Klogroda i luft

#1 - 18 december 2006 00:42
Vi har precis köpt en xenopus laevis albino. Trodde vi hade läst allt om den, men en sak har vi ingen aning om... Hur är det med luft egentligen, kan den leva i luft eller måste den vara i vatten hela tiden? I så fall blir det ett evigt passande för han/hon håller på och hoppar upp på vår pump hela tiden, och ovansidan sitter ovanför vattenytan (sitter fast monterat på bakväggen, så det går inte bara att sänka ner den). Han verkar också älska att sitta vid insuget, först trodde jag han hade fastnat. Men han simmar ju dit och sätter sig helt frivilligt, och kan också ta sig där ifrån. :) Festlig krabat, går bara inte att inte älska!:p

Vi har putt ner han några gånger från pumpen, men vi vet egentligen inte hur "bråttom" det är?
#2 - 18 december 2006 16:16
ja har två dvärgklogroder älskar grodor så roliga^^ aja...! den måse ju ha vatten för det är ju en vattengroda men den måste kunna åka upp och andas men efter dom har andas så simmar dom ju direkt ner! men det är inte bra att den är för mycket uppe!
#3 - 18 december 2006 21:07
Hoppar den upp och ner själv är det ingen fara.
#4 - 19 december 2006 08:07
Marcus.N skrev:
ja har två dvärgklogroder älskar grodor så roliga^^ aja...! den måse ju ha vatten för det är ju en vattengroda men den måste kunna åka upp och andas men efter dom har andas så simmar dom ju direkt ner! men det är inte bra att den är för mycket uppe!

Ja det där med andningen hade jag undrat över, men då har jag fått svar på det! :) Den behöver alltså upp för att andas...
#5 - 19 december 2006 08:10
eriahl skrev:
Hoppar den upp och ner själv är det ingen fara.

Jag har ännu inte sett den hoppa ner igen, men i och för sig har jag inte väntat ut heller. Jag kanske helt enkelt får vänta ut och se om han hoppar ner igen. Det som gör mig lite rädd är att om han skulle ramla ner i pumpen (det finns en liten öppning) och fastna där så skulle han nog dö, för där i finns även doppvärmaren... [:(] Har ett Juwel filter.
#6 - 19 december 2006 10:26
Vet inte hur filtret ser ut men det kanske går att sätta en bit sån där blå filtermatta i/vid hålet eller vanlig filtervadd?
#7 - 20 december 2006 07:14
eriahl skrev:
Vet inte hur filtret ser ut men det kanske går att sätta en bit sån där blå filtermatta i/vid hålet eller vanlig filtervadd?

Ja det var ju ett bra tips! Det får jag göra när jag köper nästa groda... den första dog tyvärr... Undrar egentligen varför, för de ska ju vara härdiga. Visst, vi har nitrit i vattnet, men alla fiskarna lever än så länge (neontetror, platy, ancistrus och botior).
#8 - 20 december 2006 13:08
hmm undra varför den dog??.. kanske att den blev stressad av andra fiskar så den inte fick i sig så mycket mat....! men du vet väll att vanliga klogrodor blir 15 cm och kommer äta upp dina neontetro mycket bättre att köpa dvärgklogrodor som endast blir 5 cm!....! men hur såg grodan ut när du hitta den död?
#9 - 20 december 2006 14:40
Köp ingen ny innan nitriten är borta. Inte omöjligt att det var pga den grodan inte trivdes i vattnet.
#10 - 20 december 2006 22:28
Marcus.N skrev:
hmm undra varför den dog??.. kanske att den blev stressad av andra fiskar så den inte fick i sig så mycket mat....! men du vet väll att vanliga klogrodor blir 15 cm och kommer äta upp dina neontetro mycket bättre att köpa dvärgklogrodor som endast blir 5 cm!....! men hur såg grodan ut när du hitta den död?

Jo, jag visste när jag köpte den att den blev stor. Däremot visste jag inte från början att den skulle äta upp fiskarna. Det fick jag veta några dagar senare... så när vi köper en ny så får det bli en dvärgklogroda istället! Ja hur såg den ut... egentligen som den såg ut när den låg stilla och vilade på botten. Att vi fattade att den var död var för att den legat still på samma ställe i typ 12-15 timmar eller något. Och då hade den börjat bli "luddig", liksom lösa upp sig. Annars såg den ut som vanligt, fast ännu vitare än från början.
#11 - 20 december 2006 22:29
eriahl skrev:
Köp ingen ny innan nitriten är borta. Inte omöjligt att det var pga den grodan inte trivdes i vattnet.

Nej, vi väntar. Hoppas det inte tar för lång tid att bli av med nitriten, jag börjar bli lite nervös. Men nitriten har åtminstone gått ner. Idag ligger den på 0,8 mg/l.
#12 - 21 december 2006 13:16
hur är det egentligen med klogrodor? Ska de ha en landdel eller ej??
Jag har hittat alltför många olika direktiv på nätet!
#13 - 21 december 2006 17:43
Klogrodor ska inte ha landdel. De som behöver det tror jag heter klockgrodor.
#14 - 21 december 2006 22:27
Xenopusar kan tycka om att vila på en bit korkbark tex men dom är ju mest i vattnet såklart. Klockgrodor vill ha land även om dom trivs att ta en simtur titt som tätt
#15 - 21 december 2006 23:52
eriahl skrev:
Xenopusar kan tycka om att vila på en bit korkbark tex men dom är ju mest i vattnet såklart. Klockgrodor vill ha land även om dom trivs att ta en simtur titt som tätt

Då har jag äntligen fattat att de ibland vill vara i luften. Det är det där som jag var så osäker på, om de öht överlevde det. Men jag antar att de hoppar ner själva när de börjar känna sig torra. :) Vår xenopus hoppade då och då upp och satte sig på pumpen, ovanför vattenytan alltså, och det oroade oss lite så vi var ju där och putte ner han igen. Ibland hängde han på kanten. Men då behöver man inte oroa sig för det. Bra att veta, för en groda lär det bli igen så fort våra vattenvärden stabiliserats. Fast det blir en dvärgis nästa gång... Finns korkbark att köpa i zoo-affären?
#16 - 22 december 2006 00:04
Eftersom den tyvärr dog kan ha med nitriten att göra då han bara hoppade upp ur vattnet, tråkigt. Dvärgarna kan man nog säga är lite känsligare än Xenopusarna men risken för fiskätandet är ju klart mindre där ist. En badande klockgrodebild som julbonus. Ligger och väntar på mat bland äkta plastväxter i vattnet Dom flesta zoobutiker brukar väl ha någon bit korkbark allafall
#17 - 22 december 2006 02:10
eriahl skrev:
Eftersom den tyvärr dog kan ha med nitriten att göra då han bara hoppade upp ur vattnet, tråkigt. Dvärgarna kan man nog säga är lite känsligare än Xenopusarna men risken för fiskätandet är ju klart mindre där ist. En badande klockgrodebild som julbonus. Ligger och väntar på mat bland äkta plastväxter i vattnet Dom flesta zoobutiker brukar väl ha någon bit korkbark allafall

Oj så fin den var! Urgullig... [:)]
#18 - 22 december 2006 14:10
men det där är ju ingen dvärgklogroda som du vissa eriahl..!
#19 - 25 december 2006 18:01
Nope men skrev att det är en klockgroda.......
#20 - 25 december 2006 18:14
Mina dvärgklogrodor sitter också ibland på pump och värmare högt upp men går ner då de fått nog. Tycker de ofta är rätt rörliga men kan sitta blick stilla i en hörna ganska länge. Har funderat på en trädrot som sticker upp någon cm ovanför vattenytan. Ska testa det och se vad de gör. Grodorna är f ö mina favoriter i akvariet.
#21 - 25 december 2006 20:55
Som jag skrev så dog ju min första albino. Så var jag ju naturligtvis tvungen att ha en ny groda :) men jag tänkte att den här gången får det bli dvärg-varianten. Så väl i affären köpte jag ingen albino och frågade noggrant och de svarade att det här var dvärggrodor. Väl hemma så läste jag på internet att xenopus har inte simhud mellan framtårna!? Stämmer det??? I så fall har de sått en xenopus till oss för den har definitivt inte simhud...

Nåja, den är hur söt som helst så jag skulle aldrig lämna tillbaka den. Får väl lägga över den i ett eget litet kar när han tar sin första fisk. Den här sitter däremot aldrig uppe på pumpen. Någon enstaka gång ser jag honom simma upp till ytan, men inte ens varje dag. Hur ofta behöver de hämta luft egentligen?
#22 - 6 februari 2007 12:02
Men inte ska du väl ha botior med varken klogroda eller dvärgklogroda?

F.ö. så är det ingen fara att dom sitter uppe på land, men akta så dom inte hoppar ut. De kan vara ganska finurliga rymmare.
#23 - 6 februari 2007 12:12
Här är en bild på xenopus http://www.iacuc.arizona.edu/training/xenopus/index.html

...och här är en på hymenochirus http://www.livingunderworld.org/gallery/photos/anura/pipidae/hymenochirus/boettgeri/

De är ganska lätta att se skillnad på om man ser båda sorterna. Xenopus är betydligt mycket klumpigare i formen.

Och om luften kan jag inte svara exakt hur ofta de behöver andas, men det är väldigt länge dom klarar sig. Kan minst vara en timme mellan gångerna, och det går dessutom så fort att det inte är alltid man ser att de andas.
#24 - 6 februari 2007 13:08
[quote=lottiz;915267]Men inte ska du väl ha botior med varken klogroda eller dvärgklogroda?
quote]

Varför inte? Nu har vi haft dem länge tillsammans, två klogrodor och fyra botior, och de verkar fungera jättebra tillsammans! Så länge inte grodorna blir för stora och käkar upp dem vill säga. Men de ska få ett eget kar när de blir större. Finns det någon annan anledning att inte ha dem tillsammans?
Bilagor:
#25 - 6 februari 2007 14:52
För att botiorna kan ge grodorna väldigt rejäla bett om det vill sig illa...
#26 - 6 februari 2007 15:36
lottiz skrev:
För att botiorna kan ge grodorna väldigt rejäla bett om det vill sig illa...

Oj då, det visste jag inte. [:O] Gäller det alla botior? Vi har histrionica (tror vi iaf).
#28 - 7 februari 2007 10:29
Rödamygglarver kanske du ska undvika för allergirisken
#29 - 11 februari 2007 07:47
Finns någon på Zoopet (stockholmstrakten) som odlar dvärgklogrodor?
#30 - 12 februari 2007 20:16
Vill varna för vassa rötter!
En "bekants" groda upptäckte att man kunde bli spetsad :(
De kan ju få intressanta ryck när de drömmer eller simmar runt i stjärnklar förvirring.
#31 - 3 mars 2007 19:25
Har funderat på om min groda behöver något ställe på torra land att också vistas på.

Jag tror jag har en dvärgklogroda, den iaf har simhud på framben/bakben och ser ut som denna :
http://www.akvarieshopen.com/images/80894_S.jpg

Men kan jag ha misstagit mig, kan det vara en annan sorts groda jag har ?
Grodan ingick i akvarieköp och förra ägaren visste inte vilken sort det var, mer än att det var en groda ...
#32 - 4 mars 2007 09:26
Ser den ut så är det nog en dvärgklogroda. Om grodan dessutom är vuxen och du eller förra ägaren har haft den ett tag, och den inte vuxit mer så är det en dvärg.

Din groda behöver inte land, framförallt inte "torra" land, utan i så fall en sten precis i vattenbrynet där den kan ligga i vattnet och bara sträcka upp huvudet för att andas. Men du bör istället ha lite låg vattennivå (max 4dm) så att den utan problem kan simma till ytan och ta luft.
#33 - 4 mars 2007 10:13
lottiz skrev:
Ser den ut så är det nog en dvärgklogroda. Om grodan dessutom är vuxen och du eller förra ägaren har haft den ett tag, och den inte vuxit mer så är det en dvärg.

Din groda behöver inte land, framförallt inte "torra" land, utan i så fall en sten precis i vattenbrynet där den kan ligga i vattnet och bara sträcka upp huvudet för att andas. Men du bör istället ha lite låg vattennivå (max 4dm) så att den utan problem kan simma till ytan och ta luft.
Grodan är ung ½ året enl förra ägaren.
Grodan huserar i ett fiskakvarium och däri har jag två väldigt stora växter
(Svärdplanta längsta bladen ca 50 cm & Ciklidgräs längsta bladet ca 75 cm långt)

Har sett att grodan liksom sitter / har fötterna mot svärdplantan uppe vid ytan emellanåt, fast alltid under vattenytan så att säga.
Tror ni grodan är nöjd sig med att sitta på växterna vid ytan eller finns det något/någon landdel man kan sätta fast med sugploppar säg ung 1 cm från vattenytan ?
#34 - 4 mars 2007 11:57
Grodan är nog utmärkt nöjd med att klättra på växterna.

Här är en stor klogroda: http://www.iacuc.arizona.edu/training/xenopus/images/xenopus.jpg

och här är en dvärgklogroda: http://www.microgravity-systems.com/hymenochirus/fotos/hymenochirus_boettgeri_03.JPG
#35 - 4 mars 2007 13:40
Har alla grodor simhud mellan tårna på dom bakre benen ? Min har simhud mellan alla tår, fram liksom på bakbenen.

Min ser dessutom ut som en dvärgklogroda enl dom två bilderna du länkade till ovan. Torde alltså vara en dvärgklogroda vad jag kan se isf.

Hoppas det är en dvärg ;)

Hur ser man om det är en hane eller hona ? min groda har en sån där liten typ svans som som på bilden (dvärgklogrodan i länken)
#36 - 5 mars 2007 09:56
Dvärgklogrodan har simhud mellan alla tår både fram och bak, klogrodan har inte simhud på frambenen.

Jag ska lägga in ett kapitel på hemsidan om hur man könsbestämmer grodorna, men jag har inte fått några bra bilder på detta ännu. Det är klart lättare att se skillnad när du har en av varje, honan är större och rundare än hanen. Honan har en kloak, en liten "knöl" mellan benen. Hanen har vid könsmognad vårtliknande utväxter i armhålorna, oftast rosa-aktiga.
#37 - 5 mars 2007 14:22
lottiz skrev:
Dvärgklogrodan har simhud mellan alla tår både fram och bak, klogrodan har inte simhud på frambenen.

Jag ska lägga in ett kapitel på hemsidan om hur man könsbestämmer grodorna, men jag har inte fått några bra bilder på detta ännu. Det är klart lättare att se skillnad när du har en av varje, honan är större och rundare än hanen. Honan har en kloak, en liten "knöl" mellan benen. Hanen har vid könsmognad vårtliknande utväxter i armhålorna, oftast rosa-aktiga.
Då är min groda bergis en dvärgklogroda :D

Appropå kön, kloak är väl bara ett finare ord för arsle ... så du behöver inte vara så fin i kanten ;) *hahaha*

Min groda skulle ju vara ung ½ året. Så om det är en hane, appropå dom där vårtorna i armhålorna, när kommer dom ?

Funderar hur man mäter / uppskattar längden på sin groda.
Räknar man längden med bakbenen "utfällda" eller när den "sitter ihopfälld" liksom ? Grodan blir ju dubbelt så lång med benen utfällda...

Funderat på det där med att knacka på rutan för att meddela groda att det är dags för lunch.
Kan man montera någon platå strax under vattenytan som sitter fast vid luckan (har täckt akvarium) och kanske kan träna upp grodan, så den vet att maten serveras där på platån.

Vitsen med platån vore då att bygga den så maten skyddas från att fiskarna äter upp den.

Vad tror grodexperten om det ?

Annons