Kloramin i vattnet

#1 - 22 juli 2014 14:34
Jag är helt ny på detta med att sköta akvarium med kranvatten som innehåller kloramin, enligt vattenverket tillsätter dem 0,15-0,25 mg per liter( motsvarar det 0,15-0,25ppm?), beroende på årstid/värme.

Är detta att anses som mycket? och behöver jag åtgärda vid vattenbyte?

Är det möjligt att göra vattenbyte på 33-50% utan problem och utan vattenberedningsmedel? (aktivt kol är inte aktuellt)

Vilken produkt rekommenderas att ta bort kloraminet i så fall?

C-vitamin? Lufta ut kloret?

Karet har regnbågsfiskar, barber, några malar och är väl beväxt av snabbväxare som kan ta hand om viss ammonium.

Ni som sköter akvarier med kloramin i kranvattnet med liknande värden kan väl berätta hur ni gör era vattenbyten.

H.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 juli 2014 15:24
Kloramin kan du inte lufta ut och om det finns kloramin i kranvattenet skall du alltid neutralisera det. Antingen genom ett kommersiellt preparat eller genom att använda C-vitamin.
#3 - 22 juli 2014 17:16
en c-vitamin brus vid vattenbytet eller? har du dosen?
Ser säkert sjukt ut med en brustablett i akvariet. hehe
Eller har du ett kommersiellt preparat som är rekommenderbart till kloramin?

H.
#4 - 22 juli 2014 18:12
Man brukar använda askorbinsyra. Hittade en gammal tråd om detta. .. http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-158916.html
#5 - 22 juli 2014 19:25
Hmm H, Kloramin i vattnet här i Västernorrland, vi som har haft Sveriges bästa vatten... utan Kloramin :(

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 juli 2014 20:31
[QUOTE=Inger H;1700971]Hmm H, Kloramin i vattnet här i Västernorrland, vi som har haft Sveriges bästa vatten... utan Kloramin :(

//Inger[/QUOTE]
Det kommer mer och mer. Först i Sverige var nog Växjö i början av åttiotalet
#7 - 22 juli 2014 20:35
[QUOTE=Kjell Fohrman;1700977]Det kommer mer och mer. Först i Sverige var nog Växjö i början av åttiotalet[/QUOTE]

Känns bra, att vi har djupborrad brunn.

//Inger
#8 - 23 juli 2014 04:08
[QUOTE=henrikl;1700962]Man brukar använda askorbinsyra. [/QUOTE]

askorbinsyra är väl ett annat namn för c-vitamin.

H.
#9 - 23 juli 2014 04:17
hittade detta i tråden av azur:
2 delar askorbinsyra neutraliserar 1 del hypoklorit eller kloramin. Dvs om du har 0.3 ppm klor i vattnet (som vi har i det kommunala kranvattnet här i norra Stockholm) behöver du tillsätta 0.6 milligram askorbinsyra per liter vatten. Eftersom det knappast går att överdosera askorbinsyra är doseringen inte särskilt kritisk, jag brukar rekommendera en knivsudd (eller ett kryddmått) askorbinsyra per tiolitershink vatten.

blir det 10ml askorbinsyra per 100 liter vattenbyte? om dosen är 0,3ppm
om dosen är 0,2ppm blir det 10 ml per 150 liter då?

H
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 juli 2014 06:11
[QUOTE=H..;1700993]askorbinsyra är väl ett annat namn för c-vitamin.

H.[/QUOTE]
Jepp
5 ml askorbinsyra till 100 L vatten är tillräckligt - fast det gör inget om du överdoserar lite.
#11 - 23 juli 2014 15:34
Enligt vattenverket tillsätter dem 0,15-0,25 mg per liter, motsvarar det 0,15-0,25ppm?
eller15-25ppm.

H.
#12 - 26 juli 2014 22:34
@H.., [COLOR=#333333]mg/l = ppm (om jag inte tänker helt fel en sen lördagskväll).[/COLOR]

Finns det någon reagens risk om man tillsätter askorbinsyra samtidigt som bikarbonat vid vattenbyte? Enligt min kommuns hemsida är klorhalten 0,15-0,25 mg/l, jag har än så länge inte tillsatt askorbinsyra vid vattenbyte men om det ändå inte skadar så kan jag lika gärna prova och se om det blir någon skillnad på fiskarna.

EK
#14 - 29 juli 2014 07:59
Vad är kemiska förkortningen på kloraminet och vilket är klor i vattenanalysen. Cl ?

bifogar en analys ur hemvattnet som finns på mittsverigevatten
http://www.mittsverigevatten.se/Inneh%C3%A5ll/Dokument/%C3%96vrigt/Tabell%20dricksvattenkvalitet%20Wifsta%20vattent%C3%A4kt.pdf

H.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 juli 2014 08:05
[QUOTE=Erikderek;1701285] Finns det någon reagens risk om man tillsätter askorbinsyra samtidigt som bikarbonat vid vattenbyte? Enligt min kommuns hemsida är klorhalten 0,15-0,25 mg/l, jag har än så länge inte tillsatt askorbinsyra vid vattenbyte men om det ändå inte skadar så kan jag lika gärna prova och se om det blir någon skillnad på fiskarna.
EK[/QUOTE]
Jag skall inte säga att det inte finns en risk eftersom jag aldrig har testat men om det hade funnits så borde man i så fall ha hört om detta så jag tror inte att det är ett problem. Men ha lite extra koll på akvariet de första gångerna
#16 - 29 juli 2014 11:58
Kjell, ok jag tänker lite som dig, hade det varit ett problem så hade det varit känt med tanke på kommunens storlek, jag har genomfört regelbundna vattenbyte i lite drygt ett år så det är nog egentligen inga problem.

EK
#17 - 29 juli 2014 16:01
Vilket är kloraminet i denna vattenanalys? är det Cl eller kan det inte avläsas i analysen

[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1] [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Kalcium, Ca mg/l 15 100[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]
Magnesium, Mg mg/l 1 30
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Hårdhet tyska grader °dH 2,4 -

Järn, Fe mg/l <0,010 0,100 -

Mangan, Mn mg/l 0,008 0,050 -

Aluminium, Al mg/l <0,010 0,100 -

Koppar, Cu mg/l <0,010 0,20 -

Ammonium, NH
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]4 [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]mg/l 0,005 0,50[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Nitrit, NO
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2 [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]mg/l <0,003 0,10 -[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Nitrat, NO
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]3 [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]mg/l <2,2 20[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Natrium, Na mg/l 1,2 100
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Fluorid, F mg/l 0,16 1,5
Klorid, Cl mg/l 1,9 100
Sulfat, SO
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]4 [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]mg/l 5,3 100[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Antimon, Sb
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <1 5,0[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Arsenik, As
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l 1,7 10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Bly, Pb
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,1 10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Bor, B
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <300 1,0[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]mg/l -[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Kadmium, Cd
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,01 5,0[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Krom, Cr
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l 2,2 50[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Nickel, Ni
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l 0,5 20[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Selen, Se
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,1 10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Kvicksilver, Hg
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,1 1,0[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Bromat
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,6 10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Cyanid tot, CN mg/l <0,010 50
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l -[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
1,2-dikloretan
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <1,5 3,0[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Bensen
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,5 1,0[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Benso(a)pyren
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,005 0,010[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2)[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Tri- och tetrakloreten, totalt
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]3) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <3 10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Trihalometaner, totalt
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]4) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <5 50[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Polycykliska aromatiska kolväten, totalt
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]5) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,01 0,10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Bekämpningsmedel, totalt
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]6) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Symbol][SIZE=1][FONT=Symbol][SIZE=1]&#956;[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]g/l <0,05 0,10[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]2) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]-[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Radon, Rn Bq/l 23 100
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#18 - 29 juli 2014 16:46
Jag är ingen kemist egentligen men kloramin är NH2C enligt Wikipedia. I listan finns NH o Cl. Så detta är kanske en post-festum analys. Tänk på att NaCl t ex är helt ofarligt = vanligt koksalt. Om frågan är hur mycket kloramin som tillsätts vet väl vattenverket ifråga det men det går troligen inte att utläsa från denna analys (med vansinnigt små bokstäver - stackars mina ögon) ;)
#19 - 29 juli 2014 17:04
Det skall ju inte vara tillsatt i detta vatten, men ändå så är NH och Cl med i tabellen.

jag begriper ju inte på kemin riktigt, tog åratal innan jag tordes testa PMDD med egna recept.

Men är detta en analys av råvattet, alltså innan ev beredning.

Här en ögonvänlig variant
http://www.mittsverigevatten.se/Inneh%C3%A5ll/Dokument/%C3%96vrigt/Tabell%20dricksvattenkvalitet%20Wifsta%20vattent%C3%A4kt.pdf

H.
#20 - 29 juli 2014 18:06
Ojojoj. Självklart finns både kloridjoner och ammonium med i vattnet. Det är naturliga kemiska beståndsdelar som behövs för livet dristar jag mej att säga även om det nu var ung 40 år sedan jag pluggade detta.
#21 - 29 juli 2014 19:57
tyckte 1,9ppm Cl lät mycket för att vara från ett av Sveriges bättre vatten.

H.
#22 - 31 juli 2014 18:19
Vattenverket var ju tvungen att rena vattnet med kloramin pga. E-Koli smittan vi fick in i dricksvattnet bnär en avloppsledning sprack och läckte in i dricksvattnet (tror jag det var). Jag använder Askorbinsyra i vattnet när jag gör vattenbyten i mina kar, och jag använder ca. 1 kryddmått pr.100 liter vatten.

Har inte märkt någon skillnad på fiskarna pga. detta. Varken mer känsliga fiskar eller på någon av snäckorna.
#23 - 14 augusti 2014 05:56
Nu har jag gjort ett par vattenbyten på cirka 40-50% vardera, dvs 200 liter per vattenbyte och tillsatt 10ml askorbinsyra.

inte att jag märker någon skillnad varken före eller efter att jag började med askorbinsyra på fiskar eller växter, så lite skeptisk till att fortsätta använda askorbinsyra.

Jag har rätt mycket växter i karet som kanske gör samma jobb som askorbinsyran gör, alltså tar om hand det extra ammonium/ammoniak som fälls ut.

Inga överdrivna mängder alger i karet heller, så vad är vitsen med askorbinsyran egentligen? Är det fiskens slemhinnor som är känsliga mot klor eller varför gör jag detta?

H.
#24 - 14 augusti 2014 06:16
Vitsen med kloraminet är anti-bakteriell.
Men också giftig för annat levande beroende på känslighet o dos.
Vitsen med askorbinsyran är ju enbart att neutralisera kloraminet.

Jag började med askorbinsyran därför jag tyckte mej se negativa effekter på triops (och då borde det ha negativa effekter på moinaodlingen också). Jag är dock inte så säker på det längre. Men det är enkelt att tillsätta askorbinsyra och jag har nu möjlighet att använda avklorerat "kallt kranvatten" efter några timmars uppvärmning till helvattenbyten om jag skulle önska/behöva. :)
#25 - 14 augusti 2014 07:30
Mmmm, jag förstår. (tror jag)

men om jag tillsätter klorerat vatten och askorbinsyra samtidigt, så torde det väl ta en stund innan dem reagerat på varandra och neutraliserat ut kloret. Det här borde man göra i god tid innan man gör själva vattenbytet, ehhh?

Gör kloreringen så stor "onytta" egentligen i ett akvarium med större djur?

H.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 14 augusti 2014 07:46
I och med att inte kloraminen kan luftas ut som den vanliga kloren görs så innebär det också att det med tiden blir mer och mer kloramin i akvariet och det är definitivt farligt för fiskarna. Likaså om man gör ett stort vattenbyte så kan det vara rejält farligt.

På 80-talet hade jag ju en affär i Kalmar och den besöktes av många Växjö-bor och Växjö var den stad i Sverige där kloramin infördes först och de som bodde där hade stora problem med sina fiskar. Då kände vi inte till askorbinsyran så vi rekommenderade Växjöborna att byta mindre med vatten i akvarierna och aldrig mycket varje gång. Om man har mycket växter i akvariet så behöver man ju inte heller byta så mycket vatten så på så sätt är växter indirekt bra även om de i sig inte neutraliserar kloramin.
#27 - 14 augusti 2014 08:07
Kjell, vet du om det används kloramin i Göteborg eller kranskommunerna??
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 14 augusti 2014 08:09
Nej det har jag inte hört något om
#29 - 18 augusti 2014 17:29
... Hmmmm, så om jag gör ett mindre (25%) vattenbyte istället för hälften, och fortfarande håller mycket växter i burken, som tar hand om ammoniumet, dessutom minskar på KNO3 gödningen något.

Neutraliseras inte kloret i och med att växten tar ammoniumet? menar du att det ackumuleras klor i karet om inte c-vitamin används?

H.
#30 - 20 augusti 2014 21:34
?

H.
#31 - 20 augusti 2014 21:38
Klor vädras ut av sig självt, kloramin gör det inte..
#32 - 26 augusti 2014 14:24
jo, angående vädringen, det skrevs om det tidigare så det har jag koll på.

Men om det sönderfaller i ammoniak/ammonium blandannat så kanske det neutraliseras av det, eller vad menas med "neutralisering"? och hur fort går det innan den är borta? ackumuleras någon av delarna?

NH[SUB][SIZE=2]2[/SIZE][/SUB]Cl, heter den visst.
ammoniak heter ju NH3

jag behöver reda ut det här så jag har koll på vad jag gör.

H.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 27 augusti 2014 08:32
[QUOTE=H..;1703396]... Hmmmm, så om jag gör ett mindre (25%) vattenbyte istället för hälften, och fortfarande håller mycket växter i burken, som tar hand om ammoniumet, dessutom minskar på KNO3 gödningen något.

Neutraliseras inte kloret i och med att växten tar ammoniumet? menar du att det ackumuleras klor i karet om inte c-vitamin används?
H.[/QUOTE]
Jag vet inte om växter i akvariet påverkar om det ackumuleras klor i akvariet. Har inte hört att så är fallet, men det bevisar ju inget
#34 - 10 oktober 2014 11:28
Jag plockar upp den här gamla tråden igen, eftersom jag skulle vilja sluta med vattenberedningsmedel, men alltid hgar använt detta för att min leverantör tillsätter kloraminer. Jag har postat deras analys nedan och i jämförelse med H här i tråden är klorid 14 ggr högre. Deras labb säger att för dricksvatten (dvs för människor) är riktvärdet 100. Muntligen har jag frågat om kloraminer och fick då veta att de ligger på ca 0,25.

Finns det någon med känsliga (eller okänsliga) fiskar som brukar byta vatten utan att tillsätta något och har ungefär samma vattenvärden som för min del, särskilt med tanke på klor/kloraminer? Kan jag sluta med vattenberedningsmedel alternativt enbart använda askorbinsyra?
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Ca 30.0
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Fe 0.0012
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Mg 4.67
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Na 12.6
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]As 0.199
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Cd <0.002
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Cr 0.0898
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Cu 11.1
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Hg <0.002
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Mn 0.698
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Ni 2.17 [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]
Pb 0.0561
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Sb 0.0971
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]B 19.6
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]Se <0.5
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]totalhårdhet* 5.28
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]konduktivitet 26.8
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]pH 8.0
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]nitrit <0.01
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]TOC 4.74
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]ammonium 0.066
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]nitrat 0.77
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]fluorid <0.20
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]klorid 14.5
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1]sulfat 45.8
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1][FONT=Arial][SIZE=1][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#35 - 10 oktober 2014 11:51
PiaJo testade att köra med askorbinsyra istället för vattenberedningsmedel, med resultat att fisken dog för henne. Troligen var det en pH-dipp i kombination med något i karet som reagerade på ett icke tillfredsställande sätt.
Så ska man laborera med syror i ett akvarium bör man nog vara försiktig, och kanske fundera en gång extra om det inte funkar med "vanligt" vattenberedningsmedel som tar kloraminer.
#36 - 10 oktober 2014 13:24
Ok, ja jag har känt mig lite tveksam och famlat. Men det här jag hör nu känns ju inte bra.
#37 - 10 oktober 2014 21:08
http://www.fs.fed.us/t-d/pubs/html/05231301/05231301.html

I detta fall stoppade man i 2,5 gram C-vitamin i ca 19 liter vatten och fick ett pH dropp på till 6,2 (det framgår inte hur buffrat vattnet var). I vanlig användning har man kanske 2,5 gram till 400 liter så jag tror inte att det primärt var ett pH dropp i Pia:s fall. När man använder C-vitamin till just kloramin så frigörs även ammonium i processen - dock är det så lite så att inga fiskar skall behöva lida av det. Studien visar att C-vitamin är effektivt i att ta bort klor från vatten och det gäller även kloramin.

I denna bok kan man läsa mycket om detta ämne. Från och med sista stycket på sid 23 så går man igenom och kemiskt förklarar hur man tar bort kloramin.

Jag har använt C-vitamin i många år - både i sött och salt. Har alltid tagit lite grand till mitt "top-off" vatten till mitt stora kar (påfyllnadsvatten på grund av avdunstning. Jag använder Göteborgsvatten som innehåller små mängder kloramin

MVH Lasse
#38 - 10 oktober 2014 21:41
Ska kolla med Pia hur stor dos hon hade... Vad tror du det annars kunde vara, Lasse?
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 11 oktober 2014 07:25
Kan väl också tillägga att inte heller jag någonsin har hört talas om att problem har uppstått pga användande av askorbinsyra -
#40 - 11 oktober 2014 07:31
[QUOTE=ansjo;1710977]Ska kolla med Pia hur stor dos hon hade... Vad tror du det annars kunde vara, Lasse?[/QUOTE]
Jag hade i mellan 5-10 ml till 220 liter, löste upp det i ett declitermått och det blev lite kvar på botten som inte kom i karet men jag gjorde inte en sak, jag bytte inte vatten om det kan vara detta som gjorde att det gick åt fanders.. Gjorde samma sak i det andra 220 karet men där hände inget ,jag bytte vatten i detta karet samma kväll som det andra kraschade så jag kankse hann och rädda det. Samma sak i dem andra, hade i askorbinsyran och inga vattenbyte förutom kvällen vid kraschen.
#41 - 11 oktober 2014 07:41
Då går det inte att utesluta en pH dip eftersom du kan ha haft väldigt lågt KH i ditt kar. Vet du vad det låg på? Jag brukar aldrig använda C-vitamin i huvudkaret utan i de hinkar jag skall byta med.

MVH Lasse
#42 - 11 oktober 2014 07:41
[QUOTE=Kjell Fohrman;1700995]Jepp
5 ml askorbinsyra till 100 L vatten är tillräckligt - fast det gör inget om du överdoserar lite.[/QUOTE]

[QUOTE=Lasse;1710974]http://www.fs.fed.us/t-d/pubs/html/05231301/05231301.html

I detta fall stoppade man i 2,5 gram C-vitamin i ca 19 liter vatten och fick ett pH dropp på till 6,2 (det framgår inte hur buffrat vattnet var). I vanlig användning har man kanske 2,5 gram till 400 liter så jag tror inte att det primärt var ett pH dropp i Pia:s fall. När man använder C-vitamin till just kloramin så frigörs även ammonium i processen - dock är det så lite så att inga fiskar skall behöva lida av det. Studien visar att C-vitamin är effektivt i att ta bort klor från vatten och det gäller även kloramin.

I denna bok kan man läsa mycket om detta ämne. Från och med sista stycket på sid 23 så går man igenom och kemiskt förklarar hur man tar bort kloramin.

Jag har använt C-vitamin i många år - både i sött och salt. Har alltid tagit lite grand till mitt "top-off" vatten till mitt stora kar (påfyllnadsvatten på grund av avdunstning. Jag använder Göteborgsvatten som innehåller små mängder kloramin

MVH Lasse[/QUOTE]

Tog jag för mycket kanske och att jag var otroligt dum som inte gjorde vattenbyte...
#43 - 11 oktober 2014 07:42
[QUOTE=Lasse;1711008]Då går det inte att utesluta en pH dip eftersom du kan ha haft väldigt lågt KH i ditt kar. Vet du vad det låg på? Jag brukar aldrig använda C-vitamin i huvudkaret utan i de hinkar jag skall byta med.

MVH Lasse[/QUOTE]
Ingen aning Lasse vad det låg på, brukar inte mäta detta..
troligtvis är det då en pH dipp.. Stackars fiskar.. Mina corydoras och platys klarade sig allihopa, de är kankse inte lika känsliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 11 oktober 2014 08:04
Fast det verkar ju lite märkligt att survattensarter dog av en PH-dipp och inte t.ex. platyna som ju inte direkt gillar survatten. Mycket tråkigt under alla omständigheter.

Sedan för att vara lite krass - jag vet inte vad som är i de vattenberedningsmedel som neutraliserar klor men det skulle inte förvåna mig om det är askorbinsyra.
#45 - 11 oktober 2014 08:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;1711013]Fast det verkar ju lite märkligt att survattensarter dog av en PH-dipp och inte t.ex. platyna som ju inte direkt gillar survatten. Mycket tråkigt under alla omständigheter.

Sedan för att vara lite krass - jag vet inte vad som är i de vattenberedningsmedel som neutraliserar klor men det skulle inte förvåna mig om det är askorbinsyra.[/QUOTE]

Så har jag tänkt med, har haft många tankar kring detta om varför de andra klarade sig.
men nu är det gjort och jag kan inte backa bandet fast jösses vad jag skulle vilja det!
Jag har inte läst innehållsförteckningen på aquasafen men det känns just nu mest att det är den "säkra" vägen att gå..
#46 - 11 oktober 2014 08:12
Nej - de använder natriumthiosulfat (Na2S2O3) på grund av låg toxicitet.

MVH Lasse

PS läs sidan 23 - 25 i boken jag refererade till - den rättar upp alla frågetecken.
#47 - 11 oktober 2014 08:14
Tack alla för hjälpen! Lasse,det skall jag göra :)
#48 - 11 oktober 2014 08:27
En kommentar - finessen är att man använder askorbinsyran just vid vattenbyten för att neutralisera klor/kloraminer. Vanligt klor ventileras ju ut på något dygn ändå. :)

EDIT:
(skrev detta innan jag såg att det fanns en massa andra inlägg varav ett redan påpekat detta - sorry)
#49 - 11 oktober 2014 08:58
[QUOTE=Lasse;1711017]

PS läs sidan 23 - 25 i boken jag refererade till - den rättar upp alla frågetecken.[/QUOTE]

Hihii.. Det blev många fler frågetecken kankse säga, fattade nada :p får nog ta google översätt eller nåt ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 11 oktober 2014 09:07
[QUOTE=Lasse;1711017]Nej - de använder natriumthiosulfat (Na2S2O3) på grund av låg toxicitet.

MVH Lasse

PS läs sidan 23 - 25 i boken jag refererade till - den rättar upp alla frågetecken.[/QUOTE]
Tack för infon
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 11 oktober 2014 09:08
[QUOTE=PiaJo;1711025]Hihii.. Det blev många fler frågetecken kankse säga, fattade nada :p får nog ta google översätt eller nåt ;)[/QUOTE]
Du är inte ensam ;)
#52 - 11 oktober 2014 09:17
[QUOTE=Kjell Fohrman;1711028]Du är inte ensam ;)[/QUOTE]
Nästa träff som Lasse är med på så får han förklara istället :)
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 11 oktober 2014 12:12
Fast en sak som man alltid måste vara noggrann med är att endast tillsätta preparat (oavsett vilket, även t.ex. vattenpreparat) i samband med ett vattenbyte

Annons