Kloramin-lista

#1 - 8 september 2009 14:41
Hej!

Kloramin och tillsatser i dricksvatten som senare bildar kloramin (ex. ammoniumsulfat, natriumhypoklorid och ammoniak) är ett gissel för akvarister. Det går att ta hand om med vattenberedningsmedel eller citronsyra, men man har inte alltid sådan koll att man vet ifall vattenverket tillsätter det eller inte. Och det står banne mej inte alltid på hemsidorna...

Tänkte därför att det skulle vara bra med en tråd där alla vattenverk som tillsätter sådana ämnen skulle vara med (det räcker med någon form av klortillsats). Det vore dock alldeles för mycket jobb att snoka upp alla vattenverks hemsidor och hoppas därför att andra kan fylla i den. Planen är att jag löpande kommer att editera detta första inlägg, så att vi får en lista ordnad per kommun och vattenverk. Får se hur det fungerar.

Själv vet jag att man använder natriumhypoklorid och ammoniak i hela Kristinehamn och använder polyaluminiumklorid i Älvsbacka vattenverk i Karlstads kommun. Dessutom har jag läst här på forumet att Göteborg, Norrköping och Växjö använder klorföreningar, plus att det gick ut en varning i Skåne om Bolmentunneln förut, så:

Kristinehamn: Sandköping, Nybble och Bäckhammars vattenverk.
Karlstad: Älvsbacka vattenverk.
Norrköping: hela.
Växjö: hela.
Helsingborg: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Höganäs: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Eslöv: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Svalöv: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Kävlinge: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Lomma: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Lund: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Landskrona: vatten från Bolmentunneln, under 2009 pga reparationer.
Malmö: de som får vatten från Vombverket
Sjöbo: vatten från Vombverket
Svedala: Vombverket
Göteborg: Alelyckan och Lackarebäck.
Stockholm: Lovön, Norsborg.
Örebro: Skråmsta.
Hällefors: Jeppetorp, Nyhammar, Sävsjön, Älvestorp, Rya, Vasselhyttan.
Lindesberg: Vasselhyttan, Rya, Ramsberg, Rockhammar, Grönbo, Kloten, Löa, Spannarboda, Gammelbo, Allmänningebo, Pilkrog, Morskoga, Öskevik (dvs alla).
Ljusnarsberg: Finnhyttan, Mossgruvan.
Nora: Striberg, Järnboås.
Arvika: Arvika, Edane.
Ronneby: Kärragården, Brantafors, Dönhult, Backaryd, Hallabro, Belganet, Eringsboda, Möljeryd, Galtsjön (dvs hela kommunen).
Karlskrona: Karlskrona (dvs hela kommunen).
Älmhult: hela.
Uppsala: hela.
Tierp: hela.
Gävle: Axmarby, Hedesunda, Norrsundet, Sätraverket, Valbo-Forsbacka (dvs hela).
Borås: Sjöbo.
Eksjö: Eksjö.
Danderyd: Norrvatten (Görvälnverket).
Järfälla: Norrvatten (Görvälnverket).
Knivsta: Norrvatten (Görvälnverket).
Sigtuna (Arlanda): Norrvatten (Görvälnverket).
Sollentuna: Norrvatten (Görvälnverket).
Solna: Norrvatten (Görvälnverket).
Sundbyberg: Norrvatten (Görvälnverket).
Täby: Norrvatten (Görvälnverket).
Upplands Bro: Norrvatten (Görvälnverket).
Upplands Väsby: Norrvatten (Görvälnverket).
Vallentuna: Norrvatten (Görvälnverket).
Vaxholm: Norrvatten (Görvälnverket).
Österåker: Norrvatten (Görvälnverket).
Sunne: Lysvik (ev. tillfälligt under 2009).
Uppsala: Planerar att använda klortillsatser "i framtiden", okänt var och när.
Jönköping: Häggeberg.
Luleå: Hela kommunen (anges ej vilka vattenverk som använder klor).
Linköping: Råberga, Berggården.
#2 - 8 september 2009 21:34
Mycket bra intiativ

MVH Lasse
#3 - 8 september 2009 21:37
Jag som bor i Gamlestan har då klorföroreningar i mitt vatten? Jag som inte kan allt än har då en fråga. Vad ska jag göra åt det? Fortsätta använda Easy life FFM vid vattenbyten?
#4 - 8 september 2009 21:58
Lasse skrev:
Mycket bra intiativ

MVH Lasse

Hehe Lasse
Sen kan vi ha en lista på dem som går över till alternativ som är bättre för både akvaristen o miljön.
Följande kommunala vattenverk använder (2007) ozon för effektiv vattenrening:

* Bjuv, Ljungsgård
* Gävle, Totra
* Göteborg, Alelyckan
* Hjo
* Hudiksvall, Delsbo
* Hudiksvall, Forsa
* Hudiksvall, Iggesund
* Härjedalen, Funäsdalen
* Mark, Älekulla
* Mark, Öxabäck
* Norrtälje, Hallstavik
* Partille, Kåsjöverket
* Tjörn, Tolleby
* Uddevalla, Ljungskile
* Östersund, Minnesgärdet
Sammanlagt renas det på dessa vattenverk 48.846.000 m3 vatten per år! Vattenrenare med ozon har använts i sammanlagt 264 år på dessa 15 stycken vattenverk!
#5 - 9 september 2009 07:43
Kaj

Det är skillnad mellan att använda ozon i ett vattenverk och att använda det privat och i luftburna applikationer. I ett vattenverk passar applikationen mycket bra men tyvärr går den inte att använda när det är längre ledningar eftersom den inte ger tillräckligt lång kvardröjande effekt och klorering måste också till. Att det används i Alelyckan var en nyhet men det har inte medfört att kloreringen försvunnit tyvärr. Har själv det vattnet.

MVH Lasse
#6 - 9 september 2009 07:51
Grothras skrev:
Jag som bor i Gamlestan har då klorföroreningar i mitt vatten? Jag som inte kan allt än har då en fråga. Vad ska jag göra åt det? Fortsätta använda Easy life FFM vid vattenbyten?

Om det har gått bra hittils, så är uppenbarligen Easy Life FFM ett av de medel som funkar bra. Men jag hade då inte vågat sluta med det.
#7 - 9 september 2009 07:52
Visst, sköter du den listan, så sköter jag kloraminlistan. ;)

kaj.p skrev:
Hehe Lasse

Sen kan vi ha en lista på dem som går över till alternativ som är bättre för både akvaristen o miljön.

Följande kommunala vattenverk använder (2007) ozon för effektiv vattenrening:

* Bjuv, Ljungsgård

* Gävle, Totra

* Göteborg, Alelyckan

* Hjo

* Hudiksvall, Delsbo

* Hudiksvall, Forsa

* Hudiksvall, Iggesund

* Härjedalen, Funäsdalen

* Mark, Älekulla

* Mark, Öxabäck

* Norrtälje, Hallstavik

* Partille, Kåsjöverket

* Tjörn, Tolleby

* Uddevalla, Ljungskile

* Östersund, Minnesgärdet

Sammanlagt renas det på dessa vattenverk 48.846.000 m3 vatten per år! Vattenrenare med ozon har använts i sammanlagt 264 år på dessa 15 stycken vattenverk!
#8 - 9 september 2009 09:22
Har nu snokat igenom hela Värmland och Blekinge, plus delar av Nordöstra Skåne (Kristianstad, Brömölla, Osby), Dalsland, Västmanland och Dalarna. :)
#9 - 9 september 2009 10:02
Tror iofs inte att Easy Life är det bästa (om det är leran du menar) och normalt med det vattnet (har det själv) så använder jag aldrig preparat vid redan igångkörda kar.

MVH Lasse
#10 - 9 september 2009 12:36
Jag har hört att Eksjö vattenverk ibland lär använda kloramin
#11 - 9 september 2009 12:46
endymion skrev:
Jag har hört att Eksjö vattenverk ibland lär använda kloramin

Hmm...det står uttryckligen på deras hemsida att "Dricksvattnet produceras utan desinfektion med klor."

http://www.eksjoenergi.se/template1.asp?gid=5&pid=53

Det finns dock sju andra vattenverk i kommunen (Bellö, Hjältevad, Hult, Höreda, Kråkshult. Mariannelund och Värne vattenverk)...kanske det är något av dessa?

http://www.eksjo.se/boende_miljoe/miljoe/livsmedel_smittskydd/dricksvatten

Kanske du kunde skriva ett mail till kontaktpersonerna där och fråga om de använder klor någonstans?
#12 - 18 september 2009 12:59
Uppdaterade listan med Uppsala, Tierp, Gävle och Borås.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 18 september 2009 13:10
Jens A. skrev:
Kanske du kunde skriva ett mail till kontaktpersonerna där och fråga om de använder klor någonstans?

Men klor och kloramin är väl inte riktigt samma sak. Klor kan man lufta ut, men det kan man inte med kloramin
#14 - 18 september 2009 17:01
Norrvatten (Görvälnverket) som förser kommunerna:
Danderyd, Järfälla, Knivsta, Sigtuna (Arlanda), Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker

använder kloraminer, dock i så små mängder att det empiriskt inte ska ha någon betydelse för akvarister enligt dem själva?! enligt dem så klingar kloraminerna av men mycket långsammare än klorgas:[FONT=Frutiger-Black][SIZE=1][FONT=Frutiger-Black][SIZE=1]
[LEFT]"Bundet klor, i
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Bembo][SIZE=2][FONT=Bembo][SIZE=2]form av monokloramin
avklingar däremot långsamt ute i distributionsnätet.
Monokloramin ger en mycket[/LEFT]
god hämning av bakterieväxten."
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Har någon erfarenhet av vetten från dem? Behövs beredningsmedel?

http://www.norrvatten.se/pressrum/Cirk-Klor.pdf
#15 - 18 september 2009 21:20
Som Kjell säger är det en väldig skildnad på kloramin och "nån klortillsats", har själv bott i Norrköping flera år och så vitt jag vet så tillsätter dom inget som inte går att vädra ur med ett duschmunstycke, nu va det visserligen 3år sen men jag tror iaf att du måste inrikta dig enbart på klortillsatser som kräver nån form av vattenberedning annat än just urluftning för att listan ska va användbar ;)
#16 - 18 september 2009 21:45
Här är en länk till Karlskronas vatten.

http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Bostad%20och%20miljo/VARenhallning%20dokument/Vattenverk/tabellkarlskrona3.pdf

Står att det finns klor i ledningen men det står ingen om klorarmin
Hur har du fått reda på den infon Jens?
Och är 0,03 - 0,3 mg/l klor mycket?

Eller kanske bara jag som drömmer men de borde väl skriva ut om den innehöll kloramin.

Sen något konstigt är ju varför det är nitrit i vattnet?

EDIT, man ska ju läsa på normalvärde och inte gränsvärde.
#17 - 18 september 2009 22:50
Jens A. skrev:
Hmm...det står uttryckligen på deras hemsida att "Dricksvattnet produceras utan desinfektion med klor."

http://www.eksjoenergi.se/template1.asp?gid=5&pid=53

Det finns dock sju andra vattenverk i kommunen (Bellö, Hjältevad, Hult, Höreda, Kråkshult. Mariannelund och Värne vattenverk)...kanske det är något av dessa?

http://www.eksjo.se/boende_miljoe/miljoe/livsmedel_smittskydd/dricksvatten

Jo jag vet att det varit så förr men det verkar som de ändrat på det.
#18 - 20 september 2009 10:00
Men klor och kloramin är väl inte riktigt samma sak. Klor kan man lufta ut, men det kan man inte med kloramin

Det lömska är, att om man till exempel tillsätter ammoniumsulfat i en fällningsprocess före klorbehandling, med t ex natriumhypoklorit, så reagerar de två kemikalierna med varandra och bildar kloramin. Ammoniumsulfat är väldigt vanligt använt, så därför tyckte jag att det var lika bra att ha med alla de som använder klortillsatser överhuvudtaget.
#19 - 20 september 2009 10:07

Fuzzop skrev:
Som Kjell säger är det en väldig skildnad på kloramin och "nån klortillsats", har själv bott i Norrköping flera år och så vitt jag vet så tillsätter dom inget som inte går att vädra ur med ett duschmunstycke, nu va det visserligen 3år sen men jag tror iaf att du måste inrikta dig enbart på klortillsatser som kräver nån form av vattenberedning annat än just urluftning för att listan ska va användbar ;)

Det lömska är, att om man till exempel tillsätter ammoniumsulfat i en fällningsprocess före klorbehandling, med t ex natriumhypoklorit, så reagerar de två kemikalierna med varandra och bildar kloramin. Ammoniumsulfat är väldigt vanligt använt, och det är inte alltid att de skriver de att de använder det heller, så därför tyckte jag att det var lika bra att ha med alla de som använder klortillsatser överhuvudtaget.
#20 - 20 september 2009 13:33
Dre skrev:
Norrvatten (Görvälnverket) som förser kommunerna:

Danderyd, Järfälla, Knivsta, Sigtuna (Arlanda), Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker

använder kloraminer, dock i så små mängder att det empiriskt inte ska ha någon betydelse för akvarister enligt dem själva?! enligt dem så klingar kloraminerna av men mycket långsammare än klorgas:[FONT=Frutiger-Black][SIZE=1]

[SIZE=1][FONT=Frutiger-Black]"Bundet klor, i

[/FONT][/SIZE]
[/SIZE][/FONT][LEFT][FONT=Bembo][SIZE=2][FONT=Bembo][SIZE=2]form av monokloramin[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Bembo][SIZE=2]

[LEFT][SIZE=2][FONT=Bembo]avklingar däremot långsamt ute i distributionsnätet.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Bembo]Monokloramin ger en mycket[/FONT][/SIZE][/LEFT]

[SIZE=2][FONT=Bembo]god hämning av bakterieväxten."[/FONT][/SIZE]

[/SIZE][/FONT]

Har någon erfarenhet av vetten från dem? Behövs beredningsmedel?

http://www.norrvatten.se/pressrum/Cirk-Klor.pdf

För in dem på listan iallafall. "Empiriskt inte skall ha någon betydelse.." låter rätt vagt.

[/LEFT]
#21 - 27 september 2009 09:55
Enligt Uppsala vattenverk så använde de inte kloramin tidigare (frågade för ett år sedan), men de planerar att göra det i framtiden.
#22 - 28 september 2009 14:11
MattiasL skrev:
Enligt Uppsala vattenverk så använde de inte kloramin tidigare (frågade för ett år sedan), men de planerar att göra det i framtiden.

Inom den nära framtiden? Tänker de berätta när de skall göra det?
#23 - 29 september 2009 12:48
janson skrev:
Här är en länk till Karlskronas vatten.

http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Bostad%20och%20miljo/VARenhallning%20dokument/Vattenverk/tabellkarlskrona3.pdf

Står att det finns klor i ledningen men det står ingen om klorarmin

Hur har du fått reda på den infon Jens?

Och är 0,03 - 0,3 mg/l klor mycket?

Eller kanske bara jag som drömmer men de borde väl skriva ut om den innehöll kloramin.

Sen något konstigt är ju varför det är nitrit i vattnet?

EDIT, man ska ju läsa på normalvärde och inte gränsvärde.

Jag hade fel, Karlskronas kommun lägger i klor och ammoniumsulfat i sitt vatten.

Men som jag förstått från honom blandar de flesta in det i sina vatten.

Hur gör ni med medel efter vb? Vad jag förstått verkar bara folk göra det i nystartade kar.
#24 - 29 september 2009 13:24
janson skrev:
Jag hade fel, Karlskronas kommun lägger i klor och ammoniumsulfat i sitt vatten.

Hur gör ni med medel efter vb? Vad jag förstått verkar bara folk göra det i nystartade kar.

De gånger jag bott på ställen som använder någon form av klortillsats i sitt vatten, så har i varje fall jag kört med vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.
#25 - 29 september 2009 13:29
Nu får vi i Växjö sedan i våras nytt grundvatten istället för det gamla ytvattnet som behandlades med massor av kemikalier. Vet inte riktigt hur det är med det nya vattnet men för säkerhets skull använder jag ändå alltid vattenberedningsmedel.
#26 - 29 september 2009 14:15
myslas skrev:
Nu får vi i Växjö sedan i våras nytt grundvatten istället för det gamla ytvattnet som behandlades med massor av kemikalier. Vet inte riktigt hur det är med det nya vattnet men för säkerhets skull använder jag ändå alltid vattenberedningsmedel.

Sist jag ringde och frågade hade de samma kloramindos som innan bytet. Men det är möjligt att de gått ned något nu.
#27 - 30 september 2009 11:25
Inte dags att föra av Växjö från listan, då.
#29 - 1 december 2009 14:09
Puffar tråden lite, tar fortfarande emot uppdateringar. ;)
#30 - 1 december 2009 14:46
Jens A. skrev:
Inte dags att föra av Växjö från listan, då.

Nepp ta inte bort Växjö från listan. Det finns inga planer på att ta bort kloramin.
Men kan ju tillägga att det nya kranvattnet här i Växjö, är mycke bättre än det gamla o gör man inte större vattenbyte än 30% så är det onödigt att tillsätta vattenberedningsmedel.
Bilagor:
#31 - 1 december 2009 16:41
LN skrev:
Nepp ta inte bort Växjö från listan. Det finns inga planer på att ta bort kloramin.

Men kan ju tillägga att det nya kranvattnet här i Växjö, är mycke bättre än det gamla o gör man inte större vattenbyte än 30% så är det onödigt att tillsätta vattenberedningsmedel.

För säkerhets skull tillsätter jag vattenberedningsmedel i mitt stora kar varje gång, dumt att chansa. Men jag har en räkvas också där jag inte tillsätter någonting och det funkar bra. De förökar sig och verkar må bra.
#32 - 2 december 2009 07:56
Tur att detta sabotage inte kommit till Luxemburg ännu.

Vad har de mot akvarister egentligen? Rökare, bilister, skattebetalare och akvarister.. när skall dessa trakasserier sluta.
Nästa blir väl att demokrati och självbestämmande försvinner och detta får inte hända (tänker lite på schweiz)..
Bilagor:
#33 - 2 december 2009 07:58
Snackade med en kille igår som odlar geophagus och de är rätt känsliga fiskar. Han har kloramin i kranvattnet och har aldrig använt beredningsmedel efter att karet är igångkört och det fungerar klockrent.

Kanske är det inte så farligt, man tjänar bra med pengar på att sälja en sådan produkt och det lönar sig då att blåsa upp riskerna på olika sätt.
#34 - 2 december 2009 09:34
Dre skrev:
Snackade med en kille igår som odlar geophagus och de är rätt känsliga fiskar. Han har kloramin i kranvattnet och har aldrig använt beredningsmedel efter att karet är igångkört och det fungerar klockrent.

Kanske är det inte så farligt, man tjänar bra med pengar på att sälja en sådan produkt och det lönar sig då att blåsa upp riskerna på olika sätt.

[SIZE=3][SIZE=5][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]"Större utsläpp kan vålla akut förgiftning av fisk och andra vattenorganismer."

[FONT=Verdana][SIZE=2]-står det i produktbladet, iallafall (http://www.fishersci.no/safenet/pdf/04631283.pdf). [/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]Det är möjligt att vissa fiskar tål det, medan andra dör. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]Det är möjligt att kloramin ligger bakom en del oförklarliga dödsfall (http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59208) - kloraminet fungerar liknande som nitrit, dvs det går in i blodet och låser upp hemoglobinet, varpå fisken kvävs.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/SIZE]
#35 - 2 december 2009 09:41
Det hela beror givetvis på mängden per liter och onekligen så är det skadligt, men frågan är i vilken dos. Om erfarenheten visar att det inte påverkar något så pass känsligt som odling av geophagus så skulle jag tro attstockholmsvattnen i alla fall tillsätter i en mängd som är ok utan beredningsmedel.

En fråga jag ställer mig är hur alla de kemikalier som vi tillsätter i akvarierna påverkar miljön i stort:
Tillverkning frakt och distribution av alla dessa burkar
Utsläpp via aloppssystemet ut i vårat eget dricksvatten och den verkliga miljön.

Kan dock lägga till att jag använder PMDD, Easy Carbo, Easy Life så jag är ingen ängel i den aspekten, men frågan är värd att beakta och jag ska definitivt fundera på vad jag själv tycker är rimligt.

Antar att Kjell berör denna fråga i hans föredrag han åker runt med i dagarna.
#36 - 3 december 2009 10:10
När jag körde akvarier på 80-talet, så behandlade jag sugmask med kloramin. Det stod i en gammal akvariebok (NärVarHur-serien har jag för mig) som farsan hade i hyllan. Det funkade fint för mina praktbarbsyngel. Men jag minns inte doseringen. Men praktbarber är kanske inte så känsliga för kloramin.
#37 - 3 december 2009 16:06
janson skrev:

Ja Karlskrona har ju så mycket humus att man kan kalla det för svartvatten, så dom måste tillsätta klor.

Karlshamn kommuns vattenverk tillsätter inga medel, men som anläggare som varit ute på en del vatten läckor och nyetablering måste jag tillägga att vi häller i en hel del klor i ledningen på plats, så bara för att vattenverket inte använder det betyder inte att det inte finns i ledningarna.
#38 - 22 mars 2010 13:16
En varning: Karlstad har just haft en stor läcka på vattenledningarna. Man har inte sagt om man skall klorbehandla något ännu, men försiktighet och vattenberedningsmedel rekommenderas vid vattenbyten just nu!
#39 - 22 mars 2010 14:34
Så det är lugnt för mig i Surahammar? Jag vet inte alls hur det står till med tillsatser här, det enda jag vet är att vi har hög halt av flour.
#40 - 22 mars 2010 16:21
Jag vet inget om Surahammar, och hittar inget på nätet heller. Om du vill, ringa gärna upp ditt miljökontor och fråga. Sedan kan du skriva här, så uppdaterar jag listan om det behövs.
#41 - 29 november 2010 09:25
Nog dags för att varna för klorbehandlingar av ledningsnätet i Östersund, med tanke på hur det står till där!
#42 - 29 november 2010 09:35
Saknade Linköping så här kkommer den infon.
Vi tar vatten från, stångån och motala ström, vattnet renas i Råberga samt berggården.
Både reningsverk tillsätter natriumhypoklorit.
#43 - 29 november 2010 11:22
Skulle vara intressant att höra vad Östersund gör nu med sina problem. Om de ökar halter eller liknande så kan det ju påverka akvarieägare vid vattenbyten.
#44 - 29 november 2010 12:52
Dre skrev:
Norrvatten (Görvälnverket) --- använder kloraminer ---

Har någon erfarenhet av vatten från dem? Behövs beredningsmedel?

Bor i Täby. Normalt sett är kloreringshalten låg, men under höst och vår när det är högt flöde kan de ibland brassa på med klor. Man känner ganska bra på lukten när det händer, och vid såna tillfällen har jag sett effekter vid vattenbyte, framförallt att fisk börjar klia sig. Jag använder numer vattenberedningsmedel (en knivsudd askorbinsyra) när jag känner kraftig klorlukt av vattnet.

Görvälnverket och andra vattenverk har analysprotokoll ute på nätet, men det är medelvärden över hela året så man ska inte lita 100% på dem.
#45 - 29 november 2010 13:13
Icecoffee skrev:
Saknade Linköping så här kkommer den infon.

Vi tar vatten från, stångån och motala ström, vattnet renas i Råberga samt berggården.

Både reningsverk tillsätter natriumhypoklorit.

Infört på listan.
#46 - 29 november 2010 13:25
Hur tar man reda på vad reningsverket använder på sin egen ort? Hittade inte nåt på kommunens hemsida för Töcksfors
#47 - 29 november 2010 15:18
Azur skrev:
Bor i Täby. Normalt sett är kloreringshalten låg, men under höst och vår när det är högt flöde kan de ibland brassa på med klor. Man känner ganska bra på lukten när det händer, och vid såna tillfällen har jag sett effekter vid vattenbyte, framförallt att fisk börjar klia sig. Jag använder numer vattenberedningsmedel (en knivsudd askorbinsyra) när jag känner kraftig klorlukt av vattnet.

Görvälnverket och andra vattenverk har analysprotokoll ute på nätet, men det är medelvärden över hela året så man ska inte lita 100% på dem.

Jag tänkte mest på problemen de har med parasiter i vattnet i Jämtland just nu där 1500 har blivit magsjuka och 9000 är smittade. smittskyddsinstitutet är där och utreder nu. Vet ej om en klordusch kan döda denna men de kanske lägger i andra preparat som man bör tänka på i akvariesammanhang?!?
#48 - 29 november 2010 15:37
Skall man vara riktigt bombsäker får man nog ringa. Jag snokade igenom hela Värmland (inklusive Årjängs kommun) efter vattenverkens hemsidor, men kanske inte har hittat allt.
#49 - 29 november 2010 16:22
Dre skrev:
Jag tänkte mest på problemen de har med parasiter i vattnet i Jämtland just nu där 1500 har blivit magsjuka och 9000 är smittade. smittskyddsinstitutet är där och utreder nu. Vet ej om en klordusch kan döda denna men de kanske lägger i andra preparat som man bör tänka på i akvariesammanhang?!?

Om de höjer kloraminnivån beror det på att de tror avloppsvatten läcker in. Parasiten i sig överlever de nivåerna som används i Sverige. Exempelvis överlever parasiten badhusvattnets klorhalt.
#50 - 29 november 2010 18:41
Jag tror tesen nu är att det är avloppsvatten som läckt in.
#51 - 30 november 2010 22:11
Ofta dras vattenledningar och avloppsledningar tillsammans, eftersom det sparar tid och pengar att bara gräva EN gång, och även om det är väldigt vanligt att avloppsledningar läcker så ska avloppsvattnet i teorin inte kunna läcka in i dricksvattnet eftersom det är övertryck i vattenledningen (blir det läcka ska det läcka UT ur dricksvattenröret.

I verkligheten tar sig dock avloppsvattnet ofta in i dricksvattenrören. Det är väldigt vanligt, händer ett antal gånger per år.

Men som jag förstått det tror man i det här fallet att det släpps ut orenat avlopp i sjön Storsjön därifrån dricksvattnet tas, och att parasiterna överlever reningen till dricksvatten, dvs att föroreningen är vid källan, inte i rören.
Det torde i såna fall röra sig om nåt ganska stort utsläpp av avlopp, kanske en grisfarm eller liknande; tror inte att nåt enstaka hushåll med hål i septitanken lyckas förorena en hel sjö med parasiter.

Hur mycket de skulle behöva klorera för att döda parasiten vet jag inte, men uppenbarligen mer än vad de gör nu.
#52 - 30 november 2010 22:38
De misstänker ju miljöbrott då det uppenbarligen inte var reningsverket det var fel på. Parasiten överlever tydligen kloreringshalter en bra bit över badhusnivå och Svenska verken lär vara byggda för att mestadels ha att göra med bakterier. Såg att de dundrade på med Ozon istället och det borde vara lugnare ur akvariesynpunkt.
#53 - 1 december 2010 06:02
Jag hörde att de renar med Ozon och skulle trimma in det så att det klarar även parasiterna. Jag vet inget om ozonrening, någon?
#54 - 1 december 2010 06:15
Restprodukten från ozonrening blir syrgas?

http://www.ifowater.se/sidor/processtyper/ozonrening.html
#55 - 1 december 2010 06:16
Bra länk. Ser ut att vara en bra lösning. De kanske inte kör med klor alls?
#56 - 1 december 2010 07:34
Dre skrev:
Bra länk. Ser ut att vara en bra lösning. De kanske inte kör med klor alls?

Japp, såvitt jag vet är det mestadels syre som bildas när ozonet bryts ner (molekylen består av tre syre atomer) men det är ju ganska aggressivt så det fäller kanske ut annat?
Klor verkade som sagt tämligen uselt mot parasiter likt denna. Vettigare vore dock UV-C men det är dyyyrt.
#57 - 1 december 2010 08:56
Säkert Storsjöodjuret som har bajsat i intaget till vattenverket... ;)
Bilagor:
#58 - 1 december 2010 09:05
Jens A. skrev:
Säkert Storsjöodjuret som har bajsat i intaget till vattenverket... ;)

Ahh att de inte har tänkt på det.
#59 - 1 december 2010 14:13
Vet någon vad det är för parasit? Många av dessa kan man ta med ozon eller UV. Det senare är normalt mer effektivt enligt de prov jag gjort.
#60 - 1 december 2010 14:23
bossep skrev:
Vet någon vad det är för parasit? Många av dessa kan man ta med ozon eller UV. Det senare är normalt mer effektivt enligt de prov jag gjort.

cryptosporidium, enligt deras hemsida.

Och de öser på med klor just nu.
#61 - 1 december 2010 14:24
bossep skrev:

Cryptosporidium
De ökade på ozonett rejält men jag är tveksam till hur bra deras UV-system är, om det ens finns.
#62 - 1 december 2010 14:38
Jens A. skrev:
cryptosporidium, enligt deras hemsida.

Och de öser på med klor just nu.

Cryptosporidium

De ökade på ozonett rejält men jag är tveksam till hur bra deras UV-system är, om det ens finns.

Panik med andra ord. UV-C borde vara det mest effektiva på Cryptosporidium. Funkar i allafall i Guatemala!
#63 - 1 december 2010 14:45
bossep skrev:
Panik med andra ord. UV-C borde vara det mest effektiva på Cryptosporidium. Funkar i allafall i Guatemala!

Men de svenska reningsverken är som sagt tydligen inte bygda för parasiten, utan framförallt för bakterier. Det har visat sig vara ett problem nu som vi kan se.
Bilagor:
#64 - 1 december 2010 14:50
Tittade upp Cryptosporidium och Gerdia i min lista och klor funkar inget vidare måste upp högre en badhusnivåer. Ozon och microfiltering funkar till viss del men ozon OCH UV är mest effektivt. Troligtvis är det både livrem och hängslem eftersom bara UV borde vara mest effektivt. Kloret är nog för att folk skall tro att de gör något när dom vrider på kranen (för att motarbeta total panik och köpa tid).
#65 - 1 december 2010 14:52
Men de svenska reningsverken är som sagt tydligen inte bygda för parasiten, utan framförallt för bakterier. Det har visat sig vara ett problem nu som vi kan se.

Rätt, vi här i tropikerna måste hantera detta dagligen eftersom parasiter är ett större problem en bakterier. Kanske någon kan ge dom mitt telefon nummer om de behöver hjälp? +502 24 42 06 78.

SIDA borde också ha en eller annan expert på detta i Sverige.
#66 - 1 december 2010 18:10
Jag har kontaktat [email]herje.dahlsten@ostersund.se[/email] <herje.dahlsten@ostersund.se> och tipsat om dig. Vem vet, det väl värt att försök.

/David (Jämte)
#67 - 1 december 2010 18:51
Dre skrev:
Jag har kontaktat [email]herje.dahlsten@ostersund.se[/email] <herje.dahlsten@ostersund.se> och tipsat om dig. Vem vet, det väl värt att försök.

/David (Jämte)

Om något borde det väl ligga i deras intressa att samla in så mycket kunskap och möjliga lösningar som de kan.
#68 - 1 december 2010 19:22
Jag kanske borde ha nämnt att Cryptosporidium kan smitta fisk beroende på art. Vet inte hur stor risk det är att akvariefisk blir påverkad men den bör väl rimligtvis finnas?
#69 - 1 december 2010 19:32
Om någon har ork att läsa:
http://jvdi.org/cgi/reprint/9/1/87.pdf
#70 - 2 december 2010 21:39

Den där var ju jätteintressant. Sporozoer är vanliga hos fisk - alla som tittat på spigg på västkusten har säkert sett individer med stora vita bölder fulla av coccidier - men just den här parasiten går tydligen mest på varmblodiga djur, och är bara känd från en segelfenspleco, en kirurgfisk, och ciklider.
Symptomen hos segelfensplecon i artikeln var att den under loppet av ett år avmagrade och blev allt slöare trots tillgång till foder, och till slut fick avlivas. Symptomen och det långsamma förloppet påminner mig om vad man kan se vid fisktuberkulos.

En annan likhet med fisktuberkulos är att sporozoer är svårbekämpade eftersom de gömmer sig inuti värdorganismens celler, och sprider sig med tjockväggiga och motståndskraftiga sporer.

Kort sagt är Cryptosporidium rätt obehagliga filurer, men risken för infektion i våra akvariefiskar verkar vara måttlig till låg.
#72 - 2 december 2010 21:56
Äntligen...
#73 - 2 december 2010 22:55
Vad bra! Nu får vi hoppas att det inte är de sedvanliga 6 - 10 V leveranstid!
#74 - 20 december 2010 08:53
Surahammar använder inte kloraminer. Fick ett rejält mejl med svar av kommunalteknik, en eloge!
Hej Andreas!

Här kommer svar på dina funderingar.

God Jul från oss på Kommunalteknik.

/Ruben Öberg, Driftchef

Från: andreas sundell

Skickat: den 18 december 2010 08:10

Till: Ruben Öberg

Ämne: Vattenbearbetning

Hej,

Som akvarist är jag väldigt nyfiken på att få veta hur dricksvattnet i Surahammar bearbetas lite mer ingående.

Det som är mest intressant är skyddskloreringen:

Är det enbart fritt klor eller även kloraminer inblandade? Vad tillförs som skapar dessa? Vi doserar NACLO(Natriumhypoklorit), mao inte kloraminer(NH2CL)

Vad är det för nivåer det handlar om? Ut från vattenverket ligger vi på 0.08 mg/l. Ute i samhället har detta klingat av så att det knappt är mätbart.

Hur hanteras reningen vid eventuella ombyggen och läckor? Kan man bli uppdaterad om förändringar? Vid nybyggnation och ombyggnad kloreras alltid ledningar enligt fastställd rutin. Innan idrifttagning sker tas alltid prov på vattnet.

Har man ersatt delar av system med modernare ozon- och UV-rening? Vad som är modernt eller inte kan alltid diskuteras. Vi och många fler kommuner har valt dosering av klor som en av flera aktiva barriärer. I grund och botten handlar inte frågan om vad som är omodernt eller inte utan skapande av tillräckliga skyddsbarriärer. I Östersund hade man valt att använda ”moderna” lösningar som tex ozon-rening. Uppenbarligen inte tillräcklig barriär

Andra punkter inom klorering värda att tas upp? Vad som är viktigt att poängtera gällande dricksvattnet är att vi endast brukar grundvatten som ursprung till kommunens dricksvatten. Vi har således ett mycket bra utgångsläge för att få en fin kvalité på dricksvattnet. Vi slipper åtskilliga reningssteg med tillförsel av fällnings-kemikalier m.m. till skillnad från de kommuner som tar sitt vatten från ytvattentäkter.

Andra punkter:

Kan du vägleda hela bearbetningsprocessen lite mer ingående? Vattentäkten är en grundvattentäkt som också förstärkts med infiltration.

En råvattenbrunn inom brunnsområdet pumpar vatten till ett utvändigt filter för att avlägsna järn och

mangan innan det återinfiltreras.

Produktionsbrunnar pumpar vatten till en anläggning för radonavskiljning och sedan till

lågreservoar. I samband med detta tillsätts klor och lut. Via totalt fyra distributionspumpar

pumpas sedan det färdigbehandlade vattnet till näten för Surahammar respektive Ramnäs.

Vad är det för mätvärden på vattnet (andra eller mer ingående än tabellen på hemsidan)? Se bifogad pdf-fil

Vad innebär radonfiltreringen och lämnar den spår av ämnet eller andra bildade ämnen? Luftning av vattnet vilket driver av radongas. löst i vattnet. Mao, inga spårämnen tillförs i processen. Höjer också pH-värdet eftersom avdrivning av CO2 sker.

Andra saker som kan vara intressanta? pH-justering sker med hjälp av NAOH

Tack på förhand!

Mvh

Andreas Sundell

Länk till vattenprov: http://cid-e2ccd97ba8cea5fa.office.live.com/self.aspx/.Public/scanner@suratek.se%5E_20101220%5E_104211.pdf
#75 - 20 december 2010 09:21
Kul, intressant och nyttig tråd. Vad jag vet så finns det kloraminer i Malmös vatten, men enligt en grymt erfaren kille som jobbat på vattenverket ska halterna inte vara något som helst problem i akvariesammanhang. Han kör helt utan vattenberedningsmedel (är en erfaren akvarist också). Personligen kör jag med både hängslen och livrem. Kolfilter på invattnet, samt förbereder vatten i tunnor (oftast med en skvätt Aquasafe). Nu handlar det inte enbart om kloraminer för min del, i området där jag bor har det troligen varit problem med koppar i vattnet (fisk har dött på märkliga sätt, rom och yngel inte utvecklats, åssevidare). Med kolfilter på invattnet försvann problemen. Sant, det säger rätt lite om orsaken till problemen, men vi löste det iaf med kolfilter.

Hilsen,

/P
#76 - 20 december 2010 09:49
Surahammar använder inte kloraminer. Fick ett rejält mejl med svar av kommunalteknik, en eloge!

Vilket bra svar! Uppenbarligen använder de inte heller några fällningskemikalier (t ex ammoniumsulfat) som sedan ihop med klor kan bilda kloramin.
#77 - 20 december 2010 09:50

Vilket bra svar! Uppenbarligen använder de inte heller några fällningskemikalier (t ex ammoniumsulfat) som sedan ihop med klor kan bilda kloramin.
#78 - 20 december 2010 16:35
Kul, intressant och nyttig tråd. Vad jag vet så finns det kloraminer i Malmös vatten, men enligt en grymt erfaren kille som jobbat på vattenverket ska halterna inte vara något som helst problem i akvariesammanhang. Han kör helt utan vattenberedningsmedel (är en erfaren akvarist också). Personligen kör jag med både hängslen och livrem. Kolfilter på invattnet, samt förbereder vatten i tunnor (oftast med en skvätt Aquasafe). Nu handlar det inte enbart om kloraminer för min del, i området där jag bor har det troligen varit problem med koppar i vattnet (fisk har dött på märkliga sätt, rom och yngel inte utvecklats, åssevidare). Med kolfilter på invattnet försvann problemen. Sant, det säger rätt lite om orsaken till problemen, men vi löste det iaf med kolfilter.

Hilsen,

/P

Det där med kolfilter på ingångsvattnet borde nog fler ta after! Samt att "berada" vattnet innan man pytsar i det i akvariet.
#79 - 8 januari 2011 08:58
Hmm är det någon som vet hur det är här i Stockholm - får utslag ej mätbara värden Cl2 när jag testar rent kranvatten men det är med multivärdesticka...
#80 - 8 januari 2011 09:25
Känner inte till några bra tester för klor/kloraminer för akvariebruk. Får man utslag på de tester jag känner till så är fisken död för längesedan, men visst, man har konstaterat en sannolik orsak. Krause skriver om att man kan påvisa rätt små mängder klor/kloraminer med en del tester för pool. Man behöver modifiera mätningen lite och får inga exakta värden men iaf:

Man utgår från ett dropptest för klor, men tiodubblar mätprovet och reagensen. Gör provet i ett större glaskärl och studera det i bra ljus mot vit bakgrund. Är provet färgat så syns det mot bakgrunden. Visst, som ovan, ger inga exakta värden, men man får iaf koll på om det är något att oroa sig för.

Hilsen,

/P
#81 - 17 januari 2011 12:22
Nu hade jag fått svar, vet inte vad det innebär? Klor används, men bildar nåt av det andra kloramin? Eller klarar jag mig med att dosera vattenberedningsmedel för att ta bort enbart Klor?

Vattnet i Töcksfors renas genom att det tillsäts natriumhydroxid (lut, pH-justering för fällningskemikalein) och polyaluminiumhydroxiklordlösning (Ekoflock 90, fällningskemikalie) över 3 st kontaktfilter (ROS-filter, innehåller sand), sen går det vidare till 2 st kolfilter. För desinficering andvänds (natriumhypoklorit (klor). För sista pH-justering tillsäts kolsyra och natriumkarbonat (soda).
#82 - 17 januari 2011 12:35

hmm det var intressant men det var ju frågan om flera olika arter av microorganismer... Sporozoer är ju vanliga ovan vattenytan ...
#83 - 23 januari 2011 22:49
Hej om man läser rätt betyder det att ex i Älmhults kommun som jag bor i använder man klor i någon form i hela kommunen?
Jag har frågat mig om jeg behöver den Nutrafin Aqua + plus? tydligen ja eller har jag fel?
#84 - 24 januari 2011 10:22
Hej om man läser rätt betyder det att ex i Älmhults kommun som jag bor i använder man klor i någon form i hela kommunen?

Jag har frågat mig om jeg behöver den Nutrafin Aqua + plus? tydligen ja eller har jag fel?

Det står på deras hemsida eller i någon av de rapporter som deras vattenverk att klor används. Vanligtvis finns mer än ett vattenverk i en kommun, men om man inte skriver ut vilket/vilka de är så får man förutsätta att de klorerar vattnet.
Nu behöver det iofs inte vara kloramin man sätter till, utan någon annan klorförening. Risken är dock att den klorföreningen reagerar med annat och sedan bildar kloramin.
Så i Älmhult hade jag använt något vattenberedningsmedel. Nutrafin skriver uttrycklicken att deras medel tar även kloramin, så det fungerar finfint, vad de än tillsätter. :)
#85 - 24 januari 2011 21:41
Tack för ett bra svar och för en underbar information, nu känner jag mig motiveret att använda preparatet. Vet man varför genom en vettig förklaring känns det naturligt att ha kvar det.
#86 - 7 februari 2011 09:52
Seachem prime är grymt och drygt :)
#87 - 8 februari 2011 07:53
Jens A. skrev:

Tierp: hela.

Enligt Tierps kommuns hemsida står:

Klor
Vid Västland, Edvalla och Lövstabruk vattenverk tillsätts lite klor för att döda bakterier. I de övriga vattenverken behövs klortillsats bara vid enstaka tillfällen.
#88 - 8 februari 2011 09:47
Alexia skrev:
Enligt Tierps kommuns hemsida står:

Klor

Vid Västland, Edvalla och Lövstabruk vattenverk tillsätts lite klor för att döda bakterier. I de övriga vattenverken behövs klortillsats bara vid enstaka tillfällen.

Det tolkar jag som hela, eller finns det flera vattenverk i Tierp?
#89 - 8 februari 2011 09:54
Ingen som kunde hjälpa mig med att tyda processen vid Töcksfors vattenverk? Blev det bara klor eller kloramin av processen?
#90 - 8 februari 2011 09:56
Hur kan du tolka det som hela? Se fetstilen nedan? Dock är det ju problematiskt att veta när de 'enstaka gångerna' inträffar för övriga fyra vattenverk.

Klor

Västland, Edvalla och Lövstabruk försörjer bara en liten del av kommun med vatten, och är de mer kustnära verken (Västland är inte jättekustnära, men..)

Mer från kommunens hemsida, finns totalt 7 vattenverk:

Vattenverk
I kommunen finns sju vattenverk. I alla vattenverk är det grundvatten man använder. Vid de flesta vattenverken tar man vattnet från grusåsar och det är av god kvalitet redan när det kommer upp från marken. Det enda man behöver göra är att sänka hårdhetsgraden något och i vissa fall klorera för att hindra bakterietillväxt.
På Hållnäshalvön finns dock bekymmer med vattentillgången och kvalitén. Därför har man filter i Lövstabruks och Edvallas vattenverk som tar bort järn, mangan och organiskt material.

De sju är btw Arvidsbo, Odens källa, Västland, Månkarbo, Mehedeby, Lövstabruk och Edvalla.
#91 - 23 februari 2012 10:03
Update: Östersund och Krokoms kommuner borttagna från listan, då smittan är över.
#92 - 9 juni 2012 20:18
Läste att Nyköpings kommun tillsätter natriumhypoklorit (NaClO).
#93 - 11 juni 2012 15:52
Helicidae skrev:
Läste att Nyköpings kommun tillsätter natriumhypoklorit (NaClO).

BIldar det inte ganska snabbt bara salt och "vad nu än syret hinner reagera med"?
#94 - 11 juni 2012 17:25
Bilda er en egen uppfattning om ni tror detta är bra för ett akvarium.
Vi måste helt enkelt veta koncentrationen i vårt dricksvatten.
LC betyder dödlig koncentration hos 50% av testdjuren innom 96 timmar. Vilket inte
är speciellt viktigt för oss. Vi vill ju veta hur länge en neontetra kan leva och må bra med ett ämne i vattnet.

"EKOLOGISK INFORMATION
Akvatisk toxicitet:
Fisk: LC50 , Oncorhynchus gorbuscha, 96 h: 0.023-0,52 mg/l. Fisk är Lax.
Djurplankton: EC50 , Ceriodaphnia dubia , 24 h: 0.005 mg/l Vattenloppa/Dapnia
Växtplankton: IC50 , Dunaliella, 24 h: 0.4 mg/l, En vanligt förekommande microalg som lever i saltvatten.

Övrig miljöpåverkan: Natriumhypoklorit är mycket giftigt för vattenlevande organismer. Den dissocierar i
vatten till Na+ och OCl-. Hypokloritjonen (OCl-) sönderfaller långsamt och spontant till syrgas och kloridjon. I
vattenmiljö påskyndas sönderdelningen av solljus, värme och närvaro av vissa metaller (t ex nickel, kobolt och
koppar). Om pH sänks till under 10 så börjar OCl- att omvandlas till HOCl (underklorsyrlighet). Vid pH under
5 omvandlas underklorsyrligheten i sin tur till klorgas. Underklorsyrlighet och hypokloritjoner reagerar med
organiskt material i vatten och bildar klorerade organiska föreningar, som kan vara toxiska. Natriumhypoklorit
bedöms ej vara bioackumulerande."
#95 - 16 mars 2013 20:13
Uppenbarligen kommer Vombverket att börja behandla med kloramin. Detta berör Malmö mfl kommuner - jag vet inte hur ledningar går eller till vilka kommuner de levererar. De kan också uppenbarligen pumpa vatten mellan nätverken. Men det rör troligen en stor del av västra Skåne. Så kolla om ni får vatten därifrån, västskåningar!

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/renat-sjovatten-i-kranen/

Annons