Kloramin

#1 - 12 januari 2009 17:18
Har hört av någon här på Zoopet att Norrköpings vatten innehåller kloramin. Jag mailade därför Norrköpings vatten och frågade och det stämmer. Jag fick även svaret att man få bort det på samma sätt som klor.

Men efter att ha läst här och på andra forum så känns det som det inte stämmer. Tror det var på ciklid.se som de sa att det tog ca 5 dagar att lufta ur det ur vattnet. Kan det stämma? Är det annars bara vattenberedningsmedel som fungerar mot det?
#2 - 12 januari 2009 17:53
tydligen kan man inte lufta ur kloraminet utan man är tyvärr tvungen att lägga massa pengar på vattenberedningsmedel...
#3 - 12 januari 2009 17:55
surt sa räven... varför används kloramin ist för klor hos vissa vattenverk..?
#4 - 12 januari 2009 18:15
Har du märkt några problem då?
#5 - 12 januari 2009 18:16
läser vidare om kloraminet. patrikmalmo som också huserar här ibland har startat denna tråden om ämnet på ciklid.se

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59208

låter ju inte specieltt muntert... :(
#6 - 12 januari 2009 18:16
nej inte vad jag vet. men jag blir bara nojjig nu när jag har fått yngel av fjäril och måste byta vatten oftare...
#7 - 12 januari 2009 18:17
just för att det inte kan luftas ur och det följer då med ledningarna och hindrar uppkomst av microorganismer där, sen tror jag det har att göra med vissa biprudukter som blir av vanligt klor!
#8 - 12 januari 2009 18:18
smurfmats skrev:
surt sa räven... varför används kloramin ist för klor hos vissa vattenverk..?

just för att det inte kan luftas ur och det följer då med ledningarna och hindrar uppkomst av microorganismer där, sen tror jag det har att göra med vissa biprudukter som blir av vanligt klor! Klor har setts som ett undermedel i många år MEN nu börjar det uppdagas att det har skadliga effekter bl.a tros det kunna orsaka cancer i urinblåsa och tjocktarm.... Jag tror de flesta känner någon i sin omgivning som drabbats av cancer, wonder why! givetvis inte bara beroende på klor utan också andra giftiga ämnen vi framkallar!
#9 - 12 januari 2009 18:21
Problemet med Kloramin är att fiskarna kliar sig och blir sjuka utan att man vet orsaken och man testar med dem vanliga testerna man har hemma.Problemet med det är att det inte går att lufta ur eller att nåt medel gör så att det försvinner det sistnämda vill jag ha osakt har hört att det ska finnas nåt som funkar.Allt detta hörde jag av en välkänd odlare i Malmö som fick problem med detta,så ingen erfarehet själv av detta men Malmö har det ialla fall också om nån undrar.
#10 - 12 januari 2009 18:22
och det enda sättet att bli av med det är via vattenberedningsmedel som kan bli en dyr historia om man har ett par kar eller om man kolfiltrerar det inkommande vattnet. länken som jag postade är väldigt intressant och ger tips på hur man slipper detta
#11 - 12 januari 2009 19:18
Inte så dyrt om Azur fortfarande står för sitt inlägg för 5-6 år sedan apropå kloramin - i Norrköping BTW:
Azur skrev:
Personligen använder jag askorbinsyra - det räcker med en knivsudd till en hink (ett gram kan neutralisera kloramin i uppskattningsvis 400 liter vatten).

Krydddisken på livsmedelsaffären mao
#12 - 12 januari 2009 19:22
mmm det är ett bra alternativ helt klart...

dock: (saxat från patrikmalos inlägg i smma tråd jag tidiagre länkat till..)

För att rent konkret motverka kloraminer i vattnet kan man använda sig av kolfilter, askorbinsyra eller ett bra vattenberedningsmedel (genom bara en kort testperiod och lite googlande vet vi att Aquasafe och Easylife funkar bra).

Alla metoderna ovan har dock ett krux. Man bryter sönder kloraminet och neutraliserar klordelen, vilket är bra. Däremot har man kvar ammonium, som vi vet är attans giftigt det också.
#13 - 12 januari 2009 19:45
Vänta på input från Azur i så fall.
Viktigaste ämnet i Aquasafe är dock PVP som kan inhandlas till rimliga priser via akvariekanaler men Azur verkade skeptisk till detta i den tråd jag länkade till.
Annars som jag påpekat tidigare - har du märkt något problem eller?
Don't worry - be happy...
;)
Patrikmalmo lämnade zoopet efter ha blivit utmobbad från växttråden men ett av skälen var kanske att han ibland generaliserade lite väl mycket (min tolkning dock). Second opinions always good...
#14 - 12 januari 2009 22:27
Vattenberedningsmedel är väl inte särskilt dyrt. En dunk Aquaplus kostar 255-275 kr och räcker till 14000 liter vatten.

Annons