Knasig eller bara lekfull

#1 - 2 januari 2004 10:22
En av mina dvärgguramis har något lite skumt för sig sedan 2 dagar tillbaka(nytt akvarium). Han simmar samma sträcka fram och tillbaka gång på gång. Detta är vid främre rutan- först simmar han som i en berg och dalbana, dvs upp,ner,upp,ner och på tillbaka vägen simmar han rakt...och så börjar han om. Han kan göra detta hur länge som helst. Eftersom jag är ny ägare så blir man lite orolig. Leker han eller har han blivit knasig? Han äter (men missar mkt mat då han simmar i sin bana)men simmar även runt i akvariet, men nästan mest vid framrutan.
#2 - 2 januari 2004 10:26
Kan det vara så att han leker i någon ström som finns där?
#3 - 2 januari 2004 11:12
mmm han är väl yttrokat ir hungri mina fiskar simmar gjärna vi framrutan när dom vill ha mat
#4 - 2 januari 2004 11:29
Labyrintfiskhanar brukar ägna sig åt ett stressat patrullerande innan de börjar bygga bo och uppvakta honan. Lycka till. /Cecilia
#5 - 2 januari 2004 13:06
mina blå gutami simmar också vid framrutan när han vill ha mat
#6 - 2 januari 2004 13:27
har också dvärggumari dom gör precis samma sak =) det är ju bara kul att titta på !!
#7 - 2 januari 2004 13:40
Jag har varit med om exakt samma sak, fast med en kuhlii.
#8 - 2 januari 2004 13:46
Tack för svaren...då kan jag nog lugnt luta mig tillbaka och titta. Han gör även så när de precis fått mat, så jag tror inte att han är hungrig. Hur mycket ska man ge dem egentligen? De är ju bara två st än så länge.
#9 - 3 januari 2004 11:41
Jag har för vana att ge mina fiskar en nypa 2-4ggr om dagen, men då är de ju lite fler, och de håller sig ifrån hanens fenor... vissa äter mer än andra så vissa drabbas av övervikt.. (uppsvälld buk) då är det bara att dra ner på ransonen, men det märker man, då man lär sig ha uppsikt och lär känna sina fiskar. =)

Att ge lite och öka mängden är ett sätt.. eller ge lite mer nu och gå ner lite dag för dag.. =)

Många sätt är bra, utom de dåliga förståss...
#10 - 8 januari 2004 19:24
Fiskar gillar att leka i strömmar sådär. Särskillt DvärgGuramis. Mina två gör det och de är så kära o pussas. Jag brukar höjja pumpstyrkan under dagen så att fiskarna får leka lite mer i virvlar som blir (har ju bara ett 50-liter så de behöver motion). Då sätter Neontetrorna igång och visar ett skådespel som är asballt. Fram till virveln, upp, ner och flyta med, igen o igen tills de vilar. Stimfisk de är :-)

Annons