slitage) eller pga en större luftansamling som stört impellerns rörelse, man kan 'choka' genom att dra ur och sätta i kontakten igen.
#12 - 3 maj 2010 17:31
cirs skrev:
Knäpper det konstant hela tiden eller ibland.

Konstant men med oregelbunden frekvens. (Lät som en motsägelse det där...:p) Men helt tyst sedan tidigare nämnda avstängning och ingångsättning alltså.

Gaffel: ja, filtret är ju ännu ganska nytt så då låter ju din teori om luftansamling vettig. Och stämmer dessutom bra med hur jag upplevde ljudet.

Hoppas det inte är värre än så och att det håller sig väck nu (alt. försvinner lika lätt som sist.).

Tack för tips och råd allihop!:)
#13 - 3 maj 2010 17:48

En sak som gäller alla pumpar är att impellern hamnar i olika lägen när man stänger av och sätter på filtret, man kan höra att pumpen avger olika ljud och då drar man ur och sätter i sladden upprepade ggr tills pumpen blir som tystast;)
#14 - 3 maj 2010 20:12
åheim skrev:
En sak som gäller alla pumpar är att impellern hamnar i olika lägen när man stänger av och sätter på filtret, man kan höra att pumpen avger olika ljud och då drar man ur och sätter i sladden upprepade ggr tills pumpen blir som tystast;)

Definiera gärna 'olika lägen' och vad skrev du som inte jag redan skrivit?
#15 - 3 maj 2010 20:21
Gaffel skrev:
Definiera gärna 'olika lägen' och vad skrev du som inte jag redan skrivit?
Med "olika lägen" menar jag att impellern genererar olika vibrationer som du uppfattar som störande eller mindre störande och dessa varierar när du upprepade ggr drar ur och sätter i kontakten! Sen skrev jag tydligen nåt som du inte skrivit eftersom du vill få en förklaring, så varsågod:)
#16 - 3 maj 2010 20:46
Och dessa 'olika lägen' är?
#17 - 3 maj 2010 21:36
Gaffel skrev:
Och dessa 'olika lägen' är?
Tex. att impellern hamnar på olika höjd på axeln!! Vad syftar du själv på gaffel när du säger "choka", vad är det som då händer med pumpen menar du...? Eftersom pumpens enda rörliga del är impellern så undrar jag, lr du kanske menar choka som du gör med din bil?
#18 - 4 maj 2010 09:46
'Choka' eller 'blåsa' refererar till att hastigt alternera mellan öppen eller stängd ventil och uppstod mig veterligen bland ångmaskinister men återfinns idag i allt från processindustri till manövrering av blästerklockor, motsvarande kan antingen göras genom att bromsa in/utgående vattenflöde eller genom att dra ut och sätta tillbaks filtrets kontakt.

Sen kommer inte impellern(som bara tillåts frirotera ett fåtal grader i axelriktningen.)eller statorn att hamna på olika höjd.(statorn befinner sig låst inne i ett magnetfält.)

Att sedan impellern skulle vara den enda rörliga delen är en sanning med modifikation eftersom impellern i de flesta fall av synkmotorer sitter löst fastsatt på en rotor inne i statorn och i de flesta fall tillåts frirotera vilket jag skrev tidigare..

Är det inte på tiden att du lägger lite energi på frågor som du bemästrar istället för att bara kopiera vad andra skriver?
#19 - 4 maj 2010 15:46
Vilket svammel Gaffel!! Du är ju själv en papegoja och vems vet vi nog;) Sluta att besudla alla trådar med dina simpla oförskämdheter! Skriv nåt konstruktivt istället för all skit!
#20 - 5 maj 2010 00:58
Ledsen åheim men du är tamefan kronslut och har bevisligen ingen som helst verklighetsuppfattning vilket du gång efter annan bevisat. Hoppas du blev hjälpt av inläggen Eidasdotter men nu släpper jag den här tråden som en het potatis!

Annons