Knarkade fiskar ?

#1 - 26 oktober 2008 17:24
Alltid när man kollar på fisk i affärerna simmar dom så lugnt, även om det är ett gäng olika malawiciklider i ett på tok för litet kar.

jag undrar bara om någon vet ifall dom i affärer kontinuerligt ger fisken något lugnande?

tycker att dom borde bli rätt stressade i de trånga akvarierna med massa folk som springer utanför och knackar på rutorna.
dom försöker ju knappt fly från hoven och sprattlar inte direkt när man fångar dem heller, annat är det hemma
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 oktober 2008 17:37
Fiskar är ofta lugnare om de är många och dessutom om håvningen är en del av vardagen så är det inte stressande.

Det senare har testats vetenskapligt i matfiskodlingar. Man kan mäta mängden stresshormoner som en fisk utsöndrar och i de dammar där man håvade dagligen så utsöndrar fiskarna nästan inga stresshormoner alls i samband med håvning. Däremot i dammar där det aldrig håvas så blir de oerhört stressade vid håvning.
Samma blir det i en affär där det håvas dagligen - där bryr de sig minimalt (förutsatt förstås att det eksre på ett proffesionellt sätt).
I ett hemmaakvarium däremot där man nästan aldrig håvar så blir de väldigt stressade.
#3 - 26 oktober 2008 20:22
Min erfarenhet är att något som också spelar roll är om fisken lärt sig vad en håv är. Yngel som aldrig sett en håv innan är oftast totalt orädda för håven. De samanknippar ju bara människor framför burken med mat.
#4 - 26 oktober 2008 20:35
Jag tycker också att det är konstigt. Speciellt när de pressar ner massa palettciklider i ett litet akvarium och de simmar runt som om de vore stimfiskar. Sådana har jag nämligen haft, och deras ungar dödade varandra!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 oktober 2008 21:05
maria_ skrev:
Jag tycker också att det är konstigt. Speciellt när de pressar ner massa palettciklider i ett litet akvarium och de simmar runt som om de vore stimfiskar. Sådana har jag nämligen haft, och deras ungar dödade varandra!

Som sagt - det är inte speciellt stressande. Däremot så ställer naturligtvis ett sådant akvarium större krav på att man sköter vattenbytena etc.

Faktum är faktiskt att det är ett större problem i affären när det blir få fiskar kvar i akvariet - då känner de sig otrygga och stressade om de inte har någonstans att gömma sig.
#6 - 27 oktober 2008 13:07
okej, tack för bra svar!

ni får ursäkta mina lite fördomsfulla tankar om akvarieaffärer =)

anledningen till att jag postade under akvarievatten var att jag vet att det finns "antistressmedel" man kan hälla i, detta var inget jag uppmärksammat hos just malawiciklider utan tog bara dom som ett exempel eftersom jag har mest erfarenhet av dom. hemma är dom inte lugna när dom kommit upp ur vattnet, fast jag upplever inte att dom blir så tokstressade av hoven bara undviker den. till skillnad från i affären där dom nästan skiter i att den kommer och plockar upp dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 oktober 2008 13:23
Det är egentligen en bra fråga som såväl privatpersoner, affärer och myndigheter borde ha i åtanke

För privatperoner kan det vara värt att ha i åtanke att man inte kan hantera fisk på samma sätt hemma som i affären.

För affärer kan det vara värt att tänka på att man i akvariet inte skall ha en massa inredning och gömställen i säljakvarierna. Dels är risken då stor att revirhävdande arter börjar hålla revir, dels är det rätt stressande att jaga fiskar bland intredning eller för den delen varje gång plocka ur inredning innan man kan fånga. Vad som där är viktigt att åtminstone ett av akvariets rutor skall vara mörkmålad samt att man har gott om fiskar i akvariet.

Tyvärr resonerar myndigheterna tvärtom -dvs enligt lagen så skall affärsakvarierna ha inredning. Så här står det
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][LEFT]Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha[/LEFT]
tillgång till gömslen i akvariet.
[/FONT][/FONT]Om affärerna skulle följa denna lag så vore det väldigt stressande för fiskarna.
#8 - 27 oktober 2008 13:28
Det är egentligen en bra fråga som såväl privatpersoner, affärer och myndigheter borde ha i åtanke

För privatperoner kan det vara värt att ha i åtanke att man inte kan hantera fisk på samma sätt hemma som i affären.

För affärer kan det vara värt att tänka på att man i akvariet inte skall ha en massa inredning och gömställen i säljakvarierna. Dels är risken då stor att revirhävdande arter börjar hålla revir, dels är det rätt stressande att jaga fiskar bland intredning eller för den delen varje gång plocka ur inredning innan man kan fånga. Vad som där är viktigt att åtminstone ett av akvariets rutor skall vara mörkmålad samt att man har gott om fiskar i akvariet.

Tyvärr resonerar myndigheterna tvärtom -dvs enligt lagen så skall affärsakvarierna ha inredning. Så här står det

[LEFT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha[/FONT][/LEFT]

[FONT=Times New Roman]tillgång till gömslen i akvariet.[/FONT]

[/FONT]Om affärerna skulle följa denna lag så vore det väldigt stressande för fiskarna.

visst är det intressant att en akvarieaffär ur detta perspektiv inte kan följa lagen....så länge de säljer fisk....

antingen så bryter man mot lagen med att ha fel inredning.....
eller så bryter man mot lagen med att stressa fisken....

.
#9 - 27 oktober 2008 13:43
bra poäng där!

det är jäkligt krånligt det där med lagar, fanns en riktigt krånglig lag om vad som klassas som skjutvapen eller inte vad det gäller paintballmarkörer(gevär). tog 15 år av tjatande innan dom lyckades få igenom en något mindre krånglig lag som faktiskt gjorde det möjligt att enligt lag få äga en paintballmarkör. nu kommer jag inte exakt ihog detaljerna men det är ändå inte intressant.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 oktober 2008 13:58
Kensa skrev:
visst är det intressant att en akvarieaffär ur detta perspektiv inte kan följa lagen....så länge de säljer fisk....

antingen så bryter man mot lagen med att ha fel inredning.....

eller så bryter man mot lagen med att stressa fisken....

.

Hur man än vänder sig så har man arslet bak:p
#11 - 27 oktober 2008 14:41
Hur man än vänder sig så har man arslet bak:p

och vissa politiker tänker med arslet.......

.
#12 - 28 oktober 2008 09:13
Kensa skrev:
och vissa politiker tänker med arslet.......

.

vissa? jag trodde det var generellt =)
#13 - 28 oktober 2008 09:20
Prova inte att släppa ner in bit cannabis, en vän släppte ner en flisa "gräs" på en fest i mitt akvarium, och en rödzebra dog av det.
Blev helkonstig och simmade efter ytan och rörde sig knappt så vi flyttade henne till andra akvariet men han dog tyvärr, ca 18h efter hon blivit matad.

Så världens första noterade dödsfall av cannabis kan vara en fisk, om inget annat spelade in.

Vill poängtera att det inte var jag som släppte ner skiten och an som var dum nog att göra det fick köpa ett gäng nya fiskar åt mig.
#14 - 28 oktober 2008 09:42
hoppas han fick "the trip of his life" dom sista 18 timmarna då ^^

Annons