Knåpa ihop ett eget innefilter

#1 - 22 januari 2009 21:53
Förutsättningar Ett Fluval 3 plus
en bit blåfiltermaterial 10cm x 5cmx 23cm

Ok Tänkte mig sätta bågfilen i mitt Fluval3 Plus kapa filter hållaren vid det röda strecket sedan limma fast ett VP rör som jag borrat massor av hål i. I öppningen av filterhållaren. Plugga i gen botten ändan på VP röret. Trä ner VP röret med pump och biten av filterhållaren i biten med blåfiltermaterial som jag skurit ut ett hål för VP röret.

Vad har ni för tankar om detta ??

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/Fluval3.jpg
#2 - 22 januari 2009 22:00
Hänger nog inte med riktigt..
Ska hålen i röret vara som insug elr..?
Inga bilder?
#3 - 22 januari 2009 22:15
NIC skrev:
Hänger nog inte med riktigt..

Ska hålen i röret vara som insug elr..?

Inga bilder?

Njae... Jag hann inte få till länken till bilden före du var och svarade. Det som är insuget till pumpen idag skall ff vara insug men i stället för att bara filtrera i genom de två små bitarna med matta i hållaren skulle jag vilja öka ytan/volymen filter material. Tänkte då använda ett perofererat VP rör som insugsrör. Som träs ner i filter material blocket.
#4 - 22 januari 2009 22:17
Mick13 skrev:
Njae... Jag hann inte få till länken till bilden före du var och svarade. Det som är insuget till pumpen idag skall ff vara insug men i stället för att bara filtrera i genom de två små bitarna med matta i hållaren skulle jag vilja öka ytan/volymen filter material. Tänkte då använda ett perofererat VP rör som insugsrör. Som träs ner i filter material blocket.
Ah, ok. Borde väl funka.
#5 - 22 januari 2009 22:21
Något åt detta hållet försökte jag beskriva sorry för den usla paint modningen.

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/Fluval3nedVP.jpg
#6 - 22 januari 2009 22:32
Mick13 skrev:
Något åt detta hållet försökte jag beskriva sorry för den usla paint modningen.

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/Fluval3nedVP.jpg

Som jag tänkte, du kopplar alltså på vp-röret på det befintliga insuget och fyller sen behållaren med blå matta.
Borde funka bra!
#7 - 22 januari 2009 22:34
Ah, du kapar av nästan hela behållaren och kör med ett öppet filter..
Borde bli kanon det med.
Blir lite bösigt vatten när man ska ta upp och rengöra det bara.
Guest
#8 - 22 januari 2009 23:14
Du kan ta matta på 10x10 (och akvariets höjd) med och göra som jag har gjort med mina.
Enda skillnaden är att dina blir fristående. Och då kan du skippa VP röret.

Såhär hade jag gjort. (har gjort detta filter innan)
Klipp till mattan så den blir ett hörnfilter, alltså runda av den uttåt karet sett. Gör en urgröpning i mattan som du sen sänker ner hela pumphuvudet i. (du skall ha filtermaterial runt om pumphuvudet) Gör även ett hål för utblåset.
Kör sen utblåset till slang och strilrör. Se till så att strilröret går ända bort till motsatta kortvägg genom att klippa till slangen i rätt längd.
Kläm sen fast allt, det kommer sitta smäck om du använder dig av bra sugproppar på strilröret. (gärna minst 4 -5st)

Om du är rädd för att använda så mycket filtermaterial så kan du göra ett par kanaler (mot bakre rutan) men jag hade behållt det så intakt det går.
(stabilare)

Jag kan garantera dig att detta filter är mycket ljudlöst. Sålde tyvärr mitt med karet ,annars så hade jag kunnat ta en bild av det, men jag tror du begriper hur jag menar. (förhoppningsvis ;) )
#9 - 22 januari 2009 23:34
Mick13 skrev:

Ganska exakt som den som ligger mitt på sidan här, menar du? Borde väl funka isf...
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
#10 - 25 januari 2009 01:02
Ganska exakt som den som ligger mitt på sidan här, menar du? Borde väl funka isf...

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92

JEP det var detta jag tänkte var nyfiken på om systemet funkade, Sultanen här på Zoopet har nått liknande. Men det är nog som Nic säger att det blir bösigt när man lyfter ur det för rengöring. :(
#11 - 25 januari 2009 01:07
Anettejt skrev:
Du kan ta matta på 10x10 (och akvariets höjd) med och göra som jag har gjort med mina.

Enda skillnaden är att dina blir fristående. Och då kan du skippa VP röret.

Såhär hade jag gjort. (har gjort detta filter innan)

Klipp till mattan så den blir ett hörnfilter, alltså runda av den uttåt karet sett. Gör en urgröpning i mattan som du sen sänker ner hela pumphuvudet i. (du skall ha filtermaterial runt om pumphuvudet) Gör även ett hål för utblåset.

Kör sen utblåset till slang och strilrör. Se till så att strilröret går ända bort till motsatta kortvägg genom att klippa till slangen i rätt längd.

Kläm sen fast allt, det kommer sitta smäck om du använder dig av bra sugproppar på strilröret. (gärna minst 4 -5st)

Om du är rädd för att använda så mycket filtermaterial så kan du göra ett par kanaler (mot bakre rutan) men jag hade behållt det så intakt det går.

(stabilare)

Jag kan garantera dig att detta filter är mycket ljudlöst. Sålde tyvärr mitt med karet ,annars så hade jag kunnat ta en bild av det, men jag tror du begriper hur jag menar. (förhoppningsvis ;) )

Nje inte riktigt... Varför ha hela pump huvudet i mattan ?? Min pump går inte att hörn festa. Strilröret begriper jag vitsen med för att få bra cirkulation, rörelse på hela vattenytan
De råkar inte finnas en bild på filtret på din hemsida :confused:??
#12 - 25 januari 2009 01:10
NIC skrev:
Ah, du kapar av nästan hela behållaren och kör med ett öppet filter..

Borde bli kanon det med.

Blir lite bösigt vatten när man ska ta upp och rengöra det bara.

Just för det finns en hög med kanaler i huvudet och för att få "rätt" cirkulation i skallen måste jag ha kvar en del av behållaren. Jag är så jäkla less på slöjstjärtarnas avföring (Flyter runt som dm långa korvar ) som proppar i gen filter materialet på några dagar i den lilla behållaren [:(!]
Guest
#13 - 25 januari 2009 01:58
Mick13 skrev:
Nje inte riktigt... Varför ha hela pump huvudet i mattan ?? Min pump går inte att hörn festa. Strilröret begriper jag vitsen med för att få bra cirkulation, rörelse på hela vattenytan

De råkar inte finnas en bild på filtret på din hemsida :confused:??

Nej har ingen bild på detta och du behöver inte fästa pumphuvudet eftersom det ligger kloss i mattan, därav konstruktionen med att låta strilröret och slang gå från bakre kortsida till kortsida, det kläms alltså fast, men är ändå fristående.
#14 - 25 januari 2009 13:40
Mick13 skrev:
JEP det var detta jag tänkte var nyfiken på om systemet funkade, Sultanen här på Zoopet har nått liknande. Men det är nog som Nic säger att det blir bösigt när man lyfter ur det för rengöring. :(

ett aquael fan filter är byggt på detta vis fast det sitter en kåpa runt filtermattan helt i onödan så konstruktionen funkar utmärkt, har du en riktigt stor filtermatta så kommer mycket av skiten att brytas ner så du lär inte behöva ta upp för rengöring så ofta men när du väl gör det så kan du göra som mig och stoppa ner en lagom stor tillbringare som du för in filtret i innan du lyfter upp det så skitar det inte ner så mycket :)
ett tips låt bli att täppa till botten på röret och borra så många och stora hål i röret så du tror det ska ramla i småbitar när du tar i det för bästa effekt ;)
#15 - 25 januari 2009 13:58
aquael är ju väldigt lätta att modefiera och jag tycker man kan behålla det insugsrör som är orginal och bara sätta på en ordentlig filtermatta! Fluvalfiltrens konstruktion lämpar sig inte så bra för modefiering tycker jag!
#16 - 25 januari 2009 22:51
Heh då hade Fluvalen tur nu i helgen för min tanke var när jag skrev det första inlägget var att sätt bågfilen i den på lördag eller söndag men , kottarna drabbades av spysjukan så det var inte riktigt läge för några akvarier pyssel utan fått pyssla om barn.
Skall försöka kana för bi hos en seriös akvarie butik i veckan och investera i en rejäl bit filter matta och göra en Annettetj filter till att börja med fattade galoppen hux flux , heh polletten föll ner. och sedan när det dyker upp ett lämpligt aquel så får den bli ett modnings offer.
#17 - 26 februari 2009 21:40
Näp inget aquel dök upp och jag fick fatt i ett billigt pump huvud som var på utförsäljning. Där av blev det ett kryss snitt i genom det jag hade kvar av blå filter mattan och ett VP rör (ellektrikerrör) med massor av hål i och plugg i ändan. Bilder kommer.
Jag var inne på Anette filtret men jag stod inte ut med grå vattnent som blir av slöjstjärtarnas bökande.

Annons