klorin i akvariet

#1 - 1 september 2003 18:05
Har köpt ett beg. akvarium med frigolit inredning. tänkte hälla i vatten & klorin för att rensa det lite, men frågan är går det att lufta ut kloret sen eller är det skölja massa som gäller?
#2 - 1 september 2003 19:56
Man kan ha invändningar mot Klorin ur miljösynpunkt.
Var för inte ta steget fullt ut och använda Klorin och Toarent, som bildar extremt giftig klorgas om de blandas!
Då blir det rent.

#3 - 1 september 2003 20:02
hmmm.... gick det jag frågade?
eller va ska jag annars göra?
#4 - 1 september 2003 20:22
Klorin dödar bakterier och mikroorganismer och bleker, om det finns rester kvar i akvariet så dödar det de bakterier du vill ha i filtret, men det kanske går att skölja bort allt med vatten och askorbinsyra.
#5 - 1 september 2003 20:25
vad är det du vill bli av med för nåt i akvariet då?? jag skulle inte våga chansa på att det är borta om man sen häller i vatten o till sist fiskar...
får väl skrubba o skrubba..=)

mats
#6 - 1 september 2003 20:37
massa gamla alger & skit på en frigolitbakgrund i ett akvarium jag köpte idag...har stått ute under en presenning några månader med, lite smådjur & skit i det...kan inte skrubba msasa på frigolit tyvärr... så min fråga var om det går att lufta bort klorin som det går att lufta bort klor ur vatten? ska ju inte ha några mängder..
ett par tre flaskor i 450 liter bara...kan ju skölja massor efteråt, inga problem, bara det att jag vill gärna få det rent på nåt sätt.
han hade tydligen gjort så innan efter några år för att få det rent.. och nu ser det inte så trevligt ut =(
#7 - 1 september 2003 20:38
Ta en sån där svamp som man har när man städar i köket och skrubba rent... Använd inte klorin å sånt... Bara vanligt vatten... Om inte det löser sig så låt det stå lite vatten i karet i några timmar å prova att skrubba igen.
#8 - 1 september 2003 20:39
jo jag har fått rent ett gäng akvarier innan..men som sagt..inga med frigolit i....vill ju inte förstöra epoxyn ju...och vara säker på att det är rent & bakteriefritt när jag startar upp det..
#9 - 1 september 2003 21:06
Vad sägs om läkarsprit + en så kallad mirakeltrasa? Används flitigt på universeum för liknande syften.
#10 - 1 september 2003 21:07
hmm..men det är inte direkt jämn yta... och så har jag inte läkarsprit, men ta med dig en dunk så kan vi prova ? =)
nä allvarligt så kanske det är en ide!hälla i 450 liter sprit & vänta ett par dagar? hehe
#11 - 1 september 2003 21:15
nä men allvarligt...kan man lufta ur klorin??
eller skölja ur allt?
är det nån som vet utan att gissa?
#12 - 1 september 2003 21:16
Ursprungligen skickat av JR

hmm..men det är inte direkt jämn yta... och så har jag inte läkarsprit, men ta med dig en dunk så kan vi prova ? =)

nä allvarligt så kanske det är en ide!hälla i 450 liter sprit & vänta ett par dagar? hehe

Du skulle bara våga! [:-93]

Fast den kanske får spännande smak?
#13 - 1 september 2003 21:19
nån som kommer & badar på fredag? *skratt*
#14 - 1 september 2003 21:26
Det kommer nog att ta sin tid att lufta ut klorinet,när sa du att du skulle starta karet,nu igen?Det måste finnas bra mycket bättre sätt att göra rent på...ren grön såpa på burk b.la.
#15 - 1 september 2003 21:28
Om du nu måste använda något medel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#16 - 1 september 2003 21:30
min fråga va enbart om det går att lufta ur...
som man kan läsa innan, så tänker jag inte sätta igång och skrubba frigolitinredningen med diverse medel & svampar..då kan jag ju lika väl rycka ur den direkt? =)
jag tänker alltså förmodligen ösa ner klorin i karet då det känns som den enklaste lösningen..frågan är bara hur länge det dröjer innan jag blir av med det..får väl skölja ett gäng gånger & låta en cirkulationspump gå emellan...
jag startar upp karet när det känns att det går, har 6 st till så det är ju inte panik, men gärna inom nån vecka eller två =)
#17 - 1 september 2003 21:35
jag tror att det är en dum ide att använda ett så starkt medel.Går det inte och hälla ned kokande vatten och sedan ta en borste av nåt slag att tvätta bort skiten med?
#18 - 1 september 2003 21:39
nja...det är 450 liter.. blir massa kokande vatten..som sagt han som haft det innan hade tydligen gjort så nån gång...sen att hälla kokande vatten på frigolit är nog inte så lyckat heller...
tittade på det en extra gång nu & det är allt en del intorkade alger på grejerna...jaja, får väl chansa då & se om det går att skälja ur...får testa med luftning & askorbinsyra med..hela kittet =) har som sagt inte bråttom..sen är det inte ren klorin heller utan kanske 2-3 liter på 450 liter vatten så det är inte stark lösning..
#19 - 1 september 2003 21:43
Nja Kanske inte är det den enda utvägen så varför inte.Det är svårt att agera besserweiser när man inte ser problemet.Det kanske är det enda raka att göra som du säger.Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!M.V.H Mare
#20 - 1 september 2003 21:45
LIte snurrig text. Skulle vara:Nja kanske är det den enda utvägen,så varför inte.
#21 - 1 september 2003 21:48
tja..jag vet inte, men om jag börjar gnugga på frigoliten & det pajar så är det ju inte så kul... och eftersom det är klorinerat innan så borde det ju funka..frågan är väl mest NÄR man vågar släppa i fisk igen & HUR man bär sig åt för att det skall försvinna =)
för detta har ju stått ett tag, så det är inga direkta färska alger ser det ut som... och man vill ju börja "från början" med ett kar helst så man vet att blir nån fisk sjuk så va det inte för nån farlig bakterie som va kvar i karet sen innan =)
#22 - 1 september 2003 22:01
Färgaffärer brukar vara väldigt kunniga på det här med rengöringsmedel.Ring en sån och fråga!Kanske har det kommit ut nåt nytt på marknaden som är lättare att ha med att göra!Jag själv har varit stor "missbrukare" på just klorin.Det var det enda som bet på mina dynor i båten i sommras,så jag vet hur du känner man vill gärna ta till klorin när det verkar omöjligt med något annat...
#23 - 1 september 2003 22:04
det ska bli rent, blekt & bakteriefritt.. tror det blir klorin..hehe.. men ska faktist ta en sväng & kolla för säkerhets skull.. vet att det kommit minst en ny sorts klorin som för övrigt inte ens blekte min vita t-shirt nåt nämnvärt..
nån som vet i vilka mängder klorin är skadligt för fiskar & filter och om man enbart sköljer, hur mycket måste man skölja då? finns det nåt sätt att kolla om det är klorin kvar i karet?
#24 - 1 september 2003 22:08
http://school.chem.umu.se/Experiment/showExp.php?expId=110 KOLLA HÄR
#25 - 1 september 2003 22:10
Ursprungligen skickat av Kramfors

Mja, det där att det bildas dioxin var faktiskt inte sant... Miljöorganisationerna fortsatte sitt motstånd mot klorin i flera år efter det att det bevisats att det miljömässigt är ofarligt, men jag tror de gett upp nu.

Största problemet med klorin är att neutralisera det efteråt; askorbinsyra funkar, men det gäller att komma åt allt och ha askorbinsyra i överskott.
#26 - 1 september 2003 22:10
Jag orkade inte läsa igenom allt men det kanske stod nåt matnyttigt där?!
#27 - 1 september 2003 22:13
http://www.hexmaster.com/mead/usa.html det här då?????
#28 - 1 september 2003 22:14
Svaveldioxid
#29 - 1 september 2003 22:19
tackar...intressant..
det va nog javex jag testade då...det funkar inte alls..haha..
och väteperoxid skulle visst neutralisera klor..men då bildas HCL istället.. kommer visserligen enbart att göra vattnet pyttelite surare.. och vad spelar det för roll? =) jag skall ju ändå skölja ordentligt efter att jag kört på med det.. ska kolla vidare på det!
fast det verkar som om man måste ner med en syra först för att få clor som man sedan kan neutralisera med väteperoxid..verkar som ett farligt uppdrag.. fast om man sköljt 4 ggr först så kan det ju inte handla om mycket klor som bildas? =)
#30 - 1 september 2003 22:21
Ursprungligen skickat av Mike_Noren

[quote]Ursprungligen skickat av Kramfors

Mja, det där att det bildas dioxin var faktiskt inte sant... Miljöorganisationerna fortsatte sitt motstånd mot klorin i flera år efter det att det bevisats att det miljömässigt är ofarligt, men jag tror de gett upp nu.

Största problemet med klorin är att neutralisera det efteråt; askorbinsyra funkar, men det gäller att komma åt allt och ha askorbinsyra i överskott.

[/quote]
jag ska ju som sagt bara "tvätta" inredningen så jag kan skölja & använda askorbinsyra & annat i överflöd om det behövs..ska ju sköljas igen sen innan det kommer i vatten & sen senare fiskar... om jag sen vågar stoppa i mina söta små fiskar =)
#31 - 1 september 2003 22:26
det blir ett helt företag när man så här på kvällskvisten försöker sig på att låta smart och komma råd som man inte ens själv fattar.
#32 - 1 september 2003 22:28
Om du sköljer ordentligt så är det nog ingen fara
När du tycker du har sköljt klart så sköljer du några gånger till och låt det stå och lufta ut nån dag och skölj igen.
#33 - 1 september 2003 22:28
=) jag har faktist läst lite kemi..va visserligen några år sen & enbart på gymnasie nivå (komvux) men lite fattade jag ju!
får la leta fram den gamla gasmasken & lufta ur kloret efter att jag hällt ner nån go syra! hahaha
#34 - 1 september 2003 22:31
Ursprungligen skickat av Rosa

Om du sköljer ordentligt så är det nog ingen fara

När du tycker du har sköljt klart så sköljer du några gånger till och låt det stå och lufta ut nån dag och skölj igen.

jo jag antar att det är ett klart dugligt sätt.. är ju inga jätte koncentrationer vi pratar om.. men jag ska nog för säkerhets skull testa med ett par påsar askorbinsyra i sista sköljvattnet åtminstonde!
fast att köra med syra & väteperoxid lät ju inte dumt heller...
HCL som bildas då är ju rätt vattenlösligt & går lätt att skölja ut.. & är helt ofarligt för fiskar & filter i så låga koncentrationer vi pratar om!
#35 - 1 september 2003 22:33
ÖHöh efter alla dina "tester" med syror så är det väl bara att börja med en ny bakgrund.Vi kanske ska börja nu redan att diskutera hur den ska göras!!!!!!!!!!!!!!
#36 - 1 september 2003 22:34
haha..jo..den kanske fräts bort? jaja då får fiskarna ett stenrös & ett gäng kokosnöts halvor eller nåt...fast det vore synd..är rätt coolt som det är nu..får se hur det ser ut när jag tvättat av det & så...
#37 - 1 september 2003 22:51
vad ska du ha för fiskar i det nya? Nicke nyfiken
#38 - 1 september 2003 22:52
till & börja med mina golden som går i ett 45 liters just nu...och min gibbiceps som är 15 cm och finns i ett 180 liters..de kommer nog bli glada att få 2 meter att simma i..sen får vi se vad det blir mer... kanske ett malawikar eller så stopper jag ner mina kakaduaviklidyngel där sen så de får växa till sig =)
#39 - 1 september 2003 23:06
Något sånt där vattenberedningsmedel ska väl ta bort klor?
#40 - 1 september 2003 23:10
Är det nån som vill snacka vidare på chatten??????
#41 - 1 september 2003 23:19
jo, fast är inte säker på om det tar bort den formen som är i klorin..är ju inte klor utan i en klor-förening.. och antar att det är rätt mycket högre dos än i dricksvattnet med .. hehe
#42 - 2 september 2003 03:38
Allting går, men att lufta bort Klorin är lite jobbigt, den måste sköljas ur. Och att skölja bort något från ett stort stycke frigolit som sitter fastlimmat i ett akvarium är jobbigt, men det går. Räkna dock med att det går åt kanske 10 genomsköljningar innan du är hyfsat säker på att det inte är något kvar. Det är 5 kubikmeter vatten, och det lär ta ett tag...

Swetrot
#43 - 2 september 2003 06:05
Att tappa kloring är det lätt att göra antingen kokar du vatten och låter det svalna eller så låter du vatten ligga i skål eller vad du nu har, i 1 dygn
#44 - 2 september 2003 06:25
Ursprungligen skickat av JR

jag ska nog för säkerhets skull testa med ett par påsar askorbinsyra i sista sköljvattnet åtminstonde!

Skölj ett par gånger, och sen, sista sköljningen, ha i en påse askorbinsyra - det räcker nästan säkert.

Enda problemet är om din bakgrund suger upp klorin, som en svamp, fast jag skulle inte tro det.

Klorin (natriumhypoklorit) avdunstar inte, fast det bryts ner snabbare, så luftning hjälper faktiskt, även om det tar tid.

När du inte längre känner nån klorlukt är bakgrunden troligen säker.
#45 - 2 september 2003 06:50
oki..bakgrunden är ordentligt lackad, så den suger nog inte upp så mycket klorin skulle jag tro.. så fort jag fått benställningen att stå plant så jag vågar fylla det med vatten, så skag ta & fixa det...
kommer nog bli lite pirrigt att stoppa i fiskar sen? hehe
nä, men det ska nog gå bra..

sen har jag för mig jag läst nåt om att natriumhypoklorit inte går att lufta bort, men att det bryts ner till vatten & salt eller nåt.. men man kan ju ösa ner lite syra & sen lufta bort det? =)
jaja..det blir till att skölja bara...ska inte ha i så mycket, det får stå 3 dagar istället..
tackar för alla svar!
#46 - 2 september 2003 06:51
Ursprungligen skickat av Jet Li

Att tappa kloring är det lätt att göra antingen kokar du vatten och låter det svalna eller så låter du vatten ligga i skål eller vad du nu har, i 1 dygn

du har inte läst tråden va? =)

Annons