Knasig kakadua

#1 - 25 mars 2004 20:35
Min nyinförskaffade kakaduaciklid hane beter sig ganska roligt...

Han simmar fram till en ruta. Öppnar munnen och spänner ut jällocken (heter det så?). Sedan börjar "läpparna" och huvet skaka/vibrera. Nån sekund senare rycker den till och spänner ut alla fenorna.

Kan det vara så att den ser sig själv i rutan och försöker skrämma bort den "andra" fisken eller är det mig den försöker skrämma bort? Eller är det något helt annat den gör?
#2 - 25 mars 2004 20:50
Film: http://www.agbrant.se/kakadua.wmv
överexponerad och oskarp.. men det går absolut inte att missa vad den gör...
#3 - 25 mars 2004 23:27
Min gör så när han visar upp sig eller spänner upp sig inför något/någon. Troligetvis ser han något som han anser sig behöva visa sin styrka inför, eller så vill han bara visa upp sig, kanske en linslus.

MVH Markus
#4 - 25 mars 2004 23:35
Rusking kul är det iaf. efter att bara ha haft neontetror och siamensis innan... Denna fisken gör ju något annat än att simma runt och hugga alger... :)
#5 - 26 mars 2004 00:07
Han gör sig så fin som han bara kan! :-)
Du har ju en hona i akvariet, så han försöker imponera så mycket som möjligt. Om det finns någon lämplig lekgrotta i akvariet, så har du en cacatuoideshona som vaktar ägg vilken dag som helst.

Mvh/ Per
#6 - 26 mars 2004 11:03
Tror du verkligen det? Jag tycker mer det se ut som han försöker krämmas. Honan är bara typ2 cm stor så jag tvivlar på att den är könsmogen... Men vad vet jag... Måste läsa på om denna fisken beteende...
#7 - 26 mars 2004 11:42
Min kakaduahanne är riktigt flitig och jagar på och visar upp sig..(dock inte mot framrutan)
Spänner ut fenorna och gällocken hela tiden men min hona är föga intresserad.. Hon är snarare livrädd för honom nu mera.. Trist, men hon ändrar sig väl förhoppningsvis när hon blir sugen också..[;)]
Så det är nog normalt ska du se..

Mvh//Mage
#8 - 26 mars 2004 11:52
Det verkar nästan som han inte gillar mig. För när jag ställer mig och tittar in i akvariet så komemr han bra och bröstar sig... Snacka om att inte vara medveten om sin storlek...
#9 - 26 mars 2004 12:25
Hittade lite info på nätet som jag tänkte dela med mig av:

"The male would 'flash' and spread his fins in front of the female while shaking his body."

"...when they were close to sexual maturity - sometimes as young as a few months old..."

"En hona i lekdräkt antar en klargul färg med svarta markeringar, denna lekdräkt är ämnad att fungera som signalfärg till de frisimmande ynglen"

#10 - 29 mars 2004 15:28
Ett lätt sätt att se att Apistogramma är i lektagen är att de kröker sig och skakar inför varandra. Den typ av skakningar som din hane gör är ett mindre intimt sätt att kommunicera, han försöker helt tydligt imponera på (skrämmas) något. Detta är ett beteende som jag sett många gånger hos honor (då jag haft kar med 4 honor och en hane) när de försökt hålla sina revir sinsemellan. Ibland gör hanen detsamma för att visa vilken hona han tycker har rätt till ett vist revir, och ibland går han imellan då en svagare hona blir utsatt av de andra honorna.

Mitt tips är att han kanske försöker skydda honan mot dig. ;P

Annat som inte hör till det här så mycket:
Jag får ibland för mig att hanar tycker om att jaga honor (som inte är sunga på lek), ut ur sitt revir.
#11 - 29 mars 2004 15:32
Filmen var lite kul!
#12 - 5 april 2004 18:46
Hanen verkar snärta till honan med stjärtfenan ibland... Om detta har med att den "böjjer" sig vet jag inte.. men konstigt ser det ut...
#13 - 5 april 2004 19:08
heheheh..
den var rolig..
marcus_swe; Vill veta ditt Ph värde och vilka fiskar du har, vill ha kakaduor nu, fast vet inte om de trivs med mina värden..
#14 - 6 april 2004 06:59
Jag hade kakaduor med neontetror och ancistrus..
pH i karet var 7, GH 6-7 och KH ca 3-4(har bara multistick = svåravlästa)
Hade dom bara i några månader dock, därför att hannen stressade ihjäl honan.
Jag skulle nog haft flera honor till hannen men då blev karet för litet så jag bytte bort dom. Kommer garanterat att skaffa kakaduor någon fler gång men då i ett större kar.

Mvh//Mage

Annons