klogroda till sällskaps akv..

#1 - 14 april 2004 13:08
har försökt söka på tidigare inlägg men utan framgång.. samt söka lite på nätet då jag hittade att man kan ha klogroda tillsammans med snälla firrar. jag har ett 42l med guppy, svärdbärare men dessa räknas kanske inte till snälla? eller går det kanske att ha en klogroda till dessa?

MVH
#2 - 14 april 2004 13:09
Inga problem men tänk på att grodorna kan smita ifrån akvariet
#3 - 14 april 2004 13:16
oj vad snabb du va!
jasså är det inga problem! vad glad jag blir!! hur menar du att de kan smita?

MVH
#4 - 14 april 2004 13:19
Jag har haft i mitt minsta och en dag var den borta ..
Jag hittade den bakom dörren 2dagar senare snus torr (och död) :-(

Jag hadde inte hel täckande ramp

Hehe när jag sitter vid datorn så uppdaterar jag sidan typ 2ggr/min (eller mer)
#5 - 14 april 2004 13:29
jag har ju heltäckande..
vad ska man tänka på när det gäller köp, skötel etc

Mvh
#6 - 14 april 2004 13:31
hmm..... :-) Ingenting dom äter det fiskarna äter och lever hela sitt liv i vattnet.

Tror inte det är något specielt man behöver tänka på vid köp men jag köper dom som verkar livligast och rör sig mest.
#7 - 14 april 2004 14:01
Se bara till att det är dvärgklogrodor du kommer hem med annars är det fiskarna som får vara rädda när grodorna växt till sig.
#8 - 14 april 2004 15:04
Tyvärr är klogrodor - åtminstone min - lite "sega" när det gäller att ta för sig av maten ("korkskallen" sitter mitt i maten och tittar på när fiskarna äter)...

Förresten, vad ska man mata dem med? Jag har flingfoder till fiskarna och röda mygglarver till grodan, men har fått reda på att larverna kan framkalla allergi =(
#9 - 15 april 2004 08:30
Vita mygglarver finns också att köpa frysta och är inte allergiframkallande som de röda.

//Annika
#10 - 15 april 2004 08:36
Ursprungligen skickat av ICEBOX

Tyvärr är klogrodor - åtminstone min - lite "sega" när det gäller att ta för sig av maten ("korkskallen" sitter mitt i maten och tittar på när fiskarna äter)...

Förresten, vad ska man mata dem med? Jag har flingfoder till fiskarna och röda mygglarver till grodan, men har fått reda på att larverna kan framkalla allergi =(

gav min artemia, mygg, liten fiskfilé (som pappa fiskat, typ abbore) och han äter det som finns på botten, som sagt. :)
#11 - 15 april 2004 17:12
Mina käkade det mesta, fick dom dock aldrig att ta "vanligt" torrfoder, men röda mygg gillade dom och artemia, vita mygg åt dom bara under protest..
#12 - 23 april 2004 20:50
Tack för svaren [:-106]
#13 - 23 april 2004 21:39
Mina klogrodor ( stor modell) äter allt i stort sett. Gärna mygglarver men också mjölmask, metmask osv. Det är nog bara att testa sig fram. Sen gillar dom små fiskar också..om de lyckas få tag på någon.
De har aldrig hoppat ur karet, men så har jag inte ett vattenfyllt, kan ju var därför. Helst så står de på tå med näsan vid vattenytan. Det kan nog vara bra om det finns ett lite grundare pari i akvariet så de inte böver ligga på botten hela tiden. Men det är min uppfattning.

#14 - 27 april 2004 05:53
klogrodan e en fin sak
#15 - 1 maj 2004 20:42
jag har en guldklo groda och en dvärg. Dessa har jag med små kilfläcksrasboror. När fiskarna lägger ägg eller får yngel är det julafton för grodorna. Inget för uppfödare alltså. Sen verkar de förtjusta i att simma upp till ytan och "dala" ner. Speciellt på den grundare delen. Ge lite utmaning som en stoch eller liknande den kan klättra på. Jag har inge nät men folk påstår att de rymmer om man har vatten ända upp vilket låter troligt då de kan vara väldigt aktiva.

Annons