Knackar i mitt Fluval 404

#1 - 14 juni 2008 22:34
Som rubriken säger så knackar det i mitt filter, det är inte luft för jag har provat och knackat på sidor och vridit och vänt på det så att all luft är ute ur det.

Och detta mekaniska ljud fortsätter hela tiden, det känns tillochmed små vibrationer i takt med knackningar när man känner på det.

Är detta något typiskt 404?

Jag har provat att rengöra magnet spolen och dylikt, men det är likadant ändå. Har fortfarande garanti på det, men det är kanske är bra att ha lite mer "kött på benen" när jag ska gå in i affären och klaga.

Detta filter görs ju inte längre, så finns det reservdelar till det fortfarande?

Tacksam för svar.
#2 - 14 juni 2008 22:41
Reservdelar finns att tillgå, så det är inget större bekymmer.
Jag tycker det låter som om du behöver byta impeller och axel då det verkar vara obalans i den delen av pumpen. Jag vet kommer inte ihåg om axeln är gjord i keramik eller rostfritt, är den gjord i det förstnämda kan även axeln gått av, så impellern inte är centrerad och då låter en massa.
Men innan du går till affären så prova att plocka isär impellerdelen av pumpen och rengör, det kan räcka då det även kan bli lite obalans om där är mycket smuts och skit.
#3 - 15 juni 2008 07:59
nya 405.ans impeller och axel passar till 404! Prova att dra ur och sätt i strömsladden upprepade gånger för att höra om filtret går tystare i nått läge!
#4 - 22 november 2008 08:49
åheim skrev:
nya 405.ans impeller och axel passar till 404! Prova att dra ur och sätt i strömsladden upprepade gånger för att höra om filtret går tystare i nått läge!

Har iof samma fråga i en annan trå men har inte fått något svar på den.

Det felet som var då var ju att keramikstaven var av... när jag bytte så blev det bättre men ljudet är fortfarande kvar fast lite tystare men knackningarna hörs än.

Så då är frågan skillnaden är mellan den gamla och nya impellern?
#5 - 22 november 2008 10:05
Du får helt enkelt räkna med att gamla grejer låter en del så länge du inte byter ut alla slitdelar.
#6 - 22 november 2008 11:08
Det kan jag gå med på, men vilka är slitdelarna då?
#7 - 22 november 2008 12:06
Det tråkiga är att om man kör med bruten impelleraxel ett tag så kan impellerns vinglande svarva plasten kring impellern så när man väl byter så är passformen mellan schakt och impeller inte längre så bra. Dvs själva det schakt där impellern sitter har ändrat form. Jag råkade ut för det med mitt 404, där schaktet blev ovalt.

När det hänt är hela pumphuvudet förstört, och även om man kanske kan köpa nytt pumphuvud är det förmodligen billigare att kassera filtret och köpa nytt. Dessutom, även om man står ut med oväsendet, så ökar risken att man får knäckt axel igen pga vibrationerna.

När min 404 bröt axeln för andra gången bytte jag ut det mot ett Rena XP3. Jag var nöjd med min 404 medan den funkade, men så här i efterhand tycker jag nog att Fluvalernas keramikaxel är en så svag punkt att jag inte riktigt kan rekommendera dem.
#8 - 22 november 2008 17:07
Annars finns det väldigt billiga 404 på blocket som du kan byta ut ditt knackande 404.
#9 - 22 november 2008 18:19
Tackar tackar för svaren, men efter att ha kollat lite närmare på det så fixade jag till det genom att rengöra ordentligt nere och längs kanterna där impellern sitter, och tydligen hjälpte det för nu är det inget knackande kvar.

Men därimot kom ett nytt ljud när detta var gjort, säkert funnits där hela tiden men jag har inte tänkt på det bara. Det är svårt att förklara det med ord men det låter som ett svagt surr, detta upphör dock när man stänger av vattenflödet helt. Inte så jättestörande men om någon annan har råkat ut för samma sak och fick bort det vore det nice. Kan det vara skit i slangarna som låter?

Jo en sak till... vid sidan av magneten och impellern är det ett litet gult "rör" eller något i den stilen... vad har detta för funktion? Mitt gick inte att få ur iaf...

Sen var det en fråga kvar sen förra inlägget, får man bättre effekt eller dylikt av den nya böjda impellern som är till 405 men som tydligen ska passa till 404 också... måste man isåfall byta hela magneten eller passar det direkt?
#10 - 22 november 2008 18:47
Min 404 låter kikadant :(

Annons