Knasdag idag !!

#1 - 29 november 2007 14:48
Har ej vart hemma så idag när jag gjorde rent båda mina kar så märkte jag under vattenbytet att båda pumparna i de olika karen också måste rengöras eftersom de är igenslammade.

nu är vattenbytet klart men pumparna har jag ej rengjort än. tänkte vänta någon timme.

problemet är ju att man ej ska göra rent pumpen samma dag som man gör vattenbytet. Är nu orolig för om det finns större risker för att sabba bakteriekulturen i karet eller om det är lungt att jag gör rent pumparna och därefter häller i en extra dos med bakteriekultur.

Från skala 1-10 hur stor är risken för att något ska gå riktigt fel?
eller är det inte så farligt ?
#2 - 29 november 2007 14:58
komigen people. i need help
#3 - 29 november 2007 15:21
Rengör nite filtrena. Ta bara en hink med akvarievarmt vatten och daska bort smutsen.
Du ska ju inte krama ur filtrena eller rengöra dem på annat sätt... Alla godbitar som finns i filtret ska ju vara kvar.

Daska ur filtrena. Skit i bakteriekultur. Kommer gå kanon :)
#4 - 29 november 2007 16:19
Har visserligen bara varit akvarist i 2.5år men vi har aldrig varit så försiktiga med filer och inte haft några problem med nitritspikar förutom under första uppstarten. Mina rekomendationer är:

Skölj av den synliga geggan i vatten med ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Krama även ur filtren tills det som kommer ur dem är missfärgat med genomskinligt. Bakterierna sitter fast bra och dör inte så lätt...
#5 - 29 november 2007 16:41
Hej

Förstår inte hysterin kring det här med att samla på skiten i akvarierna. Bakterierna är ju bra att ha kvar men det är en missuppfattning att dom bara finns i smutsen.

Jag har alltid sköljt mina filter tills vattnet är helt klart. Då ska det fortfarande finnas tillräckligt med bakterier kvar. Så sa man i början på 70-talet och gammal gubbe har ju svårt att lära om.:)

Hur som helst så har jag gjort så i mer än 30 år i mängder av olika sorts akvarier och med olika sorters fiskar och aldrig märkt något problem med detta.

Problem har jag fått när jag misskött akvariet och inte gjort rent och bytt vatten osv.

Men jag lärde mig också att man inte ska göra stora vattenbyten. Jag byter sällan mer än 10%. Jag har förstått att det idag är populärt med vattenbyten på 30% och att en del tom byter 50% p/vecka och då kanske man måste ha en större mängd bakterier i filtren.

Mvh Ubjs
#6 - 29 november 2007 16:45
Om du är orolig så slå i Nitrevec och mata inte på några dagar.
#7 - 29 november 2007 17:06
Är akvariet bara väl inkört ska det funka bra och med ett litet uppehåll några dagar med maten.
#8 - 29 november 2007 17:28
Åh, vi rengör filter i samband med vattenbyte alltid. Dock använder vi vatten från karet att rengöra filtren i det stora karet, men inte i de små. Vi har aldrig haft problem..
Men som övriga säger; ta det lite lugnt med matning någon dag. Dina fiskar är kanske inte lika härdade som våra... :p

Annons