Klor

#1 - 6 mars 2005 12:35
Vet någon ifall det finns klor i det kommunala vattnet i markaryd??

Om inte så hur länge ska vattnet stå innan ev. klor har försvunnit och kan man minska tiden med genomluftning??

Finns det några andra kemikalier i kommunalt vatten som kan vara skadligt för fiskarna?
#2 - 6 mars 2005 13:06
Blanda i Aquasafe i vattnet. Det tar bort ev. tungmetaller och klor. Man kan även ta en vattenkanna som strilar vattnet när du har ner det i akvariet, då avdunstar det mesta av kloret. Men ha i medlet jämnt vid vattenbyte.
//Camilla
#3 - 6 mars 2005 13:33
jag har inget aquasafe och skulle beöva ha i ungefär 15 liter till i mitt akvarie. Nu har jag ca 130 liter i det. Behöver man Aquasafe till så liten mängd?? Eftersom jag bor ute i skogarna så har jag normalt en egen brunn men nu har pumpen laggt av så jag får ta vatten innefrån markaryd(kommunalt vatten) och därav min förfrågan. Har ingen vattenkanna med sil så går det bra att lufta vattnet med en luft-pump istället och hur länge isåfall??
#4 - 6 mars 2005 13:36
kommunener brukar ha sådan information på sin hemsida eller så har dom det om man ringer.

Dock så fungerar det mesta av sveriges kommunala vatten utan problem, själv fyller jag på karet direkt från kranen och det har jag alltid gjort (stockholms vatten)

Men kolla med kommunen MEN det brukar oftast itie vara någon fara.
#5 - 6 mars 2005 13:36
Det brukar finnas klor i allt kranvatten. Men det äri så små mängder att det inte är något att fundera över. Det försvinner nog i transporten. Sverige har bra kranvatten.

Hur skulle Aquasafe kunna rena från klor och tungmetaller?
#6 - 6 mars 2005 13:43
1: Normalt sett är det inget, eller försumbara mängder klor i dricksvatten i Sverige. Är du osäker, så låt det "porla" ner i akvariet långsamt så försvinner det lilla som kan vara. Om det blivit någon form av störning i vattenverket händer det att man tillsätter mer klor under några timmar, men det känner du bums på doften och smaken (luktar badhus). Det brukar då komma bättre vatten ur kranen efter några timmar eller dagen efter.

2: Aquasafe är det bästa sättet att se till så att din Zoo-handlare kan byta Mercedes varje år. Du däremot kommer få fortsätta att ta bussen, för det är dyrt. Kommunalt vatten behöver aldrig Aquasafe, Aquatan och andra "mirakelmedel". När det gäller klor så undrar jag om dessa medel ens har en påverkan på kloret innan det försvinner av sig självt vid cirkulation i filtret. Ibland har man lite konstiga värden på sitt eget enskilda brunnsvatten som kan förbättras med dessa medel. Dock så anser jag att om man behöver det i sitt eget brunnsvatten skall man kanske fundera över om man skall dricka det själv. Tungmetaller är inte precis nyttigt för oss människor heller. (Och vattendragen där våra akvariefiskar lever innehåller inte precis destillerat vatten).
#7 - 6 mars 2005 13:51
"2: Aquasafe är det bästa sättet att se till så att din Zoo-handlare kan byta Mercedes varje år."

Amen på det! kunde inte sagt det bättre själv :)
#8 - 6 mars 2005 15:16
Natriumtiosulfat fungerar för att binda/neutralisera klor 1 tsk/5 g 1 000 liter
Askorbinsyra 5-10 g 1000 liter mer känd som c vitamin sägs också binda klor, på verkar inte pH nämvärt i den dosen
Men man bör testa med en klor test.
#9 - 6 mars 2005 16:03
Klor är inte ett stort problem i sverige. Jag gissar att mycket av klorsnacket är importerat.
#10 - 6 mars 2005 16:17
Med andra ord kan jag hälla på vattnet utan problem???
#11 - 6 mars 2005 17:03
Här hemma i Helsingborg har jag inga bekymmer med att hälla det rakt i, men periodvis befinner jag mig i Göteborg, jag hade nog inte tankat vatten i akvariet på riktigt samma sätt där, det luktar liksam badhus om vattnet där uppe i bergsjön...
Duschmunstycke ner i en hink o bär det till baljan, eller ner i en vask o pumpa det från vasken till akvariet... Det får inte ut allt klor, men det hjälper.
B!
#12 - 6 mars 2005 17:12
Har man egen brunn och mycket järn i vattnet så kan det va bra att ha i medel för att stabilisera värden. Det finns ämnen som binder tungmetaller. Men jag är inte snål och tänker på fiskarnas bästa. Amen.
//Camilla
#13 - 7 mars 2005 10:27
Nu har ja hällt i vattnet och det verkar inte vara nåra som helst problem!
#14 - 7 mars 2005 10:56
Kloret brukar som sag dunsta bort rätt snabbt. Har man fiskar som är vana med vattnet sedan förut brukar inte ha något problem, men om du köper nya fiskar som är vana med ett pH-, salt och de andra värdena från afären kan de dö rätt snart pga att de kan vara känsligare. Alla fiskar simmar i mer eller mindre bräckt vatten. Jag ska säga att jag håller inte på och blandar en massa pelle pulver och andra medel, jag har bra värden i mitt akvarievatten och jag använder endast Aquasafe och salt. Man vill ju inte utmana ödet om man har lite dyrare fiskar i akvariet än guppys. Det är ert ansvar att fiskarna ska må bra och snålheten ska inte behöva styra deras hälsa.
//Camilla
#15 - 7 mars 2005 14:15
Om kloren dunstar avgörs av vilken metod vattenverket använder vid kloreringen.
#16 - 7 mars 2005 16:53
"Alla fiskar simmar i mer eller mindre bräckt vatten."

Hur menar du nu?
#17 - 7 mars 2005 18:03
Antagligen att inga fiskar kan överleva i helt saltfritt vatten.
#18 - 7 mars 2005 20:57
Hmm...tja, jag är ingen kemist precis men för mig är logiken ändå rätt enkel.

En flaska Sera Aqutan på 250ml kostar blott 89 kronor, räcker ett bra tag och även om min officerslön inte kommer att göra mig till någon miljonär så har jag utan vidare råd att betala detta "mirakelmedel". Det har säkert en vanlig Svensson också. Förmodligen gör det någon slags nytta, det tar säkert bort kloret och eventuella tungmetaller och skyddar fiskarnas slemhinnor.

Det känns helt enkelt bättre att hälla i på detta sätt preparerat vatten än att vatten direkt från kranen, vatten som är anpassat för människor och inte för fiskar. Och vad gör man inte för guldfiskar man haft i ett oräkneligt antal år ? Man ger dom förstås det bästa, och kan jag ge dem ett bättre vatten för en simpel slant så gör jag förstås just det.

Att sedan "proffsen" agerar annorlunda har förstås sina orsaker. Hade jag haft 20 kar på sammanlagt säg 5000 liter vatten så hade inte jag heller stått och slabbat med Sera Aqutan varje helg...

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#19 - 7 mars 2005 21:28
Givetvis kan inga fiskar överleva i saltfritt vatten, men att kalla sötvatten för bräckt tycker jag ändå inte är någon vidare idé.
#20 - 7 mars 2005 21:37
[QUOTE=Magnuz]Givetvis kan inga fiskar överleva i saltfritt vatten, men att kalla sötvatten för bräckt tycker jag ändå inte är någon vidare idé.[/QUOTE]

Pansarmalar rekommenderar man ju att absolut inte ha salt i vattnet till. Lite off topic men jag bara spann vidare...

Våra fiskar överlever utan salt i vattnet... Vi tillsätter aldrig salt i vattnet... eller aqutan eller aquasafe eller dylikt... Så har vi i och för sig nie akvarier i storlekarna 45-450 liter, så en hel del grejselimojs skulle det gå åt...
#21 - 7 mars 2005 21:51
Det är svårt att få bakterier i sina filter med klor i vattnet.
#22 - 7 mars 2005 22:06
Jo, klor är ju inte så nyttigt, men den lilla mängd klor som finns i svenskt komunalt vatten torde inte vara något problem. När vattnet börjar smaka klor blir det nog en annan sak.
Förövrigt byter jag 50-80% vatten 1 gång i veckan i mitt 450 kar. Jag tar det direkt från kranen. Dessutom har jag "igentligen" ett aldeles för litet filter.
Om klor vore ett stort problem borde jag ha märkt det.
#23 - 8 mars 2005 23:17
Ursäktar att jag sticker in sådär med en sak som inte har med det hela att göra (gillar inte när det blir så men detta lär kanske inte ändra inriktning på tråden, gör den det så ber jag ordentligt om ursäkt. MEN iaf; trevligt att se att här är folk som bor i närheten :)
#24 - 9 mars 2005 07:16
[QUOTE=Lenmar][QUOTE=Magnuz]Givetvis kan inga fiskar överleva i saltfritt vatten, men att kalla sötvatten för bräckt tycker jag ändå inte är någon vidare idé.[/QUOTE]

Pansarmalar rekommenderar man ju att absolut inte ha salt i vattnet till. Lite off topic men jag bara spann vidare...

Våra fiskar överlever utan salt i vattnet... Vi tillsätter aldrig salt i vattnet... eller aqutan eller aquasafe eller dylikt... Så har vi i och för sig nie akvarier i storlekarna 45-450 liter, så en hel del grejselimojs skulle det gå åt...[/QUOTE]

Vad som var åsyftat tror jag mig förstå i alla fall, att det alltid finns salter lösta i vatten, med undantaget destilerat vatten, vilket är anledningen till att allt vatten smakar olika. Det finns förståss en massa annat än salter i vattnet med, men på det hållet var det nog det syftades, inte mot att tillsatser av salt används i alla kar.

B!
#25 - 9 mars 2005 10:39
Vatten med högre salthalt än 0.03% är bräckt, över 3.5% blir det saltvatten.

Annons